Het is nu 05 jun 2023, 11:07
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Moderator: Bram Jansen
door resultit » 27 maart 2019, 14:53
Even een vraagje ik heb de raam rubbers binnen is dit klusje door 1 persoon te doen ik heb wel zuignappen , maar vraag me af wat jullie ervaring hier mee is qua werk als rubber eenmaal is losgesneden dan kun je geen kant meer op.
Waar moet ik rekening mee houden als er geen sprake is van roest vorming rottigheid?
-
resultit
- Gold Boarder

-
- Berichten: 283
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door Luke » 27 maart 2019, 21:47
Oke dit is best een bewerkelijk klusje. Ik heb het ongeveer 1 jaar geleden gedaan bij het opknappen en opnieuw spuiten van mijn 200D.
Het raam eruit halen is niet heel moeilijk, in principe kun je hem er zowel aan de voorkant als aan de achterkant van binnenuit uit drukken. Het helpt en kan geen kwaad om de oud rubbers vanaf de binnenkant en/of vanaf de buitenkant kapot te snijden.
Dan heel netjes de chromen strips verwijderen (soort T-profieltjes). Doe dit met beleid omdat je anders de strips verbuigt. Vervolgens het oude rubber van je glas afhalen en de boel ont-kitten.
Ik verwachtte bij mijn auto ook geen roest, maar vond aan de voorkant toch een klein plekje, welke ik grondig behandeld heb.
Monteren zou ik zeggen, lukt echt niet alleen. Vooral aan de voorkant is dit lastig omdat je met redelijk scherpen hoeken zit onder. Zelf heb ik een waslijn ingevet en in de groef van het rubber gelegd. Hiermee lukt het perfect om het nieuwe rubber achter de flens aan de binnenkant te krijgen.
Je heb niet verlijmende ruiten kit nodig van 3M. Ik heb ongeveer 1,5 tube gebruikt in totaal voor de voor en achter ruit. (zie in m'n project welk type nummer precies, deze kit kun je online bestellen)
Vergeet ook niet om aan de binnenkant je interieurdelen (A en C stijlen en bak boven zonnekleppen) te verwijderen om goed bij het rubber te komen.
-

Luke
- Gold Boarder

-
- Berichten: 255
- Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
- Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
- Roepnaam: Luke
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015
door JantjeV8 » 28 maart 2019, 18:20
Zeer waarschijnlijk kom je 2 rotte plekken tegen als je raam er uit is.. Maar sowieso heb ik bij montage van m'n voorruit die hele sponning in de tectyl gezet.
Dat lukt echt niet alleen. Iemand binnen het touwtje rond trekken, de ander buiten wat drukken en duwen. Inleggen komt al kritisch, moet er wat van onderaf ingestoken worden. De ruit is onder breder als boven, en dat lepelt er wat raar in, de brede onderkant komt in de knoei met de sierlijsten op de regengootjes.
-

JantjeV8
- Platinum Boarder

-
- Berichten: 4341
- Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1981
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967
door resultit » 30 maart 2019, 16:42
Rubber achterraam gemonteerd
- Bijlagen
-

- IMG_7295.JPG (1.47 MiB)
-
resultit
- Gold Boarder

-
- Berichten: 283
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door drieske » 30 maart 2019, 21:28
Sierlijst wel eerst in het rubber drukken voordat het raam wordt gemonteerd.
-
drieske
- Platinum Boarder

-
- Berichten: 749
- Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12
door resultit » 30 maart 2019, 21:41
[quote="drieske"][/quote]
Ja dat weet ik achterraam ook op die manier gedaan maar als het rubber niet op de raam aansluit dan heeft het geen zin om aan de sierlijst te beginnen denk dat ik het rubber terugstuur naar Steronderdelen , Marcel Kappen heeft wel een "origineel" rubber kost 69 euro denk dat ik die eens ga proberen. Dat wordt weer een paar dagen niet rijden nie positieve van deze dag is dat achterraam wel gelukt is en dat de sponningen voor en achter niet verroest zijn.
Laatst bijgewerkt door
Bram Jansen op 30 maart 2019, 23:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Vanwege het niet hebben van onbeperkte ruimte, niet quoten met een direct erboven staand bericht
-
resultit
- Gold Boarder

-
- Berichten: 283
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door Luke » 01 apr 2019, 15:19
Die bocht is een beetje vervelend, maar naar mijn ervaring hoort het wel zo. Het is een beetje pielen en veel geduld hebben. De chromen strip houd de vorm erin. Ik vond het eerst ook vreemd, maar uiteindelijk zit die netjes bij mij.. Volgens mij had ik ook rubbers van Febi..
-

Luke
- Gold Boarder

-
- Berichten: 255
- Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
- Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
- Roepnaam: Luke
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015
door resultit » 01 apr 2019, 17:10
Ik heb voor de zekerheid maar een orgineel rubber besteld en ook een nieuwe voorraam de oude zat wat vocht in hier en daar putje en krasjes , voorraam kost ook maar 119 euro nieuw valt best mee dan is het ook meteen goed.
-
resultit
- Gold Boarder

-
- Berichten: 283
- Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
- Woonplaats: Oss
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1977
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten