MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 mei 2018, 08:49

Pneumatische pomp vs mechanische pomp

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Pneumatische pomp vs mechanische pomp

Berichtdoor Luke » 02 jan 2018, 10:03

Beste forumgenoten,

Hierbij een vraag uit interesse over de dieseltechniek van de W123. Omdat ik een enigszins vroege W123 200D heb, is mijn blok nog voorzien van een brandstofpomp met pneumatische regelaar.(met rode dop, extern olie circuit).

Na wat lezen begreep ik dat deze tot ongeveer 1978 zijn gebruikt voor de 4 cilinder diesels. En dat hierna gebruik is gemaakt van een pomp met mechanische regelaar.

De pneumatische versie blijkt dan o.a. het vaccuum van het 'gasklephuis' te gebruiken om de hoeveelheid diesel in te spuiten.

Nu vroeg ik mij uit interesse af of een OM615/616 met een pneumatische regelaar net zo degelijk en betrouwbaar is als een latere met mechanische regelaar? Zijn er verder nog praktische verschillen?

Zoals bijvoorbeeld gevoeliger voor een verkeerde afstelling van gas stangetjes e.d.? Of vermogensverlies door slijtage van de pomp?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Bijlagen
pomp.jpg
foto van de brandstofpomp in mijn 200D
pomp.jpg (376.53 KiB)
Avatar gebruiker
Luke
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI


Re: Pneumatische pomp vs mechanische pomp

Berichtdoor Govert » 02 jan 2018, 20:40

De pomp (type M) verschilt niet, alleen de regelaar is anders. De betrouwbaarheid verschilt niet, maar latere motoren zijn wel slijtvaster, maar dat komt niet door de mechanische regelaar, maar door aanpassingen aan de motor.

De pneumatische regelaar regelt alle snelheden, de mechanische alleen het stationair en het maximum toerental. Een pneumatische regelaar houdt de snelheid dus constant bij een bepaalde stand van het gaspedaal. In de praktijk merk je daar niet zoveel van.

De pneumatische regelaar is zelf af te stellen en te repareren, met de mechanische is dat wat lastiger. De mechanische regelaar heeft echter weinig tot geen onderhoud nodig. Alleen de vacuĆ¼mstopzetter of de ALDA (bij turbomotoren) gaat wel eens stuk. De pneumatische regelaar gaat wel eens lek. Negen van de tien keer is dat bij het asje van de hulpregeling, maar ook het membraan kan gaan lekken. Onderdelen (met name van het asje) kunnen lastig te koop zijn.

Bij lekkage van de pneumatische regelaar gaat de motor hoger stationair lopen. Sommige mensen schroeven dan het stationair weer terug door de schroef op de luchtklep, maar dan gaat je motor meer roken, omdat de motor onvoldoende lucht aan kan zuigen.

Afstellen van gasstangen is bij beide typen pomp belangrijk: het staat uitgebreid beschreven in het Werkplaatshandboek.

De olie van de pneumatische regelaar-pomp moet apart ververst worden bij een motoroliewissel. Bij een mechanische regelaar-pomp komt de lekdiesel in de motorolie, voor de smering van de motor minder wenselijk.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6258
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Pneumatische pomp vs mechanische pomp

Berichtdoor Luke » 03 jan 2018, 10:42

Govert, bedankt voor je interessante reactie, leuk om hier wat meer over te weten. Beide regelaars hebben dus hun voor en nadelen. Ik zie er naar uit om de motor in mijn 200D na invoering goed te kunnen testen. De olie heb ik reeds ververst en zodra mijn Benz de weg op gaat zal ik de gas stangen afstelling nog controleren. Ook het gasklephuis wil ik nog voorzichtig schoonmaken.

Wat zijn zoal de aanpassingen dat een latere om615 minder gevoelig is voor slijtage?
Avatar gebruiker
Luke
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI


Re: Pneumatische pomp vs mechanische pomp

Berichtdoor Govert » 03 jan 2018, 22:12

Andere voorkamers, zuigers en andere zuigerringen en de ruwheid van de cylinderboringen is wat verhoogd, versterkte zuigerstelschroef heb ik kunnen vinden.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6258
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Pneumatische pomp vs mechanische pomp

Berichtdoor Luke » 07 jan 2018, 19:52

Juist, interessant. Heeft men een degelijk blok na al die jaren dus nogmaals verbeterd.
Avatar gebruiker
Luke
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI


Re: Pneumatische pomp vs mechanische pomp

Berichtdoor BertMercedes » 07 jan 2018, 23:37

Mijn ervaring is dat je bij de pneumatische regelaar last kunt hebben van het zgn bonanza affekt en bij de mechanische regelaar niet.
BertMercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 28 aug 2016, 23:40
Roepnaam: Bert
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1974
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: E200 W210


Re: Pneumatische pomp vs mechanische pomp

Berichtdoor Govert » 08 jan 2018, 20:55

BertMercedes schreef:Mijn ervaring is dat je bij de pneumatische regelaar last kunt hebben van het zgn bonanza affekt en bij de mechanische regelaar niet.


Bij een pneumatische regelaar wijst het bonanza-effect of het zagen van de motor (vooral bij stationair en ondere deellast) meestal op een luchtlek van de regelkamer.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6258
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten