[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
T-model LPG onderbouw Meereboer Alkmaar : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 29 maart 2024, 14:17

T-model LPG onderbouw Meereboer Alkmaar

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

T-model LPG onderbouw Meereboer Alkmaar

Berichtdoor 123knakker » 01 maart 2011, 00:59

W123 beste auto aller tijden

Van Modern 2004 naar Oldtimer 1984 met garage Meerboer Alkmaar .

Foto's en verslag zoeken, kopen en rijklaar maken odltimer voor dagelijks gebruik.

Na enkele jaren auto ervaringen en na drie jaar afschrijving aan mijn 2004 200cdi kombi heb ik bedacht dat een oldtimer wel eens een stuk goedkoper kan zijn. Ik rij gewoon graag een vette bak, maar de afschrijving van een moderne auto vind ik echt geld weggooien. Daarbij vind ik mijn 200cdi helemaal niet betrouwbaar. Sensor-dit, sensor-dat. Turbomodules, verstuivers, misterieuse dure zwarte kastjes met veel draden. Bij alles gaat ie in zijn noodloop en rij je weer 80 op de snelweg.
Daarom dus op zoek gegaan naar wat knaps wat mee kan komen met het huidig verkeer en wat geschikt is voor woon/werk en gezins verkeer. Een vette bak, luxe, en leuk om in goede staat te houden. Na wat vergelijkend betrouwbaar oldtimer onderzoek bleek een W123 t-model de meest praktische aanschaf.
Zoeken naar auto.... half jaar....
Veel auto's gezien. mooie en lelijke. Goedkoop, duur, duurder. Iets knaps als start leek me wel beter dan een wrak en veel werk aanschaffen. Daarbij was de kleurencombi lichtgroen van buiten en olijfgroen van binnen voor mij belangrijk, dat viel dus niet mee.
Uiteindelijk bij Stuurman Classic Cars geslaagd. 1984, Lekker weinig electra, gewoon zwengelramen, wel abs en cruisecontrol, precies wat ik zocht. (meer stuurman info onder de foto's)
Wel een groot nadeel: ik zocht een 300TD, en dit is een benzine.
Omdat ik heb gemerkt dat de diesels veel meer uitgewoond zijn ben ik toch voor de 6 cilinder benzine gegaan en heb er een LPG ringtank onder laten zetten.

Ik heb nu een W123 280TE met de LPG gastank eronder. De onderbouw LPG tank is 59 liter, mijn benzinetank is verkleind en zit erachter. De tankmeter doet het nog prima. Mijn gasvulnippel zit bij de benzinedop achter het klepje. Ik hoef niks te schroeven, klik, klak, gas. Het geheel is voorzien van een JLM kleppensmeer syteempje wat ik elke 3000km bijvul met een soort olie. Ik ben er zeer tevreden over. Ik kom zo'n 300km met een gasvulling, ik rij veel stad en korte ritjes, maar van Alkmaar tot Roosendaal kom ik dus ook zonder tanken. Gemiddeld 1:6,5
De auto start zomer en winter op gas, ik rij nooit op benzine. Probleemloos.

Het zaakie is ingebouwd en ondergebouwd door Meereboer Alkmaar, Noord Holland .Bestevaerstraat 57.
072-540 79 29 ( Daan & Wilco )

Foto's onderbouw LPG hieronder:
De LPG tank wordt ondergebouwd na 1000 km op benzine. De auto heeft daarvoor een jaar of drie tot vijf stilgestaan volgens verkoper Stuurman Classic Cars.

Meereboer heeft gelijk de onderkant ontroest en verder preventief met een primer bewerkt toen de boel eraf lag. Er was ook iets met het vacuum en de niveauregeling , die bollen aan de achterkant zijn weg, de benzinetank zit daar nu gedeeltelijk. De bollen zijn vervangen door een stalen balk die in de auto, onder de houten bodemplaat is bevestigd. Het flesje kleppensmeerolie moest ik een beetje bijstellen in het begin, dat is vrij simpel. Het gebruikt nu 900ml per 5000km. Meereboer heeft voor het monteren van de gasspullen ook onder de motorkap wat ontroest, ge-primerd en spuitwerk gedaan.

forum2.JPG
W123 Garage Meereboer Alkmaar, op de brug
forum2.JPG (63.71 KiB)


forum.JPG
W123 De onderkant kaal. De rode verf is lak, daar is later nog een epoxylaag overheen gegaan
forum.JPG (61.29 KiB)


forum6.JPG
W123 Hiermee is de bodem ingesmeerd (preventief).
forum6.JPG (52.44 KiB)


forum5.JPG
De laklaag met daarover epoxy. Als toplaag nog spuittectyl. Die kan er wel even tegen weer...Dit alles preventief. W123
forum5.JPG (64.41 KiB)


forum3.JPG
W123 Onderbouw LPG ringtank 59ltr
forum3.JPG (56.52 KiB)


forum4.JPG
W123 De nieuwe benzinetank van ongeveer 22/24 liter
forum4.JPG (53.29 KiB)


De auto heeft erg lang stilgestaan en dat is te merken. Alles hapert en loopt stroef. Stuurman Classic Cars had 'm een beurtje bijvullen gegeven en wat werk aan de remmen, veel meer niet.

Daarom is meteen na het LPG onderbouwen de auto rondom helemaal voorzien van nieuwe vloeistoffen, diverse filters, stuurrubbertjes, remblokken, de uitgedroogde raamrubbers vervangen en andere onderhouds gevoelige items preventief aangepakt. Vervolgens zijn de kleppen opnieuw afgesteld. Als laatste de wielen weer keurig gebalanceerd en uitgelijnd. Daarna kreeg ik 'm eindelijk terug.
De auto rijd als nieuw..

forum9.JPG
W123 JLM valve saver fluid systeem flesje
forum9.JPG (66.91 KiB)


forum8.JPG
W123 Vulnippel gas bij de benzinedop achter het klepje
forum8.JPG (44.18 KiB)


forum10.JPG
W123 Gasmeter ledjes-ding bovenin kastje
forum10.JPG (47.86 KiB)


forum7.JPG
W123 Haar kont met daaronder zichtbaar de nieuwe benzinetank. De LPG gastank zit daarvoor.
forum7.JPG (61.08 KiB)


Zoals je aan het kenteken ziet, de auto is een import uit Duitsland. Ik heb dat niet zelf gedaan, de auto komt van Stuurman Classic Cars in Herkenbosch bij Roermond.

Stuurman is niet de goedkoopste, maar de auto zag er gaaf uit en reed redelijk, dus gekocht.
Ik heb er 1000 km mee gereden voor ie naar Meereboer Alkmaar ging voor de LPG onderbouw. Dat was wel echt nodig. Stuurman heeft de auto welliswaar mooi bijgespoten, maar technisch 100% was ie niet.
Na 1000km had ik onderstaand lijstje.
- De motor liep slecht, Olie was bijgevuld, niet ververst. Horten en stoten.
- De remmen waren gedeeltelijk vervangen, maar ik kreeg er toch ergens lucht bij.
- De niveauregeling deed niks
- Vocht in koplampen.
- Centrale portiervergrendeling defect.
- Een vierkante band achter
- Zware afwijking naar links
- Verstopt filter schakelbak automaat
- Kapot raammechaniek bestuurder
- Twee lekkende koppelingen benzineleiding.
- Lekkend schuifdak en rubbers dakrail.
- Geen stroom op achterruitwisser en achterruitverwarming.
- Achterklep bleef niet openstaan en slotmechaniek defect.

Stuurman Classic Cars heeft wel de voorste zijschotten vervangen en gespoten. Vermoedelijk geen orgineel, het past net niet en heeft niet dezelfde buiging als de kap, je ziet ook plooien van het bijbuigen op de velsrand in de naden. De naad tussen schot en deuren is scheef. Ik vind dat het er niet uitziet. Dat moet dus helaas opnieuw als ik de auto strak wil krijgen.
Voor de rest is de auto helemaal hard en zonder laswerk, geen verborgen gebrek of smeersels gevonden. De achterklep is niet orgineel uit deze auto, helaas is de bekleding met een paar lelijke bouten dwars door de interieurkappen vastgemaakt... Stuurman? Erg bot gedaan in ieder geval.
Al met al wel een goeie kar met een gaaf interieur voor een redelijke prijs.

De afgelopen maanden na het gasinbouwen heeft Meereboer alle kleine dingetjes wel gemaakt en gehad. Echt alles doet het zoals het hoort en is in orginele staat hersteld. Ook kleine dingen als het vastzetten van sierstrippen, de houtinleg, interieurlampjes enzo is allemaal erg netjes gedaan. Chapeau Meereboer.

De kosten van mijn 1984 280TE kan ik wegstrepen tegen de opbengst van de verkoop 2004 200cdi kombi. Beide auto's zijn ongeveer hetzelfde waard. Volgend jaar is de 280TE zeker €3000,- meer waard als de 200cdi. Totaal geen afschrijving, wel een vette bak, dat bevalt me prima.
Ik betaal nu geen wegenbelasting meer, ben all-risk verzekerd voor € 24,- per maand en heb het voordeel LPG prijs tegenover dieselprijs. Ik rij zo'n 25.000km per jaar. Een km kost me nu € 0,11 cent. (gas 0,70ct)
Dat alleen scheelt me al zoveel dat ik daar de 280TE makkelijk van kan onderhouden, reviseren en bijspuiten.
Daarbij rijd de 280 gewoon beter.... topkar.

Ik ben erg tevreden over Meereboer Alkmaar, mijn W123 280TE blijft daar dus zeker in onderhoud.
Meereboer Alkmaar, Noord Holland .Bestevaerstraat 57. 072-540 79 29 ( Daan & Wilco )


grt
Har

Heerhugowaard Haarlem Hoorn Castricum Egmond Schagen Bergen Schoorl Zaandam Purmerend Enkhuizen
Laatst bijgewerkt door 123knakker op 22 maart 2011, 23:14, in totaal 12 keer bewerkt.
123knakker
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 20 feb 2011, 08:17
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: T-model LPG onderbouw Meereboer Alkmaar

Berichtdoor Gewoon Ik » 01 maart 2011, 12:19

Hallo

Ik ben ook naar Stuurman gaan kijken voor een grijze 300TD.
Stuurman vraagt veel geld zeker omdat er nog altijd wel werk is aan de auto's. Voor de prijs van die 300TD (7000 euro's) kon ik bijna 2 keer mijn eigen auto kopen (een 230TE) en qua werk is er hetzelfde aan.

Wat mij opvalt is dat het telkens "kleine" zaken zijn die veel tijd kosten om het in orde te krijgen maar die je wel enorm ambeteren als het niet in orde is (zo rammelde er het hefmechanisme van de achterportier rechts, ging de bestuurdersdeur met een knal open, de voorstoelen waren van een reeks 1, bumper met ruitewissersysteem, maar niet aangesloten, ...) De auto zelf reed goed en remde goed, dus op mechanisch vlak zou ik de auto wel kopen. Ook had hij aan de onderkant van de deuren herstelt en herspoten in een ander grijs, ...

Ik moet er wel bij zeggen dat het de eerste W123 was die ik ging bekijken, nadat ik dit hier op het forum heb getoond, hebben zij mij op de bumpers gewezen, de stoelen, de antenne die achteraan stond, ... Ik had dit niet gezien. Nu zou het mij wel eerder opvallen dat de details niet kloppen en dus dat je beseft dat er onderhuids vanalles niet juist is.

Ondanks mijn ietwat negatieve ervaring over Stuurman, wens ik je toch enorm veel probleemloos rijplezier rond. Geniet ervan!!!!

Edit: ik zie dat er zelf blijkbaar ook wat vanalles aan rammelde aan de auto die je gekocht hebt, jammer want ik vermoed dat je ook zo rond de 7000 euro lag (dan ziet hij er proper uit, 5000 euro en hij ziet er lelijk uit).

Edit 2: stop met alle LPG-onderwerpen naar boven te halen iedereen weet het al waar je het hebt laten doen en iedereen weet dat je er supercontent mee bent. Maar ik begin te vermoeden dat je korting hebt gekregen als je wat reclame maakt
Avatar gebruiker
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1776
Geregistreerd: 27 sep 2010, 16:57
Woonplaats: Gent
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: T-model LPG onderbouw Meereboer Alkmaar

Berichtdoor 123knakker » 27 maart 2011, 17:29

Hoi,

Ik heb er € 8250,- voor betaald, daarna kwam natuurlijk nog de rekening van Meereboer.....
Ik moet zeggen dat de auto wel heel erg orgineel en onbeschadigd is. Er stonden bij Stuurman auto's in dezelfde prijsklasse van mindere kwaliteit had ik het idee. Gelukkig had ik er al een boel bekeken dus ik wist wel waar ik op moest letten. Ik heb vooral erg goed naar de binnenkant gekeken, want dat is vrijwel onvervangbaar of aan arbeid onbetaalbaar om op te knappen. Dan liever een blok wat een beetje pingelt enzo, motoronderdelen zijn er genoeg. Geen scheuren in de dash, geen doorgezakte stoelen, geen inbouw gaten. Hemel heel en geen schade aan het kamerbrede tapijt achterin. Voor de rest goed naar roest gekeken, vooral bij de schokbrekers voor en achterste wielkasten, naad tussen de achterklep en acherlichten, balken bij krikpunten. En een beetje onder de wagen gevoeld en gekeken. Tot mijn verrassing geen tectyl of iets. Schone harde bodem. Na alles wat ik gezien heb aan oldtimers ( Mercedes en volvo ) vond ik dit wel een erg, erg nette. Tijdens de proefrit trapte ik door de remmen heen, maakte me niet uit. Dat de auto niet wou schakelen voor de proefrit deed me ook niet veel, beetje olie erbij en toen wou ie toch. Daarna gekocht met de afspraak apk erbij en de orginele Becker. Dat hebben ze gedaan.
Ik ben niet ontevreden over Stuurman, ik snap ook wel dat zo'n oude auto voor die prijs niet helemaal 100% kan zijn. Stuurman stelt het rijden ermee wel wat rooskleuriger voor dan de werkelijkheid, volgens hun kon ik er zo mee gaan toeren.... eg nie dus.

Nadat ik googelde op wat W123 zaken kwam ik in dit W123 forum terecht en heb ik alles met betrekking op LPG onderbouw en backfire problemen gelezen. Ik heb zelfs overwogen een 300TDT blok in te laten bouwen, ook daar heb ik me zijdelings in verdiept. Na al het lezen over de diverse gas ervaringen van de forumgebruikers hier heb ik toch besloten gas in te bouwen, de 6 pitter rijd gewoon toppie. Het idee gas-onderbouw kwam dus ook van dit forum, ik dacht daarvoor aan zo'n bom in de bak. Qua betrouwbaarheid en problemen valt het allemaal wel mee lees ik, vooral als je zorgt dat de ontsteking in topstaat blijft.

Garage Meereboer is by-the-way geen gasboer. Gewoon een all-round apk garage waar ik al jaren kom. De heren doen wel voornamelijk Mercedes en BMW. Meereboer zelf heeft iets met oudere bmw's. Beslist geen rommelaars, ze doen het goed of ze doen het niet. Dit was een complete opknap beurt, niet alleen gas.
Mijn 280 heeft er ruim een maand gestaan voor ie woon/werk klaar was. Na 5000km is ie nog eens een week terug geweest voor controle, bijstellen en monteren van wat bestelde onderdeeltjes. Het duurt ff, maar dan heb je wel wat.

Opmerking bericht hierboven:
Ik heb niet alle LPG onderwerpen omhooggehaald. Ik heb de onderwerpen teruggezocht en beantwoord die ik eerder had gezien toen ik op zoek was naar LPG inbouw info en de problemen daarbij. Ik zag nergens Noord Hollandse inbouwers, maar wel geregeld vragen van Noord Hollanders op zoek naar inbouw en onderbouw en Noord Hollanders die ontevreden waren over een bedrijf in Purmerend. Ik ben blij met zulke reviews, maar dan moeten ze wel naar boven komen...Als ik Google op "onderbouw gas W123" kom ik in die topics terecht. Als je via het forum kijkt is het wel allemaal logisch ingedeeld, maar Google weet dat niet en de meeste mensen gaan niet een forum doorspitten. Ze googelen gewoon opnieuw met aangepaste zoekwoorden....welnu, zoekwoorden zat in dit Noord Holland gasinbouw topic.... nu plopt het forum wel meteen als eerste op als ik zoek op Alkmaar en gasonderbouw. Ik zag op het forum meerdere bedrijven regelmatig met goede en/of slechte reviews voorbijkomen, maar allemaal erg ver weg. Ik heb het graag in de buurt, garantie en service enzo.
Ik heb geen korting gekregen, wel twee gratis flessen kleppen smeerolie.....

Mochten er nog meer goeie gas inbouwers en onderbouwers in Noord Holland zijn.... meld het vooral hieronder, wel zo handig voor de Google zoekers. Vergeet ook vooral niet een link naar het betreffende bedrijf te plaatsen, vind Google lekker.

Velsen Beverwijk Heiloo Langedijk Volendam Edam Medemblik Wieringen Zijpe Den Helder Waterland


Laatst gebumpt door 123knakker op 27 maart 2011, 17:29
123knakker
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 20 feb 2011, 08:17
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten