MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 07 dec 2019, 19:51

W123 200D 1977 1e eigenaar

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 22 maart 2019, 17:21

Vandaag de 200D overgeschreven en opgehaald meteen maar foto's gemaakt zoals ie gevonden is blijkt toch een 0.5 serie te zijn vorige keer niet goed gekeken was al vrij donker.
Meteen al een probleempje op de snelweg bij remmen remdruk weg sponzig trillen op het rempedaal lijkt er op dat de linker remklauw aanloop bloed heet links voor op het wiel.
Eerst maar eens een hele grote beurt nieuwe raamrubbers, linker deur rubber is slecht en de auto eens proberen te polijsten want poets beurtje heeft ie wel nodig.
Weet iemand waar de schakelaar voor is op het midden console links naast de rode schakelaar.
Bijlagen
IMG_7255.JPG
IMG_7255.JPG (1.85 MiB)
IMG_7257.JPG
IMG_7257.JPG (2.75 MiB)
IMG_7258.JPG
IMG_7258.JPG (2.47 MiB)
IMG_7251.JPG
IMG_7251.JPG (2.52 MiB)
IMG_7254.JPG
IMG_7254.JPG (2.02 MiB)
IMG_7248.JPG
IMG_7248.JPG (2.65 MiB)
IMG_7250.JPG
IMG_7250.JPG (1.97 MiB)
IMG_7245.JPG
IMG_7245.JPG (2.31 MiB)
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor RD500sec » 22 maart 2019, 18:47

Weet iemand waar de schakelaar voor is op het midden console links naast de rode schakelaar.


dat is waarschijnlijk de fader regelaar, al is het zonder plaatje wel een gok....
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 620
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor MBreed » 23 maart 2019, 12:00

Hij heeft geen luidsprekers achterin, dus dat lijkt me niet.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor Luke » 23 maart 2019, 12:48

Leuk ding, ziet er erg origineel uit en een leuk 70s kleurtje. Afhankelijk van hoe mooi je hem wilt hebben, heb je er inderdaad wel wat werk aan, maar dit lijkt zeker een goeie basis :handgestures-thumbup:

Qua remmerij zou ik ook eens goed naar de hoofdremcilinder kijken, de plunjer wil weleens gaan doorlaten na zoveel jaren en kan het pedaal sponzig worden.
Ook zou ik kijken of alle remzuigers gangbaar zijn en de blokken eruit halen, schoonmaken en met nieuw vet (op de pennetjes en de achterkant) nieuw monteren. Dan eens kijken wat die doet. Natuurlijk ook ff verse remvloeistof kan geen kwaad.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI
Kawasaki ZX-6R


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 24 maart 2019, 22:40

Zaterdag olie ververst +filer 6.5liter 15w40 er in nieuw olie filter ,brandstoffilter , voorfilter luchtfilter gereinigd
wat een verschil trekt nu door tot 110 in zijn 3 en loopt langzaam door naar de 135 voor de beurt kreeg ik hem niet boven de 110.
Remmen blijven nu goed maar volgende week toch maar alles nieuw er op schijven en blokken rem slangen en nieuwe vloeistof
Auto van binnen gereinigd en de matten droog gemaakt raamrubber,deurrubbers,raamsnorren, en raam geleiders moeten vervangen worden allemaal uit gedroogd en gescheurd tot die tijd moet ie binnen slapen en alleen rijden als het droog is.
Raam snorren hoe vervang je die deur panelen verwijderen?
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor JantjeV8 » 25 maart 2019, 08:22

Aan de buitenzijde moetend e sierlijsten er af. Aan de binnenzijde de deurpanelen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4067
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor Luke » 27 maart 2019, 21:51

110 in z'n 3 :-o Arme 200D, dan zit je al redelijk over max toerental voor dit gietijzeren/tuimelaar dieseltje... (streepjes op snelheidsmeter)(aangenomen dat je een origineel diff hebt).

Wel mooi dat die lekker nieuwe olie heeft en beter loopt. :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI
Kawasaki ZX-6R


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor MBreed » 29 maart 2019, 11:23

Vol gas rijden, daar zijn ze voor gemaakt Luke ;) In de Mercedes W123 brochure uit 1975 staat het volgende:

200D. De zuinigste Mercedes uit de dieselserie. Met zijn 4-cilindermotor van 2 liter levert hij een vermogen van 55 DIN-pk (40kw) en verbruikt slechts 8,3 liter dieselolie per 100 km. De topsnelheid van ca. 130 km/uur is tevens kruissnelheid. De betrouwbaarheid en spreekwoordelijk lange levensduur van zijn motor heeft is reeds vele jaren lang bewezen. Ongevoelig voor storingen en eenvoudig in onderhoud wordt hij ook vaak een "rijdende spaarpot" genoemd. Een komfortabele "spaarpot"!

Wat konden ze toch mooi schrijven. Tegenwoordig denkt niemand er meer aan te gaan kruisen op 130km/uur lijkt me. :grin:
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 29 maart 2019, 12:07

Luke heeft wel gelijk 110 in z'n 3 is beetje over de top,vooral in begin wil ik weten wat ie kan begin de 200D toch wel te waarderen lekker zuinig krijg de tank niet leeg gereden want ik wil de tank filter vervangen en ook een keer tank blauwe diesel proberen super enthousiast over deze aanschaf elk uur vrije tijd gaat naar de 200D. morgen de raam rubbers
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor JantjeV8 » 29 maart 2019, 12:16

Denk je dat met een taxi rustig gereden werd? En invoegen op de Autobahn met een 200D zal ook nooit half-gas gebeurd zijn, is ook bijna altijd tegen de bult op. Was zelfs bij de W124 nog een redelijk avontuur. De 72Pk 'sterke' 240 in een aannemersbusje... Hoor je hem al razen?? :woohoo:

Gas op die lolly
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4067
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor MBreed » 29 maart 2019, 12:56

Toen waren de auto's nog relatief nieuw en wist men niet beter, dat vind ik wel een verschil.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor JantjeV8 » 29 maart 2019, 16:45

Roetmeting: 5500 toeren onbelast, hoefde toen ook niet, nu wel. Het is gewenning, je bent aan de moderne tdi en cdi gewend, die dingen komen vanaf 1000 toeren al in tot 2500, de oude om600's begonnen daar pas. Een traktor uit die tijd moet ook volle gas gereden worden, de vrachtauto's idem. 64km/uur topsnelheid was volle gas, van hier naar zuid-Italie.

Warm rijden, goed de olie er op houden, kleppen stellen en rijden met dat hok.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4067
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 29 maart 2019, 19:08

Vandaag aan de slag gegaan met polijsten de kofferklep in het midden afgeplakt met een tape zie het verschil
komt wel goed met de glans maar zelfs met een polijst machine best veel werk.
Bijlagen
polijsten verschil.jpg
polijsten verschil.jpg (77.22 KiB)
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor MBreed » 29 maart 2019, 19:40

Goed oppassen dat je met de machine niet over strippen en rubbers heengaat, die beschadig je onherstelbaar. Ook oppassen bij bochten en randen in het plaatwerk, daar ie de verf dunner en ga je er snel doorheen. Als je het echt goed wilt doen moet je alle strippen en sierlijsten eraf halen, ook de ster en typeaanduiding. Maar de verbetering is duidelijk :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 400
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 29 maart 2019, 21:15

MBreed schreef:Goed oppassen dat je met de machine niet over strippen en rubbers heengaat, die beschadig je onherstelbaar. Ook oppassen bij bochten en randen in het plaatwerk, daar ie de verf dunner en ga je er snel doorheen. Als je het echt goed wilt doen moet je alle strippen en sierlijsten eraf halen, ook de ster en typeaanduiding. Maar de verbetering is duidelijk :handgestures-thumbup:

Ik heb een dual action(excentrische) polijst machine met variable toerental kun je eigenlijk niks verkeerd mee doen en doet uiteindelijk zijn werk wel.
Maar wel veel minder risico als een roterende polijst machine
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 10 apr 2019, 14:27

Even een update ...
de raamrubbers zijn vervangen voor en achter voorzijde met een (voor) een origineel rubber en ook maar een nieuwe voorruit de oude had nog al wat putjes, krassen en een witte waas in de hoeken en dit soort klusje wil je niet al te vaak doen.
Ik heb de ramen toch alleen gemonteerd met behulp van zuignappen een stevig koord en siliconen spray, de siliconen spray van de action maakt het terug plaatsen van de sierstrips 10x eenvoudiger.
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor JantjeV8 » 10 apr 2019, 15:17

En had je die strips nu vooraf in de rubber gedrukt, of nadat je de raam in de auto geplaatst had?

Ik gebruik daar geen siliconen voor, ben daar wat huiverig voor. Ik gebruik daar vaselinespray voor. Ze vet als bagger maar verder onschuldig.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4067
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 10 apr 2019, 16:30

Siliconen spray met mate gaat prima de strips glijden er vanzelf in je kunt ook alleen de sierstrips inspuiten met siliconen.
Sierstrips moeten inderdaad voor het intrekken in de sponning gemonteerd zijn anders gaat het niet lukken nie
Nieuwe voorraam kan ik iedereen aanbevelen heerlijk zicht vooral als het donker is en met veel tegenlicht een wereld van verschil.
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 24 apr 2019, 12:02

Weer een hoop kleine werkzaamheden uitgevoerd
deur plaat gedemonteerd
rechtsachter portierraam vervangen
nieuwe deurrubbers , raamgeleiding en buiten raamsnor
alle draaiende delen gesmeerd met white grease
gelukkig geen roest of rottigheid of gaten onder de snorren behalve een stukje van de deur geleiding rail onderkant van de deur is weg
Bijlagen
IMG_7349.JPG
IMG_7349.JPG (2.75 MiB)
IMG_7343.JPG
binnenkant van de deur
IMG_7343.JPG (2.51 MiB)
IMG_7328.JPG
IMG_7328.JPG (3.12 MiB)
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 200D 1977 1e eigenaar

Berichtdoor resultit » 24 apr 2019, 12:32

Bij aanschaf van de auto leek het er op dat de banden zo goed als nieuw zijn veel profiel niet afgesleten
maarrrrr
tijdens het rijden blijft er een hobbel inzitten op tussen de 65 en 80 km per uur ook bij licht bij remmen komt die hobbel terug bij nadere inspectie vertonen de achterbanden ook wat haar scheurtjes jammer maar helaas tijd voor nieuwe sloffen.
Omdat de W123 geen abs heeft en we toch een regenland zijn wil ik een een band met goede eigen schappen voor nat weer omdat de stuurbekrachtiging ontbreekt gekozen voor 175-80-14
Ik heb de volgende band gekocht FALKEN SINCERA SN-832 175 80 14
C voor verbruik
A ! voor nat wegdek
69 db

Geen slechte specificatie's voor een bandje van € 43,- de banden zijn onderweg naar een montage punt ben benieuwd
naar de rij eigenschappen.
https://www.topbanden.com/goedkope-band ... lie=161232

Zaterdag heb ik een brug kunnen reserveren dag gaat de onderkant stuurinrichting en draagarmen rubbers in inspectie van de onderste fusee kogel lekt de hoes al het vet zit op de wielen en remklauwen,ik zal best nog wel e.a tegen komen wat ik moet bestellen aan rubbers en kogels, die week daarop is het monteren.
Helaas heeft onze DHZ garage nog maar 1 brug beschikbaar en alleen op Zaterdag die moet je van tevoren reserveren en is vrij druk bezet
Iemand nog tip zijn er nog sleutelclubs ruimte's ?
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 200
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten