[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Tips omtrent goed draadsnij gereedschap : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 maart 2024, 13:58

Tips omtrent goed draadsnij gereedschap

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Tips omtrent goed draadsnij gereedschap

Berichtdoor Nickoosterhof » 24 jan 2022, 22:35

Goedenavond,

Weet niet of ik het hier zomaar allemaal mag vragen, maar ik probeer het toch...
Ik wil mijzelf graag belonen met een mooi setje draadsnij gereedschap/tappenset.
Ben niet heel bekend met dit spul, maar zoek een beetje een standaard setje. Dus wat standaardmaten (M3 - M12/M16 ofzo), snijplaten, wringijzers, snijplaathouders etc. Hoeft niet een uitgebreide set te zijn.

Ik heb zelf op internet een mooi setje van volkel gezien, ken dit merk niet, is dit wat? Ik betaal graag voor kwaliteit, maar het hoeft geen maandloon te kosten. Troep hoef ik niet. Budget tot ±180 eu. Hopelijk kunnen de kenners mij een merk adviseren en jullie ervaringen delen.

Ik hoor graag,

Nick
Nickoosterhof
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 jan 2020, 17:22
Woonplaats: Gorredijk
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Tips omtrent goed draadsnij gereedschap

Berichtdoor Bram Jansen » 26 jan 2022, 00:22

Dag Nick, Nu je het toch zo vraagt zal het je ongetwijfeld zijn opgevallen dat leden zichzelf hier voorstellen.
Met andere woorden, voorstellen wordt wel op prijs gesteld :handgestures-thumbup:
Bram Jansen
 


Re: Tips omtrent goed draadsnij gereedschap

Berichtdoor Jeroen » 26 jan 2022, 09:21

Hallo Nick,

Naast veel sleutelen aan mijn drie klassieke auto’s bouw ik ook kleine motortjes als hobby. Dus ik heb wel wat ervaring met draad snijden en tappen. Ooit had ik voor het onderhoud van mijn auto’s op een beurs voor een paar tientjes een compleet setje gekocht. Heeft altijd goed voldaan. Ik gebruikte dit setje vooral om bestaande draad weer netjes te maken.

Er is een verschil tussen bestaande draad weer netjes maken en compleet nieuw draad snijden/tappen. Voor het laatste geldt nog meer, hoe beter de kwaliteit hoe beter het gaat. Bovendien, voor het tappen van nieuwe draad, zeker in metaal/staal bestaat een tapset uit 2/3 tappen. Die kun je gewoon niet netjes in een keer tappen.

Tegenwoordig koop ik alleen nog maar Volkel snijplaten en tapsetjes. Die zijn niet goedkoop maar gewoon veel beter en gaan langer mee. Je moet even goed kijken naar welke maten je nodig hebt. Met metrisch kom je een heel eind, maar je kan ook nog fijn metrisch tegengekomen op auto’s. (En er zijn nog meer metrische varianten). Ik maak in mijn modelbouw van beide gebruik.

Voor jouw budget zou je denk ik een kwalitatief goede set moeten kunnen kopen.

Ik koop veel van mijn gereedschap, inclusief de losse taps/snijplaten bij HBM. ( https://www.hbm-machines.com )
Ik weet niet of HBM complete sets van Volkel heeft. Ik koop ze altijd los.

Als laatste waar je een beetje op moet letten; In theorie zou je een tap/snijplaat die je op metaal gebruikt niet op non-ferro metalen (dus bijvoorbeeld messing, aluminium) mogen gebruiken en vv. Ik doe dat overigens wel, zo veel tap en snij ik nou ook weer niet.

Succes ermee

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Tips omtrent goed draadsnij gereedschap

Berichtdoor Nickoosterhof » 26 jan 2022, 13:25

Is goed Bram, hoort er inderdaad wel bij!

Dank Jeroen voor het heldere verhaal. Dat laatste wist ik inderdaad, maar zoveel snij ik ook niet. Het gaat in de basis om het bestaande draad op te frissen, maar in de toekomst zal tappen uiteraard voorkomen. Bedankt voor de mooie tips!
Nickoosterhof
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 jan 2020, 17:22
Woonplaats: Gorredijk
Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Tips omtrent goed draadsnij gereedschap

Berichtdoor Weizengelb » 27 jan 2022, 10:22

Hoi Nick,

Voor 180 euro moet dat wel lukken denk ik.
Ook een optie is om een goed tapijzer te kopen en dan losse tappen van top kwaliteit aan te schaffen.
Ik heb een goedkoop setje met kleine maten en verder vooral losse tappen en een goede houder voor binnen en buitentappen.

Vooral niet te snel tappen, goede maat voorboren en met wat olie goed recht en af een toe een slagje terug (zodat de spanen breken).

Succes!
Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tips omtrent goed draadsnij gereedschap

Berichtdoor Pieter1967 » 09 feb 2022, 18:53

Even aanhaken op het bericht van Math.

Tijdens het schroefdraad tappen / snijden géén gewone (motor)olie gebruiken maar speciale snijolie. Deze heeft speciale eigenschappen welke het tappen / snijden gemakkelijker laat gaan en de levensduur van het gebruikte gereedschap behoorlijk verlengd. Probeer het maar eens uit, je zult versteld staan van het verschil. Ook hier geldt weer, Olie is geen olie, is geen olie etc, etc.

Voor het bepalen van de voorboordiameter geldt bij metrische schroefdraad het volgende, wanneer je dit niet weet:
Wanneer je een standaard M8 bout hebt is de volledige schroefdraadaanduiding eigenlijk M8x1.25.
M8 is de diameter van de bout en 1.25 is de spoed van de schroefdraad. De spoed wil zeggen de verplaatsing van de bout / moer bij 1 volledige omwenteling.
De (theoretische) voorboordiameter is nu 8 - 1.25 = 6,75mm. Deze boor is vaak niet voorhanden dus nemen we bij voorkeur 6,8mm.
Liever niet naar 7mm gaan omdat dan de draaddiepte te gering wordt en de schroefverbinding te zwak.

Deze methode geldt ook voor de metrisch fijne schroefdraad.

Zomaar even wat technische achtergrond.

Groeten, Pieter
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 05 jun 2013, 21:20
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten