[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Visco koppeling in de fan : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 19 apr 2024, 17:52

Visco koppeling in de fan

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Visco koppeling in de fan

Berichtdoor Ardi » 29 jul 2006, 23:40

Hallo
In de fan van mijn 300TD zit een visco koppeling gemonteerd (zo noemen ze dat ding bij de dealer). Bij koude en warme motor is daardoor de fan los van de as. Als de lucht die door de radiateur komt heet wordt zorgt deze koppeling ervoor dat de fan mee gaat draaien met de as.
Voorop die koppeling zit een stukje bi-metaal, dat bol gaat staan als je het opwarmt. Achter dit bi-metaal zit een klein stiftje dat al of niet ingedrukt wordt door dit bi-metaal. Maar dan...
Wie weet me te vertellen hoe dat ding verder werkt.

Mijn ventilator draait altijd los, ook bij hete motor. Ik heb het bimetaal opgewarmd met een verf-fohn, maar dat gaf geen resultaat. Daarna het hele bimetaal erafgehaald, zodat het regelstiftje niet meer ingedrukt wordt. Geen resultaat.
Ardi
 

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten