[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
W114 van puntjes naar elektronische ontsteking. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 apr 2024, 08:05

W114 van puntjes naar elektronische ontsteking.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

W114 van puntjes naar elektronische ontsteking.

Berichtdoor MarkZijpe » 14 mei 2023, 19:41

Mijn W114 (110 921), 280 met contactpunten en Solex carburateur wilde ik graag ombouwen naar elektronisch met originele MB onderdelen. Hoewel ik -ooit van de sloop- nog een elektronische verdeler (023 7302 005) had liggen, viel het niet mee. Het was erg lastig om erachter te komen welke voorweerstand (-en), bobine en module ik moest gebruiken. Daar zijn namelijk nogal wat versies van. Ben maanden bezig geweest om de auto goed te laten lopen en dacht op een gegeven moment dat het dus aan de carburatie moest liggen. Zal hier vertellen hoe het uiteindelijk lukte, maar klik voor meer (zeer waardevolle) input van andere leden op de volgende onderwerpen: M110 MOTORNUMMERS EN BIJPASSENDE ONTSTEKINGSNUMMERS en SOLEX CARBURATEUR VOOR M110 LEKT.

Bij een van echt de belangrijkste MB-kenners kocht ik voor 75 euro een gebruikte originele Module en hij verzekerde mij dat ik dan niets zou hoeven veranderen: zelfde bobine, nog steeds 1 voorweerstand ipv 2. Om een lang verhaal (nieuwe kabels, bougies, zelfs die vreselijke Solex carburateur deels gereviseerd) kort te houden: gebruik NOOIT een puntjesbobine voor een elektronische ontsteking. Dat kan echt niet.

Ten einde raad kocht ik bij auto-onderdelen24.nl een bobine die geschikt is voor een elektronische ontsteking en, vooruit, gelijk maar een nieuwe Module. Was samen iets van 80 euro. Auto rijdt nu heerlijk en heeft meer vermogen dan ik mij kan herinneren.
Zal je vertellen wat ik allemaal heb gebruikt en dat zal zeker niet geheel volgens het boekje zijn, maar het werkt en dat boekje heb ik nooit kunnen vinden.
1) Gewoon die enkele voorweerstand die er al was.
2) Mijn verdeler heeft dus nummer 023 7302 005 maar volgens mij is deze oplossing vaak toepasselijk.
3) Bobine Valeo 245025
4) Module Hitachi 138019

Nogmaals: bekijk ook even bovengenoemde 2 onderwerpen, want ik spreek alleen uit ervaring en de reacties die ik kreeg waren toch wel wat professioneler. Met groet, Mark.
MarkZijpe
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 28 sep 2022, 17:37
Woonplaats: burgerbrug
Roepnaam:
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten