MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2017, 12:46

OM615 Onderhoud

Specifieke zaken voor de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

OM615 Onderhoud

Berichtdoor Hymer1977 » 28 okt 2017, 21:48

Sinds kort ben ik in het bezit van een Hymer camper voorzien van een OM615 met trekstarter.

Het blok en versnellingsbak zijn erg smerig en zit volledig onder het vet en olie. Op zich niet zo'n probleem en ook niet raar maar wel een beetje jammer dat die vrij veel olie lekt. Omdat de camper op een vrij schuine oprit staat lekt het misschien nu wat meer, al het olie kruipt langzaam naar het laagste punt en begint dan te lekken. Dus wellicht valt de lekkage nog mee, we zullen zien. Ik ben het nu schoon aan het maken om te zien waar het vandaan komt. Zijn deze blokjes met versnellingsbak goed dicht te krijgen, of hoort een beetje druppelen er gewoon bij?

Verder ben ik ben benieuwd naar de specifieke punten van dit blok die periodiek onderhoud nodig hebben. Ik las al iets over de dieselpomp waarvan de olie vervangen moet worden, hoe vaak moet dit gebeuren?

Zijn er andere dingen die regelmatig onderhoud nodig hebben?, afgezien van de olie en filters.

Omdat ik al het onderhoud en reparaties zelf wil uitvoeren ben ik opzoek naar een goede service manual. Ik ben al wel originele MB service manuals tegen gekomen op Ebay maar deze kosten +/- 150 euro, dit vind ik nog een beetje teveel. Heeft iemand suggesties voor een goedkoper alternatief, of wellicht een link naar een PDF?
Hymer1977
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 okt 2017, 22:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hymer 206


Re: OM615 Onderhoud

Berichtdoor Weizengelb » 29 okt 2017, 08:51

Hoi Hymer,

Er is veel te vinden over deze motoren en er zijn ook talloze boeken, kijk eens een keer op een beurs of op marktplaats voor een boek over de W115 diesel.

Olie lekkage van de achterkant komt vaak via de achterste krukaskeerring. Dit is lastig even te vervangen. Hiervoor moet de motor uitgebouwd worden en de krukas losgemaakt en minimaal iets opgeheven worden uit de lagers. Kijk dus eerst eens goed of er op andere plaatsen nog olie lekt wat wellicht makkelijker is te verhelpen.

Qua onderhoud: De injectiepomp wordt met olie gesmeerd. Aan de zijkant van de pomp zit een overloop buisje en aan de andere kant een overloopboring met een schroef. Het idee is om de overloopschroef eruit te draaien en olie boven in de rode dop toe te voegen totdat er verse olie uit de overloop komt stromen. Eerst zal er (lek)dieselolie uit komen. Dit hoeft echt niet zo vaak. Ik zou zeggen 1x per 2 jaar of zo. Alleen verse olie toevoegen is ook al goed, het teveel loopt vanzelf over uit het overlooppijpje.

Verder moet je de klepspeling controleren en instellen. Dit het belangrijkste. Doe dit minstens 1x per 2 jaar.
Elk jaar olie verversen (15W40 minerale olie) en het oliefilter schoonmaken en nieuw filterpatroon erin.

Als je dit doet kan er al weinig meer mis gaan.
Zorg dat de brandstofslangen nieuw zijn en er een goed filterje in de dieseltoevoer zit. Dan blijft ook het hoofdbrandstoffilter schoon en hoef je deze ook maar eens in de paar jaar te vernieuwen. Ik weet niet wat voor tank er in een hymer zit maar ook in de tank zal een zeef zitten en deze kan dicht gaan zitten met vuil. Dat merk je wel als de motor gaat inhouden en/of stopt bij sneller rijden.

Als de motor klopgeluiden gaat maken en zwart rookt moet je de verstuivers laten afpersen en evt. binnenwerk laten vernieuwen bij Bosch. Als hij veel rookt en te snel stationair loopt en raar aan het gas hangt dan is je membraan in de injectiepomp gescheurd. Let ook op je vacuumsysteem, als de rembekrachtiger niet meer werkt omdat je vacuumpomp stuk is, pas op want de lagerkogels en onderdeeltjes van een stukke vacuumpomp kunnen in de motor vallen en deze kompleet in de soep laten lopen.

Verder probleemloze motor hoor :wink

Veel succes ermee.

Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1966
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: OM615 Onderhoud

Berichtdoor Hymer1977 » 30 okt 2017, 00:44

Math bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Als dat al het reguliere onderhoud is dan valt het wel mee.

Er zit een transparant dieselfiltertje nog voor het hoofdfilter. De brandstof leiding vervangen is misschien wel een goed idee. Binnenkort ga ik aan de achterkant een camera monteren en moet dan aan de onderkant nog kabels aanleggen. Misschien dan ook maar de diesel leiding vervangen indien deze er enigszins slecht uit ziet. Ik heb nu alleen nog maar de voorste 2 meter van onderen gezien, de andere 4,5 meter moet ik nog inspecteren.

Het hele blok en versnellingsbak zijn inmiddels aardig schoon. Vooralsnog is er geen enkel druppeltje olie gevallen maar het blok heb ook niet meer gestart. Mocht het de krukaskeerring zijn dan zal ik het blok wel eerst moeten starten voordat het bij de keerring gaat lekken neem ik aan.

Ik heb nog maar een paar uur met de camper gereden en heb toen niet echt geconstateerd dat het dieseltje heel veer rookte, het zag er best goed uit. Ook het starten gaat erg goed, +/- 30 sec. gloeien dan de trekstarter bedienen en het dieseltje begint direct te doen wat het doen moet.

Wat versta je onder klopgeluiden? Bij een koude motor hoor ik wel wat op een knikkerbak lijkt. Ik het blok nog maar 1 keer goed warm gereden en kan me niet herinneren dat ik het toen gehoord heb. Maar bij zo'n primitieve 1 traps inspuiting en koude motor hoort het knikker geluid er toch ook gewoon bij, of toch niet?

Compressie meting en het testen van de vertuivers wil ik ook nog een keer gaan uitvoeren, eerst even het benodigde gereedschap zien te vinden op Marktplaats. Ik heb trouwens inmiddels al een vraagbaak van een W115 diesel gevonden op Marktplaats, hier zal het voornaamste hopelijk wel instaan. En zojuist een originele service manual van MB gevonden voor 40 euro inclusief verzending vanuit USA.

Wat is trouwens het maximum toerental van het blok? Hier lees ik namelijk verschillende dingen over. Dit zal wel komen omdat het blok ook vaak in boten wordt toegepast. Dan zullen ze het wel over een continue maximum toerental hebben?
Ik wil nog een toerenteller inbouwen maar heb geen W uitgang op de dynamo. Zijn er mogelijkheden om ergens anders een sensor te plaatsen zonder zelf heel veel te knutselen?

Dat was het voor nu de, de overige vragen komen later :wink
Hymer1977
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 okt 2017, 22:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hymer 206


Re: OM615 Onderhoud

Berichtdoor Dester4749 » 30 okt 2017, 16:47

Hallo Forumlid,ik heb nog wel een REPARATIEHANBOEK liggen voor een Mercedes met OM615 motor,als je belangstelling hebt hoor ik het wel via PB of E-mailbericht.
Gr,Hendrik.
Dester4749
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 212
Geregistreerd: 24 jul 2012, 19:47
Roepnaam: Hendrik
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W121 (OM636 bolhoed) W201-190E. B 170 Klasse.


Re: OM615 Onderhoud

Berichtdoor RD500sec » 30 okt 2017, 19:53

Maar bij zo'n primitieve 1 traps inspuiting en koude motor hoort het knikker geluid er toch ook gewoon bij, of toch niet?


deze primitieve verstuivers hadden toch al een voor- hoofd- en na inspuiting :shock:
knikkeren bij koude motor hoort er wel bij ja.

maximum toerental ligt bij 5200 toeren.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: OM615 Onderhoud

Berichtdoor Hymer1977 » 31 okt 2017, 19:23

Dester4749 schreef:Hallo Forumlid,ik heb nog wel een REPARATIEHANBOEK liggen voor een Mercedes met OM615 motor,als je belangstelling hebt hoor ik het wel via PB of E-mailbericht.
Gr,Hendrik.


Bedankt voor je aanbod. Als het goed is krijg ik al 2 handboeken, dus waarschijnlijk ben ik voorzien. Mochten ze tegenvallen of niet aankomen dan laat ik van me horen.
Hymer1977
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 okt 2017, 22:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hymer 206


Re: OM615 Onderhoud

Berichtdoor Hymer1977 » 31 okt 2017, 21:21

RD500sec schreef:
Maar bij zo'n primitieve 1 traps inspuiting en koude motor hoort het knikker geluid er toch ook gewoon bij, of toch niet?

deze primitieve verstuivers hadden toch al een voor- hoofd- en na inspuiting :shock:


Ik dacht altijd dat de diesels met een voorkamer een enkele inspuiting hebben. Gezien de opgegeven inspuitdruk van 108-118 bar lijkt een enkele inspuiting ook passend.
Waar haal jij de info vandaan dat het een 3 traps inspuiting betreft?
Hymer1977
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 okt 2017, 22:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hymer 206


Re: OM615 Onderhoud

Berichtdoor Hymer1977 » 01 nov 2017, 21:36

Quote uit vandaag ontvangen boek:

om een geleidelijk groter wordende verbrandingsdruk te verkrijgen is de vorm van de verstuivernaald zo gekozen dat de inspuiting begint met een geringe hoeveelheid fijn vernevelde brandstof, die bij het verder openen van de naald groter wordt. Aan het einde van de werkslag wort de grootste hoeveelheid ingespoten. (de zgn. gedrosselde inspuiting)

Dus 'gewoon' een 1 traps inspuiting
Hymer1977
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 27 okt 2017, 22:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hymer 206


Re: OM615 Onderhoud

Berichtdoor Govert » 07 nov 2017, 23:17

Weizengelb schreef:Qua onderhoud: De injectiepomp wordt met olie gesmeerd. Aan de zijkant van de pomp zit een overloop buisje en aan de andere kant een overloopboring met een schroef. Het idee is om de overloopschroef eruit te draaien en olie boven in de rode dop toe te voegen totdat er verse olie uit de overloop komt stromen. Eerst zal er (lek)dieselolie uit komen. Dit hoeft echt niet zo vaak. Ik zou zeggen 1x per 2 jaar of zo. Alleen verse olie toevoegen is ook al goed, het teveel loopt vanzelf over uit het overlooppijpje.


De overloopschroef (naast de opvoerpomp) is hol, die hoeft er niet helemaal uit, alleen losgedraaid. Dat overlooppijpje zit wat hoger, is beter om de overloopschroef even los te maken voor het juiste oliepeil.


Weizengelb schreef:Als hij veel rookt en te snel stationair loopt en raar aan het gas hangt dan is je membraan in de injectiepomp gescheurd.


Het membraan wil wel eens scheuren, maar meestal lekt er lucht langs het asje van de hulpregeling.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6242
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten