[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
W123 smeren van ruitenwisserassen? : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 maart 2024, 10:53

W123 smeren van ruitenwisserassen?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, van de Heckflosse, Ponton, Pagode en ouder, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

W123 smeren van ruitenwisserassen?

Berichtdoor Ruud280e » 10 apr 2022, 20:10

Beste forumleden,

Ik ben momenteel bezig met de revisie/vervanging van het ruitenwissermechanisme. In mijn zoektocht naar informatie kwam ik onderstaand filmpje teven van Kent Bergsma, van Mercedessource. In dit filmpje (vanaf 2:08) geeft hij aan dat het noodzakelijk is om de assen van de ruitenwissers te smeren met olie. Ik wist wel dat het stangmechanisme periodiek gesmeerd moet worden met vet, maar met het smeren van de assen was ik niet bekend.

Ik ga nieuwe ruitenwisserassen monteren en volgens mij zijn die intern al voorzien van een of andere smering, mijn indruk was dat ze mogelijk onderhoudsvrij zijn omdat het mechanisme niet makkelijk te openen lijkt.. Het leek me mogelijk averechts als ik daar olie aan ga toevoegen.. Ik vroeg me daarom af of de door Kent Bergsma beschreven methode een officiƫle (door Mercedes voorgeschreven) onderhoudsprocedure is en zo ja, of de door Kent beschreven methode dan de juiste methode is. Wellicht weet iemand van jullie dit en/of heeft ervaring met (de noodzaak voor) dit type onderhoud van de ruitenwisserassen?

Graag verneem ik jullie visie hierop!

https://www.youtube.com/watch?v=5I65KCf66zQ

In een tweede filmpje gaat hij er opnieuw op in, en beveelt ATF aan als beste olie om hiervoor te gebruiken (vanaf 1:33).

https://mercedessource.com/problems/bod ... sm-failure

Alvast dank voor jullie reacties!

Groeten,
Ruud
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: W123 smeren van ruitenwisserassen?

Berichtdoor MBreed » 10 apr 2022, 21:01

De assen zijn inderdaad inwendig gesmeerd. Zou je nu van buiten af olie erop smeren, doet dit niet veel, omdat het niet echt op de plek kan komen waar het dan zou moeten komen. Je kan het doen hoor, maar mij lijkt het niet super zinvol. De originele zijn 40 jaar mee gegaan zonder dat ze waarschijnlijk ooit gesmeerd zijn. Vettigheid trekt ook weer vuil aan. Ik denk niet dat met het gebruik als oldtimer de assen ooit nog zullen slijten.

De reden waarom het zwaar gaat lopen zit meer in het mechaniek zelf. Ook de ruitenwissermotoren worden na verloop van tijd zwakker en uiteindelijk lam. Aangezien bij jou alles nieuw is, is dat de enige factor die overblijft mocht het moeizaam lopen.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 780
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W123 smeren van ruitenwisserassen?

Berichtdoor Weizengelb » 11 apr 2022, 16:12

Op de W110 en W115 heb ik ze wel een s uit elkaar gehaald. Er zit dan een zegerringetje, afdichtringen en rubber ringetje op. Het voelt erg goed om er vers vet onder te doen.

Mijn eerste W110 had enorm uitgeslagen asjes, de ruitenwissers sloegen echt met veel speling op- en neer. Ben zo ook wel eens een wat minder goed bevestigde ruitewisser verloren (wisser van rechts naar links gezet, arm verwijderd en verder gereden op vakantie...).

Ik weet zo niet zeker of dat bij de W123 ook nog zo zit...

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 smeren van ruitenwisserassen?

Berichtdoor RD500sec » 12 apr 2022, 12:02

Bij een W123 zit het vergelijkbaar met wat je beschrijft, Math.
Ik heb een paar jaar terug bij mijn S123 de asjes gedemonteerd en opnieuw ingevet.
1 van de twee stond bijna vast, was moeilijk te demonteren, maar na schoon maken en invetten functioneert het weer als nieuw.
Hoor je een piepend geluid bij het heen en weer gaan van de ruitenwissers, is het vrijwel zeker 1 van de asjes (of beide) die vast staat en smering behoeft.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 smeren van ruitenwisserassen?

Berichtdoor Ruud280e » 13 apr 2022, 07:14

Dank jullie allen voor de reacties!

Ik ben blij te horen dat de asjes blijkbaar gewoon gedemonteerd en opnieuw ingevet kunnen worden. Die methode klinkt me veel beter in de oren dan er van buitenaf olie in late lopen (met het waarschijnlijke gevolg dat het vet dat erin zit te dun wordt). Overigens denk ik dat Max gelijk heeft; ik heb nu nieuwe asjes erop en die zal ik niet meer versleten krijgen. De auto krijgt niet veel regen meer te zien.

Als ik een keer tijd heb (en dat is niet vaak..) zal ik de oude asjes eens proberen te demonteren en invetten. En verslag doen van dit klusje op het forum.

Groeten Ruud
Ruud280e
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 30 dec 2017, 17:00
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Ja


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten