[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
roest ruitframe aanpakken, met vragen : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 maart 2024, 22:41

roest ruitframe aanpakken, met vragen

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Scheepsbouwer » 28 aug 2006, 22:10

Onderaan de voorruit bij de rechter-ruitenwisseras steekt vanonder het ruitrubber het roestduiveltje de kop op. Zelf heb ik geen garage, maar ik wil het wel goed aanpakken. Dit is het plan:

1. door de plaatselijke Glasgarage de voorruit met rubber laten verwijderen. Het rubber is nog goed (waarschijnlijk al eens vervangen want het is in betere staat dan het achterruitrubber). De garagehouder hoopt dat de ruit heel blijft, maar dat is niet te garanderen. Is dat redelijk?
2. aangetaste plekken goed ontroesten. Is aanbrengen van een roeststopper ook hier verstandig?
3. een paar lagen grondverf opzetten.
4. alleen de plek die zichtbaar zal blijven plamuren en schuren.
5. lokaal met spuitlak afmaken, en de spuitrandjes wegpolijsten.
6. de oude ruit en rubber met kit weer terug laten plaatsen.

De glasgaragehouder heeft ervaring met de W123. Hij vindt het een fraaie auto, maar de ruitmontage is onzinnig en bewerkelijk (wilde ik helemaal niet horen..) ! Hij denkt voor alleen de voorruit toch al gauw 2 a 3 uur werk en 2 tubes kit nodig te hebben. Ik geloof hem nog ook. Na wat aandringen kan de auto bij hem de hele tijd binnen staan en kan ik zelf de roest aanpakken. Niet verkeerd! Over de prijs wil ik daarom niet erg zeuren.
Schort er nog iets aan mijn plan? Alle tips zijn welkom. Zit het dashbord niet al gauw in de weg bij roest aan de onderzijde van de ruit?
Zijn er nog meer dingen die je beter even kunt checken of doen wanneer de ruit er toch uit ligt? Nee, een schuifdak met bijbehorende kanaaltjes zit er niet op.

Bij de achterruit is nog geen roest zichtbaar, maar wel is lichte lekkage voorin de kofferbak. Het achterruitrubber ligt niet overal mooi aan, dus zal dit wel lekkage geven. Het rubber heeft oppervlakkige barstjes, maar geen scheurtjes. Ik ga het rubber voorzichtig rondom wat lichten om te kijken of er toch al wat rottigheid onderzit. Als het er goed uitziet, dan wil ik de ruit laten zitten en er alleen kit onder laten spuiten. Wel behandel ik het rubber daarna met een middeltje om verdere veroudering te vertragen. Vinden jullie niet vervangen van het rubber valse zuinigheid?

Laat maar horen,
Coen

Scheepsbouwer
 


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor bluemoon me » 29 aug 2006, 19:43

hoi hoi,
zoals ik het zie op de foto zou ik de ruit eruit halen en zelfs overwegen een nieuwe voorruitrubber te kopen. kosten ongeveer 70 euro
Daarnaast is het dan makkelijker om de voorruit er zelf uit te halen. Met een stanleymes snij je de rubber in de sponning weg zodat de ruit eigelijk vrij komt te liggen en je kunt hem er zo uitdrukken. Eerst onder en dan boven. En zo kun je als je een deken op de kap legt de ruit er zo uit laten glijden als je alleen bent en met zijn tweeen nog makkelijker dan. Bij het verwijderen moet wel eerst de sierlijst verwijderd worden. Deze sierlijst moet zo gelijkmatig mogelijk( plamuurmes eruit gehaald worden. als er een knik in komt kunt je hem weggooien.Hij bestaat uit dacht ik drie delen.
voor een autoglas bedrijf vindt ik 2 a drie uur best wel veel. En eigenlijk zou men moeten garanderen dat de ruit niet breekt of anders garantie voor een nieuwe ruit. Hiervoor is het bedrijf verzekerd.

De randen waar de roest zit zou ik behandelen met roestomvormer. Denke hierbij aan om niet alle roest weg te halen.!! Het spul werk alleen goed als een deel van roest omgevormd kan worden. Het is een chemische reactie met de roest. bij geen reost dus geen chemische reaktie.
dus zou ik de plek(ken twee a drie keer hiermee behandelen en dan vervolgens grondlak en aflakken.
Dan de ruit erinzeten, met sierlijst al in de rubber!!!!
het afkitten van de ruit kun je zelf met bisson zwarte lijm kit. Deze blijft deels elastich en kan je zo wegvegen,.
Dus even overwegen en succes ermee.

gr Bram ut Limburg.<br><br>Bericht gewijzigd door: bluemoon me, op: 2006/08/29 19:45
bluemoon me
 


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Topasbrauner » 30 aug 2006, 11:09

Hallo, ik ben het helemaal met Bluemoon eens. Rubber kapot snijden voordat je de ruit eruit haalt, verkleint de kans op breken aanzienlijk. Bovendien garandeert een nieuw rubber je weer een lekdichte voorruit. Verder kost het eruit en erin van een vooruit ong. een uur. Dan wel wanneer het rubber origineel is, zodat de sierlijsten tenminste goed passen.

Tot slot zou ik heel snel overgaan tot een nieuw stukje staal erin te lassen. Ik denk nl. dat wanneer de ruit eruit is, er behoorlijke rotterij zal zitten. Laat dit nu eens een uur extra werk zijn.

Maar uit je verhaal maak ik op dat je Benz bij die garage in goede handen is. Mocht de ruit wel breken, dan kun je mooi een getinte met groene band (als je die nog niet had) kopen voor zo'n 160 euro. Heb je die ook weer nieuw! (Dat is trouwens een gevaarlijke lijfspreuk, ik gebruik hem vrijwel dagelijks...:whistle: )

Nog een laatste tip: laat de gehele sponning even goed in de antiroest zetten met RX5 oid. Het zal immers een lange tijd duren voordat de ruit er weer es uit gaat (hopelijk)
Succes, de moeite is het zeker waard om er nu iets aan te doen. Velen wachten daar te lang mee.
Topasbrauner
 


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Weizengelb » 30 aug 2006, 11:45

Ik druk de ruit er altijd met rubber en al uit. De ruiten breken niet snel, is mij maar 1x gebeurd.

Ik vind dat dat bedrijf een goed aanbod heeft gedaan.

Ik zou toch niet te snel gaan lassen, je kunt er niet bij aan de onderkant en dit dus ook niet mooi afwerken.
Roest stoppen is het belangrijkste.

succes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Topasbrauner » 30 aug 2006, 17:37

Ehhh, even iets anders jongens. Onder de rechter ruitewisser zeg je. Dan is dit gewoon de afdekplaat tussen de beide luchtroosters. Die zijn nieuw te bestellen voor een paar tientjes. Laat hem op kleur spuiten en klaar is kees.
Ruitewissers los, luchtroosters eruit (tik de pennetjes naar binnen, zet de ventilatorschakelaar op het dashboard op '0', dan vallen er geen pennetjes richting ventilator), twee kruisschroefjes van de tussenplaat losdraaien, pennetjes aan de voorkant van de tussenplaat naar binnen tikken en nu voorzichtig wegtrekken.

Kun je eenvoudig zelf en de ruit hoeft er gelukkig niet uit.

Succes,

Job
Topasbrauner
 


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Pieter » 30 aug 2006, 19:04

yup...

ik heb toevallig laatst die plaat even losgehad (ruitenwissermotor ff checken)...tis heel eenvoudig, maar vooral oppassen dat je die (plastic) popnageltjes precies zo loshaalt als Job het zegt, dan isset piece of cake.

als daar alle roest zit, lijkt het mij ook niet de moeite waard de ruit eruit te halen...


nog een kleine vraag van mij: ik heb zelf zo'n klein rotplekje bij het raamrubber achter: daar waar het water eruit zou moeten stromen (links- en rechtsonder) zit bij mij een bultje roest aan één kant.
maar eens behandelen met anti-roest, en zo ja, wat? (Job heeft het over RX5 oid)...

groeten,
Pieter
Pieter
 


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Scheepsbouwer » 30 aug 2006, 21:58

Jongens, de antwoorden zijn nog beter dan verwacht. Allemaal dankjewel.

Ik ga zaterdag eerst nakijken of ik onder het voorruitrubber nog meer roestplekken vind. Zoniet, dan pak ik alleen die afdekkap tussen de roosters aan, want alleen daarop zit inderdaad de enige zichtbare roest - ik wist nog niet dat daar een kap zat. Sowieso ga ik dan voor en achterruit met Bison zwarte lijm (lees ik net) inspuiten tegen verder inwateren.

Mocht ik meer roest ontdekken en de voorruit er uit moeten, dan denk ik dat ik inderdaad het oude rubber beter maar kan doorsnijden. De originele ruit is warmtewerend (optie 591, weet nog niet of je het echt merkt) zonder groene band. Liefst hou ik hem heel.

Alleen snap ik nog niet waarom de sierlijst al in het rubber moet zitten, wanneer je dit met ruit en al terugplaatst. Ik dacht dat de sierlijst er als laatste in moest, zodat je de rubberhelften uit elkaar drijft en het rubber stijf in de sponning drukt.

Groeten, Coen
Scheepsbouwer
 


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Scheepsbouwer » 30 aug 2006, 22:01

Jongens, de antwoorden zijn nog beter dan verwacht. Allemaal dankjewel.

Ik ga zaterdag eerst nakijken of ik onder het voorruitrubber nog meer roestplekken vind. Zoniet, dan pak ik alleen die afdekkap tussen de roosters aan, want alleen daarop zit inderdaad de enige zichtbare roest - ik wist nog niet dat daar een kap zat. Sowieso ga ik dan voor en achterruit met Bison zwarte lijm (lees ik net) inspuiten tegen verder inwateren.

Mocht ik meer roest ontdekken en de voorruit er uit moeten, dan denk ik dat ik inderdaad het oude rubber beter maar kan doorsnijden. De originele ruit is warmtewerend (optie 591, weet nog niet of je het echt merkt) zonder groene band. Liefst hou ik hem heel.

Alleen snap ik nog niet waarom de sierlijst al in het rubber moet zitten, wanneer je dit met ruit en al terugplaatst. Ik dacht dat de sierlijst er als laatste in moest, zodat je de rubberhelften uit elkaar drijft en het rubber stijf in de sponning drukt.

Groeten, Coen
Scheepsbouwer
 


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Weizengelb » 31 aug 2006, 11:39

Job chapeau!:)
Inderdaad zit daar een plaat...

Dat maakt het wat simpeler.

Als een ruit er toch uitmoet, moet de sierstrip MET de rubber eruit en ook MET de rubber er weer in. anders wordt hij geheid krom en onbruikbaar.
Je merkt meestal wel of een ruit eruit wil of niet (als iemand er lijm/uithardende kit tussen heeft gespoten wordt het moeilijker natuurlijk)

Succes met de plaat ;-)
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Robert » 01 sep 2006, 00:25

Coen , de constructie van het rubber is zo dat de sierlijst een weerhaak heeft en als je die er in wil drukken terwijl het raam in de sponning zit moet je behoorlijk hard slaan en sla je de sierrand dus krom/stuk, ook zal het je wel opvallen dat het rubber te groot lijkt (zonder sierlijst) als je hem om het raam doet.. Maar zo is het systeem waar Benz voor heeft gekozen. Dus gewoon aannemen en doen zoals Mathieu het zegt.


Groet Robert uit AP;)

Robert
 


Antwoord:roest ruitframe aanpakken, met vragen

Berichtdoor Scheepsbouwer » 24 sep 2006, 21:56

Hoi jongens,

Even een update: het demonteren van de luchtroosters en ruitenwisserbak-afdekking ging prima met de hulp van Job's uitleg, het werkplaatshandboek en een op internet gevonden uitleg over de werking van 'Spreiznieten'. De roest aan de afdekplaat viel mee, deze heb ik weer keurig netjes gemaakt. Alles is weer gemonteerd.
Het voorruitframe direct eronder is helaas doorgerot. De week na de TD gaat bij Harrie de voorruit er uit en zal hij er een stukje inlassen. Ik hoop dat de rest van het frame meevalt :(

Coen


O, ja: de achterruit zit weer in een mooi nieuw rubberprofiel. Het onderliggende plaatwerk was roestvrij. En bij de eerste regenbuitjes bleef de kofferbak mooi droog! Het wordt nog wel wat ;)<br><br>Bericht gewijzigd door: Scheepsbouwer, op: 2006/09/24 22:00
Scheepsbouwer
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast