[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
slechte GARAGE : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 apr 2024, 12:16

slechte GARAGE

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

slechte GARAGE

Berichtdoor Migiel_B_230E » 16 dec 2010, 22:10

Ik ben in het bezit van een in goede staat verkerende W123 230E uit 1983 met aantoonbaar 200.000 km.op de teller. Omdat bij deze kilometerstand het raadzaam is de distributieketting te vervangen heb ik besloten om dit uit te laten voeren. Niet door een niet-Mercedes gespecialiseerde garage maar bij fa. van XXX, de grote dealer in Rotterdam, zodat
je zeker bent dat het deskundig wordt uitgevoerd.
Enkele dagen nadat de ketting was vervangen rook ik een bijtende geur. Bij controle bleek dat het oliepeil gezakt was en dat de geur afkomstig was van lekkende olie op de uitlaat. Deze olie leek vanonder het kleppendeksel te komen.
Ik ging terug naar van XXX met de mededeling dat volgens mij de pakking niet goed was aangebracht waardoor er olielekkage was. Volgens de monteur echter zat de slang van de carterontluchting niet goed vast. Hij heeft verder geen onderzoek gedaan maar enkel de slang vastgezet.
Enige tijd later rook ik weer die geur en was het oliepeil weer gezakt. Ik weer terug gegaan naar van XXX. Weer werd er onderzoek gedaan en kwam een (andere) monteur met het verhaal dat het onmogelijk was dat de pakking lekte maar dat de olie via de olievuldop naar buiten werd geperst omdat de carterdruk te hoog was. Een geval van versleten
zuigerveren. Hij adviseerde om de motor te laten vervangen door een ruilmotor. (geschatte kosten motor zonder arbeid ± 5000,- euro)
Ik vond het een vreemd verhaal en ging voor een second opinion naar garage Start in Rotterdam (meerder malen genoemd op het forum). Zij demonteerden het luchtfilter (iets wat van XXX niet had gedaan) en lieten mij zien dat de pakking onder het deksel uit stak en dat de lekkage daarvandaan kwam. Dit onderzoekje door Start werd mij niet in rekening gebracht!
Ik terug naar van XXX. Daar wilden ze er niet aan maar uiteindelijk gaven ze toe dat ze de pakking zouden vervangen.
Hij bleef bij zijn standpunt dat de motor versleten was, een mening niet gebaseerd op een (compressie)meting maar op het feit dat je enige luchtdruk voelde als je je hand hield boven de geopende olievulpunt tijdens het draaien van de motor.
Mij werd medegedeeld dat ze bijna een week later tijd voor mij konden maken en dat ik erop kon wachten omdat het snel gefixt zou zijn.
Toen ik die vrijdag kwam duurde het vervangen 1,5 uur: volgens mij een wel erg lange periode voor het vervangen van de kleppendekselpakking. Gebrek aan vakmanschap of een pesterijtje?
Op de vraag of de pakking inderdaad niet goed zat werd geantwoord dat ze de pakking zowiezo hadden vervangen om van het (mijn) gezeur af te zijn. Hij kon of wilde niet bevestigen dat de pakking niet goed zat.
Het lijkt dat de lekkage nu voorbij is.
Het moge duidelijk zijn dat dit de laatste keer was dat ik bij garage van XXX geweest ben. je betaalt een lager uurtarief omdat je met een oldtimer langs komt maar daar krijg je dan ook een 2e rangs behandeling voor!

Ik heb dit verhaal voor wederhoor vooraf gestuurd naar van XXX en gevraagd om een reactie. ik heb niets van hun gehoord.
Migiel_B_230E
 

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten