MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 31 okt 2020, 15:40

Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Luke » 19 maart 2019, 22:37

Beste Forumgenoten,

Er is al veel geschreven over onderhoud aan verstuivers en ik heb mij al redelijk ingelezen.

Ik twijfel ook al een tijdje om mijn verstuivers te controleren op openingsdruk en sproeibeeld. Ik zou die gelegenheid meteen aan willen grijpen om mijn compressie te meten.

Mijn 200D heeft 168dkm gelopen maar ook ~21 jaar stil gestaan (vanaf 1997 tot ongeveer 1 jaar geleden). Doet alles wel netjes volgens specs, al heb ik het gevoel dat hij iets minder kan roken. Ook vind ik het een fijn gevoel om te weten dat alles goed zit.

Ik vroeg mij af waar je gewoonlijk de stelplaatjes vandaan haalt mocht de openingsdruk niet tussen de 115 en 120 bar zitten? Zijn deze bij de dealer verkrijgbaar of beter op een andere manier?

Mocht het nodig zijn om mijn nozzles te vervangen, dan heb ik volgens mij de DN0SD220 nodig volgens EPC, al lees ik ook verhalen dan men er moderne instopt, zelfs nozzles voor een W124.. Natuurlijk gaan er ook meteen nieuwe brandplaatjes in.

Ik heb de beschikking over een verstuiver tester, echter niet over een geschikte compressie meter. Laatst ben ik hier eens voor gaan kijken, maar vond de kwaliteit van een betaalbare compressietester matig/niet erg overtuigend.

Wellicht is er iemand in (de buurt van) zuid holland een compressie meter te leen/huur heeft?

Graag hoor ik jullie adviezen.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2019, 22:48

Hallo Luke

ik denk dat je even bij de bollensleutelclub langs moet gaan in Benthuizen

die kunnen je vast helpen.
ik kan je ook wel helpen maar dit is dichterbij.

wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4077
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Wietse » 20 maart 2019, 12:55

toevallig heb ik ze net gedaan bij mijn 300TD, bij een vriend die geholpen heeft. Ze zaten bij mij alle 5 zo rond de 115 bar. en heb ze opgehoogd naar ongeveer 125 bar. Het zijn vulringetjes, die moet je wel hebben in verschillende maten. nieuwe nozzles erin van steronderdelen merk Topran. a €15 Ben benieuwd??
Originele van Bosch waren 40 ps, heb dus maar voor de goedkope variant gekozen.
Als je Benz goed loopt en beetje roken hoort erbij, zal ik gewoon door hobbelen. Mijn dieselvriend die er echt wel verstand van heeft vertel dit ook. De oude vernevelde waren nog best goed hoewel ik toch wel verschil zag met de nieuwe en op 125 bar druk. De mijn rookt ook aardig en een olieverbruik van 1 liter op 2500 km vind ik netjes voor een oud ding . Heb het gedaan omdat ik nu alles aan het beetpakken ben en hoop op een beetje minder rook :woohoo:

Terlouw in de Hoekse waard , Mijnsheerenland, is een betrouwbare zaak voor advies , maar daar kun je niks zelf doen natuurlijk.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 920
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor JantjeV8 » 20 maart 2019, 18:36

Ik vraag me af wat je er mee bereikt. De verneveling kan wel fijner zijn, maar het inspuitmoment veranderd ook. Je pomp bereikt immers pas later de openingsdruk. Verkeerd inspuiten kan je voorkamers beschadigen, gaten in de zuiger veroorzaken en meer ellende. Een goeie monteur houdt mijns inziens gewoon de fabrieksspecs aan, niet er boven, niet er onder, maar gewoon keurig er binnen. Dat geldt ook voor de nozzles, andere inspuithoeken, meer sproeiopeningen of wat dan ook geeft andere verbranding, andere werveling, andere temperatuurshuishouding en noem maar op. Zelf weten.

Na lange stilstand hoef je je over de inspuitdrukken niet zo'n zorgen te maken. Veel eerder om zuigerveren die vast kunnen gaan zitten en voorzichtig los moeten komen. Rustig op temperatuur aten komen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4197
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Luke » 22 maart 2019, 20:39

Bedankt voor de uitgebreide reacties en het delen van jullie ervaringen.

Ik zit inderdaad behoorlijk in dubio of ik de boel wel open moet maken, nagelen zit er warm niet in en starten doet'ie bij koud weer (na voorgloeien) ook gewoon prima, al duurt het soms even een paar slagen voordat alle cilinders meedoen als het rond of onder het vriespunt is.

Sinds de renovatie heb ik zo'n 6000km gereden en vind er nog wel wat carterdruk opzitten. Wellicht dat een motorflush nog kan helpen om de zuigeren los te krijgen (aangenomen dat ze nog kleven)?
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor JantjeV8 » 23 maart 2019, 11:54

Ook als hij bij temperaturen rond het vriespunt, na even gegloeid te hebben, gewoon met een paar slagen aan wil slaan, en met enkele tokkels op alle poten loopt, is er niks aan de hand. Jullie zijn al die moderne tdi en cdi dingen gewend zeker?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4197
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Luke » 23 maart 2019, 12:45

Hoi JantjeV8,

Een moderne TDI of CDI kost mij iets te veel MRB in Nederland :lol:

Ik heb een serie 1 met nog trage gloeiers, als ik volgens het lampje gloei duurt dat normaal al snel 30 sec en bij koud weer tot wel 50 of 60 (zo staat het ook in het boekje). Vaak ben ik zelf iets ongeduldiger en wil ik de accu sparen en gloei ik 3/4 van die tijd. Dan start hij bij warm weer meteen prima en bij koud weer duurt het inderdaad een paar slagen..
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Wietse » 24 maart 2019, 13:28

Prima tokkie toch, lekker genieten. Hoe is het olieverbruik na die 6000 KM ?
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 920
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Luke » 24 maart 2019, 22:33

Ik heb nog geen olie bij hoeven vullen. Ik houd me wel aan de interval van 5000 km wat betreft olie wisselen, maar heb het peil nog niet duidelijk zien zakken, dus dat lijkt goed. :)
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Wietse » 26 maart 2019, 20:21

Lijkt mij heel goed Luke, niks aan doen.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 920
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor resultit » 26 maart 2019, 21:38

Check ook je temperatuur mijn 200D heeft ook lang stilgestaan temperatuur komt niet boven de 70 to 75 gradenin de stad ik vermoed dat de thermostaat te lang open blijft als ik de auto flink op zijn staart trap op de snelweg dan komt de temp boven de 85 graden en lijkt de auto ook beter te reageren,stiller en minimaal roken
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor Luke » 27 maart 2019, 21:53

Dat is wel een goede tip. Die van mij blijft meestal hangen net boven de 80 graden. Ik heb altijd gedacht dat 85 graden normaal is voor deze motoren, maar wellicht kiert de thermostaat toch wat.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F


Re: Stelplaatjes verstuivers en compressietester

Berichtdoor resultit » 27 maart 2019, 22:36

Beter meten met een nauwkeurige thermometer in het koelwater die van mijn blijft echt ver onder de 80 graden 70 dat lijkt me niet goed.
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast