Beste forumgenoten,
Met kouder weer in aantocht moest ik denken aan de brandstof voorverwarmer zoals deze op W124 diesels zit. Hiervoor heb ik meerdere W124 diesels gehad en vond dit een mooi systeem. Nu zit er op een W123 geen voorverwarmer, de koude diesel gaat zo uit de tank naar de brandstofpomp.
Ik kwam ooit foto's tegen van mensen die hun rubberen brandstofleiding langs de radiateurslag hadden gelegd. Mooier zou het zijn om een soort platenwisselaartje in te bouwen.
Zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met zoiets of een idee hebben hoeveel zo'n voorverwarmer zou kunnen schelen. Warmere diesel vernevelt beter en lijkt me toch voor een betere verbranding zorgen. Tevens heeft de pomp het wat minder zwaar lijkt me.
Daarnaast lijkt het mij mooi om voor korte ritjes de motor voor te verwarmen met een spiraal in de koelvloeistof. Zoiets lijkt te bestaan voor de OM61x motoren. Heeft iemand hier ervaring mee? Er bestaan zowel verwarmers voor de koelvloeistof als een (goedkopere) flap die je op de carterpan kan plakken.