[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
tapeinden en aluminium kop : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 29 maart 2024, 08:10

tapeinden en aluminium kop

Alle techniek van de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

tapeinden en aluminium kop

Berichtdoor hitachi300 » 26 jul 2019, 11:53

Hallo beste forumleden,

We willen onze 6 cilinder aluminium kop vast zetten met tapeinden, dit omdat sommige gaten schroefdraad er uit is getrokken :(
Daarom plaatsen we allemaal tapeinden en laten de rekbouten voor wat ze waren.

Maar nu? wat moet het aanhaalmoment zijn ...niet de waarden voor rekbouten die weten we maar voor starre tapeinden met moeren en bovenop.

Wie o wie kan mij hier mee helpen.

Vr.grt.
hitachi300
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jun 2019, 10:56
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: tapeinden en aluminium kop

Berichtdoor RD500sec » 26 jul 2019, 23:30

Over welk merk en type heb je het? De 240 is geen 6 cilinder, de patrol komt in de boeken van Mercedes niet voor... :lol:
Tapeinden lijkt mij niet de juiste reparatie. Hebben de tapeinden wel de juiste treksterkte?
Time certs (draadbus) of helicoils (bus van gewonden draad) lijkt mij een betere optie, met een voorkeur voor de eerste, dan kun je gewoon weer de rekbouten gebruiken. bij voorkeur niet de oude :whistle: Bovendien is de draad sterker dan de originele draad. Dus de draad er opnieuw uittrekken zal niet snel gebeuren.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: tapeinden en aluminium kop

Berichtdoor hitachi300 » 27 jul 2019, 10:49

Hallo,

Bedankt voor reactie, je hebt gelijk. Ik kwam niet op het idee van draadbussen, gisteren las ik toevallig een mooi topic van een BMW boxer motor met een reparatie van draadbussen.

Helicoil hadden ze ook gedaan maar toch weer het draad er uit getrokken, toen de draadbus methode waarover veel uitgelegd als theorie en praktijk, een beproefde methode.

Ik vind het jammer dat het onderblok niet grondig is nagekeken bij het revisie bedrijf hier op het eiland, er was toen ook een tapeind afgebroken en die hebben ze uitgeboord. Eigenlijk had ik toen al alert moeten zijn op de andere gaten die waarschijnlijk ook niet zuiver waren. Maar nu trokken de bouten het schroefdraad er uit, wat zou er gebeurd zijn als de bouten bleven zitten met de kop? .

De oorzaak is verkeerde montage van de veerschotels, 2 verschillende type voor inlaat en uitlaat. En deze hadden ze omgewisseld. Veerdruk en werking veranderd hierdoor en dat hoorde ik ook.. maar ik kwam er maar niet achter wat het nu kon zijn. Dan ook nog eens twee oliekanalen die dichtbij elkaar liggen en die stonden met elkaar in verbinding, leek net of er geprobeerd was om de kanalen op te boren.

Het handboek schrijft niet voor dat de draadeinden en ring met olie ingesmeerd moeten worden, wat zal het in dit geval uitmaken? Er zijn daar ook veel verschillende meningen over en ook een mooi topic te vinden op MB forum.

En ja, een ja een 240 is vele malen degelijker alleen in de bergen een beetje sloom :drool:
hitachi300
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 jun 2019, 10:56
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: tapeinden en aluminium kop

Berichtdoor Wiebren240D » 27 jul 2019, 11:56

Hoi Hoi

lijkt mij ook het beste idee wat hier boven staat omschreven.

ik heb het nog niet mee gemaakt schroefdraad uit het onderblok.

wens je suc6 met herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4186
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast