MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 mei 2019, 20:03

remklauwen voor nieuwe blokken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor resultit » 13 mei 2019, 22:44

Ik heb de voorste remblokken vervangen ATE remklauwen nu heb ik het gevoel dat de remmen heel licht aanlopen
bij monteren van de blokken zijn beide zuigers prima zitten niet vast maar na het opbouwen van remdruk blijven de remmen heel licht minimaal aanlopen als ik de remschijf met de hand rond draai gaat prima maar de blokken raken de schijven wel dit was met de oude blokken hetzelfde.
Volgens mijn moeten de blokken helemaal 100% vrijkomen van de schijf.

Mijn vraag?zorgen de rubber afdichtingen ervoor dat de remblokken net die 1mm vrijkomen na het remmen?
de zuigers zitten niet vast zijn makkelijk terug te duwen ook geen lekkage's misschien toch de zuigers verwijderen reinigen en nieuwe afdichten monteren?

Grt Peter
resultit
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor WJ15129 » 13 mei 2019, 23:51

Dat hoort zo
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 486
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190D 1985


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor RD500sec » 14 mei 2019, 08:13

zorgen de rubber afdichtingen ervoor dat de remblokken net die 1mm vrijkomen na het remmen?


Nee, de blokken komen niet vrij van de schijf, maar blijven aanliggen en slepen licht aan.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor Jeroen » 14 mei 2019, 11:56

Het is feitelijk het seal wat zorgt dat het zuigertje een heel klein beetje terugveert als de hydraulische druk eraf is. Dat is slechts tienden van een mm en zeker geen mm.

Dus de staat van de seal is belangrijk als ook de groef waarin die ligt.
Als ze niet warmlopen kan je het even aankijken, soms moeten nieuwe remblokken een beetje inremmen.
Anders zou ik toch de seal en de klauw zelf (de groef) verdenken. Als er vuil onder/rond de seal komt te zitten, dicht ie meestal nog steeds prima af, maar wordt het soms lastig om het zuigertje net dat stukje terug te trekken.

Succes ermee
Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1138
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor resultit » 14 mei 2019, 17:14

Voor mijn gevoel slepen ze net wat te zwaar als de remdruk er af is zal eerst eens een 100km rijden dan kijken we nog eens bedankt voor de info
resultit
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor Weizengelb » 14 mei 2019, 19:17

Hoi Peter,

Heb je (nieuwe) spreidveertjes geplaatst?

En zijn behalve de zuigers ook de pennetjes en de klauw zelf schoongemaakt van vuil?

Groetjes, Math

PS trouwens, voor de W123 aan de voorkant zijn normale en extra dikke remblokken leverbaar. De hele dikke passen niet in de normale klauw.
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2164
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor RD500sec » 14 mei 2019, 20:06

Voor welke uitvoering zijn de extra dikke blokken bedoelt dan?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 534
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor JantjeV8 » 15 mei 2019, 07:25

Ik ben daar nog nooit verschil in tegen gekomen moet ik zeggen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3983
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor WJ15129 » 15 mei 2019, 10:35

De voorste remklauwen van de eerste serie moesten blokken van 15 mm dik in, daarna konden er blokken van 17,5 mm dik geplaatst worden. Bij mijn W123 zitten er nog de eerste klauwen onder en ik moet altijd opletten dat ik de juiste dikte bestel. Hij is een eerste serie, maar is in oktober 1979 op kenteken gezet.
Als je tegenwoordig een nieuwe remklauw besteld zijn ze altijd voor 17,5 mm.
Waarschijnlijk rijden er nog maar heel weinig W123 waar nog de oude klauwen in zitten, dat je ze dus nog nooit bent tegengekomen is niet heel vreemd.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 486
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190D 1985


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor JantjeV8 » 15 mei 2019, 10:51

Komt misschien ook omdat ik op chassisnummer bestel, niet op kenteken. Ik heb het nooit na gemeten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3983
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor Wiebren240D » 15 mei 2019, 21:28

Hoi

maar is wel waar.
ik denk dat het komt door de overgang van de W114/115 naar de W123 oude voorraad op maken

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4002
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor MBreed » 15 mei 2019, 22:19

WJ15129 schreef:Als je tegenwoordig een nieuwe remklauw besteld zijn ze altijd voor 17,5 mm.
Waarschijnlijk rijden er nog maar heel weinig W123 waar nog de oude klauwen in zitten, dat je ze dus nog nooit bent tegengekomen is niet heel vreemd.


De remklauw van de W123 1e serie is dezelfde klauw als een W114 of W115 2e serie, is nog gewoon te krijgen hoor. Onder mijn auto zitten sinds een jaar twee nieuwe van ATE met 15mm blokken.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 253
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor Weizengelb » 16 mei 2019, 19:58

De 280/280E W114 hadden aan de voorkant grotere schijven en remklauwen met de remblokken die later ook op de W123 zaten, vandaar. Mijn ervaring is dan ook voornamelijk met de W114 en de dikke W123 remblokken.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2164
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: remklauwen voor nieuwe blokken

Berichtdoor JantjeV8 » 17 mei 2019, 07:35

Ik heb het eens in de EPC opgezocht. Daarin kom je wel tegen dat een onderdeelnr van de blokken eens is vervangen voor een ander nummer, en een regel verder staat 'Satz 17,5mm' vernoemd. De 15mm wordt niet vernoemd, maar zal dan wel de 1e regel zijn met vervangingsnummer.
Wat ik wel raar vind, is dat er geen reeks chassisnummers bij staat, doorgaans staat er dat dan bij, of vanaf maand-bouwjaar o.i.d.
Het was me nog nooit opgevallen in elk geval.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3983
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten