MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 jun 2019, 05:47

Sjrien

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. (en niet meer dan dat!!)
Ook als je al langer lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.
Dit is dus NIET de plaats om je vragen neer te zetten.
Daar hebben wij tenslotte een heel forum voor.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Sjrien

Berichtdoor Sjrien » 13 jun 2019, 14:39

Hallo heren en wellicht dames,

Mijn naam is Leroy en ik ben in bezit van twee Geländen wagens. Een lange 300GD Turbo uit “83 uit een korte 230G ook uit “83.
De 230G heeft een carburateur een daar heeft mijn generatie over het algemeen niet veel kaas van gegeten. Vandaar dat ik al een tijdje meelees hier op het forum. Ik hoop dat we nuttige informatie in de toekomst met elkaar kunnen uitwisselen en misschien zelfs nog meer G’s tref hier op het forum.

Gr. Leroy

31BF59EB-2C64-47A6-B89E-54B386707038.jpeg
31BF59EB-2C64-47A6-B89E-54B386707038.jpeg (1.49 MiB)
Bijlagen
A8AF10E8-08CE-4B2B-B228-164DD1C0FE99.jpeg
A8AF10E8-08CE-4B2B-B228-164DD1C0FE99.jpeg (3.59 MiB)
Sjrien
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 jun 2019, 18:04
Roepnaam: Leroy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: G230 G300TD


Re: Sjrien

Berichtdoor Bram Jansen » 13 jun 2019, 23:37

Welkom Leroy! Ik vind ze prachtig Die G klasse, vooral de oudere :handgestures-thumbup:

Veel plezier er van.
Bram Jansen
Administrator
Administrator
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 18 apr 2014, 12:45
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124 E300TransportTurbodiesel 1994
Massey Ferguson 145 1966
W201 190E 2.6 1991
S211 CDI 320E 2006


Re: Sjrien

Berichtdoor JantjeV8 » 14 jun 2019, 07:53

Ha, leuk, Geetjes, ook veel lol mee gehad.

Je draadje over de Pierburg is gesloten, waarom weet ik niet.
Wat we ook niet weten is wat je er zelf al aan gedaan hebt, maar om te beginnen moet je het ding denk ik open maken, de onderdelen in een ultra-soon bakje (laten) reinigen. De gemiddelde grasmaaier/kettingzaag werkplaats kunnen dat voor je doen. De asjes op speling controleren, door die speling kan er valse lucht aangezogen worden en dan wordt het niks. De vlotter nakijken, dat ding moet wel afsluiten als de vlotterkamer vol zit. Wellicht verzuipt hij daar door. De sproeiernaald moet netjes gangbaar zijn.
De chokeklep (hoe schrijf je dat??) mag niet blijven hangen.

Hopelijk heb je er wat aan.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4027
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Sjrien

Berichtdoor MBreed » 14 jun 2019, 10:11

Chokeklep is correct.

Ik adviseer je ook om alle pakkingen eens te vervangen. Een revisiesetje is nog leverbaar bij MB en kost iets van €30.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Sjrien

Berichtdoor Sjrien » 14 jun 2019, 11:28

Bedankt heren!

De plaatselijke garage heeft aan de stelschroef gedraaid om het CO goed te krijgen. Daarna liep hij al een stuk minder. Ik had de G enkele weken ervoor ruim 300km verderop gekocht en dit zonder problemen gereden.
Ik heb toen zelf aan de onderste (CO?) schroef gedraaid en tijdens het rijden de fijn instelling proberen te vinden. Dit is helaas niet gelukt. Ondertussen nieuw ontstekingsnokje, bougies, condensator, kabels etc etc vervangen om daar het probleem te vinden. Toen naar een monteur met meer klassieker ervaring geweest maar nog steeds niet optimaal. na een ritje 4X4 rijden viel hij helemaal stil en kwam er niets meer uit. Eerst stotterde de auto maar nu valt hij uit. Afgelopen maanden naar een Mercesdes specialist gebracht, van voor af aan laten zoeken, weer condensator etc vervangen maar nogsteeds geen positief resultaat. Hij heeft natuurlijk ook weer aan de carburateur lopen draaien.
Dus in totaal hebben er minstens 5 personen aan de schroefjes gedraaid en is hij 2/3 keer open geweest en schoon gemaakt.
Mijn laatste hoop is dus dat iemand de carburateur terug in standaard instellingen kan zetten en kijken of dat de boel oplost. Via google ben ik ooit eens op het forum hier een topic tegen gekomen waar iemand carbu‘s reviseerd.
Choke functioneert trouwens volgens de garage monteur.
Sjrien
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 jun 2019, 18:04
Roepnaam: Leroy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: G230 G300TD


Re: Sjrien

Berichtdoor JantjeV8 » 14 jun 2019, 14:08

Als dit na stilstandtijd in 'enkele' km's gekomen is, trek ook de tank eens open om te reinigen, brandstofpompje, tankzeef e.d. Wellicht slibt hij dicht door vuil.

Over het algemeen, als je de afstelling niet weet, beginnen met eerst helemaal dicht draaien, dan 1 slag open. Van daar uit kun je verder experimenteren. Een co-metertje is makkelijk, maar gevoelsmatig denk ik dat je het complete brandstoftraject moet controleren alvorens in het wilde weg te schroeven.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4027
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Sjrien

Berichtdoor Don » 14 jun 2019, 19:17

Welkom hier.

De ( vroege) G klasse hoort ook bij mijn favorieten.

Dan de carburateur. Hierboven al veel tips. Het is wel vreemd dat de eerste 300km goed ging. Heeft de auto lang stilgestaan; kan het zijn dat de benzinefilter verstopt is ? Zijn de vaccuum slangen goed aangesloten?
Geen scheur in het membraan van de zuiger?
Als je rekening houdt met 3 fase's , koud/tussenfase/bedrijfstemperatuur, is er dan een fase dat hij wel goed loopt?
Het is wel een puzzel, maar eenmaal klaar is het toch echt een hele fijne motor zo'n 230.
Avatar gebruiker
Don
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 25 aug 2008, 20:43
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Sjrien

Berichtdoor Bram Jansen » 14 jun 2019, 20:29

In de rubriek voorstellen kijkt later niemand meer, het is niet de bedoeling dat hier technische problemen verder worden besproken. Daar is door de ts een topic voor aangemaakt.
Bram Jansen
Administrator
Administrator
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 18 apr 2014, 12:45
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124 E300TransportTurbodiesel 1994
Massey Ferguson 145 1966
W201 190E 2.6 1991
S211 CDI 320E 2006


Re: Sjrien

Berichtdoor Ralf T » 18 jun 2019, 15:51

Welkom! Ik ben jaloers op die G's :grin: Prachtige wagens!
Avatar gebruiker
Ralf T
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 05 jun 2012, 18:45
Woonplaats: 't Harde
Roepnaam: Ralf T
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W204 C280 Elegance 2007
W169 A180CDI Elegance 2008
Volkswagen high up! Executive 2016


Re: Sjrien

Berichtdoor Toontje » 19 jun 2019, 08:04

hoi hoi welkom
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10006
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: 's-Heerarendskerke (Zeeland)
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron