MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 13 dec 2019, 19:22

Robin-H: 280CE 1980

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Robin-H » 07 dec 2013, 11:18

Haha, bedankt heren!
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Robin-H » 05 jan 2014, 13:44

Zo. gisteren maar eens een nieuwe alarmlicht-schakelaar gemonteerd, ik drukte vorige week dwars door de oude heen! Iets wat ook nog eens verrekte zeer deed! Ach ja, gelukkig had Toontje er 'vast nog wel ergens een'. Vandaag dus maar even de M110 aangezwengeld, Herman Brood door de aux van de Becker en met een gestage geschwindigkeit van 110 km/u richting het voorportaal afgereisd.

En jahoor, eenmaal aangekomen bleek inderdaad de gewenste schakelaar in het vak schap te liggen. 'Neem maar mee' klonk het. Vanzelfsprekend, was mijn dank groots! Ook nog even met 'm door z'n twee magazijnen gelopen, en ja, dat is toch altijd weer een feest. Noem een onderdeel en hij heeft het nog wel 'ergens' liggen

Enfin, eenmaal thuisgekomen was er een pakketje binnen gekomen. Voor een mooi bedrag heb ik een setje nieuwe achterlichtrubbers en een instrumentenpaneel kunnen bemachtigen. Jammer genoeg is het paneel van een serie III en van een 230. De wijzers van de instrumenten zijn namelijk nog netjes factory-orange! Ach ja... dat is wel te herstellen op mijn huidige klokken. Wat niet te herstellen is, is de enorme barst die in mijn instrumentenpaneel zit. Ook komt de pulsgever op de achterkant van de snelheidsmeter aardig van pas voor een toekomstige originele tempomat. Voor nu verdwijnt het geheel wegens tijdgebrek helaas even de kast in. Wel zag ik kans om m'n lichthoogteschakelaar (weer) te vervangen voor een exemplaar die er in thuis hoort. Dat is er namelijk één met de hoekige randen, zo is immers ook het wieltje van mijn speaker-fader. Schakelaars allemaal weer schoongemaakt en gemonteerd en het geheel heeft weer een frisse aanblik.

Nieuwe spullen :laugh:
nieuwe-tellerklok.JPG
nieuwe-tellerklok.JPG (358.58 KiB)


Tsja... in dat gaatje zat mijn wijsvinger :sad
oude-alarmschakelaar.JPG
oude-alarmschakelaar.JPG (403.21 KiB)


Nieuwe schakelaar gemonteerd (alleen nog een keertje het driehoekje wit maken)
nieuwe-schakelaar.JPG
nieuwe-schakelaar.JPG (424.65 KiB)


En de lichthoogteschakelaar in ere hersteld:
lichthoogte.JPG
lichthoogte.JPG (354 KiB)


De lichthoogteschakelaar is ook een verhaal apart. Blijkbaar - ondanks overeenkomende onderdeelnummers van zowel Mercedes-Benz als Bosch - is de werking van de verschillende revisies anders. Dit 'oude' exemplaar houdt z'n vacuum niet 100% vast en heeft derhalve het reservoir in het voorspatbord nodig (anders zouden de koplampen zakken bij vol-gas). Het nieuwere exemplaar (vanaf de W123 serie III en de W201) houden wél het vacuum vast. De W201 schijnt dan dus ook geen reservoir te hebben voor de koplampen.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor JeePee » 05 jan 2014, 14:15

Goed bezig! Ik ga ook maar eens op zoek naar nieuwe schakelaars van de voor- en achterruit (elektrisch): het plaatje van de voorruit schakelaar is helemaal weg gevaagd. Zijn details, maar die maken de auto wel af! :)
Avatar gebruiker
JeePee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 05 apr 2013, 13:25
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: JeePee
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Robin-H » 05 jan 2014, 14:24

Klopt helemaal JeePee! Ik had hetzelfde 'probleem' bij de knop voor de aanjager. Het is opmerkelijk hoe zoiets kleins zo'n groot verschil kan maken. Ook is te zien dat de knop voor m'n schuifdak begint te komen, maar ja... dat komt nog wel een keer. Het is jammer dat die stickertjes niet meer gemaakt worden, want de knoppen zelf gaan echt zelden stuk.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Liefhebber1983 » 05 jan 2014, 14:32

mooie wagen !
Liefhebber1983
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 01 okt 2012, 13:11
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2x W126 280SE


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Tony MB » 06 jan 2014, 16:49

Weer enkele details opgefrist, het gaat goed.
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam: Tony
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220/8 1972
"De Raket" W123 200D


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Robin-H » 13 jan 2014, 13:56

Bedankt heren. Afgelopen weekend ook weer even bezig geweest met het opfrissen van de sloep. Zoals vrijwel iedere W123 heb helaas ook ik last van het nodige aan roestvorming. Welnu, plaatwerk enzo daar begin ik niet aan, da's voor de mensen die dat wél kunnen.

Mijn redelijk krokante achterbumper was daarentegen redelijk eenvoudig zelf te doen. Althans... dat dacht ik (niets bleek minder waar).

De uitgangssituatie:
IMG_5061.JPG
IMG_5061.JPG (265.5 KiB)


En ja... natuurlijk eerst de oude bumper half uit elkaar gehaald en daarna pas de vervangende in elkaar gezet. Dit bleek niet zo verstandig aangezien die rubberen strip met geen mogelijkheid op die nieuwe bumper ging. Op de bumper zit een metalen opstaande rand waar het rubber overheen geklemd zit. Uiteindelijk kreeg Pa gelukkig een ingeving en bogen we het rubber dubbel, zo werden vanzelf de lippen naar buiten getrokken en kregen we 'm over de rand. Dus... voor eenieder die de rubberen strip opnieuw over de bumper wil leggen. Ga niet met vaseline prutsen en 'm heel het eind eroverheen proberen te schuiven, gewoon dubbel achterover schuiven en de ander het rubber erop duwen. ;)

Na wat verdere montagewerkzaamheden die prima verliepen, was het geheel weer fris en fruitig:
IMG_5070.JPG
IMG_5070.JPG (430.07 KiB)


IMG_5072.JPG
IMG_5072.JPG (249.34 KiB)


Verder nog het geleidingsrubber van het bestuurdersportierraam vervangen. Ik had wat last van windruis in die hoek en de oude zag er aardig verteerd uit. Helaas mocht het vervangen niet heel veel baten, dus als iemand nog tips heeft omtrent windruis in die hoek. Let me know. Ik weet dat het veel minder kan, de passagierskant heeft het immers niet.

Oud vs. nieuw:
IMG_5031.JPG
IMG_5031.JPG (338.75 KiB)


En gemonteerd:
IMG_5035.JPG
IMG_5035.JPG (292.05 KiB)
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Gewoon Ik » 13 jan 2014, 14:09

ik zou net wel vaseline aan die rubber doen. Al is het maar omdat dit het water afstoot en zo die T-stukjes waarop het rubber geklemd zit, niet gaan roesten :whistle:
Binnenkant ook proper gemaakt en ingevet? Zeker die hoekstukken.
Avatar gebruiker
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: 27 sep 2010, 16:57
Woonplaats: Gent
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Robin-H » 13 jan 2014, 14:29

Haha, ja dat is ook wel weer zo. Alles is inderdaad eerst grondig schoon gemaakt. Alle bumperdelen zijn door de vorige eigenaar met tectyl? behandeld aan de binnenkant. Hij had echter nooit de tijd vrij gemaakt om het ding te monteren. Ooit, ooit, als al het andere aan de auto in orde is komen er nieuwe stukken van MB aan, het chroom op deze is niet echt heel netjes op sommige plekken. Maar goed, dat is voor latere zorg. Voor nu is het een flinke verbetering met hoe het was.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor JeePee » 13 jan 2014, 17:04

Ik heb van de zomer ook de geleidingsrubbers vervangen bij de ramen. Staat wel weer netjes, maar voor de ruis heeft het niet geholpen. Ik heb ook ruis aan de bestuurderskant, maar bij de passagier kant eigenlijk niet. Typisch...
Avatar gebruiker
JeePee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 05 apr 2013, 13:25
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: JeePee
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Robin-H » 13 jan 2014, 17:15

Hm... zeer merkwaardig inderdaad.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Hans230CE » 13 jan 2014, 18:57

En merkwaardiger is dat je de zijruiten naar alle kanten kan stellen :devil :laugh: :laugh: :laugh: :dance:


Gebruik de zoekfunctie maar eens, ik geloof dat ik het stuk zelf heb geschreven
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8558
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam: Hans
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Renault Megane Cabrio full spec


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Gewoon Ik » 13 jan 2014, 20:01

Dat geruis in het hoekje : haal eens het hoekstukje eraf en kijk eens hoe die isolatie, die eronder zit, verteerd is.
En dat doorvoerrubbertje : bekijk dat ook eens goed.
Avatar gebruiker
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: 27 sep 2010, 16:57
Woonplaats: Gent
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Robin-H » 13 jan 2014, 20:11

Hmm... bedoel je onderstaand hoekje? Dit is wat er tussen het kapje en de spiegel zit.

Het doorvoerrubber zit ook niet helemaal 100% lekker op de deur, aan de carrosseriekant zit ie wel goed.

IMG_5025.JPG
IMG_5025.JPG (309.2 KiB)
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Gewoon Ik » 13 jan 2014, 21:37

jup dat ja. Blijkbaar al gedaan. :lol:
Avatar gebruiker
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: 27 sep 2010, 16:57
Woonplaats: Gent
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor JeePee » 13 jan 2014, 21:40

Bij mij was het isolatiemateriaal vrijwel verteerd, viel ook spontaan eraf bij het vervangen van de geleidingsrubbers. Heb er niks voor terug geplaatst, leek me niet zo belangrijk. Zou een beetje nieuw isolatiemateriaal / schuimrubber plaatsen schelen? Neem niet aan dat dat nog leverbaar is bij de Benz dealer...
Avatar gebruiker
JeePee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 05 apr 2013, 13:25
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: JeePee
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Gewoon Ik » 13 jan 2014, 22:14

ik denk het wel ja. Ik denk niet dat het schuim er zit voor het plezier.

Het ontbreken van het schuim doet me zo denken aan een raam dat net niet helemaal naar boven is. Het dicht wel af, maar niet voor 100%


on a side-note : ik moet die dingen er ook nog eens afhalen en isolatiemateriaal instoppen :whistle:
Avatar gebruiker
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: 27 sep 2010, 16:57
Woonplaats: Gent
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor JeePee » 13 jan 2014, 23:25

mooi klusje voor de lente :)
Avatar gebruiker
JeePee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 05 apr 2013, 13:25
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: JeePee
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor Don » 14 jan 2014, 20:15

Leuk dit soort klusjes, hij wordt zo steeds mooier,

Wat windgeruis betreft; komt je raam gelijkmatig recht omhoog?
En zijn de raamsnorren nog oke? Duwen die voldoende tegen het raam?
Bij mij scheelde dat veel.
Avatar gebruiker
Don
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 339
Geregistreerd: 25 aug 2008, 20:43
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Robin-H: 280CE 1980

Berichtdoor JeePee » 14 jan 2014, 20:44

Ik merk wel aan mijn 280CE dat als ik mijn linkerarm over de deurrand leg tijdens het rijden dat het suizen wat minder wordt. Raamrubbers ze in aan de buitenkant vervangen, heeft het ook zin om de rubber binnen te vervangen?
Avatar gebruiker
JeePee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 05 apr 2013, 13:25
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: JeePee
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee

VorigeVolgende

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten