MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 mei 2022, 22:19

Trekhaak en RDW

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderator: Bram Jansen

Trekhaak en RDW

Berichtdoor ben_dejonge » 06 mei 2022, 08:30

Even een verhaal over mijn trekhaak van een auto die is geïmporteerd uit België.
Dit stond eerst in "even voorstellen" maar is op verzoek in een apart bericht geplaatst:

Oorspronkelijk komt de auto uit België. ik heb de auto zonder kenteken gekocht.
Een bezoek aan de RDW leverde geen problemen op.
Toen ik het kentekenpasje ontving waren de aanhanger gewichten niet ingevuld. de 200D had wel een trekhaak.
Na contact met de RDW kreeg ik het volgende bericht:
U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken P-878-HP. De trekgegevens zijn echter niet bekend bij de RDW.
Om het kentekenregister aan te passen, heb ik de trekgegevens van het voertuig nodig. Ik heb één van de volgende verklaringen nodig:
- een verklaring van de registrerende instantie uit de Europese lidstaat van waaruit het voertuig in het verleden is ingevoerd in Nederland. In deze verklaring moet staan wat het voertuig geremd en ongeremd mag trekken.
Of:
- een verklaring van de voertuigfabrikant van uw voertuig wat de aanhangwagengewichten zijn.
Of:
- een verklaring van de Nederlandse importeur waaruit blijkt wat de nationale Nederlandse goedkeuring van het voertuig is, met de daarbij behorende aanhangwagengewichten.
Of:
- een foto van het typeplaatje van uw voertuig waaruit de aanhangwagengewichten te herleiden zijn. Vermelding van b.v.GVWR (maximum massa voertuig) en GCWR (maximum massa samenstel). Deze foto wordt als een fabrieksverklaring gezien. Het aanhangwagengewicht wordt dan GCWR-GVWR

U kunt/wilt geen verklaring overleggen
Indien u niet een van deze verklaringen kunt/wilt overleggen, kan op uw eigen verantwoordelijkheid overgegaan worden tot de volgende vermeldingen in het kentekenregister:
Ongeremd aanhangwagengewicht: 500 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 1094 kg.

Bij navraag bij Mercedes NL en bij de dealer in het Noorden kreeg ik niet echt antwoorden. Vandaag een nieuw kentekens ontvangen met 1094 kg geremd toegestaan. Ik kan daar prima mee leven.

Berichtdoor Dompie » 01 mei 2022, 18:36

Dag Ben,
proficiat met je nieuwe aanwinst. Ivm je trekhaak, heb je het oorspronkelijke Belgische keuringsbewijs nog? Daar staan de trekgewichten geremd en ongeremd op. Normaal mochten de Dieseltjes indertijd 1500 Kg Trekken geremd als ik me het goed voorheb.
Groetjes en sukses met je W123
Dirk


Re: ben_dejonge
Berichtdoor ben_dejonge » 01 mei 2022, 21:36

Hallo Dirk,
bedankt voor je reactie.
Ja ik heb het Belgische keuringsbewijs nog. RDW heeft einddatum keuring overgenomen.
Voor de trekhaak staat op het keuringsbewijs: alleen als fietsendrager geschikt.
Trekhaak zelf heeft een type goedkeuringsplaatje met een maximale belasting aangegeven.
Dit heeft de RDW niet overgenomen.

Ik vind het huidige gewicht dat de RDW heeft voorgesteld prima.

met vriendelijke groet, Ben

Berichtdoor RD500sec » 03 mei 2022, 15:06

Voor de trekhaak staat op het keuringsbewijs: alleen als fietsendrager geschikt.


In dat geval zou ik onderzoeken of alle versterkingsbeugels wel zijn aangebracht.
Met een trekhaakbalk die alleen aan de carrosserie is aangebracht, zonder de nodige versterkingen zou ik zeker geen aanhanger trekken.

download/file.php?id=74941

trekhaak-tekening.JPG
Tekening van trekhaak: bedankt Richard
trekhaak-tekening.JPG (35.88 KiB)


Met vriendelijke groet, Richard

Berichtdoor MBreed » 03 mei 2022, 16:32

1e serie W123 was in Nederland altijd standaard 1250kg op kenteken, als deze zonder haak geleverd werd. Later werd 1500kg standaard zonder haak. Het zou kunnen dat ze dit ondertussen niet meer weten, maar zo was het.

Als de trekhaak af fabriek meegeleverd was stond er bij alle W123, dus ook 1e serie, 1500kg op het kenteken. Voor "sportdoeleinden" kon via Mercedes-Benz een goedkeuring voor 1900kg worden aangevraagd. Hiervoor moest dan de trekhaak gewisseld worden, want Mercedes-Benz/Oris bood dit enkel achteraf aan.

1900kg werd naar mijn weten alleen door Oris aangeboden (origineel), dus als je die haak niet hebt, heeft dat geen zin, maar 1500kg moet zo te regelen zijn lijkt mij. Goedkeuring staat in WIS voor zowel 1500kg als 1900kg.

Wel uitgaande van een origineel trekhaak die, zoals Richard al aangaf, op de juiste manier bevestigd is.



Berichtdoor ben_dejonge » 03 mei 2022, 19:51

Breed en Richard, bedankt voor de aanvullende informatie.
ik ga vooral de tekening met versterkingsonderdelen even controleren of die aanwezig zijn.
blijft verdacht: alleen als fietsendrager geschikt.

mvrgr. Ben


Inmiddels heb ik de onderzijde bekeken en gezien dat er 2 stangen naar achter lopen.
Kan nog niet goed zien waaraan deze zijn bevestigd.

Komt dit bekend voor als juiste trekhaak?
op het typeplaatje staat 1600 KG

download/file.php?id=74949

trekhaak-tekening.JPG
Tekening van trekhaak: bedankt Richard
trekhaak-tekening.JPG (35.88 KiB)


mvrgr. Ben
Bijlagen
trekhaak.JPG
foto's van de trekhaak
trekhaak.JPG (147.83 KiB)
ben_dejonge
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 apr 2022, 21:26
Roepnaam: Ben
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: nu voorzien van Om616 2,4 D met 5 versnellingen


Re: Trekhaak en RDW

Berichtdoor MBreed » 06 mei 2022, 15:58

Deze variant trekhaak kende ik nog niet op de W123. Ik weet dat het bij een W114 of W115 origineel wel op deze manier zit, maar bij een W123 zeker niet.

De meeste imitatie haken maken wel gebruik van de originele bevestigingspunten. Deze niet.

Ik durf niet te zeggen hoe dit allemaal aan elkaar hangt en of dit goedgekeurd kan worden voor 1600kg (of 1500kg). Ik denk dat dit alleen gaat met de papieren van de trekhaakfabrikant.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: Trekhaak en RDW

Berichtdoor Jeroen » 06 mei 2022, 16:03

Ik heb nu hetzelfde aan de hand met een 1998 Jeep Cherokee die ik onlangs heb gekocht. Geen (aanhang) gewichten vermeld op het kentekenbewijs. Navraag bij de RDW, deze auto is indertijd door een particulier als onderdeel van huisraad ingevoerd. Nou heb ik jaren geleden toen we van de VS terug kwamen aan een Jaguar als huisraad mee genomen. Nooit de behoefte gehad om een aanhanger achter mijn XJT te hangen, dus valt me nu pas op dat er ook niets op dit kentekenbewijs staat.

Hier nog even het antwoord van de RDW:

Een Europese typegoedkeuring wordt door de fabrikant van het voertuig voor elk model apart aangevraagd. Aan de hand van de aanvraag wordt door een testhuis beoordeeld of het voertuig voldoet aan de Europese richtlijnen voor voertuigen. Na goedkeuring is een model vrij verhandelbaar binnen de EU en hoeft niet voor ieder EU land een toelatingskeuring te worden aangevraagd. Tevens bepaalt de fabrikant of een voertuig trekgewichten krijgt en wat het maximale trekgewicht van het voertuig is. Ook dit wordt opgenomen in de typegoedkeuring.
Uw voertuig is door een vorige eigenaar als verhuisgoed meegenomen uit Amerika. Het voertuig is individueel toegelaten in Nederland en heeft geen Europese typegoedkeuring. Trekgewichten zijn voor dit voertuig niet bekend. Deze worden, na akkoord van de fabrikant, apart door de afdeling VRT beoordeeld.

Indien u van mening bent dat het voertuig wel aan de Europese richtlijnen voldoet, kunt u de fabrikant/importeur van het voertuig verzoeken alsnog een CVO (Europese typegoedkeuring) voor uw voertuig af te geven. De fabrikant/importeur verklaart dan dat het voertuig aan de Europese eisen voldoet en identiek is aan de door u genoemde voertuigen.

Dus ik ga maar eens contact opnemen met Jeep/Chrysler Nederland. Kijken wat die kunnen betekenen .
Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1288
Geregistreerd: 09 apr 2006, 19:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Trekhaak en RDW

Berichtdoor MBreed » 06 mei 2022, 16:21

Oké, dus als ik dit goed begrijp moet je dus een goedkeuring van de fabrikant hebben, zoals ik al dacht, maar het moet dan dus wel volgens de voorschriften van in dit geval Mercedes-Benz gemonteerd zijn.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: Trekhaak en RDW

Berichtdoor Marc van Gils » 08 mei 2022, 21:14

ik heb wel eens begrepen dat dit franse trekhaken zijn ik heb er zo 1 liggen van een W123 station
blijf je eigen er zijn al zoveel anderen
Marc van Gils
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 19 mei 2018, 22:50
Woonplaats: rijen
Roepnaam: Marc
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: s123 300TD 1979
s123 230TE 1983


Re: Trekhaak en RDW

Berichtdoor Marc van Gils » 08 mei 2022, 21:37

als ik het goed heb zijn dit trekhaken van gdw ik heb ook een link naar een tekening
https://www.easycarparts.nl/Controls/Cu ... 708_V1.pdf
blijf je eigen er zijn al zoveel anderen
Marc van Gils
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 19 mei 2018, 22:50
Woonplaats: rijen
Roepnaam: Marc
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: s123 300TD 1979
s123 230TE 1983


Re: Trekhaak en RDW

Berichtdoor RD500sec » 09 mei 2022, 13:36

https://www.gdwtowbars.com/assets/uploa ... manual.PDF

Van de site van GDW

Ik snap de RDW niet, op je trekhaak zit het originele typeplaatje, daarmee heb je bovenstaande informatie in een paar tellen boven water….
Als de auto geen roestschade heeft op dragende delen, en de haak zit op de juiste manier bevestigd, zou je, samen met het formulier van MB wat de trekgewichten weergeeft, de haak op 1500kg gekeurd moeten krijgen.

Voor de Jeep geldt hetzelfde, je hebt het typegoedkeuringsnummer van de haak nodig, en de trekgewichten vrijgegeven door de fabrikant. Misschien dat een Cherockee specialist je verder kan helpen?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1075
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Trekhaak en RDW

Berichtdoor ben_dejonge » 09 mei 2022, 20:58

Bedankt allemaal voor het meedenken.
de tekening had ik ook gevonden en komt overeen met de trekhaak die ik heb.
het typeplaatje is duidelijk.

Richard: via MB NL kreeg ik te horen dat ze geen gegevens afgeven van toegestane trekgewichten omdat ze die niet hebben.
ze hebben mij verwezen naar de MB dealer in Groningen. Die had ook niets zeiden ze.
wel jammer.
maar in ieder geval 1094 kg toegestaan. hoe ze aan dat gewicht komen is mij ook een raadsel haha!

mvrgr. Ben
ben_dejonge
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 29 apr 2022, 21:26
Roepnaam: Ben
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: nu voorzien van Om616 2,4 D met 5 versnellingen


Re: Trekhaak en RDW

Berichtdoor MBreed » 09 mei 2022, 22:31

Correctie: de MB dealer heeft geen zin om het op te zoeken :lol:
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 646
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten