MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 maart 2019, 13:34

W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Tommy_220 » 10 maart 2019, 16:36

Graag zou ik een keer de koppakking van mijn W115 vervangen. Het is namelijk geen duur onderdeel, hij zit er al heel lang in en eigenlijk heb ik geen zin om ineens verrast te worden als hij stukgaat. Ook geeft dat een mooi moment om te zien hoe bijvoorbeeld de kleppen zijn.

Mijn W115 heeft de 230 4 cylinder motor, die ook populair was in de vroege W123. (M115)

Nu weet ik van het kleppen stellen dat het kleppendeksel er in een paar minuten af is, omdat je goed de ruimte hebt rond zo'n 4 cylinder.

Daarom vraag ik mij af of de koppakking ook makkelijk te doen is. Bij een eerdere bestelling heb ik al een keer de koppakking en de in/uitlaatpakking mee laten komen, dus ze liggen netjes op voorraad. De goede, van Victor Reinz.

Logische stappen als het kleppendeksel er al af is en het vliegwiel bij de markering staat, zijn natuurlijk:
- de inlaat, uitlaat en koeling loskoppelen
- de kopbouten losdraaien
- het tandwiel van de distributieketting los klikken (en tijdelijk met een draadje op zijn plek hangen)
- de kop eraf pakken
- het blok en de kop schoonmaken, eventuele oude koppakking resten verwijderen
- de nieuwe koppakking plaatsen
en dan alles weer terugbouwen zoals het zat, inclusief dubbelcheck voor de markeringen van de distributieketting.

Op Youtube zag ik een filmpje van iemand met heel veel ervaring die zo'n klassieke MB koppakking in krap 20 minuten deed. Maar daar ging alles wel heel netjes en makkelijk los, mijn verwachting is dat het pas ervoor ook al uit elkaar was en nu dus allemaal netjes in het kopervet stond.

Wat mag ik verwachten als ik het zelf probeer?
Is het inderdaad gebruikelijk dat alle bouten binnen in de kop gewoon los komen?
En moet bij de M115 de nokkenas los of kan die blijven zitten?
Heb ik speciaal gereedschap nodig?
Mag ik kopervet aanbrengen op alle bouten?
En is dit ook als hobbyist in een middagje te doen bij dit relatief simpele blok?
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor JantjeV8 » 10 maart 2019, 18:54

20 minuten ???? :shock:

Zolang er geen aanleiding is om de kop los te maken, vind ik het onzin. De leeftijd zegt helemaal niks.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3928
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Tommy_220 » 10 maart 2019, 19:14

Dank je voor je reactie. Ongeacht de reden, ik kon het gewoon nergens op Internet vinden hoeveel werk het nu ongeveer is bij zo'n relatief simpele klassieke motor.

Dat het dichter bij een paar uur komt dan bij 20 minuten, dan kan ik zelf ook wel inschatten natuurlijk. Het gaat mij erom of het een beetje te doen is in een middag.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Wiebren240D » 10 maart 2019, 20:23

Hoi

zo lang er niks aan de hand gewoon laten zitten en niks doen heeft echt geen zin.
de remolie vervangen is veel belangrijker.
en het koelsysteem een keer reinigen is ook wel belangrijk omdat een keer te doen.

wens je verder veel plezierige kms toe

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3985
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Crunchy » 10 maart 2019, 20:28

Het is niet omdat jouw video 20 minuten lang is, dat het echt 20 minuten geduurd heeft.

Als je er niets van kent en er geen problemen zijn, zou ik er niet aan beginnen. Je komt zowiezo altijd onverwachte dingen tegen, vooral op zo een oude auto.

Er kan eigenlijk vanalles misgaan. Als je er echt zin in hebt, ok, maar verwacht zeker niet dat het allemaal makkelijk zal gaan.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 07 feb 2014, 13:23
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 500SE


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Tommy_220 » 10 maart 2019, 20:55

Bedankt voor de reacties.

Extra reden dat ik het vraag, is omdat ik al eerder een blokje heb laten vervangen in deze wagen. Die had oa ook een kapotte koppakking. En ook dit blokje loopt alweer wat onregelmatig. Daarom verwacht ik dat het binnenkort weer raak is.

Ik weet niet of zo'n koppakking jaarlijks onderhoud is, maar het zou wel erg fijn zijn als ik het zelf zou kunnen. Of als dat onverstandig is, wat zou het ongeveer kosten als hij er weer aan toe is?
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Crunchy » 10 maart 2019, 21:05

Nee, een koppakking maakt zeker geen deel uit van het gewoon onderhoud en gaat ook niet zomaar kapot.

Het onregelmatig lopen kan van de ontsteking komen.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 07 feb 2014, 13:23
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 500SE


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Tommy_220 » 10 maart 2019, 21:23

Sorry dat ik het herhaal, maar ik wil zo graag weten hoe het nu zit met die koppakking.

Het is echt nergens anders te vinden. Het enige wat ik vind is dat het bij een moderne auto heel veel werk is.
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor JohndeWinger » 10 maart 2019, 22:41

Lees nou eens goed wat ze hier zeggen Tommy !!!!
Niet doen dus :hand:
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde
Afbeelding
Mercedes Benz: The best or nothing
Avatar gebruiker
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 22 nov 2005, 00:47
Woonplaats: Zuidwolde DR
Roepnaam: John
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Jaren div W123ies gehad en een W124 260E maar rij nu W203 C180 K en een W110 230/6 Heckflosse van 1967


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor RD500sec » 10 maart 2019, 22:48

de koppakking is niet per definitie een zwak punt van deze motor.
heb je al eens een compressietest gedaan?
wanneer heb je voor het laatst de kleppen gesteld?
hoe is het gesteld met de ontsteking?

een onregelmatig lopen hoeft niet per se een defect aan de koppakking te betekenen.

wil je toch de pakking vervangen, pak het dan goed aan.
dus, neem de tijd, heb je de kop los, kijk dan ook zeker de kleppen na, laat er geharde klepzetels in de kop plaatsen, je rijdt immers op LPG. een lekkende klep zal ook zorgen voor een onregelmatig lopen. ook hiervoor zul je de kop moeten lichten en zal de koppakking vervangen moeten worden. (ook al is de pakking niet de oorzaak van het onregelmatig lopen) in principe is het vervangen van de pakking in 1 dag te doen, maar met het extra werk aan de kop zul je het niet in 1 dag redden.
kijk ook de klepgeleiders na en laat deze evt. vervangen.
misschien een klus voor de komende winter, de pakking en indien nodig een koprevisie, dan doe je het in 1 keer goed.
anders blijf je sleutelen en kun je het straks ook, binnen de 20 minuten, een koppakking vervangen.
al moet ik zeggen dat dit een wel erg optimistische tijd is om deze klus te klaren.
alleen met het schoon maken van de pasvlakken ben je al langer bezig ;)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 477
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Tommy_220 » 10 maart 2019, 23:09

Dank voor de uitgebreide reactie.

De ontsteking is vorig jaar preventief vervangen en ik heb vanmiddag nog een keer de bougies gewisseld en de contactpuntjes gesteld. Verder heb ik vorige week nog kleppen gesteld, die check ik om de maand, omdat ik veel rijd.


Zou je toe willen lichten waarom een koppakking op deze blokjes zoveel werk is dat je een hele dag nodig hebt? Breken er vaak bouten af of zo?

En mag er kopervet op de blokbouten?
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Crunchy » 10 maart 2019, 23:33

Vergeet gewoon wat iedereen gezegd heeft, tuurlijk kan het in 20 minuten, zelfs minder als je een beetje ervaring hebt. Zo simpel is het op een oude Mercedes, want ja, geen electronica en zo :roll:
Uiteraard kunnen garagisten dit zelf ook op een kwartier klaren terwijl ze honderden euro's aan uurloon rekenen.

Laat ons maar weten wat het wordt :whistle:
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 07 feb 2014, 13:23
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 500SE


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor JohndeWinger » 11 maart 2019, 00:41

Jammer dat er hier geen :handgestures-thumbup: zijn ;)
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde
Afbeelding
Mercedes Benz: The best or nothing
Avatar gebruiker
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1877
Geregistreerd: 22 nov 2005, 00:47
Woonplaats: Zuidwolde DR
Roepnaam: John
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Jaren div W123ies gehad en een W124 260E maar rij nu W203 C180 K en een W110 230/6 Heckflosse van 1967


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor RD500sec » 11 maart 2019, 09:38

Aan je vraagstelling te beoordelen ben je geen geoefende sleutelaar.
Ben je dat wel, dan heb je aan een halve dag ook te kort, simpelweg omdat het een secuur werkje is, als de kop eraf ligt wil je deze controleren zoals eerder aangegeven. je wilt niet in een record tijd de pakking vervangen om er daarna achter te komen dat er toch een klep niet afdicht, of dat de geleiders te ruim zijn, dan ben je terug bij af.
vergeet niet dat je rijdt met een auto van een kleine 50 jaar oud en dat je LPG verstookt...

Bouten en moeren aan de uitlaatkant kunnen je veel oponthoud geven omdat het vast gerot zit en of omdat tapeinden of bouten breken, of dat moeren rond gedraait zijn, of door de roest zover aangetast dat er geen sleutel meer op past. Dit geld uiteraard niet alleen voor deze blokjes, zoals jij ze noemt, maar in het algemeen.
Kopervet gebruiken is hier een goed idee. Zijn de tapeinden erg aangetast door de roest, is vervangen aan te bevelen, anders kun je ze opsnijden. Gebruik nieuwe koperen moeren.
Kopbouten zet je niet in het kopervet, deze olie je in en laat de bouten uitlekken, er zit dan olie aan het oppervlak, maar het druipt er niet af. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat in de gaten waar de bouten in gedraait worden een laagje olie onderin ontstaat, wat voor een barsten van het blok kan leiden bij vastzetten van de bouten. Zorg er dus ook voor dat er geen koelvloeistof in de gaten staat, dat heeft hetzelfde verwoestende effect.
Waarschijnlijk kun je de bouten hergebruiken, maar meet de lengte op (vergelijk met de specificatie of met een nieuwe) en bekijk of ze aan zijn getast door roest, wat zou kunnen als er in het verleden met een lekke koppakking is gereden en de bouten in contact zijn geweest met koelvloeistof en verbrandingsgassen.
Kopervet beïnvloed de wrijving, waardoor de bouten mogelijk te vast worden gezet, of makkelijker los draaien, wat makkelijk is bij demonteren, maar onderweg niet echt gewenst is.

vergeet ook de ketting niet te controleren op rek, als je toch bezig bent is vervangen ook een goed idee, als dat nodig blijkt.

Lees je in, bereid je voor en houd rekening met extra werk aan de kop (klepzetels en geleiders), spuit moeren van de uitlaat alvast in met WD40 o.i.d.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen als je ermee aan de slag gaat.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 477
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor drieske » 11 maart 2019, 09:47

Tja, een 230 op LPG, dan komt er vroeger of later toch een koprevisie aan en dan moet de koppakking vervangen worden.
Eenvoudig en snel ? Echt niet ! Kopbouten in het kopervet ? Nee, maar wel vernieuwen met de revisie.
Aan te raden is wel een elektronische ontsteking.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor denman1710 » 11 maart 2019, 14:25

@ Drieske, ik heb de M115 200 en ik zie jou over de elektronische ontsteking roepen. Bedoel je dan een Velleman kitje of een 123ignition?
Avatar gebruiker
denman1710
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 07 jan 2019, 20:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - A208 CLK 230K - W201 190E


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor drieske » 11 maart 2019, 15:32

Zeker maar er zijn nog meer merken.....Is al vaker op het forum over geschreven.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor Tommy_220 » 11 maart 2019, 22:34

Bedankt voor alle aanvullende reacties.

Het motorblok zit er pas een jaar in, daarom heb ik goede hoop dat de bouten van in en uitlaat nog gangbaar zijn.

Verder, wat moet je doen om bij de kopbouten te komen? Kun je er gewoon bij met het kleppendeksel open? Of moeten er eerst onderdelen los om ruimte te maken?

En hoe gaat het kettingtandwiel precies los?
Plus hoe zet je de kettingspanner vast?
Tommy_220
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 28 sep 2017, 22:20
Woonplaats: Westland
Roepnaam: Tommy
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb een roomwitte Mercedes-Benz 220 Automatic uit 1972.


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor BertMercedes » 11 maart 2019, 23:35

Niet het vervangen van de koppakking maar het welgemeend adviseren is onbegonnen werk.
BertMercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 28 aug 2016, 23:40
Roepnaam: Bert
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: E200 W210


Re: W115 (230.4) koppaking vervangen, hoeveel werk is het?

Berichtdoor JantjeV8 » 12 maart 2019, 08:54

Precies, dit heeft geen zin.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3928
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten