[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
elektrisch systeem valt uit : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 03 mei 2024, 05:50

elektrisch systeem valt uit

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor Guzziman » 16 feb 2007, 01:03

Beste clubleden,

Vanavond viel in hele korte tijd alles uit.
De verlichting begon steeds flauwer te branden, dashboard verlichting idem dito, zelfs de alarmverlichting gaf nauwelijks sjoege en dat op een donkere landweg. Tegenliggers begonnen te seinen en de auto achter mij dacht dat ik het helemaal niet in de gaten had en deed daarom af en toe zijn verlichting ook maar uit, om mij te attenderen op iets wat ik eigenlijk wel in de gaten had. Ik was blij dat ik ergens een plekje vond om hem stil te zetten. Hij sloeg direkt af. Ik heb de auto met veel moeite naar een goede, tijdelijke, plek weten te duwen.
In het handboek staat bij een volledige uitval dat een zekering de boosdoener kan zijn. Echter na een poosje leek alles weer goed te functioneren. De auto starten lukte en de verlichting leek ook weer oke. Een kapotte zekering kan het volgens mij dus niet zijn. Maar het was donker en heb de auto toch maar laten staan, die haal ik morgen dan wel op. Maar voor het zelfde geld gebeurt het strak nog een keer. Das geen lekker gevoel en om dat ik geen verstand van elektriek heb, mijn vraag: in welke richting moet ik het zoeken? Ik heb sinds de vorige rit wel een lampje van de richtingaanwijzer kapot, die moet ik nog vervangen. Zou dat er mee te maken kunnen hebben.
Guzziman
 


Antwoord:elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor henklith » 16 feb 2007, 01:17

Hi Guzziman, je rijdt dan zeker in een diesel, dat je nog kom blijven rijden?
Heb je al naar de dynamoriem gekeken, en in de lichte paniek ook naar het laadt controle lampje??
neem morgen bij diagnose een digitale universeel meter mee, meten is weten.
Ik hoor graag verder!
groet, Henk Lith.
henklith
 


Antwoord:elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor Paul Snip » 16 feb 2007, 01:48

Waarschijnlijk is je dynamo kapot.

Kwestie van een nieuwe regelaar met koolborstels, of een ruildynamo.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor Guzziman » 16 feb 2007, 10:21

Er ging geen enkel waarschuwingslampje branden, ook niet bij het later weer starten. Ik heb niet onder de motorkap gekeken, want het was pikkedonker. Dat doe ik vanmiddag wel.
Kan de spanningsregelaar, gezien de klachten, de boosdoener zijn of zeg ik dan iets geks.
Guzziman
 


Antwoord:elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor Trouwkoets » 16 feb 2007, 10:49

Guzziman,

Hier de leek.
Even de symptomen: Weinig prik, bij stationair slaat motor af, later kan je weer starten


Ik denk dat je met een benzinemotor rijdt, anders heb ik geen logische verklaring voor het afslaan van de motor.
Als er geen laadstroom is (dynamo kapot) dan loopt je accu tijdens het rijden leeg met de symptomen zoals je hebt beschreven, en zou het onmogelijk moeten zijn om later de auto weer te starten.
Als de accu kapot is merk je daar tijdens het rijden niets van, maar kan je hem later niet meer starten.
Bij mijn weten gaan spanningsregelaars kapot en blijven kapot. Als je auto start zijn stroom en spanning in orde.

Vette lekstroom tijdens het rijden? Ergens in de buurt van de accu?

Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: ijzerloo, op: 2007/02/16 09:55
Trouwkoets
 


Antwoord:elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor henklith » 16 feb 2007, 12:00

Laten we eerst alle dingen opnoemen die het zouden kunnen zijn, en dan meten, of zullen we eerst is effe gaan meten?
Een betrekkelijk goede meter voor ons doel, kost 5 euro bij de Gamma, inclusief de batterij van 3,50:unsure:
Groet, Henk Lith.

NB: meet eerst de accu spanning maar als de motor niet draaid, dan mag je verwachten dat de spanning, 12,3V minimaal is, liefst nog iets daar boven.
Nu de motor starten (astlukt) de spanning moet nu oplopen tot een zeker rond de 13Volt.
Geef je iets gas bij, dan zou hij op moeten lopen tot 13 a 14 volt, of zelfs iets hoger maar niet boven de 14,5.

Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/02/16 11:08<br><br>Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/02/16 11:13
henklith
 


Antwoord:elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor Guzziman » 16 feb 2007, 18:50

Beste Henk,

Ik heb een meter aangeschaft bij de Gamma, inderdaad 5 euro. Ik vroeg mij natuurlijk wel af waar ik rood en waar ik zwart tegenaan moest houden. De accu gaf aan 11.43 en met draaiende motor hooguit 11.96. Ik zou denken dat de accu versleten is. Maar kenners sluiten de dynamo nog steeds niet uit. Die ga ik morgen proberen door te meten. Eerst even opzoeken waar die zit en dan de rode en de zwarte maar ergens tegen aanhouden toch? Ik zal de uitkomst laten weten. Ik hoop dat het de accu is.

Jan
Guzziman
 


Antwoord:elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor 1111 » 16 feb 2007, 19:17

Jan

Die waardes die jij noemt zijn echt te weinig ze moeten zijn zoals henk ze zegt.

Kijk ook eens goed naar je massa aansluiting.
Ik had (durft het hier bijna niet meer te zeggen) met mijn eend zo'n zelfde soort probleem blijkt de min kabel aan het blok bijna verteerd te zijn.

mvg arie van schie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:54
Woonplaats: sondel
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:elektrisch systeem valt uit

Berichtdoor henklith » 17 feb 2007, 01:12

Ja dat kan allemaal Arie.
Ik denk dus inderddad dat het laadt systeem niet werkt
Kan dus de dynamo zelf zijn, of de spannings regelaar.
Maaaar ik denk dat het een dynamo is met geintegreerde regelaar (des te beter)
Bij mijn wat oudere W115 zit de regelaar nog appart.
maar dit is een W123 boy :laugh:
probeer een dynamo te vinden, bij een goeie Mercedes sloop, of bel even met een AC/DC bedrijf, ik weet er een in Rotterdam die kan ook diagnose voor je plegen, moet je dynamo denk ik even mee nemen, want met de hele auto er heen zal wel niet lukken.
Bel dan met Fa Jongeneel (auto electric) 010-4765784
NB: kom niet in de verlijding om alleen de koolborstels te vervangen, want dat werkt meestal maar kort.
Vaak zijn de sleepringen waar deze borstels op rusten zo slecht, dat de nieuwe koolborstels al snel weer verpulvert zijn.
Misschien heeft Harrie anders nog wel even voor diagnose of zo een dynamo.
Groet, henk Lith.

NB: Je had eigenlijk in dit geval wel het laadt controle lampje in funtie moeten zien komen!
Oh ja je weet toch zeker dat de dynamoriem niet gebroken is he zou je zo overheen kijken!

Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/02/17 00:14:

Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/02/17 00:17<br><br>Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/02/17 00:18
henklith
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten