[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 08 mei 2024, 17:44

Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling?

Berichtdoor Mercedennys » 11 jan 2006, 21:41

Dag W123 rijders met niveauregeling,

Wie van jullie staat nog rechtop?

Mijn 300TDT heeft zijn achterkant een beetje naar achterover staan, lijkt door zijn veren gezakt, en de niveauregeling lijkt niet te werken. Toch is ie niet helemaal doorgezakt.
Als ik over een bobbel rijd hoor ik af en toe gekraak, alsof de schokdempers de schok niet dempen.


Zitten de schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling? Of zitten die met een oliekabeltje verbonden aan de niveauregeling?

Ik denk dat sowieso de schokdempers versleten zijn (auto veert paar keer na als ik op de trekhaak sta en eraf spring) en wil die laten vervangen.

Gaat de auto met nieuwe schokdempers ook al meer 'rechtop' staan of niet? Of heeft dat dan geen nut en moet je de niveauregeling / veerbollen maken?

Reacties graag van T-model rijders gewenst!
Mercedennys
 


Re:Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling?

Berichtdoor BenzBaas » 11 jan 2006, 21:57

Schokdempers maken om zo te zeggen deel uit van de niveauregeling. Ik heb voor de Kerst een schokdemper laten vervangen. De mijne lekte en dat zag je door de olie die op straat achterbleef. Aan de prestaties van de schokdemper viel nog niets te merken.
Ik heb er een van de sloop gehaald, dus geen nieuwe. De niveauregeling blijft dan iig werken.
Het vervangen is trouwens geen arbeidsintensieve klus. Gaat deels van bovenaf, via de wielkasten. Laat ze voorzichtig doen met je bekleding!
BenzBaas
 


Re:Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling?

Berichtdoor Mercedennys » 11 jan 2006, 22:02

Goed om te horen.

Ik snap dat er zowel schokdempers als de niveuaregeling met de veerbollen op de achteras zitten.

Niveauregeling is natuurlijk het reservoir voorin (nog gevuld), de pomp op het blok (nog goed werkend), de leidingen naar achter, de veerbollen en de niveauregelaar in het midden.

Daartussen zitten de dempers.

vraag 1:
Maar zit de schokdemper met een olie slangetje verbonden of zit ie gewoon met twee bouten vast (boven en onder) en that's it?

vraag 2:
mijn schokdempers lekken niet, maar kraken een beetje, dus zouden al leeg kunnen zijn? Als ik op de trekhaak duw, veert ie een paar keer op en neer...lijkt niet op dempers die werken...

vraag 3:
hoe herken ik of de veerbollen (die zwarte aan elke kant) niet meer goed zijn?

zowel dempers als veerbollen lekken niet...

Damn, het mooist aan de T is zijn niveauregeling en die werkt dus net niet, grrr. Help... dus!<br><br>Post edited by: mercedennis, at: 2006/01/11 21:08
Mercedennys
 


Re:Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling?

Berichtdoor BenzBaas » 11 jan 2006, 22:11

Hoe die schokdempers met de niveauregeling zijn verbonden weet ik niet precies. Zal wel een slangetje zijn of zo. Je kunt de schokdemper iig apart van de rest vervangen, als je dat bedoelt.
Je kunt de olie van je niveauregeling peilen. Onder de kap zit het oliereservoir en daar zit ook een peilstokje bij. Ik moet daar wel bij aantekenen dat de werking van dit peilsysteem mij wat duister is. Heb je een instructieboekje bij je Benz? Daar staat wel e.e.a. in.
Ik heb bijvoorbeeld weleens een leeg reservoir gehad, dat bijgevuld, maar vervolgens gooide het reservoir overtollige olie er weer uit. Bleek er toch teveel bijgegooid te zijn. Het heeft iets te maken met wel/niet met draaiende motor peilen en wel/niet belast.
Nog iets over die schokbreker: je kunt nieuwe erin laten zetten, maar let op dat je geen bagger koopt, want dan ben je je hele limousine gevoel kwijt. Gewoon origineel MB, weet je zeker dat je goed zit.
BenzBaas
 


Re:Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling?

Berichtdoor Mercedennys » 11 jan 2006, 22:19

ok, een slangetje dus.

Weet dat er een liquid olie peilstokje in het reservoir zit, is mij okay. Op het olie reservoir staat ook een min-max niveau wat jij dan waarschijnlijk hebt overschreven, dan gooit ie dat eruit, jaja.

Sja, die niveauregeling is een ingenieus systeem en wonderbaarlijk. Op de voorkant van het motorblok zit inderdaad de pomp met twee leidingen (aanvoer en retour) die naar de achteras gaat. Alleen met draaiende motor het peil controleren want als de auto een tijdje stilstaat 'zakt' ie een klein beetje door omdat de oliedruk in het niveau systeem wegvalt.

En als je een aanhangwagen eraan hangt of de achterbak volgooit als ie een tijdje stil staat, dan start en snel de auto uitloopt en naar de achteras kijkt zie je het: hij gaat weer terug naar het niveau zodat de auto fier rechtop staat. Geweldig!! (alleen bij mij staat ie nu helaas te laag...)

Dank voor je info, BenzBaas
Mercedennys
 


Re:Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling?

Berichtdoor Brammix » 12 jan 2006, 06:04

Die bollen hebben niets met de niveauregeling te maken, dat zijn vacuumreservoirs voor de cv enz.
Brammix
 


Re:Schokdempers onafhankelijk van de niveauregeling?

Berichtdoor Jaap123 » 13 jan 2006, 21:55

Geen dingen door elkaar halen Bram.

Er zitten wel degelijk "veerbollen" onder de T-uitvoering. Zie foto. In deze bollen zit stikstof onder druk gescheiden van de hydraulische olie door een rubber membraan. Ze zitten aan de carrosserie gebout en zijn met een hydrauliekslang verbonden met de dempers. Met de auto op de brug kun je ze zien zitten boven de achteras. Vervanging van deze bollen schijnt redelijk rechttoe-rechtaan te zijn maar het hydraulieksysteem moet leeg en de slangen zitten nogaleens vastgerot.

Er zit onder je auto ook een soort grote eierdoos (vlak voor de achterbumper) die inderdaad van het vacuumsysteem is.

Jaap

Nee, die harige benen zijn niet van mij; ik heb deze foto van het duitse forum gehaald.

<br><br>Post edited by: jaap123, at: 2006/01/14 14:31

Jaap123
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast