MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 15 nov 2019, 21:15

Schudden in stationair

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Schudden in stationair

Berichtdoor Chaco » 24 okt 2019, 10:15

Beste W123 vrienden,

Ik zit al een tijdje met een klein probleempje. Ik heb een W123 200D uit ‘79. Bij het stationair lopen schudt de motor veel naar links en rechts. Tijdens het rijden (gas geven) is dit niet het geval. Ook nadat de motor warm is blijft hij nog erg schudden in stationair. Tevens krijg ik bij het starten een minuut of twee veel rook, een beetje grijs/blauwe rookt. Stinkt naar diesel volgensmij. Wat ik zeer recent vervangen heb: injecteurs, gloeibougies, oliefilter en olie, brandstoffilter, pakking spruitstuk, kleppen gesteld, dieselreiniger in de tank gegooid allemaal zonder effect. Alleen na het kleppen stellen merkte ik dat de motor rustig is geworden en beter rijdt. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Ik ben een beginnende W123 fan uit Utrecht met nog weinig ervaring. Is ook m’n eerste post op dit forum.

Ben benieuwd of iemand een oplossing kan bedenken!
Chaco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Luke » 24 okt 2019, 15:11

Klinkt alsof hij stationair niet lekker op 4 cilinders wil lopen. Zo te lezen heb je al een en ander gedaan. Weken je kleppen veel af of hadden die nog wel wat speling toen je ze stelde? En heb je nieuwe brandplaatsen gebruikt bij het monteren van de nieuwe verstuivers?

Heb je de compressie al gemeten voor elke cilinder?
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI
Kawasaki ZX-6R


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor RD500sec » 24 okt 2019, 15:54

Waren de oude verstuivers erg slecht?
Een verstuiver die een brandstofstraal geeft in plaats van een nevel kan de voorkamer verwoesten, dit zou het geval kunnen zijn als de motor erg schud.
Als je de compressie meet, en er zijn afwijkingen, kijk dan ook of de voorkamer nog in goede staat is, bij twijfel deze eruit trekken. Dan kun je ook de cilinder en zuiger bestuderen door de ontstane opening.

Slechte motorsteunen kunnen ook voor schudden zorgen bij stationair, heb je deze al bekeken?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 614
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Chaco » 24 okt 2019, 17:44

@Luke de kleppen weken inderdaad erg veel af. Ze zaten bijna alle 8 dicht. Ik heb hem nog niet zo lang en de onderhoudshistorie van de auto weet ik zelf niets van, vandaar dat ik ook zoveel mogelijk vervangen heb. Ik heb gereviseerde verstuivers aangeschaft, maar geen nieuwe brandplaatjes erin gezet. Compressie heb ik ook niet gemeten. Ik weet niet of ik dat zelf kan of dat ik dat bij een garage moet laten doen?

@RD500sec Ik heb de oude verstuivers nog niet getest. Ik had ze maar laten vervangen door gereviseerde verstuivers. Jij geeft ook al aan dat ik de compressie moet meten, ik denk dat dat dus wel handig is? Dat voorkamer gedeelte heb ik eerlijk gezegd geen verstand van, want ben een beginnende hobbyist van 24 jaar en het is m'n eerste W123. De motorsteunen zagen er goed uit. Geen scheuren of slijtage zichtbaar of iets dergelijks.

Wat ik me zelf afvroeg is of het misschien een idee is om mijn stationair toerental te verhogen, als dat wel mogelijk is tenminste? Alhoewel de toeren niet erg laag klinken.

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties
Chaco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Luke » 25 okt 2019, 08:44

Vaak kun je wel horen of hij op 4 of op 3 of zelfs 2 pitten loopt. Een diesel ontsteekt door de compressie, en bij een lager toerental gaat de zuiger minder snel naar boven en is er dus meer tijd voor de opgebouwde druk om door interne slijtage weg te lekken.

Dat de kleppen zo krap stonden is inderdaad niet heel mooi. Een compressie test is niet moeilijk, alleen moet je het juiste gereedschap hebben, er is online veel over te vinden. Ter indicatie kun je alvast een blow-by testje doen, even de olie dop losschroeven (voorzichtig) terwijl de motor stationair draait. Eventuele carterdruk ontsnapt dan naar buiten.

Ik wil dit zelf ook ooit nog eens doen wanneer ik de verstuivers toch controleer. Brandplaatjes kosten bijna niks (online) en geeft meer zekerheid over een juiste afdichting tussen cilinderkop en verstuiver.

In elk geval zou ik rustig doorzoeken en geen overhaaste beslissingen nemen.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI
Kawasaki ZX-6R


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor JantjeV8 » 25 okt 2019, 10:10

Chaco schreef: Ik heb gereviseerde verstuivers aangeschaft, maar geen nieuwe brandplaatjes erin gezet.

Wat ik me zelf afvroeg is of het misschien een idee is om mijn stationair toerental te verhogen, als dat wel mogelijk is tenminste? Alhoewel de toeren niet erg laag klinken.


Brandplaatjes MOET je vernieuwen bij het uitnemen van je verstuivers, die dichten geen 2e keer meer af. Kan dus best oorzaak van het schudden zijn. Dus dat klusje kun je herhalen. :?

Toerental verhogen??
Dat doe je pas als al je voorgaande afstellingen niet kloppen. Schudden is een onregelmatige verbranding.
Zijn je brandstoffilters schoon, zuigt hij geen valse lucht aan, zit de tankzeef niet dicht. Begin daar maar eens mee. Compressiemeting kun je ook wel doen, maar veelal is het met goeie service en afstelling op te lossen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4064
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor RD500sec » 26 okt 2019, 08:45

Als je de brandplaatjes vernieuwd, is het een mooie gelegenheid om de compressie te meten.
Zijn de verstuivers eruit, kijk dan ook naar de voorkamers of ze niet beschadigd zijn.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 614
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Chaco » 28 okt 2019, 00:36

@luke ik kan het zelf niet horen op hoeveel cilinders hij draait. Ik ben zeer benieuwd wat een compressietest voor resultaten zou brengen! Helaas beschik ik zelf niet over de juiste gereedschap. Als er iemand is op het forum die er wel over beschikt en tijd heeft om dit eens een keer samen met me te meten, het liefst een beetje in de buurt van omgeving utrecht. Brandplaatjes zal ik vervangen. Blow by testje heb ik gedaan en zag er goed uit.

@jantje bedoel je de kleine doorzichtige brandstoffilter naast het handpompje? De zwart metalen ronde brandstoffilter ernaast heb ik al vervangen. Hoe kan ik zien of ontdekken of hij valse lucht aanzuigt?

@rd500sec ja dat kan ik dan doen bij het losmaken van de verstuivers

Dankjewel voor de hulpzame antwoorden. Ik heb een filmpje opgenomen en op youtube geplaatst om beter te laten zien hoe m’n motor loopt en schudt: https://youtu.be/SGjbdQc3XvU
Chaco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor RD500sec » 28 okt 2019, 22:06

Op het filmpje is het misschien niet zo goed te zien, maar ik vind het schudden meevallen. Wel lijkt de linker motorsteun gescheurd, maar ook dat is maar heel kort in beeld en kan in real life meevallen.

Wel iets om nog even aandacht aan te geven.

Het kunststoffen filtertje wat je noemt, is het voorfilter, dat zou ik ook vervangen, voor de kosten hoef je het niet te laten.
Het tankfilter zit van onderaf in de tank geschroefd en is eigenlijk meer een zeef, je kunt het met een dop 46 uit de tank schroeven en schoon maken. Een nieuwe kost ca 25 euro, ook een optie. Er is wel verschil tussen benzine en diesel tankfilters, de een is grover dan de andere.
Laatst bijgewerkt door RD500sec op 29 okt 2019, 00:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 614
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Luke » 28 okt 2019, 22:13

Beste Chaco,

Ik heb het filmpje bekeken, dat is zeker behulpzaam. Vind de motor niet verkeerd klinken, naar mijn beoordeling loopt hij ook op 4 cilinders. Hij schud idd wel wat meer. Als ik goed luister lijkt hij op 1 cilinder wat te 'nagelen', dit kan te maken hebben met het schudden. Dit kan komen doordat toch 1 verstuiver niet lekker verneveld, maar kan natuurlijk ook nog andere oorzaken hebben. Was de motor warm op het filmpje?
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI
Kawasaki ZX-6R


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Chaco » 28 okt 2019, 23:09

RD500sec schreef:Op het filmpje is het misschien niet zo goed te zien, maar ik vind het schudden meevallen. Wel lijkt de linker motorsteun gescheurd, maar ook dat is maar heel kort in beeld en kan in real life meevallen.

Wel iets om nog even aandacht aan te geven.



Een maat van me heeft er ook één, maar die loopt heel rustig. Daarmee vergeleken schudt de motor erg heen en weer. Komt ook erg veel blauwe stinkende rook bij het starten door de hele straat. Daardoor maakte ik me zorgen om m’n W123. Ik probeer hem zo goed mogelijk te behandelen en onderhouden. Het is trouwens ook niet zo goed te zien in het filmpje inderdaad, maar wilde jullie er een beter beeld bij geven. Motorsteunen zijn nog heel denk ik, zal ik ook even duidelijke foto’s van proberen te maken.
Chaco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Chaco » 28 okt 2019, 23:18

Luke schreef:Beste Chaco,

Ik heb het filmpje bekeken, dat is zeker behulpzaam. Vind de motor niet verkeerd klinken, naar mijn beoordeling loopt hij ook op 4 cilinders. Hij schud idd wel wat meer. Als ik goed luister lijkt hij op 1 cilinder wat te 'nagelen', dit kan te maken hebben met het schudden. Dit kan komen doordat toch 1 verstuiver niet lekker verneveld, maar kan natuurlijk ook nog andere oorzaken hebben. Was de motor warm op het filmpje?


Fijn dat het filmpje geholpen heeft. Er klinkt inderdaad een best hard geluid doorheen. Lijkt te komen van rondom de waterpomp ergens. De motor was op het moment van filmen al warm inderdaad. Had vooraf een stuk gereden. Lijkt me vrij lastig te achterhalen dit probleempje :think: Zelf ken ik niemand in m’n omgeving die er veel verstand van heeft anders had ik er even samen met iemand naar kunnen kijken
Chaco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor BertMercedes » 29 okt 2019, 12:11

ik denk twee mogelijke oorzaken, 1. verschil in compressie, dus meten, 2. verschil in inspuiting, dus injectors controleren.
BertMercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 28 aug 2016, 23:40
Roepnaam: Bert
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor RD500sec » 29 okt 2019, 13:47

Chaco schreef:Beste W123 vrienden,

Ik zit al een tijdje met een klein probleempje. Ik heb een W123 200D uit ‘79. Bij het stationair lopen schudt de motor veel naar links en rechts. Tijdens het rijden (gas geven) is dit niet het geval. Ook nadat de motor warm is blijft hij nog erg schudden in stationair. Tevens krijg ik bij het starten een minuut of twee veel rook, een beetje grijs/blauwe rookt. Stinkt naar diesel volgensmij. Wat ik zeer recent vervangen heb: injecteurs, gloeibougies, oliefilter en olie, brandstoffilter, pakking spruitstuk, kleppen gesteld, dieselreiniger in de tank gegooid allemaal zonder effect. Alleen na het kleppen stellen merkte ik dat de motor rustig is geworden en beter rijdt. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Ik ben een beginnende W123 fan uit Utrecht met nog weinig ervaring. Is ook m’n eerste post op dit forum.

Ben benieuwd of iemand een oplossing kan bedenken!



Als je de openingspost ook even leest, kun je zien dat de verstuivers vervangen zijn :handgestures-thumbup:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 614
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Chaco » 29 okt 2019, 17:55

BertMercedes schreef:ik denk twee mogelijke oorzaken, 1. verschil in compressie, dus meten, 2. verschil in inspuiting, dus injectors controleren.


Dankjewel voor het meedenken Bert!
Chaco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor drieske » 29 okt 2019, 19:39

Iemand al aan het inspuitmoment gedacht en natuurlijk de brandplaatjes vernieuwen.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor resultit » 29 okt 2019, 20:19

Ik zou het volgende doen

nog een keer kleppen controleren voor de zekerheid
nokken as controleren op extreme slijtage op de nokken
probeer de tuimelaars ook na te kijken
1x compressie meten met warme motor waarde noteren
1x compressie meten met een klein beetje olie in de cylinder waarde noteren
inspectie voorkamers
verstuivers zeker weten dat ze goed zijn en afgeperst zijn op 115 bar
distributie ketting op slijtage en spanning controleren
distributie timing controleren
brandstofpomp timing controleren

Bovenstaande is eigenlijk de basis voor een gezonde motor km standen bij een W123 diesel zou ik niet teveel waarde aan hechten een goede compressie niet teveel afwijkend tussen de cylinders is het belangrijkste.
De brandstofpomp kan ook het probleem zijn maar die zou ik als laatste doen.

Succes en ben benieuwd naar de oplossing
resultit
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor RD500sec » 29 okt 2019, 21:23

1x compressie meten met warme motor waarde noteren
1x compressie meten met een klein beetje olie in de cylinder waarde noteren


Kleine aanvulling:
Als de compressie van 1 cilinder lager is en niet hoger wordt met een beetje olie op de zuiger, is er waarschijnlijk een klep die lekt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 614
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor JantjeV8 » 30 okt 2019, 08:21

En dat kun je dan weer meten met een compressieLEKtest.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4064
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Schudden in stationair

Berichtdoor Chaco » 31 okt 2019, 22:15

@RD500sec, ik zal aankomende week de tankzeef loshalen en controleren in wat voor staat die is. En daarna uitvogelen hoe ik het volledige brandstofsysteem ontlucht.

@drieske de brandplaatjes zal ik zeker vervangen aangezien dat vaak als belangrijk punt is genoemd. Kunnen de verstuivers ook losgemaakt worden met een normale sleutel of is er echt perse een dopsleutel voor nodig?

@ Resultit, hele mooie checklist die ik af zal gaan om het probleem te achterhalen. Een aantal dingen kan ik zelf doen, maar bij bijvoorbeeld de compressietest en brandstoftiming heb ik hulp nodig van iemand die daar verstand van heeft.
Chaco
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron