[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Ringtank & klein formaat reservewiel : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 29 maart 2024, 09:01

Ringtank & klein formaat reservewiel

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Ringtank & klein formaat reservewiel

Berichtdoor jeronimus » 18 mei 2011, 16:41

Hallo allemaal,

Krap nu een week eigenaar van een 230C uit 1978. Wat een relaxte auto om te rijden! Echter ze lusten wel een flinke slok. Zit dus nu te overwegen om een LPG installatie in te laten bouwen en daarbij te kiezen voor een ringtank (63liter) op de plek van het rerservewiel. Om nu toch thuis te kunnen komen bij een lekke band, lijkt het me ideaal om gebruik te maken van zo'n klein formaat 'thuisbrenger' wiel. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Passen deze uberhaupt op een 230C?

Als laatste vroeg ik me af wat ongeveer de actieradius zal zijn met een ringtank van 63liter.

Dank alvast!

Mvrgr
Jeroen
jeronimus
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 17 mei 2011, 20:54
Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Ringtank & klein formaat reservewiel

Berichtdoor martgloudemans » 18 mei 2011, 17:07

Hoi Jeroen,
Ik ken het precieze verbruik niet van een 280 en jouw rijgedrag ook niet, rij je veel korte afstand of vooral langere afstanden, maar je moet er vanuit gaan dat je met 1 ltr gas 1-2 km korte kunt rijden dat met 1 ltr benzine, dus als je auto 1 op 9 loopt op benzine zul je ergens rond de 1 op 7 tot 1 op 8 uit komen op gas, met een tank van 63 ltr die max voor 80% gevuld kan worden heb je dus ong 50 ltr aan boord.
Het thuiskomertje waar je het over hebt, misschien dat je op de sloop van een jonger type c-klasse zo'n wiel aan kunt komen ik weet niet of deze de juiste hoogte hebben maar de boutgaten zitten in ieder geval wel op de juiste afstand en het asgat past ook.

succes Mart.
martgloudemans
 


Re: Ringtank & klein formaat reservewiel

Berichtdoor jeronimus » 19 mei 2011, 20:56

Als ik uit ga van een gemiddelde van 1op 7 a 8 met een 230C, dan zou ik dus tussen de 350 en 400km op een volle ringtank moeten kunnen halen. Wat mij betreft een prima actieradius, mocht het misgaan kun je immers altijd weer verder op benzine ;) . Zo'n thuiskomertje zorgt vervolgens dat er minimale ruimte in de kofferbak wordt opgesnoept. Daar dus maar even naar een exemplaar zoeken.

Eerste week van juni inmiddels een afspraak gemaakt met Paul Mandiger. Het lijkt erop, na doornemen van het forum, dat hij ervaring heeft met w123s. De 230C (4cilinders, 2300cc met caburateur) leent zich als ik allemaal goed heb begrepen prima voor LPG.

Dankjewel voor de informatie.

groets
jeroen
jeronimus
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 17 mei 2011, 20:54
Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Ringtank & klein formaat reservewiel

Berichtdoor martgloudemans » 20 mei 2011, 00:16

Ik weet niet wat voor velgen je nu hebt maar een zg. thuiskomertje past alleen met orginele korte bouten dus niet de bouten van kroonkurk of andere im-velgen.

groetjes Mart.
martgloudemans
 


Re: Ringtank & klein formaat reservewiel

Berichtdoor MB 250 » 20 mei 2011, 08:27

Paul Mandiger is dat de gas inbouwer in son en breugel
MB 250
 


Re: Ringtank & klein formaat reservewiel

Berichtdoor jeronimus » 23 mei 2011, 14:14

Inderdaad die Paul uit Son & Breugel. Volgend weekend gaat de LPG ingreep gebeuren.

Afgelopen weekend aardig wat KM's gemaakt. Die benzineprijzen bij de pomp wordt je niet vrolijk van.
Inmiddels eea uitgerekend. Bij circa 10k moet ik de inbouwkosten hebben terugverdiend. Dat zou voor mij binnen 1,5 jaar zijn. Alleen de meningen over het verslijten van kleppen als gevolg van LPG zijn nogal verdeeld. Er lijkt een wat groter kamp die zijn die zegt dat als je maar zorgt voor regulier onderhoud (waarbij ook de kleppen wordt gesteld) er geen bovenmatig slijtage zal optreden. Dat is zeker mijn bedoeling met deze 230C (tis echt een plaatje namelijk ;)). Kan me ook wel voorstellen dat er oldtimerrijders zijn die enkel vanuit kostenoverweging LPG inbouwen en vervolgens te weinig aandacht besteden aan onderhoud. Waardoor het autorijden op de langere termijn onder de streep alsnog een dure grap wordt.

Ik ga denk voor zo'n ringtank en een thuiskomertje aan binnenkant/zijkant die netjes wordt weggewerkt. Zo hoop ik maximale kofferruimte over te houden. Daarnaast vindt ik het optisch niet bepaald mooi om zo'n cilindertank in je kofferbak te hebben, ookal heb ik een coupe. Ik zal wel wat moeten inleveren op actieradius, zo'n 64L ringtank wordt begreep ik maar voor 80% gevuld, dus zo'n 50 liter. Hier zou je dan tussen de 350 en 400 km moeten kunnen halen.

Hoop wel dat het rijgedrag door de zwaarte van de LPG installatie niet te veel wordt beïnvloedt. Dat wordt even afwachten.....

groetjes
Jeroen
jeronimus
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 17 mei 2011, 20:54
Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast