MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 sep 2019, 11:14

W116 Cardanaslager

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

W116 Cardanaslager

Berichtdoor Simon1991 » 28 aug 2019, 08:37

Goedemorgen heren,

Voor mijn W116 450SE ga ik nieuwe hardyschijven en een cardanaslager kopen. Nou heb ik het liefst kwaliteit onderdelen, dus ben bij de dealer geweest.

De hardyschijven zijn leverbaar, dat is in orden.

De cardanaslager hebben ze niet compleet leverbaar, alleen het rubberen element en het lager zelf. Voor de rest zou er nog een klembus oid bij moeten zitten en waarschijnlijk een keerring?

Wat denken jullie, kan ik met slechts het rubber en een nieuw lager uit de voeten, of moet ik dan alsnog de overige onderdelen ergens anders vandaan toveren? of zijn deze van mijn oude lager goed over te zetten? Als dat niet het geval is, kan ik misschien gewoon beter een after mrket kopen?

Hoor graag wie ier ervaring mee heeft.

Gr, simon
Avatar gebruiker
Simon1991
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 20 maart 2012, 12:00
Roepnaam: Simon
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA W116 450SE, 1973


Re: W116 Cardanaslager

Berichtdoor RD500sec » 28 aug 2019, 10:36

Naast de genoemde onderdelen heb je bij mijn weten nodig
Een beschermkap, een borgring en een rubber beschermhoes.
De laatste is niet meer leverbaar, maar als alternatief wordt er /2024110497/ aangegeven.
De bechermkap /1074110296/ en de borgring /900055030200/ zijn leverbaar en zou ik gezien de kostprijs ook nieuw bestellen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W116 Cardanaslager

Berichtdoor JantjeV8 » 28 aug 2019, 16:24

Kijk uit met after market, niet zozeer vanwege de kwaliteit, maar vanwege de maatvoering. Zo ver ik weet zijn er 2 asdiameters voor het lager. Jij hebt een 450, dus grote asdiameter. De kleine lagerafmetingen worden ook 'geschikt' aangegeven voor de dikke aandrijfassen. Bij de dealer op chassisnummer ben je dan beter/zekerder af.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4052
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W116 Cardanaslager

Berichtdoor Weizengelb » 29 aug 2019, 23:02

Hoi Simon,

Als het niet meer leverbaar is, dan is een nieuw lager en het rubber voldoende. Er zit een borgring op maar die kun je of hergebruiken of universeel ergens kopen. De beschermrubber zit over de spievertanding gescoven. Als die niet kapot is kun je hem ook gewoon terugzetten. De klembus kun je ook gewoon opnieuw gebruiken, je hoeft alleen de grote moer over de as los te maken zodat je de as uit elkaar kunt schuiven. Wel eerst de asdelen op elkaar aftekenen zodat je ze op de zelfde positie terug in elkaar kunt zetten (onbalans!).

Bij het nieuwe lager monteren alleen op de buitenring drukken/tikken anders beschadigt het lager.

Groeten en succes!
Math

PS goed dat je originele hardyschijven koopt, deze zijn van SGF en erg duur maar duidelijk beter dan de namaakproducten die vooral bij de V8 zeer snel weer kapot gaan.
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2214
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten