[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
om616.936 van 72 naar 75pk : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 19 apr 2024, 06:23

om616.936 van 72 naar 75pk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

om616.936 van 72 naar 75pk

Berichtdoor Compay » 26 okt 2014, 13:09

heb me vandaag voorgesteld in het forum

de moter in mijn bus heeft inmiddels 100.000 gedraaid. Ik wil de verstuivers controleren c.q. vernieuwen etc. Nu weet ik dat de moter om616.936 uit de W123 serie 72k heeft. In de MB100 zit een versie van de OM616 met 75 pk. Ok dat is maar 3 pk meer maar elke pk telt, Belangrijker men heeft in de MB100 schrageinspritzung gebruikt waardoor de moter ook lichter en stabieler loopt (qua geluid), minder fijnstof produceert, een ietsie sterker is en een ietsje minder verbruikt. Men heeft daarbij wel een andere lichtmetalen cilinderkop gebruikt. Nu heb ik de volgende vragen...

1. heeft iemand de ombouw van 72 naar 75 pk gemaakt?

2. kan je de andere verstuivers, voorkamers en gloeistiften die voor de mb100 (en later ook de om601/602 etc) gebruikt zijn ook op de cilinderkop monteren van de om616.936

3. indien je toch echt de cilinderkop en deksel van de Mb100 nodig hebt past die op het moterblok van de om616..?

wat betreft die schrageinspritsung hier wat afbeeldingen en een link naar een artikel van moorbraun.de voor de tuning van de Om616 waar ik voor het eerst las over de schrageinspritsung...(mooi woord !!)
Bijlagen
DSCN0285.jpg
schrageinspritzung
DSCN0285.jpg (43.63 KiB)
DSCN0284.jpg
DSCN0284.jpg (40.63 KiB)
Compay
 


Re: om616.936 van 72 naar 75pk

Berichtdoor Govert » 29 okt 2014, 09:09

De pk’s zeggen niet alles, belangrijker is het koppel. Als dat niet verschilt, dan heeft MB enkele trucjes toegepast waardoor het vermogen is toegenomen. 75pk ziet er natuurlijk beter uit in de verkoopfolder, zeker in een tijd waarin er veel concurrentie ontstond op dieselgebied.

De gloeistiften kan je waarschijnlijk niet omzetten, want je hebt grotere schroefgaten. Daar heb je wel snelgloeiers voor, maar niet de kortere voor de 75pk-OM616.

De voorkamer zal je wel fysiek in de kop kunnen schroeven, maar passen ze wel bij de zuiger? Het werkt alleen als je zuiger past bij de nieuwere voorkamers met bolle tip. Ik weet niet wat ze bij de revisie allemaal hebben vervangen.

Je kan allerlei verstuivers in de voorkamer schroeven, maar je mist de mogelijkheid om te controleren of het goed werkt. Het kan ook dat de zuigers nog wat verschillen om de verbranding te verbeteren.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: om616.936 van 72 naar 75pk

Berichtdoor Compay » 29 okt 2014, 23:01

hoi govert

ik heb de 72pk versie van de om616 dus met hogere nokkenas, andere voorkamers en zuigers (zie winterproject om616). Tevens ook voorzover ik weet met de M12 gloeistiften. Keizermotorenrevisie is het nu allemaal aan het uitzoeken. Ik zelf zie dat wel zitten schrageinspritzung....3 pk meer. Hoewel ik al gelezen heb dat dat komt doordat men het vermogen op een gegeven moment is gaan opmeten zonder de fan gemonteerd. Ben me nu alleen aan het oriënteren. Misschien laat ik de boel wel gewoon de boel...en doe alleen een onderhoudsbeurt...dus nieuwe verstuivers...ketting nakijken.....de kleppen staan goed (ja toch Govert !!) maar wellicht toch een nieuwe check....

en heel misschien ook wel ga ik samen met sim een OM601.940 er in proberen te zetten
en heel heel heel misschien wel de OM602........
Compay
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron