[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
LPG/vocht/rvs-uitlaat : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 apr 2024, 03:12

LPG/vocht/rvs-uitlaat

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

LPG/vocht/rvs-uitlaat

Berichtdoor mattijs1970 » 19 maart 2007, 22:29

hallo,
ik zat net op de tjet met Jeroen en we kwamen op de volgende vraag:
is het feit dat je op LPG rijdt nou meer of minder reden eventueel een rvs-uitlaat te monteren. ik begreep eerder dat lpg-uitlaatgas veel vocht bevat, dus roest oplevert. Jeroen noemde de hogere temperatuur waardoor het uitlaatgas juist minder vocht zou kunnen bevatten.

vooral korte ritjes zouden veel vocht in de uitlaat achterlaten, hoorde ik (jawel, van een leverancier van rvs-uitlaten).

wie o wie??
mattijs1970
 


Antwoord:LPG/vocht/rvs-uitlaat

Berichtdoor Govert » 19 maart 2007, 22:46

Warme lucht kan meer vocht bevatten. Bij afkoeling ontstaat condensatie: blaas maar eens op koud glas en het vocht in je adem condenseert.

Condensatie treedt op als warme lucht langs een koud oppervlak wordt geleid. In het begin van de rit zal de uitlaat dus vochtig worden, maar door de verwarming van de uitlaat door de uitlaatlucht zal het vocht weer verdampen. Bij korte ritjes gebeurt dat niet of onvoldoende. Er blijft dan vocht achter in de uitlaat.

De hogere temperaturen van de LPG zal leiden tot het sneller opwarmen van de uitlaat en tot minder condensatie.

RVS is mooi, maar schijnt duur te zijn.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:LPG/vocht/rvs-uitlaat

Berichtdoor Weizengelb » 20 maart 2007, 09:16

De uitlaatgassen van LPG bevatten meer water(damp). Boven de 100 graden celcius is er geen limiet aan de hoeveelheid water die een (uitlaat)gas(mengsel) kan bevatten.

Vooral ook bepalend voor de aantasting van de uitlaat zijn agressieve bestanddelen in het gas zoals stikstofoxiden die salpeterzuur vormen of zwaveloxides (zwavelzuur). De 2e zal niet in LPG zitten, de eerste zal wel ontstaan bij LPG doordat de stikstof uit de lucht oxideert bij temperaturen boven de 800 graden.

Korte ritjes zijn gewoon funest voor de uitlaat (en je motor!). Zowel op benzine als op gas, hoewle er bij gas nog iets meer waterdamp kan condenseren in de uitlaat. Kijk voor het verschil maar naar de witte wolk uit de uitlaat na het starten op LPG.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast