MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 08 aug 2020, 13:42

Opknappen of opdoeken?

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Moderator: Bram Jansen

Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 19 jul 2020, 16:56

Hallo mede-Benzers,

Zeer waarschijnlijk ben ik één van de weinigen hier die met een 48 jaar oude W115 elke dag naar hun werk rijden. Ik weet dat er onder jullie fundamentalisten zijn die dit ten zeerste afkeuren, onder meer omdat ik zogenaamd de hobby zou schaden door misbruik te maken van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, maar ik kan jullie verzekeren dat financieel gewin geen overweging was (nou ja, misschien een heel klein beetje :grin: ) om met een oude Mercedes te gaan pendelen. Als het je alleen om de centen gaat, koop dan voor 600 Euro een 20 jaar oude Starlet, want die autootjes zijn licht, zuinig en niet kapot te krijgen.
Nee, de ware reden waarom ik vier jaar geleden voor een 220 uit 1972 heb gekozen is dat ik auto's van na, pak 'm beet, 1980 in de meeste gevallen totaal niet leuk vind (behoudens wat grote Amerikanen en mijn eigen W123 280TE uit 1984 natuurlijk). Het is plastic, plastic en nog eens plastic wat de klok slaat. Ik had ooit een paarse W124 uit 1986 en hoewel ik de basisvorm best mooi vond, had de auto voor mij totaal niet de uitstraling van een echte klassieker als, bijvoorbeeld, de W123. Er had verdorie toch wel een beetje chroom opgekund?
Maar goed, voordat dit een essay over de esthetica van klassiekers versus moderne auto's gaat worden, terug naar het onderwerp. Mijn witte 220 (aka de witte walvis) heeft me in de afgelopen vier jaar al een veelvoud van de toenmalige aanschafprijs gekost aan reparaties, cosmetische verfraaiingen en leuke bijzaken, zoals een originele Becker-radio en een wit stuurwiel. Ik hoor nu in gedachten sommige lezers zeggen, "net goed", maar het bewijst eens te meer dat het mij er niet om ging om voor een prikkie in een echte Benz te rijden. Helaas is nu het moment aangebroken waarop ik me af begin te vragen of het wel zo verstandig is om nog meer geld in deze auto te steken, want de Benz begint nu letterlijk op een bodemloze put te lijken, d.w.z., de bodem is een gatenkaas geworden. Toen ik hem kocht was het op het oog nog een zeer nette auto, vers gespoten en voorzien van een verse tectyllaag, maar vier jaar later is het die roestwerende substantie die de boel nog een beetje bij elkaar houdt.
Ik zag de bui maanden gelden al hangen en had vlak voor de vervaldatum van de APK (die de auto trouwens twee jaar geleden nog moeiteloos doorliep) het nodige laten lassen aan het chassis: zo was er onder ander een chassisbalk die over de gehele lengte door roest weggevreten was en die is nu keurig hersteld en dus niet dichtgesmeerd zoals voorheen. Maar degene die het laswerk had verricht waarschuwde me al dat de keurmeester niet moest gaan prikken, want er was nog veel meer roestellende..... Welnu, de keurmeester heeft dus wel zijn schroevendraaier op oneigenlijk wijze aangewend en heeft daarna niet eens de moeite genomen om de auto verder te keuren....
En zo staat er nu dus een ongekeurde en van onderen nogal krokante Mercedes op de oprit. De koets is op zich nog gaaf, maar ook daar begint de roest al de kop op te steken. Ik heb de auto al op Speurders gezet en kreeg letterlijk een minuut later al een reactie en een half uur later nog één, maar zo gauw de standaard openingsvraag "wat is je uiterste prijs" met "2500 Euro" werd beantwoord, haakten de koopjesjagers direct af. En eerlijk gezegd heb ik ook helemaal geen zin in dat gezeur, want ik ben nou eenmaal geen handelaar. Maar om de Benz te schorsen en in de tuin te parkeren zie ik ook niet zo zitten, want daar knapt-ie evenmin van op. Bovendien staan daar al zes andere auto's (droog, overigens) plus een roestige Volvo Amazon en ik wil nog wel een beetje ruimte overhouden om in de zon te kunnen zitten. Het alternatief is er maar weer wat geld tegenaan te gooien en hem in elk geval goedgekeurd te krijgen, zodat ik weer twee jaar vooruit kan, want ik moet toch naar mijn werk kunnen rijden en mijn andere auto's wil ik niet dagelijks aan de elementen blootstellen. Dus wat moet ik nou, medeBenzers? Toch maar een Starletje kopen? Ik weet het niet meer.....

Groeten, Kees.
Bijlagen
IMG_20200706_175433023_HDR.jpg
IMG_20200706_175433023_HDR.jpg (3.55 MiB)
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972
Mercedes 250 SE 1966
Mercedes 280TE 1984
Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor MBreed » 19 jul 2020, 17:06

Als ik het zo hoor is het antwoord eigenlijk duidelijk. Verkopen. Het opknappen van alleen de bodem gaat al duizenden euro's kosten en, met alle respect, de auto wordt dat geld niet opeens meer waard na zo'n deelrestauratie. m.b.t. verkopen is het helaas zo dat niemand 2500€ gaat geven voor een project dat zo groot is, je moet hem bij wijze van spreken gratis hebben om het nog enigszins rendabel te houden en zelfs dan wordt het lastig. Voor de onderdelenmarkt zal hij niet meer dan een kleine 1000€ waard zijn. Afhankelijk van hoeveel waarde je aan de auto hecht, zal je je verlies moeten nemen of flink moeten investeren, alhoewel mijn idee daarover is, dat je dan beter een knapper exemplaar kan kopen. 10.000€ ben je zo kwijt aan een restauratie. Je hebt er in ieder geval lol van gehad!
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 454
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 19 jul 2020, 17:58

En ik heb bij jou nog ooit de naafdop voor mijn witte stuurwiel gehaald, Max!
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972
Mercedes 250 SE 1966
Mercedes 280TE 1984
Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 19 jul 2020, 18:00

Maar zonder dollen, je hebt wel een punt,,,,,
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972
Mercedes 250 SE 1966
Mercedes 280TE 1984
Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor resultit » 19 jul 2020, 21:39

Als he nu alleen de bodemplaten zijn die rot zijn die zijn vrij eenvoudig te vervangen ,ik weet niet of je zelf wat kunt sleutelen.
als de auto 2 jaar geleden nog apk waardig was dan kan het nooit al te veel werk zijn lijkt me.


Met vriendelijke groet,
Peter
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Weizengelb » 20 jul 2020, 11:50

Hoi Cornelis,

Ik vind dat je de goede instelling over de oudere autoś hebt hoor!

Ik stond een paar jaar geleden ook voor de keuze, een nieuwere goedkope auto kopen om naar mijn werk te rijden of toch een oude vertrouwde W115.
Een of ander nieuwer barrel waar ik ook vast wel eens iets aan zou moeten repareren stond me totaal niet aan. Dat terwijl ik van een Mercedes /8 alles weet, reparatieboeken heb en weet waar ik de onderdelen moet halen als ik ze al niet had liggen!

Ik heb dus toen voor 350 euro deze 200D gekocht die al een paar jaar stil stond. Ik heb in een paar weken wat (kleine) plekken aan de bodem gelast, nieuwe accu, banden, remblokken, waterslangen, filters. Daarna probleemloos 2 jaar naar mijn werk gereden in alle rust :)
Slechts 12x viel de achterste uitlaatpot op straat maar dat hinderde niet om toch gewoon door te kunnen rijden (met de pot in de kofferbak en later weer vastgelast).
w124wielenopw115.JPG
net gekocht, even wat andere wielen erop en op eigen kracht naar huis gereden na jaren stilstand!
w124wielenopw115.JPG (258.31 KiB)


Later dit fantastische autootje helaas weer verkocht voor 1500 euro, zou hem zo terug kopen!

Enfin, als je zelf wat kunt lassen zou ik het zelf doen. Leert snel. het is vies werk maar ja, je moet wat. Om het helemaal goed en origineel te lassen is best moeilijk. Om hem goed voor de APK te lassen is te doen. Daarna goewoon goed verven en dan kan hij er weer jaren tegen!
IMG_3278.jpg
ook maar begonnen, niet eens voor de APK...
IMG_3278.jpg (111.21 KiB)

IMG_4152.jpg
plaatjes passen
IMG_4152.jpg (75.57 KiB)


Als je het lassen moet uitbesteden is het moeilijker. het is vies en moeizaam werk en iedereen verwacht wat anders van de kwaliteit. Even lassen en dichtsmeren, of precies zoals het in de fabriek eruit zag...

Ik zou hem weer door de APK lassen (zelf doen dus...) ... en daarna naar een ander APK keuringsstation... :whistle:

Succes! Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2337
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D
W124 E220 automaat


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 20 jul 2020, 20:10

Bedankt voor de aardige reacties mannen. Helaas is het zo dat mijn technische vaardigheden niet verder reiken dan het verwisselen van een band, lampje of - in het ergste geval - een accu, dus ik moet alles uitbesteden. Maar zelfs als ik iets handiger was geweest zou ik nog weinig zin in sleutelen hebben, want ik werk gemiddeld zestig uur per week en ik ben vrijgezel, dus in het weekeinde zijn er dan ook al die vervelende huishoudelijk taken die je moet vervullen. Plus - geloof het of niet - ik heb nog meer interesses dan oude auto's..... Mijn ex-vrouw bijvoorbeeld, die ik al sinds de scheiding probeer terug te winnen :blush: .

Groeten, Kees.
Bijlagen
IMG_20200706_175508978_HDR.jpg
IMG_20200706_175508978_HDR.jpg (2.67 MiB)
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972
Mercedes 250 SE 1966
Mercedes 280TE 1984
Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Ariessen » 21 jul 2020, 09:22

@Weizengelb,

Is dat de AE-52-78?

Gr Arie
Ariessen
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 jul 2020, 09:17
Roepnaam: Arie
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W639 vito 3.0cdi


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Weizengelb » 21 jul 2020, 11:58

Hoi Kees,

Tja, druk druk.. Ik heb ook de tijd genomen en heb meer dan een jaar aan de 220D gelast... stukje bij beetje, soms wekenlang niets.
Maar ik heb ook mijn aantal auto´s drastisch verminderd, gewoon geen tijd meer voor.

Met zo een mooie W115 stapt je ex wellicht wel zo weer in :grin:
Maar dat zal met een W108 ook wel lukken ;)

Groeten Math
6715161833_0f2dea636e.jpg
6715161833_0f2dea636e.jpg (171.54 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2337
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D
W124 E220 automaat


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 21 jul 2020, 19:17

Hoi Math,

Momenteel durft mijn ex (met wie ik het overigens nog uitstekend kan vinden) niet meer in de W115 plaats te nemen en in de W108 al helemaal niet, want daar heb ik de gordels uit laten halen......ik heb namelijk een takkehekel aan die dingen en in een auto van voor 1971 hoeven ze niet aanwezig te zijn, vandaar. Maar geen nood, want als ik met Ellen op stap ga, is er altijd nog de immer betrouwbare 280TE. Mét driepunts rolgordels!

Groeten, Kees.
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972
Mercedes 250 SE 1966
Mercedes 280TE 1984
Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Weizengelb » 22 jul 2020, 08:51

Hoi Kees,

Haha, vanwege de gordels en plaats voor de kinderwagen heb ik mijn 230S W111 weggedaan en een W123 240TD gekocht. Helaas kwam daar de belasting weer op...

Nu dus gordels achter in de 220D W115 gebouwd.

Hoi Arie, Jazeker is dit jouw auto! Heerlijk wagentje, deze gaf mij een echt goed gevoel! Hoe is het ermee?
De vorige eigenaar had hem geerfd van zijn oom in Duitsland. Hij was toen heel netjes. Helaas heeft hij hem daarna jarenlang buiten laten staan in weer en wind.

Ik kan er nog wel eens een topic over schrijven.
eerder stond er al dit:
post149452.html?hilit=200D%201971#p149452

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2337
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D
W124 E220 automaat


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Ariessen » 27 jul 2020, 21:34

Hoi Math,

Het is inderdaad een heerlijke wagen. Heb er helaas eigenlijk te weinig tijd voor om er veel mee te rijden. Vorig jaar verhuisd en een week later is onze 2e zoon geboren, en dan is tijd soms schaars...
Heb de auto in 2016 laten spuiten, aangezien bij de koop jij ook al aangaf dat de lak niet mooi was.

Ik lees dat jij gordels achterin/achterbank erin hebt geplaatst. Wat voor gordels gebruik jij hiervoor? Ivm kinder autostoel.

Laatst lekker een week de 200D gepakt naar mn werk, heerlijk cruisen.

Gr Arie
Ariessen
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 jul 2020, 09:17
Roepnaam: Arie
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W639 vito 3.0cdi


Re: Opknappen of opdoeken?

Berichtdoor Weizengelb » 29 jul 2020, 11:46

Hoi Arie,

Goed om te horen dat je er lekker meerijdt soms. Ja met de kinderen moeten er wel gordels in. Dat is gelukkig erg makkelijk, alle draadgaten zitten er al in. Je kunt gordels betellen bij Marcel Kappen of Bruno Wenner.
kijk ook maar een shier:
eindelijk-weer-een-diesel-220d-8-1972-t21294.html

Ik gebruik deze gordels, denk dat ik ze bij Marcel Kappen heb gekocht.
IMG_7707.jpg
nieuwe gordel
IMG_7707.jpg (70.65 KiB)


20160908_201212_resized.jpg
gordels inbouwen
20160908_201212_resized.jpg (514.12 KiB)


Het blijft een prachtige kleur dat Donker olijfgroen :-)
200Deindhoven.jpg
de olijfgroene
200Deindhoven.jpg (128.64 KiB)


Maar stel je even voor met de groene Arie, we zitten in Cornelis zijn onderwerp :-o
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2337
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D
W124 E220 automaat


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten