[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech : Reizen!

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 maart 2024, 16:37

pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Plaats hier verslagen van reizen met je Mercedes klassieker. Dit mag een dagje Vroomshoop of Middelburg zijn, of een reis naar Moskou, zolang de trip of reis maar met je Mercedes is gemaakt. :)

pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor RS82 » 21 aug 2012, 16:12

Hallo Allemaal,

Omdat ik jaren zorgeloos zonder problemen in met mijn (helaas in een opwelling verkochte) 280TE op vakantie ben geweest was ik ook zorgeloos over deze vakantie met mijn vorige week gekochte 240TD.

De auto was niet zo mooi als de vorige, wat meer roest plekjes, zwarte bekleding in plaats van beige, 65 pk in plaats van 180, ander motor geluid, maar ik begon er al lanzaam, en luid aan te wennen. De auto werd apk gekeurd toen ik hem kocht, en er waren geen problemen of reparaties nodig. Op naar italie dacht ik.

Vorige week had ik online een oldtimer verzekering afgesloten. Ik kreeg meteen daarna een bevestigings email dat ik met onmiddelijke ingang 2 weken voorlopige dekking had, en dat alle papieren binnen 2 weken toegestuurd zouden worden.

Ik printe de email met de bevestiging van de voorlopige dekking uit en had alle telefoon nummers van mijn vorige verzekering bij de zelfde maatschappij mee, voor het geval dat er iets zou gebeuren.

Alles goed geregeld dacht ik, en ik ging afgelopen zondag tijden richting Italiƫ.
Op de snelweg in de buurt van Duisburg, hoorde ik een paar seconden een raar geluid (ik dacht eerst dat er rare harde een storing was op de radio, maar die stond al uit) en in eens stopte de motor ermee. Het was gelukkig nog redelijk rustig, dus ik kon de auto naar de vluchtstrook toe laten rollen, maar helaas zat ik net in/vlak na een vervelende bocht, waar het zicht niet zo goed was, door een heuvel in de binnenbocht. Maar omdat duwen en sturen, met een open deur op de vluchtstrook van de snelweg ook gevaarlijk was, heb ik hem niet veel verder geduwd, en zo ver mogelijk met twee wielen in de berm gezet. Geen ideale plek, maar ik wist niks beters.

Starten ging niet meer, dus: mijn gele vest aan, gevaren driehoek neer gezet, en de motor kap open, een beetje olie aan de bovenkant van de voorkant van de motor maar ik zag niet waar het precies vandaan kwam, toen voor het eerst sinds mijn lidmaatschap de ANWB gebeld. Die vertelde me rustig en vriendelijk dat er geen auto verzekering bij hun in de computer op mijn kenteken te vinden was, en dat ze me zonder polis nummer niet verder konden helpen, dat ik wel lid was van de ANWB was daar voor niet van belang.

Gelukkig had ik de telefonnummers van de verzekering, en zo kwam ik in gesprek met de dame van het noodnummer van de verzekering. Dat bleek net zoiets als de anwb te zijn een apart bedrijf speciaal voor hulp onderweg, maar helaas met het zelfde computer systeem als de anwb, waarin er geen verzekering op mijn naam op dit kenteken stond, verder hadden ze geen toegang tot de polis-databank van de verzekeraar. Waardoor er in mijn geval blijkbaar ok geen pech hulp gegeven kon worden. Wel wisten ze me te vertellen dat de afdeling die toegang heeft tot de actuele polis database van de verzekeringsmaatschappij pas maandag weer te bereiken was.

Daar stond ik dan, met pech op een rot plek langs de snel weg, met een mijn geprinte email van de bevestigde voorlopige verzekerings dekking, maar zonder polis nummer. Niemand wilde me op zondag helpen zonder polis nummer, en de afdeling van de verzekering die het polis nummer zou kunnen achterhalen was niet te bereiken op zondag. Omdat ik verder niks anders wist bleef ik het toch maar proberen bij de anwb en het andere hulp nummer. Na 3 uur in de berm, 120 belminuten in het buitenland naar de beide hulp diensten, en gelijktijdig een uur bellen van familie naar de anwb, tijdens de laatste 5 accu minuten van mijn telefoon, bood de anwb aan dat mijn auto onder voorbehoud van kosten toch weggesleept zou kunnen worden door de ADAC.

Dat onder voorbehoud van kosten, was natuurlijk logisch. Ik was al blij geweest als ze gewoon iemand gestuurd hadden zelfs, als ik hem ogenblikkelijk in cash had moeten betalen, en later als ik kon bewijzen dat ik verzekert was met de anwb iets kon regelen wat betreft de kosten.
Maar wat ik minder logisch vond is dat ze deze service pas na 2 uur bellen mogelijk was. Het lijkt me verstandiger als hoe dan ook hulp zouden sturen, en dat het later wel kunnen hebben over de kosten.

Maandag konden ze natrekken dat ik wel verzekert was, en daarna werd ik verder geholpen.
Ik hoopte dat de auto naar nederland vervoerd kon worden, maar het lijkt er op dat er alleen maar betaald wordt voor transport naar de dichtst bijzijnde garage.

Daar zagen ze dat de nokas gebroken was.
Kosten: nieuwe nokas, lagers, kleppendeksel, Olie en olie filter, + arbeitsloon (100 Euro per uur!) totaal ongeveer 750 Euro. Waarschijnlijk vrijdag klaar. Ik had hem liever naar nederland laten transporteren, maar het kon binnen de vakantie duur gerepareerd worden, dat ging dan op een of andere manier niet.

Ik twijfel nog een beetje of het daar bij blijft, nokassen breken toch niet zomaar?

Hoe dan ook, hierbij een waarschuwing voor mensen die net een nieuwe verzekering hebben afgesloten, en met hun tijdelijke dekking, zonder polis nummer gaan rijden en pech of een ongeluk krijgen op zondag. Dan is het dubbel pech.

(Heb helaas geen fotos of band opnamen van de telefoon gesprekken) dat had ik het verhaal hier niet alleen langer maar ook zeker veel smeuiger kunnen maken).

De aardige man van de ADAC, die ons later ook nog een lift naar het treinstation gaf vertelde trouwens, dat ik bij pech in Duitsland beter direkt naar hun kan bellen, dan had ik nooit zo lang hoeven smeken en wachten op hulp.
Pas verkocht, 280TE. (kon ik hem maar weer terug kopen)
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2011, 08:27
Woonplaats: Hoofddorp/Firenze
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor Staespieter » 21 aug 2012, 17:24

Hallo

Wat een pech! Ik zelf zou wel nooit op vakantie vertrekken als ik geen officieel groen document van de verzekering heb. Je bent namelijk niets met telefoonnummers en mailtjes als je iets meemaakt op vakantie, of bijvoorbeeld door de buitenlandse politie gestopt wordt. Jouw verhaal illustreert dit.

Dat gezegd zijnde vind ik het niet normaal dat ANWB je niet kan helpen zonder polisnummer? Ik heb ook reeds een keer of 3 gebruik gemaakt van Touring (Belgiƫ) en het is het minste van hun zorgen of de auto verzekerd is of niet. Jij bent lid van een pechverhelpingsdienst en ze moeten je toch onvoorwaardelijk helpen als je pecht hebt? Daar heb je toch voor getekend?

Groeten
Avatar gebruiker
Staespieter
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 18 apr 2012, 21:21
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor SGrout » 21 aug 2012, 20:09

Beste,

Als je ANWB Wegenwacht met Buitenland service hebt, dan doet je verzekering er toch helemaal niet toe om geholpen te worden bij pech?

Heb je een oldtimer-verzekering afgesloten bij de ANWB/KNAC? Waarom zou je anders de ANWB bellen.

Groet,
Stephan
SGrout
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 17 jun 2012, 18:58
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor Coupe280 » 21 aug 2012, 20:34

hoi .
ik begrijp ook niet wat een auto verzekering te maken heeft met het lidmaatschap van de anwb.
ik ben vroeger ook wel eens geholpen door de anwb maar heb nooit mijn polisnummer door hoeven geven.
wel het pasje van anwb lidmaatschap laten zien dat was genoeg.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor MB 250 » 22 aug 2012, 08:51

triest verhaal @ rs82
maar was je wel verzekerd voor hulp in het buitenland bij de anwb
zo niet dan wordt het een ander verhaal
verder veel succes met je aankoop is het nog wel de moeite waard om er nog geld aan te spenderen
balen
MB 250
 


Re: pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor Govert » 22 aug 2012, 09:21

Je voldoet niet aan de voorwaarden voor pechhulp van de ANWB als je auto niet verzekerd is:

"Uw voertuig is APK goedgekeurd en voldoet aan de wettelijke eisen."

Zie: http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... n-2012.pdf (PDF)

Het probleem is dat het inderdaad enige tijd kan duren voordat een auto als "verzekerd" in het systeem is ingevoerd.

Vrolijk word je er niet van, discussies met autoriteiten e.d.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor RS82 » 22 aug 2012, 10:18

Hallo allemaal,

Ja ik dacht ook altijd dat de ANWB en autoverzekering eigelijk niks met elkaar te maken hadden.
Me auto verzekering is bij London verzekeringen. Ik had wel Europa dekking met vervangend vervoer en alles er op en eraan van de ANWB, dus daarom belde ik ze.

Het is denk ik zoals Govert schreef.
Je heb in principe dekking voor elke auto waarin je rijd, volgens mij zelfs als het een buitenlandse auto is.
Want als ik in duitsland een auto huur krijg ik ook altijd een paar euro korting als ik me anwb pas laat zien.
Maar bij het bellen naar de anwb moet je het kenteken altijd opgeven, dan checken in hun systeem of ze daar, verzekering en apk zien staan, en normaal is dat natuurlijk zo, dus als er geen probleem is weet je helemaal niet dat ze de dat checken. Maar in dit geval was dat dus anders.

Omdat ik wel verzekert was zou ik dus nu zeggen dat het een gaatje in het systeem is, wel een klein gaatje want de kans dat je net een nieuwe verzekering heb, en op vakantie gaat en pech hebt op zondag is mischien klein.

Aan de andere kant lopen mijn verzekeringen toevallig altijd van Augustus tot Augustus, ik ga altijd op zondag rijden, omdat er dan geen vrachtwagens zijn. En volgens mij was het ook al een probleem geweest als ik in nederland langs de snelweg had gestaan.

Tja dat het niet zo verstandig is te gaan rijden met een voorlopige dekking en zonder papieren, wilde ik ook duidelijk maken met dit verhaal.

Als er een ongeluk was gebeurt, was het waarschijnlijk allemaal nog veel moeilijker verlopen.
Ik denk dat de Duitse Politie (of elke andere politie) ook niet zo vriendelijk is als de verzekering nog niet bij hun in het systeem staat.

Hoe dan ook zou het gaatje aardig te dichten zijn door gewoon meteen hulp met voorwaardelijke betaling aan te bieden, daar hebben ze geen risiko van, en van een auto op de vluchstrook word de weg zo en zo niet veiliger.

En van twee uur naar nederland bellen, en discusieren werd ik inderdaad niet veel vrolijker.
Maar nu helpen ze prima verder. Iedereen is gloof ik over het algemeen heel tevreden met de ANWB.

Nu kan ik me meer op de problemen met de auto concentreren, dat wil zeggen in spanning afwachten of de kleppen nog ok zijn.
Pas verkocht, 280TE. (kon ik hem maar weer terug kopen)
RS82
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 apr 2011, 08:27
Woonplaats: Hoofddorp/Firenze
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor MB 250 » 22 aug 2012, 10:36

en nu maar hopen dat het allemaal meevalt
MB 250
 


Re: pech met voorlopige dekking op reis is dubbel pech

Berichtdoor Coupe280 » 22 aug 2012, 18:36

rs 82 en govert.
bedankt voor de uitleg want ik wist inderdaad niet wat verzekering en anwb met elkaar te maken hadden.
nu snap ik het dus wel
alleen nooit geweten dat ze dat ook daadwerkelijk controleerden.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Reizen!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten