MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 aug 2017, 06:59

Verstuivers, nozzels onderhoud

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Verstuivers, nozzels onderhoud

Berichtdoor afrite_a4 » 05 mei 2017, 22:32

Beste Benzers,

Laatste tijd probeer ik me meer te verdiepen in de werking van de diesel verstuivers en kom veel termen tegen die ik nog niet kan plaatsen, vandaar dit topic.

Ik las dat op den dure de verstuivers gecontroleerd moeten worden en indien nodig vervangen, gereviseerd, afgeperst en of afgesteld moeten worden. Bij reviseren las ik dat je de versutuivers van nieuwe nozzles kunt voorzien of je kunt de nozzles zelf reinigen (conform DIY video's). Wie kan mij meer info over verstuivers vertellen:
- wanneer alleen nozzles vervangen?
- ervaring met zelf reinigen?
- wat houdt verstuivers afpersen in en wanneer doe je dat?
- wat houdt verstuivers afstellen in en wanneer doe je dat?
- moet je bij vervangen van nozzels ook afstellen, afpersen enz...?
- een goed en betaalbaar adres voor verstuivers en voor nozzels?
- waar je die verstuiver dieselretourslangetjes (met stof coating) kunt kopen?

Alvast bedankt
Harry
afrite_a4
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verstuivers, nozzels onderhoud

Berichtdoor Bram Jansen » 05 mei 2017, 23:03

Over verstuivers zijn diverse topics op de Wclubs.
Op het W124 kun je daar binnenkort het nodige over volgen.

http://www.w124club.nl/gombal-200d-1986 ... ml#p137077
Bram Jansen
Administrator
Administrator
 
Berichten: 391
Geregistreerd: 18 apr 2014, 12:45
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124 E300TransportTurbodiesel 1994
Massey Ferguson 145 1966
W201 190E 2.6 1991


Re: Verstuivers, nozzels onderhoud

Berichtdoor Wietse » 06 mei 2017, 09:13

Hoi Afrite,

Om verstuivers uit en in elkaar te zetten heb je gereedschap/apparatuur nodig wat meestal alleen bij een dieselspecialist aanwezig is.
Maar gewoon vervangen voor gereviseerde dan kun je wel zelf. Je hebt een verlengde dop nodig , brandplaatjes niet vergeten . Gereviseerde kosten wel wat ( +/- 125 euro ps ??) . en als je alleen het binnenwerk etc doet, en je doet het zelf met het juiste gereedschap ben je ongeveer de helft kwijt aan onderdelen.

Verstuivers gaan erg lang mee, en als je uitlaat erg zwart begint te roken dan is dat niet volledig verbrande diesel. Uiteraard spelen goed werkende kleppen ook een belangrijke rol.

Ik heb 2 x een cilinderkop revisie gedaan met nieuwe verstuivers, aanmerkelijk verschil, mooier lopen, minder brandstof verbruik, minder zwarte en blauwe rook , op een motorblok wat ongeveer 1 liter olie verbruikte bij 2500 km.

Die brandstofslangetjes kun je overal kopen. Je hebt Terlouw diesel specialist omgeving Rotterdam maar je moet maar even googlen.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 671
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. Mini 1979, 1989, Daewoo Matiz 1999, W124 230TE 1987


Re: Verstuivers, nozzels onderhoud

Berichtdoor RD500sec » 06 mei 2017, 13:09

Controleren van de verstuivers doe je als de motor er aanleiding toe geeft, slecht starten, roken, te veel (of te weinig) nagelen, hoog verbruik, vermogensverlies, nadieselen, etc.
Of omdat je de motor tip top in orde wil hebben :)

Wil je de verstuivers kunnen controleren, heb je een verstuivertester nodig. Hiermee kan je de verstuiver op druk brengen en testen wat de openingsdruk is, (afpersen), kijken of hij niet na druppelt, inwendig lek is, luisteren of hij kraakt in de diverse stappen, (vaak 3: voor- hoofd- en na-inspuiting) het sproeibeeld bekijken, verneveling, kegel van de brandstof, etc.

Reinigen van oude verstuivers(norzels) is niet altijd even zinvol, gezien de nieuwprijs, maar ook omdat de gaatjes/openingen uitslijten na verloop van tijd, en ook de naald die in de norzel beweegt zal slijten.
De naald inslijpen met kleppenpasta werd wel gedaan om de norzel op te frissen, een goed en langdurig resultaat is niet gegarandeerd.
Let ook op versleten/ingeslagen hoedjes die tussen naald en veer zitten, ook de naald kan beschadigd zijn, vervang deze delen als ze beschadigd zijn. De naald is niet los te vervangen, die is een set met de norzel.
De openingsdruk kan je hoger afstellen door vulplaatjes toe te voegen tussen veer en hoedje in de verstuiverhouder.
Na het dicht schroeven van de houder met het juiste moment, de eerder genoemde testen herhalen.
Bij vervangen van de norzel zul je eerst de veer/vulplaatjes terug plaatsen en de openingsdruk testen, daarna zonodig vulplaatje(s) toevoegen of verwijderen en weer testen.

Het is leuk, maar arbeidsintensief werk. Buiten de verstuivertester heb je een set vulplaatjes van div. dikte nodig en veelal nieuwe norzels, soms de hoedjes. Vergeet ook de brandplaatjes niet om de verstuiver in de kop af te dichten en te beschermen tegen de verbranding.
Voor de verstuiverleidingen gebruik je het beste open ringsleutels.
Je hebt ook een momentsleutel nodig om de verstuiverhouder dicht te draaien op moment en de houder weer in de kop te zetten.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 231
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verstuivers, nozzels onderhoud

Berichtdoor Weizengelb » 07 mei 2017, 10:11

Aan het bericht van Richard heb ik niets toe te voegen, of misschien het type Duese, je hebt voor de oude 200D de DNO SD 1510 en voor de 220 en 240 de DNO SD 220 en zo steeds nieuwere. Vaak wordt gezegd dat je ook de nieuwere Duesen in de oudere motoren kunt zetten voor een stillere loop of betere verbranding. Tja, het is er net voor gemaakt maar het zal wellicht wel kunnen.

Ik heb laatst de duesen in de 220D vervangen (DNO SD 220). De auto rookt nu een stuk minder (zwarte rook).
Een paar jaar geleden ook bij de 240D gedaan, destijds omdat de auto soms een kloppend geluid maakte. Ik denk druppels diesel uit de verstuivers. dat was daarna voorbij.

Groeten, Math
verstuivers 220.JPG
de gereviseerde verstuivers
verstuivers 220.JPG (71.83 KiB)


IMG_0179.JPG
de oude (type) brandplaatjes verwijderen. ik weet niet of ze deze nog verkopen maar ze zijn ook niet zpo goed omdat ze op de duese drukken en deze mechanisch belastten.
IMG_0179.JPG (103.15 KiB)


IMG_0190.JPG
nieuw (type) brandplaatje. er zijn er ook met een wat grotere opening, die zijn ook goed
IMG_0190.JPG (107.7 KiB)


IMG_0191.JPG
gereviseerde verstuiver
IMG_0191.JPG (69.59 KiB)


Kijk ook even in de voorkamer als het toch open is of de ¨Prallkugel¨ dat kogelvormpje in de voorkamer niet beschadigd is. ook de voorgloeitip kun je zien. Als de verstuiver slecht was kan dat allemaal kapot zijn.

Succes! Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1953
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: Verstuivers, nozzels onderhoud

Berichtdoor Govert » 02 aug 2017, 00:36

Weizengelb schreef:
IMG_0190.JPG



Voor nieuwe typen motoren (na 1978/1979 afhankelijk van type) met nieuwe voorkamers moet een groot gat (10 mm) brandplaatje gebruikt worden. Turbomotoren hebben weer een ander brandplaatje (gat van 7,5mm).
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6241
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron