MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 18 aug 2018, 02:53

W108 Martine

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

W108 Martine

Berichtdoor Martine » 03 nov 2017, 17:35

Nu dan eindelijk een logboek beginnen voor mn W108. Inmiddels heb ik er al meer dan 2000 km in gereden, en zijn ontsteking en gas afgesteld. Hij rijdt nu zeker beter, maar af en toe stottert ie nog wel bij lage toeren, zowel op benzine als op gas. En heel vreemd... Er zit een schakelaar met drie standen aangesloten op de remvloeistofbakjes. Die schakelaar hangt los onder het dashboard, en hij lijkt niets te doen. Wanneer de motor dan stottert, gaat af en toe het rode lampje van de bremse branden. Maar die bakjes zitten allebei vol. Iemand een idee wat dat kan zijn ?


Het meeste werk wat ik tot nu toe heb gedaan is aan de binnenkant. Zo heb ik de dashboardverlichting gerepareerd, en een leuk lampje in de radio gemaakt (die het zelf niet doet, maar wel statische elektriciteit afgeeft), een lampje voor onder het dashboard om tijdens het rijden je telefoon te vinden :eusa-naughty: (just kidding), ik heb een versterker gekocht in China (helaas met volumeknop die steeds een ander kleurtje schreeuwt, maar vriendlief zegt dat ie de led kan saboteren), en mn oude walkman aangesloten. Wat blijkt : er zitten dikke vette boxen achterin, en omdat de koets niet is ontdreunt, kan ik bijna mn haar laten zweven op de bass. Gauw ontdreunen dus. (dat van dat haar is wel ietskes overdreven)

Verder heb ik de binnenverlichting aangepast : op de schakelaar voor de achterin-verlichting gaat nu naast dat lichtje ook de binnenverlichting voorin branden (want dat kapje was kapot, en ik vind dit eigenlijk shique'er) Nu moet ik nog een leuk plankje timmeren voor de kachel, om de boel op, en in te maken. Ik denk ook aan kleine boxjes in de zijkanten daarvan, voor de hoge tonen.

Op het moment ben ik bezig met de verwarming. Die doet het maar matig. Er komt warme lucht uit, maar nooit echt veel. Verder werkt de ventilator op 3 standen wel, maar als die aanstaat is de lucht echt niet warm meer. Ik dacht dat er misschien lucht in een slang zit ?

En binnenkort ook de olie verversen en het filter. Er zat een filter bij, (Mann Filter) met type nummer H 929X , maar in dit artikel wordt gezegd dat het niet het goede is : http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=44937
Dat wordt nog een heel gedoe, ik denk het maar beter te laten doen.

Ook heb ik al op de achterbank een dutje gedaan. Alleen wel irri dat iedereen naar binnen kijkt, maarja, ik wilde een Mercedes :whistle:
Bijlagen
IMG_4798.MOV_snapshot_00.27_[2017.11.03_16.12.19].jpg
IMG_4798.MOV_snapshot_00.27_[2017.11.03_16.12.19].jpg (331.13 KiB)
IMG-20170921-WA0000.jpeg
IMG-20170921-WA0000.jpeg (717.41 KiB)
CAM01225.jpg
CAM01225.jpg (842.13 KiB)
CAM01227.jpg
CAM01227.jpg (907.68 KiB)
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor drieske » 03 nov 2017, 21:55

:handgestures-thumbup: Ha, daar is die weer. Stotteren zal wel aan de ontsteking liggen :ugeek:
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 587
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: W108 Martine

Berichtdoor Toontje » 04 nov 2017, 08:10

dat de kachel niet werkt zal wel in de kraantjes zitten van de kachel radiator zitten bij die van mij ook vast ik kan hem ook niet uit zetten is ongv 2 dagen werk om ding eruit en terug te zetten
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 9715
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: 's-Heerarendskerke (Zeeland)
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W108 Martine

Berichtdoor Martine » 04 nov 2017, 19:25

Toon, ik las dit op een ander forum :
Maar ik denk dat je wel een diagnose fout maakt... het is onwaarschijnlijk dat je kachelradiator lekt. Als hij dat doet zal het bij de aansluiting van de koelslangen zijn. De roest daar is waarschijnlijk gewoon door voorruitlekkage (nu of ooit) De kachelbediening van de 108 is heel broos. Als je de schijven in het paneeltje moet vervangen heb je een leuke klus... :( Maar als alleen maar die kraantjes vast zitten moet je ze gewoon gangbaar maken. Je hebt nodig een spuitbus met kruipolie met een heel lange tuit. Haal de speaker in het dashboard er uit dan kun je met enige moeite ze wel gangbaar krijgen. Het houtwerk in de 108 is heel broos, dit is een heel lastige klus om het ongeschonden er op en eraf te krijgen...


(bron : http://z4.invisionfree.com/Mercedesforums/ar/t151.htm)

Zou het misschien kunnen zonder de hele boel eruit te bouwen ? En nog een vraagje, de hendels van de verwarming gaan allemaal wel soepel. Me lijkt dat als de kraantjes vast zitten, dat er dan een hendel blokkeert ? Welke hendel is eigenlijk van die kraantjes ?

edit : heb net even gekeken door het voorste luidspreker rooster, maar voor zover ik kan zien werken alle hevels, mijn vraag blijft alleen wel, of die hevels de bewuste kraantjes zijn. Ik heb niet echt iets gezien wat lijkt op een radiator, misschien zit die daar nog weer achter verstopt ?
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor Jon » 05 nov 2017, 23:27

Hé Martine,

Ivm het niet warm worden.
Komt de motor goed op temperatuur?
Het zou evt aan een kapotte thermostaat kunnen liggen.
Dan krijg je ook niet de warmte die graag wil.
Vervangen is een klein klusje.

Jon
Zweiachzigfahrer Jon

Ik denk, dus ik Benz..!
Avatar gebruiker
Jon
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 490
Geregistreerd: 06 dec 2008, 15:58
Woonplaats: Kollumerzwaag
Roepnaam: Jon
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 609D (ex-M.E.) Aut. '88 Camper.
W202 180C '96
W110 230/6 '66
W203 C180 Kompressor 2006


Re: W108 Martine

Berichtdoor Toontje » 06 nov 2017, 08:46

die hendels zitten vast met een massieve kabel en als daar eens goed aan geduwd is dan is die kabel geknikt en kun je die toch heen en weer halen
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 9715
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: 's-Heerarendskerke (Zeeland)
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W108 Martine

Berichtdoor Martine » 07 nov 2017, 12:36

De motor temperatuur is 80 graden als ie warm is, en schommelt niet, dus de thermostaat doet het wel.

Wat me overigens nog opviel is dat er aan de kant van de motor behalve de 2 aansluitingen met slangen voor de kachel, er ook een buis de motorruimte insteekt waar niets aan vast zit. Klopt dat wel ? Misschien ontbreekt er een slang ?

Toon, bedoel je nou dat de kabel van de bedienings-schijven via die hendels weer een andere (massieve) kabel aansturen, of zijn die hendels de kraantjes ?

Ik heb even een kort filmpje gemaakt van het bedienen van die (binnenste) hendels. Kun je hier iets zien wat niet in de haak is ?
https://drive.google.com/file/d/1lHPoxK4wgA2R4aYilIUnfjIBol7Xectf/view?usp=sharing Misschien gaat ie maar half open ?
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor Martine » 13 maart 2018, 11:44

goeiemorgen, gisteren was het even feest. We waren zo nieuwsgierig of de Mercedes makkelijk wilde starten.

https://www.youtube.com/watch?v=xwmHYrpioj0 :handgestures-thumbup:

Wat denken jullie, zouden de wegen inmiddels genoeg zijn schoongespoeld voor een rit ? Ze voorspellen nu weer winterweer, maar dat wist ik gisteren nog niet.
Ik ben begonnen met het onderzoeken van de verwarming. Het dashboard ligt er grotendeels af. De kraantjes draaien goed, geen roest, geen water. Dus toch maar het hele zwarte ding eruit halen. Ergens moet iets niet goed zitten. :think:
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor RD500sec » 13 maart 2018, 15:40

voordat je alles uitbouwt, probeer eens of je met spoelen van de kachelradiator succes boekt. :)

de ventilator/aanjager doet het wel goed? als er weinig of geen lucht door de radiator komt, heb je ook geen warmte...
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W108 Martine

Berichtdoor Martine » 13 maart 2018, 17:04

Dat zou wel eens kunnen helpen Richard. Bedankt voor de tip !

Ik heb zojuist een eindje warmgereden en wat me opviel was dat tijdens het rijden (met de ventilator aan) aan de linkerkant redelijk warme lucht uitkwam. Niet heet, slechts warm. Maar rechts kwam er alleen koude lucht uit de verwarming.

Bij stilstand, (met vent aan) kwam er links lauwe lucht uit, veel minder warm dan tijdens het rijden. (misschien omdat de radiator bij hogere druk wel wat doorlaat ?) Rechts nog steeds helemaal niets.

Bij thuiskomst gelijk gevoeld aan de slangen in de motorkap, en hoewel de inlaatslang wel heet wordt, was de uitlaatslang veel minder warm, maar het is lastig te vernemen omdat die vrij kort weer op een andere slang uitkomt, dus die verwarmt waarschijnlijk ook.

e.a. verklaart alleen het verschil tussen rechts en links niet. Waarom zitten er eigenlijk 2 kraantjes op de radiator ? Zijn die voor links en rechts ? Mij lijkt dat dit moet betekenen dat er in feite 2 radiatoren zijn (???) Of 1 radiator die in 2 stukken is verdeeld. Me lijkt dat zoveel simpeler om te regelen met luchtkleppen.
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor Martine » 13 maart 2018, 19:48

Zo, ik heb de radiator gespoeld. Ik kan niet zeggen dat er veel viezigheid uitkwam, gewoon waterige, groene koelvloeistof.

Vervolgens heb ik de waterslang aangesloten op de ingang van de radiator. Zo kon ik de kraantjes testen. Wat ik nu weet is dat ze beiden kunnen sluiten. En ze kunnen afzonderlijk open. Daar lijkt het dus niet aan te liggen.

Helaas heb ik geen koelvloeistof in huis. Dus testen kan vandaag niet meer.

wordt vervolgd.
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor Toontje » 14 maart 2018, 08:32

hoe warm word de wagen onder het rijden de temp wat het metertje aangeef . als die laag is kan je termostaat niet goed werken
kan ook zijn dat de pomp te weinig opbrengst heeft zodat die de makkelijkste weg neemt en das de grote radiator
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 9715
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: 's-Heerarendskerke (Zeeland)
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W108 Martine

Berichtdoor Martine » 14 maart 2018, 10:12

De thermometer geeft 80 graden aan. Is dat genoeg ?
Is er een manier om de pomp te testen ?

Nog eén vraagje, er zit nu natuurlijk lucht in de radiator. Moet ik dat op de een of andere manier ontluchten ? In de slangen knijpen ? Of gaat dat vanzelf wanneer de pomp gaat werken ?

edit :

De wagen warm gelopen, getest, vreemd. Hij wordt nu rechts wel warmer. Maar wanneer de wagen eventjes stilstaat, wordt ie ijskoud. Wanneer ik dan weer met de kraantjes speel, wordt ie lauw. Maar echt heet wordt ie nooit. De rubberen aansluitslangen worden beide goed heet, dus ik zou denken dat ie wel heet water aangevoerd krijgt.

Besloten de hele kast eruit te halen. Nog even mn vriend laten zien wat mn bevindingen waren, en gebrainstormt over hoe wat waar. "Zijn er nog meer kabeltjes ?" vraagt hij. Die zijn er, "hier, die gaat met de linkerhevel de kast in, en daar rechts ook..., ... oh wacht, daar zit er een niet aangesloten.. " :doh:

Als ik zie dat aan de linkerzijde de hevel zowel het linkerkraantje aanstuurt als een kabel die de kast ingaat, dan denk ik dat die kabel in de kast misschien nog een klep aanstuurt ??? Misschien zit daar het probleem wel. Anyways, eerst nog maar eens warm draaien en met die losse kabel spelen. Misschien klaart dat wat op.
Hoewel aan de andere kant, ook links wordt ie niet goed heet. Het zal uiteindelijk wel die kast eruit halen worden.. :pray:
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor John57 » 15 maart 2018, 00:24

zijn de slangen naar de LPG coverter wel goed aan gesloten ?? staat als het goed is een ingaande en een uitgaande pijl op en zijn de slangen wel goed aan gesloten ingaande slang van de kachel op je ingaande pijp van de converter uitgaande weer terug naar de waterslang
gr john 57
John57
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 772
Geregistreerd: 11 nov 2011, 00:18
Woonplaats: Noord Holland
Roepnaam: John
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Nissan Patrol 3.3 LWB 4x4 1984
VW Polo


Re: W108 Martine

Berichtdoor Martine » 15 maart 2018, 10:52

Ik zal dat straks controleren John.

Gisteravond heb ik met een tangetje voorzichtig dat losse kabeltje aangetrokken. Die kwam tot mijn verbazing best een eind uit de zwarte doos. Het ging heel licht, en maakte het geluid van een opengaande luchtklep. Daarna ben ik weer een stukje gaan rijden, en voilá, rechts blaast stevige hete lucht uit de verwarming ! :grin:

Nu links nog, want die blijft vooralsnog lauw. Ik ga het linkerkabeltje loshalen, en dan op dezelfde manier testen. Hopelijk met hetzelfde resultaat. Kun je nagaan, blijkt het toch een kabeltjesprobleem... Ik was alleen te gefocust op de kraantjes. (als het klopt dat links hetzelfde euvel heeft)...

Jammer dat de winter me weer inhaalt. Heb je eindelijk verwarming, strooien ze weer pekel... :S
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor RD500sec » 15 maart 2018, 11:43

Heb je wel even tijd om het in orde te maken :clap:

En zit je er van de zomer warmpjes bij :laugh:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W108 Martine

Berichtdoor Martine » 15 maart 2018, 20:28

Haha, geen tijd meer nodig. Alles doet het nu goed, lekker warm, en dashboard zit er ook al weer in ! :happy-wavemulticolor:

Aan de linkerkant zat de kabel weliswaar aangesloten, maar dat nippeltje in de schijf werkt alleen met een ringetje ertussen, en die lijken ze vergeten te zijn. Daarnaast zat het rubber van de aanjager helemaal vervromfraaid tussen aanjager en dashboardventilatieschacht (mooi voor scrabble). Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dat gedaan toen hij het contactslot ging vervangen (wat hij halverwege opgegeven heeft)

Bedankt allemaal voor het meedenken, ècht supertof ! :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Martine
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2017, 20:18
Woonplaats: Musselkanaal
Roepnaam: Martine
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280SE uit 1972, S-klasser W108


Re: W108 Martine

Berichtdoor rojo124 » 15 maart 2018, 20:32

Mooi dat het is opgelost...ik heb verleden jaar zo,n kachelhuis van zo,n zelfde W108 uitgebouwd en dat was geen makkelijk klusje.
er is heel weinig ruimte ...de kraantjes gaan soepel zeg je...nou dat is weer een voordeel..wij moesten de kraantjes uit het gedemonteerde kachelhuis halen om ze gangbaar te maken en de Oringetjes te vervangen.

sucses.. hopen dat het een kabelprobleempje was......maar deze kachels worden niet zo warm als de iets jongere Benzen hoor dus je moet er niet zo veel van verwachten.
gr Ron
rojo124
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 apr 2015, 19:14
Roepnaam: ron
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W108 Martine

Berichtdoor RD500sec » 16 maart 2018, 12:24

Haha, geen tijd meer nodig. Alles doet het nu goed, lekker warm, en dashboard zit er ook al weer in !


Dat zijn mooie berichten :text-bravo:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron