[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Blazer: 280CE 1978 : Logboek / Showroom

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 19 apr 2024, 17:59

Blazer: 280CE 1978

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Blazer: 280CE 1978

Berichtdoor Blazer » 20 mei 2013, 02:25

Misschien wel zo leuk, een logboek bijhouden en hopelijk over een tijdje, tevreden, terug lezen wat je allemaal gedaan hebt. En wie weet wordt het ook wel gelezen in Den Haag, zou betere research zijn dan hun rekenkamer. Kunnen ze lezen dat het over het algemeen echte liefhebbers zijn, ongeacht benzine, diesel of LPG.

Zal beginnen bij het begin, ofwel, de aankoop van deze Mercedes Benz 280CE.

Ik heb drie jongens, waarvan de twee oudste hun rijbewijs hebben. Mijn vrouw en ikzelf houden van oude auto's, oldtimers, klassiekers of hoe je het ook noemt. Mijn vrouw, Linda, rijdt in een Volkswagen Kever 1303 van 1973, zelf rijd ik in een Chevrolet Blazer K5 van 1979 en onze oudste zoon Bram ( 22 jaar ) heeft een Chevrolet Chevelle Malibu CLassic sedan van 1975 ( een originele in NL verkochte auto). Het virus is dus overgeslagen op onze jongens en Luc ( 20 jaar ) kwam afgelopen jaar met het idee dat een eigen auto wel fijn zou zijn. De Kever rijdt prima, de Blazer is superstoer, maar het blijft wel lenen. En omdat de Malibu in de schuur staat als project voor algehele restauratie moeten wij de auto's delen. Oh ja, wij hebben ook nog een Toyota Avensis Verso voor woon - werk verkeer.

Dus Luc was op zoek en kwam met allerlei auto's die hij op marktplaats had gevonden. Meestal oude afgetrapte barrels die totaal geen klasse hadden en daardoor niet de moeite waren om ook maar enige euro in te pompen om ze op de weg te houden. Op een gegeven moment kwam hij bij Mercedes terecht en keek bij de oudere modellen. Toen begon het voor mij interessant te worden en zijn we bij verschillende Mercedes-sen wezen kijken. En zo ook zijn huidige 280CE.

Hij had de bekende roestplekken en je kon zien dat ermee gereden werd maar dat er niet veel aandacht aan de nodige aandachtspunten werd besteed. Maar de prijs was redelijk en we schuwen niet werk wat aan de auto's moet worden gedaan. Luc was verliefd, de Mercedes is bruin metallic ( Milan braun ), electrisch schuifdak, electrische ramen voor en achter, 6 cilinders, leuk geluid, LPG, kroonkurkvelgen, Radio met CD en USB aansluiting, electrische antenne en de bekleding zag er goed uit.
Ik zag roest aan de achterste wielranden, onder de achterlampen, een scheur in de linkse achterlamp ( volgens mij een paaltje geraakt ), rechtse binnenscherm voor roest, rechts voor electrisch bediend raam welke iets naar beneden zakt en dus niet helemaal open en dicht kan worden gemaakt zonder hulp en de twee achterramen die niet geheel wegzakken, maar tot de helft open en dicht gaan. Rijdt niet op benzine, grill voor was behoorlijk beschadigd en mistte een stukje sierlijst onderaan het linkse spatbord voor. Ik wist nog niets van Mercedes dus ook geen idee over beschikbaarheid van onderdelen en de prijzen daarvan.
Luc gewaarschuwd, er zullen meer dingen aan de hand zijn en dit is hobby, kost geld en voor je het weet heel veel geld.
Geen probleem, hij wil graag de auto, werkt naast school en we kijken het aan tot de eerste APK keuring. Mochten er echt onoverkomelijke problemen zijn dat gaat ie weg en heb ik een leuke tijd van deze auto kunnen genieten.
Later kwamen er meer verrassingen, maar daar is dit logboek voor dus dat volgt nog.

Auto op 4 september 2012 gekocht. Luc heeft tot in april alleen maar gas getankt en gereden. Mooi weer, slecht weer, starten en rijden. Wel eng met sneeuw als de auto net gestart was en hij achteruit moest. Geen winterbanden en de auto begon gelijk in de achteruit te slippen en te glijden. Ook kan de auto in elke stand van de automaat gestart worden. Maar zelfs Bram geeft toe dat de Mercedes bijna net zo lekker rijdt als zijn Malibu, bijna dan hé.

In april laten keuren, ruim van te voren, en van dat oordeel zou afhangen wat er met de Mercedes gaat gebeuren, blijven, verkopen, schorsen, het is blijven geworden en er zal veel tijd, geduld en geld geïnvesteerd moeten worden.

Handrem werkte niet, de rechterkabel hangt er los bij.
Remmen achter, schijven aan de binnenkant hadden roest.
fusseekogel van rechtse spoorstang had speling
Accu zat los.
Achterlamp links achter gaf minder licht. ( was de beschadigde )
Stadslicht werkte niet.
Stoelen blokkeerde niet.
Dop LPG aansluiting was niet aanwezig.
Klem van uitlaat zat niet goed bij de achterdemper.
Achteruitrijverlichting werkte niet. ( was geen afkeur, vanaf 1997 wel verplicht )
Banden voor zitten op punt van advies om te vervangen maar kon nog wel.

Leuk lijstje, maar zag er niet echt slecht uit. De onderkant was aan gelast, maar is wel goed gedaan en geconserveerd, alleen een gaatje in het midden. Auto was, zeker gezien de prijs die wij hadden betaald, de moeite waard voor verder investeringen werd mij door de monteur verteld. Wij gaan al jaren naar deze garage, een Toyota garage en nog eentje die zuinig is op zijn klanten en niet perse van alles moet verkopen.

€ 19,95 was de APK, bij de herkeuring was alles goed en APK tot mei 2015.

Zal morgen ( straks, ik moet naar bed ) schrijven wat we al vervangen hebben en hoe e.e.a. gelopen is.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 sep 2012, 18:33
Woonplaats: Persingen
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Blazer: 280CE 1978

Berichtdoor Dessie5 » 20 mei 2013, 10:23

Hallo harm ben benieuwd ik volg ingeval

Gr desmond
Op zoek naar een Chevrolet Camaro jaren 70/80.
Wat leuks zien staan?
PM mij a.u.b.
Dessie5
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 03 jun 2011, 22:19
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blazer: 280CE 1978

Berichtdoor Blazer » 20 mei 2013, 11:19

Het lijstje van zaken die voor de APK in orde moesten worden gemaakt was duidelijk. Mercedes is nieuw voor mij en dankzij dit forum heb ik mijzelf aardig kunnen voorbereiden. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, in het verleden wel vaker dingen gesloopt omdat ik mezelf niet goed had voorbereid.

Luc is alleen maar geconcentreerd op het uiterlijk en zag dat graag veranderen. Ik heb aangegeven dat veiligheid en goed functioneren nu prioriteit hebben en dat cosmetische zaken later komen.

Onderdelen besteld.
Beide achterlampglazen ( als ik er één vervang krijg je ook een verschil )
Remschijven, remblokken, handremschoenen met hardware en remslangen.
Remmenvet.
Rechter handremkabel
Fussee voor rechtse spoorstang
Luchtfilter
Filter voor stuurbekrachtiging
Filter voor automaat
oliefilter
Olie voor motor
Olie voor automaat

Behoorlijk wat onderdelen maar wel hard nodig om de auto door de APK keuring te krijgen. Luc is behoorlijk a-technisch en onze jongste zoon, Sjors ( 16 jaar ) is erg ondernemend, handig en heeft dit soort zaken snel onder de knie. ( hij heeft bijv. afgelopen jaar bij de Kever samen met Luc de motor terug ingebouwd toen wij de koppeling en drukgroep hadden vervangen. ) Hij gaat bedrijfswagen techniek leren en klust graag met mij samen aan de auto's. Dus Luc werd zoveel mogelijk uit de schuur geweerd, en hoeft alleen maar te zorgen voor het financiële gedeelte of als er iets vastgehouden moest worden.. Hij wil het graag leren maar als wij bezig zijn komt ie af en toe om de hoek kijken of hij de auto al kon gebruiken. Heeft hier en daar geholpen maar zoekt het niet.

Dus samen met Sjors eerst de linkerkant omhoog gekrikt, de auto met bokken ondersteunt en gezekerd. Alles ging redelijk vlot los totdat wij bij de remklauwen kwamen. Eén cup zat muurvast en deze hebben wij met behulp van de remdruk van de auto los gekregen. Maar zoals met alles, eerst lang lopen zoeken hoe wij dit gingen aanpakken. Goed alle delen vervangen, Sjors heeft een tooltje gemaakt voor de veertjes van de handremschoenen en deze er ook op gezet. Alles werkte, remvloeistof doorgetrapt zodat de leidingen weer verse nieuwe remvloeistof hadden en op naar de andere kant. Daar bleek dat de handremschoenen weg waren gehaald en de handremkabel was doorgeknipt. Dus de kunststofleiding zat tot aan het wiel maar de draad was weg. Handig maar er ontbraken ook het stelwieltje en de spreider. Naar de sloop waar een Mercedes W123 sloper, reparatie en dat soort mannetje zat. Onderdeeltjes gehaald en de boel in elkaar gezet. Was nog een gepuzzel om de handremkabel te bevestigen, je ligt op je rug onder de auto met weinig ruimte. Bleek het wiel te blokkeren. Is een topic welke ik in technische zaken heb geopend. Bleek dat er een nieuwe draad voor de wielbouten was aangebracht en deze stak aan de binnenkant behoorlijk uit en kwam tegen de spreider. Is opgelost en alles werkt zoals het hoort.

Achterlampglazen vervangen, de rest was nog prima in orde. Fussekogel vervangen, was even werken om de boel los te maken, maar WD40 is magisch. Wiel op het oog uitgelijnd en gelijk is het piepen en schokken van de stuurbekrachtiging opgelost. Dus de speling had zeker een negatief effect.

Luc was 20 jaar geworden en wij hebben hem een nieuwe ( gebruikte ) grill, knopje voor de electrische dakbediening ( deze was afgesleten bij het symbooltje ), sierlijstje voor linker voorscherm en het trekdingetje voor de motorkapontgrendeling gegeven. Samen met de achterlampen ziet de auto er gelijk anders uit. Kleine details maar een heel ander gezicht.

Het bleek ook dat de Mercedes het bekende euvel met de dag- en kilometerteller had. Dit was niet opgevallen tijdens de APK en is intussen weer geheel hersteld. Sjors had nog een leuke actie, ik had alles klaar en ging even wat drinken en zeg tegen hem, blijf overal af, alles is klaar en moet alleen de boel even in elkaar zetten. komt ie trots naar mij toe, ik heb het asje met het tandwiel eruit gekregen. Nu, de schrik zat erin, en ja hoor alles lag los. Dat heeft zweet, gevloek en een paar uurtjes gepruts opgeleverd. Maar het zit weer met de juiste kilometerstand zoals deze op het APK rapport is vermeld.
Moet wel even nieuwe lampjes halen voor de verlichting omdat er nu 5 watt lampjes inzitten die behoorlijk heet worden. De dimmer ook schoongemaakt en deze werkt weer zoals het hoort. Nu nog de verlichting van de middenconsole, automaatpook en kachel. Sommige werken maar het meeste werkt gewoon niet.

Voor de lampjes vervangen, de vorige eigenaar had blauwe lampjes geïnstalleerd en, naar later bleek, geen stadslichtlampjes erin gezet. Dus dat probleem is ook opgelost.

Ik heb de voorstoelen met borgpennen vastgezet. Deze had ik in de schuur gevonden,weet bij God niet hoe ze daar kwamen, maar het was goed genoeg voor de APK. De stoel moet vergrendeld zitten, en het maakt voor de APK niet uit of deze ook naar voren geklapt kunnen worden, als het maar vastzit tijdens het gebruik. Ik heb even gekeken maar de hele boel wat het vacuum aangaat zit los, sist maar werkt niet. Zo weet ik nu ook dat de auto origineel Centrale portiervergrendeling heeft. Dus nog een project voor de toekomst.

Ook ben ik erachter dat de auto vanaf fabriek een schakelbak had en dat later ergens de automaat is ingebouwd. De achteruitrijverlichting, het probleem zit in de stekker die op een kastje aan de automaatbak moet worden aangesloten. De stekker zat er verkeerd op en was losgelaten. Wat vuil ertussen, dus dat moeten we ook nog vervangen/repareren. Dan zal ook het starten met de automaat in elke stand opgelost zijn.

Nu wachten op een paar onderdelen, en we kunnen de auto een grote beurt geven. Het vertrouwen in de olie en filters is niet zo groot. Het luchtfilter zal waarschijnlijk via chemisch afval door mannetjes in maanpakken vervangen moeten worden. Deze is echt zwart en dan zal de rest ook er ook wel zo uitzien.

Wordt vervolgt, deze week zullen we proberen de stekker te repareren van de automaatbak, de lampjes vervangen van het tellerhuis, kachel en middenconsole. De kachel blijft in elke stand warme lucht geven, ook iets wat moet worden opgelost, alhoewel, misschien is het volautomatische climatcontrol, gezien het weer in Nederland.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 sep 2012, 18:33
Woonplaats: Persingen
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Blazer: 280CE 1978

Berichtdoor Hans230CE » 20 mei 2013, 13:23

:text-worthless:

:whistling :whistling :wink
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Blazer: 280CE 1978

Berichtdoor Coupe280 » 20 mei 2013, 16:23

hoi harm.
voor de apk heb je wel geluk gehad wb de stoelleuningen.
je mag ze niet blokkeren omdat de eventuele achterpassagiers met een gemakkelijke snelle bewegng uit de auto moeten kunnen.
zo is mij verteld door apk keurmeester.
ikzelf heb ook een coupe waarvan ik al 7 jaar de stoelen blokkeerde maar bij de 8 ste keer keuren zag hij het en ik werd afgekeurd.
om de bovenstaande reden.
maar erg moeiljk is het niet om te maken hoor even rubbers nakijken en vooral die in de knop van rugleuning achterplaat even weghalen kan met 1 schroefje .
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Blazer: 280CE 1978

Berichtdoor Dessie5 » 20 mei 2013, 21:32

@hans misschien ook zo'n like button hier haha!!
We willen foto's zien!!
Op zoek naar een Chevrolet Camaro jaren 70/80.
Wat leuks zien staan?
PM mij a.u.b.
Dessie5
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 03 jun 2011, 22:19
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blazer: 280CE 1978

Berichtdoor Blazer » 20 mei 2013, 23:04

Ik zal binnenkort foto's plaatsen, echter tijdens de reparaties van diverse heb ik geen foto's gemaakt.

Wat de vergrendeling betreft, ik denk dat ze daar niet over hebben nagedacht, en ik ook niet. Maar ik heb borgpennen gebruikt met een grote ring eraan. Zal daar een foto van maken, is anders moeilijk uit te leggen. Die ring zit aan het uiteinde van de borgpen en die ring kan zo geklapt worden dat hij tegen de ring aan ligt. Dit werkt zo dat het lijkt of er een veer in zit en zich vastklemt tegen de borgpen. De borgpen zit schuin langs de originele vergrendeling aan de stoel. Het plastic welke hierover hoort te vallen is eraf en je kijkt zo tegen het mechaniek aan. Die ring kan je zo zien zitten en je kan eraan trekken zodat de vergrendeling open gaat. Je hebt de borgpen dus zo verwijderd of weer terug geplaatst.

Maar de bedoeling is dat deze weer origineel in orde wordt gemaakt en alles weer gaat werken zoals het hoort. Dus ben mezelf al aan het inlezen op het forum over de vacuum zaken van de W123.

Zo ben ik nu aan het stoeien met de koplampen. Deze moeten in hoogte kunnen worden versteld middels een schroef die bovenop de koplampen zit. Werkt wel op vacuum maar je kan ze alleen verstellen middels deze schroef. Staat een vermelding over hecklast bij en ik zie niet zo snel dat er iets veranderd als de motor loopt en ik deze schroef verstel. Er wordt veel naar ons geknipperd als wij met de Mercedes rijden. Wij denken dat het een compliment is omdat ze de auto mooi vinden, maar volgens Linda zou het ook kunnen zijn dat de schijnwerpers verkeerd zijn afgesteld. Daar hebben ze bij de APK niet naar gekeken, bij de Blazer en de Kever deden ze dat wel.

Maar goed, ook dat zal eerst in orde moeten zijn en zal ik zeker moeten weten dat het werkt voordat ik de lampen laat afstellen. Denk dat het vacuum een leuk groot project gaat worden, en het is geloof ik de eerste serie en daar werkt het, zoals ik heb gelezen op dit forum, iets anders wat rubbertje en vervangen aangaat.
Blazer
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 08 sep 2012, 18:33
Woonplaats: Persingen
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten