[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Mag 12V op de eerste gloeier bij serieschakeling? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 04 mei 2024, 17:50

Mag 12V op de eerste gloeier bij serieschakeling?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Mag 12V op de eerste gloeier bij serieschakeling?

Berichtdoor Topasbrauner » 16 jan 2006, 17:50

Hallo, een wellicht naive vraag van mijn kant.

Na heel veel onderdelen vervangen te hebben, gloeit mijn topas 200D 77 nog steeds niet goed. Omdat ik aan het testen ben waar het probleem bij mijn gloei-installatie zit, heb ik het volgende gedaan.
De draad van de trekstarter naar het gloeirelais van de trekker, waar ie normaal bij gloeien 10V krijgt, verwijderd en aan via een tuimelschakelaar aangesloten op de constante stroom van 12V die er op de trekker staat via het contactslot. Als ik nu in zeer koude toestand 25 sec. gloei met die tuimelschakelaar, start ie perfect, binnen splitseconde.
Oigineel, dus alles 'correct' aangesloten, moet ik wel 80 sec. gloeien voordat ie een beetje wil aanslaan.

Ik verdenk mijn trekstarter dus en zal die ook wel vervangen, maar mijn vraag is waarom zou ik het zo niet laten? Kennelijk kan het gloeisysteem 12v prima hebben ipv 10 en start ie binnen zeer korte gloeitijd.
Bovendien kan ik die tuimelschakelaar omzetten en dan gloeit ie. Ik hoef dan niet zo ellendig lang met die trekker in m'n hand te wachten. Nog een voordeel dus.

Leuke handmatige aanpassing of zal ik hiermee veel vernielen? Het gaat via een 80W smeltzekering.
Topasbrauner
 


Re:Mag 12V op de eerste gloeier bij serieschakeling?

Berichtdoor Biekwammes » 18 jan 2006, 00:37

Zoals jij het beschrijft, heb je dus gewoon de trekschakelaar overbrugd. Voor en na de trekschakelaar hoort tijdens gloeien dezelfde spanning te staan. Als je niet gloeit meet je voor de schakelaar een iets hogere spanning als gevolg van spanningsval over bedrading, contactslot e.d.en ietwat instorten van de accuspanning. Wat je doet kan dus geen kwaad omdat je de juiste spanning op dat punt zet.
De totale stroom,ongeveer 30Amp schat ik, gaat bij jouw systeem door de trekschakelaar heen als je hem orgineel aansluit. De trekschakelaar is waarschijnlijk vuil en ingebrand waardoor er teveel spanningsval optreedt. Een meer elegante oplossing zonder de trek- schakelaar te vervangen zou zijn een extra gewoon relais met de spoel op de trekschakelaar aan te sluiten en met het schakeldeel van het relais weer dezelfde doorverbinding te maken die je nu gemaakt hebt, het systeem werkt dan weer orgineel. Dit relais is een stuk goedkoper dan de trekschakelaar en ook minder werk om in te bouwen en ontlast gelijk je schakelaar zodat deze niet verder inbrandt. De oude trekschakelaar moet natuurlijk nog wel zoveel door laten dat het relais aangestuurd wordt maar deze heeft maar heel weinig nodig.

Als je me niet meer kan volgen kan ik wel even een schema'tje maken.

Groet,
Biekwammes
 


Antwoord:Re:Mag 12V op de eerste gloeier bij serie

Berichtdoor Topasbrauner » 18 jan 2006, 13:54

Hallo, bedankt voor uw heldere uitleg. Vannacht en zonet weer matig aanslaan. Meten levert een schamele 9,5 Volt op de trekstarter en dus ook op het gloeisysteem, als ik gloei. Het lijkt me daarom in het kontaktslot te zitten.

ik heb nu een draad rechtstreeks vanaf de akku door het schutbord naar mijn tuimelschakelaar getrokken, waarmee ik vervolgens de gloeierij kan activeren. Het loopt vanaf dat punt nog allemaal wel via de normale weg, dus via het zekeringenkastje tegen het schutbord aan.

Uiteraard staat er zonder gloeien 12V op en als ik gloei meet ik 11V. Dat zal spanningsval zijn vanwege stroomvretende gloeien lijkt me. In ieder geval beter dan die 9,5.

Nou ja, nog even en ik bouw em wel om naar Bosch Duratherm parralelle schakeling.

ps, mijn motor heeft 3*23 bar en 1*22 bar kompressie, verstuivers zijn nieuw (nozzles van een OM601), startmotor is nieuw en de pomp is goed en staat op tijd. Dit voor diegenen die twijfelen of het wel aan de gloeierij ligt...

Groet, Job
Topasbrauner
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten