MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 jan 2020, 01:13

W114 steekas achter aanhaalmoment

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

W114 steekas achter aanhaalmoment

Berichtdoor René320 » 08 jan 2020, 11:30

Dag mede forumleden,

Ik beschik helaas niet over het werkplaatshandboek van de W114/5.

Recent i.v.m. een defect lager een wieldraagarm achter overgezet.
De steekas wordt in de wielnaaf op zn plaats gehouden door n centrale bout.
Die hebben we nu vastgezet met ca. 110 Nm. Kreeg later bericht dat dat 150 Nm zou moeten zijn.

Wie kan mij zeggen wat vlgs de boeken het juiste aanhaalmoment is?

Alvast bedankt!
René320
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 jul 2019, 20:40
Roepnaam: René
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W114 280 M110 bj 1972 en W115 200D OM615 bj 1975, VW Polo 1.0 Steilheck bj 1994


Re: W114 steekas achter aanhaalmoment

Berichtdoor Weizengelb » 08 jan 2020, 20:09

Hoi Rene,

110 en 150 Nm lijkt mij te veel.

In Olyslager staat 3 kpm = 3 mkg = 30 Nm
In Bucheli staat 8 mkg = 78 Nm

Ook nogal een verschil. Als ik naar de maximale aanhaalmomenten kijk van 10.9 bouten dan zou ik het maar op 30 Nm houden.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2264
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W114 steekas achter aanhaalmoment

Berichtdoor René320 » 08 jan 2020, 21:14

Weizengelb schreef:Hoi Rene,

110 en 150 Nm lijkt mij te veel.

In Olyslager staat 3 kpm = 3 mkg = 30 Nm
In Bucheli staat 8 mkg = 78 Nm

Ook nogal een verschil. Als ik naar de maximale aanhaalmomenten kijk van 10.9 bouten dan zou ik het maar op 30 Nm houden.

Groeten Math



Dankjewel Math :handgestures-thumbup:
René320
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 jul 2019, 20:40
Roepnaam: René
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W114 280 M110 bj 1972 en W115 200D OM615 bj 1975, VW Polo 1.0 Steilheck bj 1994


Re: W114 steekas achter aanhaalmoment

Berichtdoor Wiebren240D » 08 jan 2020, 22:04

Hoi

de moer waar je het lager mee vast heb je een speciale kanteel dop voor nodig.
en idd die moet met 1 haal op 150 nm worden vast gezet.
als je hem nu weer los maakt moet je de krimpring vervangen die tussen de lagers zit

daarom bewaar ik de draagarmen met een goed lager het omzetten van een draagarm is ook werk maar een lager vervangen is ook niet een fijne klus.

wens je suc6 met het herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4040
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: W114 steekas achter aanhaalmoment

Berichtdoor PascalvD » 08 jan 2020, 22:39

Als ik het zo lees bedoeld René de bout die in de steek as gaat om deze in de naaf op z'n plek te houden


Deze was volgens mij gewoon lekker vast zetten
Al rijd mijn Benz nog zo snel de politie vind mij wel.

Mijn toppics of my story:
W114 project
Even voorstellen

Mijn werkgever :wij kunnen olie slangen en remleidingen/remslangen leveren
PascalvD
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 dec 2012, 20:30
Roepnaam: Pascal
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W114 met een M110 motor.


Re: W114 steekas achter aanhaalmoment

Berichtdoor René320 » 09 jan 2020, 11:44

PascalvD schreef:Als ik het zo lees bedoeld René de bout die in de steek as gaat om deze in de naaf op z'n plek te houden


Deze was volgens mij gewoon lekker vast zetten

Die bout bedoel ik ja. Die als je recht voor de naaf staat, centraal de kopse kant van de as in gaat.

Ovrgs Wiebren, had ik een oude post van gelezen waaruit ik al begreep dat n complete arm met naaf en lager overzetten sneller en makkelijker gaat dan de lagers vervangen. Dat advies hebben we met succes dus opgevolgd.
Dank.
René320
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 13 jul 2019, 20:40
Roepnaam: René
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W114 280 M110 bj 1972 en W115 200D OM615 bj 1975, VW Polo 1.0 Steilheck bj 1994


Re: W114 steekas achter aanhaalmoment

Berichtdoor Weizengelb » 09 jan 2020, 20:46

Hoi,

Inderdaad heb ik deze bout ook altijd gewoon vast gezet met de hand.
Toch is hij bij mij wel een keer los gelopen en hoorde ik hem in de wieldop rammelen! :-o

Zal hem toen wel met loctyite vastgezet hebben of zo, is al lang geleden.

Succes! Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2264
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W114 steekas achter aanhaalmoment

Berichtdoor RD500sec » 10 jan 2020, 20:10

Je hebt sterke handen, Math :)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 640
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten