[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
schokkend afremmen : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 13 mei 2024, 01:55

schokkend afremmen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

schokkend afremmen

Berichtdoor Ron » 13 feb 2006, 23:23

Beste sleutelaars,

M'n Benz (280TE) remt als de beste, echter zodra de auto tijdens het afremmen onder de +/- 40km/h komt, begint de auto lichtjes schokkend tot stilstand te komen. Vreemd genoeg is deze trilling niet voelbaar in het rempedaal en ook niet in het stuur.

My best guess was remschijven + blokken voor en achter vervangen, helaas geen resultaat.

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het aan de versleten rubbers ligt van de wielophanging (voor). Immers: als het de kromme schijven zijn, moet je dit voelen in het stuur.

Ik ben even bij de dealer langs geweest, maar deze wilde alleen een uitspraak doen nadat de auto op de brug is geweest (duurt minimaal 2 uur à 75,-excl, ook achter moest bekeken worden bla bla bla doei!), en dat vind ik een beetje flauw. Dus:

*Wie herkent die probleem en heeft dit al eens kunnen oplossen?
*wie weet welke rubbers allemaal het beste vervangen kunnen worden. (ik heb de werkplaats CD van Harrie; hiernaar verwijzen is het hangdigste)

Ron
Ron
 


Antwoord:schokkend afremmen

Berichtdoor Ron » 06 maart 2006, 23:25

Allen,

Bedankt voor de vele reacties! Kennelijk een probleem dat niet veel voorkomt of van het type breinkraker. Met frisse moed door de vele reacties heb ik de wagen opgekrikt en heb ik met een koevoet alle rubber lagers eens flink onder druk gezet. En wat bleek:

*de (rubber)lagering van de stabilisatorstang (links en rechts op je schutbord (onder rembekrachtiger en onder accu) bleek speling te hebben. Deze zijn inmiddels vervangen
*op advies van Ivo van Dijk ook de rubber balletjes op de uiteinden van de stabilisatorstang vervangen.

Welnu: het bokken is verdwenen en de wegligging/rijgedrag is opmerkelijk verbeterd. Ik probeer een foto bij de sluiten waarop je kunt zien hoe de oude en nieuwe rubbers eruit zien.


Waarschuwing!!
Onze troeteldiertjes roesten graag, echter tot mijn grote schrik ook aan onderdelen waarvan je aan de buitenkant niet ziet dat het rottingproeces je bolide tot een gevaarlijke "wrak op de weg" behoort. Bij de uiteinden van de stabilisatorstang, waar de 2 rubber kogels de bovenste draagarm opsluiten, was het staal behoorlijk aangevreten door roest en heb ik vers staal opgelast om de oorspronkelijke diameter terug te krijgen, maar vooral ook omdat het staal behoorlijk dun aan het worden was (klein gaatje geconstateerd). ALS JE STABILISATORSTANG-UITEINDE AFBREEKT TIJDENS HET RIJDEN/REMMEN ZAL JE WIEL BIJ HET REMMEN NIET MEER OP Z'N PLAATS BLIJVEN ZITTEN. CONTROLEER DIT DUS BIJ JE TROETELDIER VOORDAT JE IN DE SLOOT LIGT.<br><br>Bericht gewijzigd door: Ron, op: 2006/03/06 22:42
Ron
 


Antwoord:schokkend afremmen

Berichtdoor Ron » 06 maart 2006, 23:28

<br><br>Bericht gewijzigd door: Ron, op: 2006/03/06 22:40
Ron
 


Antwoord:schokkend afremmen

Berichtdoor Weizengelb » 07 maart 2006, 15:28

Hoi Ron,
goed dat je het gevonden hebt! Meestal zoek je het toch bij de remmen of anders de banden, maar de hele ophanging heeft invloed.

Lastige problemen... goed om te weten!
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten