MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 mei 2022, 21:43

OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor kolvenbag » 08 mei 2022, 15:27

Helaas, het is me toch een keer overkomen, ik heb m'n dieseltank leeg gereden.
Dus aan de slag gegaan om de boel te ontluchten. Daar heb ik wat hulp bij nodig.

Ik heb de 'Betriebsanleitung' van de OM615 er bij gepakt (zie screenshot). Hierin staat op pagina 6 beschreven hoe dit gedaan moet worden:
a) De ontluchtingsbout op het filterdeksel een paar slagen losdraaien (nr 1 op de foto).
b) De kartelmoer op de handpomp (nr 2 op de foto) losdraaien en vervolgens hiermee pompen, net zo lang tot er diesel loopt bij het filter zonder luchtbellen.
c) Nu de ontluchtingsbout op 1 weer vastdraaien, en net zo lang doorpompen tot het overstroomventiel opent.

Bovenstaande heb ik allemaal gedaan, maar ...
Ik weet niet waar het overstroomventiel moet zitten,
en ik zie ook nergens diesel uitkomen ondanks het lange handpompen.

Vragen
Kortom, wat kan ik het beste doen?
- Nog langer handmatig doorpompen?
- Waar zit het overstroomventiel/hoe ziet dat er uit?
- Wat moet ik doen als dit niet werkt?
Bijlagen
IMG_0684-b.jpg
IMG_0684-b.jpg (3.47 MiB)
OM615 Diesel entlüften.png
OM615 Diesel entlüften.png (786.5 KiB)
kolvenbag
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 dec 2015, 20:28
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W108/250SE


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor WJ15129 » 08 mei 2022, 15:47

Het overdrukventiel hoor je alleen maar. Gewoon proberen te starten en als hij loopt is het goed.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 03 maart 2010, 17:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E 1985


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor kolvenbag » 08 mei 2022, 16:08

Dank voor je reactie Willem!
Dat verklaart in ieder geval dat ik niets zag overlopen uit een ventiel ergens.

Ik heb inmiddels vrij lang staan pompen, starten is nog niet gelukt.
Kan het zijn dat je lang moet handpompen?
kolvenbag
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 dec 2015, 20:28
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W108/250SE


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor WJ15129 » 08 mei 2022, 16:14

De inspuitleidingen moeten nog ontlucht, als je start moet je volgas geven om zo veel mogelijk brandstof door de leidingen te pompen.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 03 maart 2010, 17:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E 1985


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor Dompie » 08 mei 2022, 21:54

Je moet hem wel ontluchten aan de kanaalbout vlak bij je peilstok. Die nr 1 die jij genomen hebt is de bevestigingsbout van de brandstoffilter. Draai die kanaalbout 1 toer los en dan pompen tot er diesel langs de kanaalbout uitstroomt. Dan vastzetten en nog wat verder pompen tot je het overstroomventiel hoort sissen/kraken. Dan pompje vastdraaien en eventueel de 4 verstuiverleidingen 1 toer losdraaien aan de verstuiver. Dan starten tot er aan alle 4 de leidingen Diesel uitstroomt, de leidingen vastdraaien en terug starten. Dan zou de mazoetkachel weer moeten lopen ;-)
Grtjs Dirk
Avatar gebruiker
Dompie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 21 dec 2013, 18:02
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190C 1964
380 SL USA 1984
Sprinter 208 CDI 2005
300 SE 1987


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor kolvenbag » 09 mei 2022, 12:01

Beste Willem & Dirk, dank voor je reactie en toevoeging!

(1) Begrijp ik goed dat ik i.p.v. de bevestigingsbout van het brandstoffilter, juist de kanaalbout moet ontluchten? (Of moet het allebei?)
(2) Is de kanaalbout nr. 3 in bijgaande foto?
(3) Waar zit het overstroomventiel?
(4) Het losdraaien van de verstuiverleidingen (voor de zekerheid), doe ik dat met de moeren in vakje 4?

Dank vast!
Bijlagen
IMG_0684-c.jpg
IMG_0684-c.jpg (3.47 MiB)
kolvenbag
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 dec 2015, 20:28
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W108/250SE


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor WJ15129 » 09 mei 2022, 15:48

De moeren aan de andere kant van de leiding zou je dan los moeten draaien, maar om ze te ontluchten zul je de pomp moeten laten pompen, het gaat niet met het handpompje. En de pomp draait alleen als de motor draait, dat betekend dus dat je daarvoor de startmotor moet gebruiken.
Het systeem is trouwens zelf ontluchtend: gewoon plankgas doorstarten tot hij het doet.
Plankgas, omdat er dan de meeste brandstof ingepompt wordt en er dus de meeste lucht uitgepompt.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 03 maart 2010, 17:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E 1985


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor Dompie » 09 mei 2022, 20:26

Je moet inderdaad de filter ontluchten aan kanaalbout nr 3. En de hogedrukleidingen, zoals Willem zegt, aan de verstuivers zelf. Tot aan de filter met het handpompje, de hogedrukleidingen met de startmotor. Sukses :-)
Groetjes Dirk
Avatar gebruiker
Dompie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 21 dec 2013, 18:02
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190C 1964
380 SL USA 1984
Sprinter 208 CDI 2005
300 SE 1987


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor kolvenbag » 15 mei 2022, 14:20

Vandaag een mooie dag om het ontluchten af te maken. Met jullie aanwijzingen dacht ik appeltje, eitje.
Maar ...

Het ontluchten via de kanaalbout gaat prima. Een slag opengedraaid, de handpomp bedienen tot er diesel uitkomt zonder luchtbellen, dan de ontluchtingsbout weer vastdraaien en doorpompen tot het overstroomventiel sist/kraakt.

Daar gaat iets mis denk ik, ik hoor namelijk niets sissen of kraken.
Ook heb ik vast gekeken naar het losdraaien van de verstuiverleidingen. Ik kom daar niet goed bij, maar misschien zit ik verkeerd. Kortom, ik heb de volgende vragen ter verduidelijking.

Vragen
(1) Waar zit het overstroomventiel/hoe ziet dat er uit? (Zoals op de onderste foto? Deze is wel met een leiding verbonden met de onderzijde van de handpomp)
(2) Hoe lang moet ik pompen voordat ik dit ventiel zou moeten horen sissen/kraken?
(3) Welke moer aan die verstuiverleidingen moet ik hebben, de bovenste (blauwe kader) of de onderste (rode kader)? (Zie bovenste foto)
(4) Hoe krijg ik deze moeren los? Ik heb nauwelijks ruimte om er een steeksleutel op te zetten en er kracht op te zetten.

Hoop op weer een paar goede tips, dank alvast!
Bijlagen
IMG_0728-b.JPG
IMG_0728-b.JPG (2.97 MiB)
IMG_0727-b.jpeg
IMG_0727-b.jpeg (2.99 MiB)
kolvenbag
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 dec 2015, 20:28
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W108/250SE


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor RD500sec » 15 mei 2022, 15:29

Het overstroomventiel dient ervoor om de brandstof die niet is ingespoten retour te laten stromen.
Dit gaat via de doorzichtige leiding die van de pomp komt en naar het filter gaat.
Zodoende heb je verse, koele brandstof om in te spuiten.
Het overstroomventiel zit aan(of in) de pomp, daar waar de doorzichtige leiding uit de pomp komt.

Het ontluchten van de verstuiverleidingen doe je bij de verstuivers, deze zitten in de kop van de motor.
Op jou plaatje in het blauwe en rode vierkant, zit je bij de pomp, het begin van de leiding.
Volg de leidingen naar de motor, naast het kleppendeksel vind je de versuivers en daar maak je de wartels los, dit is het eind van de leidingen, je start tot er brandstof uit komt, dan heb je de lucht uit de leidingen gedrukt, zet de wartels weer vast en start de motor opnieuw. Starten doe je vol gas, zowel met de wartels los, als wanneer je ze weer vast hebt. Dit om de laatste lucht nog uit de verstuivers te krijgen. Eenmaal gestart, houd je een verhoogd stationair toerental aan.
Wacht tot de motor gelijkmatig blijft draaien alvorens je hem uitzet.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1075
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor kolvenbag » 15 mei 2022, 19:00

Dank RD500SEC voor je reactie en toelichting!

Overstroomventiel
Dus als ik het goed begrijp is de doorzichtige slang die je bedoelt zichtbaar op de 1e foto (geel/oranje kleur). En loopt deze hier van de pomp meer bovenin de foto, naar het filter meer onderin de foto.
En op de 2e foto zie je de slang inderdaad naar de achterzijde van de pomp lopen, dit is de zijde van het motorblok.
Dus daar zou het overstroomventiel moeten zitten.

Vraag
(1) Gezien de lengte van deze slang naar de pomp, zou ik vermoeden dat het handpompen niet lang moeten duren totdat het overstroomventiel begint te kraken/sissen. Klopt dat?
(2) Als het ventiel niet gaat sissen/kraken, wat dan? Gewoon door naar het ontluchten bij de verstuiverleidingen?


Verstuiverleidingen
De onderste foto laat naar mijn idee de verstuiverleidingen zien, 2 stuks in dit geval.

Vraag
(1) Zit ik hier inderdaad goed?
(2) Moet ik de bovenste, lichtgrijze moer hebben? Of die bruine daaronder?
Bijlagen
IMG_0729.jpeg
IMG_0729.jpeg (4.24 MiB)
IMG_0730.jpeg
IMG_0730.jpeg (2.02 MiB)
IMG_0731.jpeg
IMG_0731.jpeg (2.65 MiB)
kolvenbag
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 dec 2015, 20:28
Roepnaam: Ernst
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W108/250SE


Re: OM615: hulp gevraagd bij ontluchten

Berichtdoor RD500sec » 16 mei 2022, 09:37

1 je hebt de juiste slang voor ogen, alleen is het een retourslang, de brandstof gaat van de pomp naar het filter.
Met de handpomp heb je eerst het brandstof filter gevuld met de kanaalbout los, zet je deze vast, vul je de brandstofpomp met brandstof, net zolang tot deze vol brandstof zit. Pomp je verder door, gaat het overdrukventiel open en zie je door de doorzichtige retourslang de brandstof naar het filter gaan. Als de slang (bijna) vol is, kun je de verstuiver leidingen los draaien en verder gaan.

1bis de grijze wartel is van de verstuiverleiding, deze draai je los.
De bruine dingen zijn de verstuivers, daar blijf je af.

De zwarte slangen tussen de verstuivers zijn de retourslangetjes, die komen ook uit op het filter. Ik zie dat ze poreus zijn, ze lekken. Het beste vervang je deze. Dat kan nu, of na het ontluchten. Doe je dat na het ontluchten, dan gewoon de normale startprocedure volgen, maar wel met het gaspedaal ingedrukt en ook weer de motor als hij is aangeslagen met verhoogd stationair toerental laten lopen tot hij mooi rond loopt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1075
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten