[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
stuurhoes en bakrubbers : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 apr 2024, 08:29

stuurhoes en bakrubbers

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

stuurhoes en bakrubbers

Berichtdoor RenK » 23 nov 2010, 16:29

Benzers,

Vandaag wel frisjes maar te doen om te sleutelen. De stuurmanchet was doorgescheurd en er lekte water naar binnen. Vervangen is niet moeilijk maar je moet het ff weten. Hele stuur met kolom eruit geschroefd maar dat bleek later niet nodig. Volgens de CD is het simpel uit elkaar schroeven maar dat werkte niet. Na demontage bleek de kreukel stuurstang er nog niet uit te willen, zat vreselijk vast. Toen het stuur eruit was had ik ruimte. Toen bleek ook dat op die kreukelzone as vlakken zitten die als borg dienen. Boutjes er dus helemaal uit en toen ging het beter. Kon de as er zo uittrekken met wat wrikken. Meteen schoongemaakt en nieuwe manchet gemonteerd. Ja die is wel heeeeel anders dan de oude, de nieuwe heeft een langere rubber hals onder de kap. Zie foto. Verder bleek ook die kreukel as er tussen te passen na dat je het stuur alweer op zijn plaats hebt zitten. Draai je dus de inbus bij je stuurhuis los en de inbus onder je dashboard kan hij er normaal gesproken zo tussen uit. Manchet is dan snel te wisselen.

Volgende klusje was de rubbers bij de versnellingsbak, al enige tijd ging hij moeilijk in de versnelling. Bij controle in waarland bleken de rubbers van de bedienstangen voor de bak totaal weg te zijn. Rubbers kosten een paar centen dus nieuwe bestelt. Nu is er te weinig ruimte om ze te vervangen dus de hele stang maar even van de bak geschroefd ( knelbout los en eraf schuiven) Even een krasje gezet om de juiste stand te bewaren. Hé de rubbers passen niet ??? origineel besteld via MB op chassisnummer !!! Er blijken rubbers in te zitten met een nylon bus die met vier steunen in de rand vast zit. Nu was dit rubber verdwenen na 30 jaar. Er blijken in de stang bussen geperst te zijn waar die rubbers in horen te zitten. Bussen er dus uitgetikt en….. nieuwe rubbers glipten er met wat vet zo in. Resultaat is een veel kortere slag in de pook en veeeel minder speling, Hij gaat nu weer strak in de versnelling en ook geen schakelproblemen meer. Klusje kan je eenvoudig zelf doen maar een brug of put is toch wel handig, zelf op een hogere krik gedaan zodat je er goed onder kan kruipen. Niet op krik werken maar op bokken !!!! zie foto
Door het weinig licht zijn foto’s mislukt, eenvoudig cameraatje kan niet bij TL looplamp zien blijkt.

[attachment]bakrubber [50%].JPG[/attachment]
RenK
 

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten