MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 jun 2022, 16:34

W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor M.Elalili » 24 feb 2022, 14:37

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hierbij een verhaal rondom de restauratie van mijn Marokkaanse W123 240D. Dit is een droom voor mij, gezien ik echt helemaal gek ben op de W123. Mijn vader heeft vroeger in de jaren 90 een bruine W123 200D gehad. En elk jaar in de zomer op vakantie in Marokko, keek ik mijn ogen uit naar de verschillende taxi’s, maar ook de mooie privé W123. De oom van mijn vader heeft ooit een bijna nieuwe W123 200D geïmporteerd uit Duitsland en heeft deze nog steeds anno 2022!

Let op, het is een niet erg professionele restauratie (voor de puristen), maar met de middelen die er waren nog best goed gedaan. Mocht ik ooit nog eens een auto restaureren in Marokko, weet ik dat ik niet weer terug ga naar deze garage. Er zijn genoeg echt professionele en moderne autoschadebedrijven in Nador, noorden van Marokko, ook wel de Mercedes hoofdstad van Marokko genoemd. Onder het mom van “laten we lekker naar de buurman in de buurt gaan, hij heeft het altijd druk, dus het zal wel goed zijn”, heeft mijn vader besloten de auto daar te laten opknappen. In eerste instantie wilde de garagist de auto niet eens opknappen omdat die de auto een oud barrel vond. Ondanks dat we meerdere malen hebben aangegeven dat het niet uitmaakt wat het kost, maar dat we gewoon het allerbeste van het allerbeste wilde, deed ie nog moeilijk. Uiteindelijk is hij er met tegenzin aan begonnen, en wellicht heeft dat geleid tot een auto waar ik en mijn vader destijds niet erg blij mee waren. Het is uiteindelijk wel goed gekomen. Hierover volgt later meer, eerst maar eens beginnen bij het begin. Het wordt een lang verhaal, dus ik zal het proberen op te delen in stukjes. Ook ben ik wat foto’s kwijt (2018 foto’s van voor de restauratie), maar die zal ik proberen te achterhalen bij mijn vader en broertjes die ook nog wel wat hebben liggen.

Deel 1: Aanschaf en staat van de auto

Informatie over de auto:
Schrik niet, het lijkt wel een bouwpakket bij elkaar, maar gelukkig wel allemaal originele Mercedes onderdelen. Origineel is het een 200D uit 1983, geïmporteerd naar Marokko uit Duitsland ergens in de jaren 90. De optiecodes kloppen voor zover ik heb kunnen controleren, behalve de kleur. Origineel had de auto de kenmerkende Duitse taxikleur. Verder is het blok dus geen OM615, maar een OM616. Niet een OM616 uit een andere W123, maar een OM616 vanuit een Mercedes TN aangepast om te passen in een W123, dus motorcode OM616.936 in plaats van OM616.912. Zoals ik al eerder zei ben ik wat foto’s kwijt, interieur heb ik dus niet. Maar dat beschrijf ik hieronder even, alsook de mankementen aan het exterieur.

Exterieur:
- Niet originele kleur, slecht overgespoten
- Raamrubbers en deurrubbers bijna allemaal uitgedroogd
- Bestuurdersdeur sluit niet goed
- Bestuurdersdeur raam bekrast
- Positief punt: er is niet veel roest te bekennen, en de auto is erg hard aan de onderkant.

Interieur:
- Gescheurd dashboard
- Scheve stoelen
- Niet originele matten, maar een bij elkaar geraapt zooitje
- Kleur van interieur is zwart

Onderstel:
- Alle rubbers uitgedroogd
- Heftige trillingen en klappen bij rijden, ook bij schakelen
- Hobbels en bobbels voel je alles kraken
- Speling op stuur

Motorisch:
- Op zich goed, wel veel blow-by, maar motor start echt binnen twee tellen. Vreet ongeveer 1 liter olie op de 1500 km. Nu nog, na maanden stil staan start de auto binnen twee tellen. Ik heb geen compressietest uitgevoerd, lijkt me wel leuk dit binnenkort te doen.

Al met al een erg slechte basis om mee te beginnen. Maar zoals ik in mijn voorstelrondje zei, mijn vader heeft er niet zoveel kaas van gegeten, en heeft de auto veel te overhaast gekocht. Zo uit mijn hoofd weet ik dat mijn vader er ongeveer 3000 euro voor heeft betaald, wat best een goede prijs is. Tweedehandse auto’s zijn erg duur in Marokko, een VW Golf 4 of een W201/W124 kunnen in goede staat zomaar minimaal 10.000 euro kosten. Een W123 in erg goede staat zal nu rond de 6 of 7.000 euro zitten. Deze auto’s zijn daar niet meer belastingvrij, wat dus heeft geleid tot een daling in prijs, zo’n 5 tot 10 jaar geleden was een goede W123 nog ongeveer 10.000 euro waard. De W114/W115 daarentegen zijn erg gewild en hebben nu (eindelijk) een klassiekerstatus, en kunnen erg duur zijn in goede staat (15.000+).

Ik weet niet precies hoeveel we uiteindelijk hebben uitgegeven aan onderdelen en restauratie, maar ik zal een schatting geven aan het eind van deze serie. Gezien het lagere arbeidsloon in Marokko, toch besloten er aan te beginnen. Achteraf gezien was het beter geweest deze auto te verkopen en een andere nette te kopen, maar goed, al doende leert men. Zo heb ik in Nederland nu (december 2021) een veel en veel nettere W123 coupé gekocht die het echt dubbel en dwars waard is om in te investeren en op te knappen.

Dit is hoe de auto in ons bezit kwam (excuus voor geen interieur foto’s):
WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.58.40 AM (4).jpeg
WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.58.40 AM (4).jpeg (126.72 KiB)


WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.58.41 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.58.41 AM.jpeg (137.31 KiB)


Het kenteken, de combinatie van de Arabische letter A (spreek uit Alif) en de laatste twee cijfers aan de rechterkant A-50, geeft aan dat deze auto geregistreerd staat in de provincie Nador, noordoost Marokko. Elk van de provincies/regio’s heeft een eigen nummer. Zo heeft bv. Tanger (noordwesten) de combinatie A-40.

Andere foto's:
WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.02.12 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.02.12 AM.jpeg (121.1 KiB)


WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.03.18 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-02-24 at 11.03.18 AM.jpeg (93.75 KiB)


Tot zover deel 1, ik zal proberen om de week of paar weken een nieuw deel in chronologische volgorde te schrijven wanneer ik tijd vind (vandaar de titel "De kronieken van een Marokkaanse Mercedes" ;)). Drukke baan met veel lezen en schrijven leidt er soms toe dat ik geen zin meer heb om te schrijven of lezen in mijn vrije tijd :p. Verder is het allemaal een tijd geleden, dus ik doe mijn best om in mijn herinneringen te graven.

Alvast veel leesplezier!
M.Elalili
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 mei 2018, 11:47
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Mo
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D
Ducati Monster 796 2012


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor De Boer » 25 feb 2022, 18:34

Mooi en goed verhaal. Menig Marokkaanse heeft goede kennis en verstand van de W123 dus het moet allemaal goed komen. :handgestures-thumbup:
De Boer
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 mei 2013, 18:14
Woonplaats: Urk
Roepnaam: Kees
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E
W124 280TE
W124 400E
W110 190C
W136 170Va
VESPA SPRINT


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor Weizengelb » 26 feb 2022, 13:40

Hoi Mo,

Leuk verhaal. Toen ik nog in mijn 240D W123 rondreed had ik al wel in de gaten dat er buitengewoon veel aandacht van Marokkanen voor de 240D was!

Die 6 Remlichten op de laatste foto vind ik ook grappig, ik had dat precies zo geschakeld op de 240D van mijn vader vroeger. Ik had daarvoor extra plastic bevestigingetjes vastgesmolten aan de fittingen in het achterlicht om dubbel-gloeidraad lampjes in de mistlamp en achterlichten te kunnen zetten.

Ondanks niet origineel lijkt dit wel de oude, pre 1976(?) kleur blauw metallic van Mercedes.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2570
Geregistreerd: 20 jan 2006, 12:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor RD500sec » 26 feb 2022, 15:54

Hoi Mo,

Na het lezen van de tekst moet ik zeggen dat de foto’s me nog meevallen :grin:
Ik ben benieuwd naar de rest van je verhaal en wat er op de foto’s tevoorschijn komt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor denman1710 » 27 feb 2022, 23:35

Leuk te volgen!
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 07 jan 2019, 19:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor Ronda300D » 02 maart 2022, 15:45

Salaam Alaykoem Mohamed

Hierbij een stadsgenoot uit Selouane weliswaar buitenwijk va Nador. Wel iets zuidelijker dan Amsterdam te Antwerpen. Tevens een liefhebber van Der Stern :grin:

Nu in het bezit van een W123 300D 1983

Toffe verhaal

Tot kijk

Wasalaam Alaykoem
Ronda300D
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 18 okt 2020, 10:58
Woonplaats: ANTWERPEN
Roepnaam: Ronda
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor M.Elalili » 27 maart 2022, 16:11

Hallo allemaal,

Dank voor de leuke reacties. En ja inderdaad, de Marokkanen weten heel veel van de W123. Wel zou ik voorzichtig zijn met het kiezen van garages/monteurs mochten jullie ooit in de buurt zijn. Veel wordt provisorisch gerepareerd en niet naar onze Europese maatstaven (een momentsleutel bestaat daar niet, duurdere en professionele garages uitgezonderd). En de kleur blauw kende ik niet, zal vast wel een Mercedes kleur zijn geweest. Ik ben recentelijk terug van een weekje Nador (de grenzen zijn weer open), en kan jullie verzekeren dat de auto er op foto’s veel beter uitziet dan het echt. Verder krijg ik ontzettende hoofdpijn van het lawaai van de OM616, ik ben een verwend nest geworden door mijn 230CE met de stille M102 :p. Zodra we bij het eind van het verhaal zijn deel ik wat ervaringen van de auto nu die eigenlijk gewoon goed is, niet helemaal, maar wel goed. Hieronder ga ik verder met deel 2.

Deel 2: Oeps, dat was niet de bedoeling.
Na een tijdje in de “blauwe” staat rondgereden te hebben, toch maar eens wat kleine zaakjes aangepakt. De auto is erg slecht onderhouden in de tussentijd, en dat merk je wel. De banden waren versleten en vrijwel vierkant. Alles rammelde aan de onderkant. Allereerst tweedehandse bandjes gemonteerd.

Totdat ik op een dag een belletje kreeg van mijn vader, waarin hij de gebeurtenissen van onderstaande foto’s heeft toegelicht. Heel onverwachts heeft mijn vader een klein ongelukje gehad (mijn vader heeft sinds 1990 geen enkele ernstige schade veroorzaakt), waarbij de voorkant van de W123 best wel erg is ingedeukt.

901dd979-83c8-4049-80b9-e28397abd35c.JPG
Foto na het ongeluk
901dd979-83c8-4049-80b9-e28397abd35c.JPG (203.1 KiB)


De auto werd versleept naar de autospuiterij:
fc4235f1-f4c0-45cb-b4e3-6f3c789e7b2b.JPG
Depannage
fc4235f1-f4c0-45cb-b4e3-6f3c789e7b2b.JPG (136.13 KiB)


Eerst werd gezegd, verkoop de auto voor een eurotje of 1000 want het is toch maar een groentebak (letterlijke woorden van de garagist). Dit was naderhand beter, maar we dachten dat de arbeid toch goedkoop zou zijn, de auto komt toch er weer helemaal nieuw uit te zien, met in ons achterhoofd Europese maatstaven in acht nemende. Kortom, toch maar begonnen, en hieronder zie je wat foto's van de start. Zoals ik heb begrepen is er een hele andere voorkant op gelast, chassisbalken inclu. Met het gereedschap dat beschikbaar is zijn ze begonnen met de voorkant weer te "richten". Ik moet zeggen, de auto rijd perfect rechtuit, dus zo scheef hebben ze het niet in elkaar gezet :p.

400c8985-cb88-4a50-838a-d40a1b9a300d.JPG
Monteur bezig met de auto recht maken
400c8985-cb88-4a50-838a-d40a1b9a300d.JPG (178.25 KiB)


Hier is de schade wat beter te zien:
bacace0b-6356-4250-be73-bef3105abc0a.JPG
Detail schade, kreukelzone
bacace0b-6356-4250-be73-bef3105abc0a.JPG (144.36 KiB)


Motor werd eruit gehaald, en toen is er een "nieuwe" voorkant op gekomen. Ik moet zeggen, het ziet er echt wel netjes uit onder de motorkap nu. Het is gewoon zo dat de auto vooral aan de buitenkant niet helemaal netjes is gedaan (lees sinaasappelhuid wat aangeeft dat ze toch wat overhaast aan het werk zijn geweest, dit beschrijf ik een volgend deel).

Hieronder hoe het resultaat onder de motorkap uit kwam te zien vóór de complete spuitbeurt.

576b38a3-eee0-4be8-a75a-06615651a181.JPG
Volledige motorruimte
576b38a3-eee0-4be8-a75a-06615651a181.JPG (220.15 KiB)


Detail foto links:
6f79de4a-b1f5-473b-b296-e1aa54defa7e.JPG
Links motorruimte
6f79de4a-b1f5-473b-b296-e1aa54defa7e.JPG (206.08 KiB)


Detail foto rechts:
6e2f2bb5-48a8-4c29-bd87-d79e0f6d12d6.JPG
Rechts motorruimte
6e2f2bb5-48a8-4c29-bd87-d79e0f6d12d6.JPG (179.46 KiB)


Tot zover het tweede deel, het heeft even geduurd door drukte, maar ik heb nog veel meer foto's die ik kan delen van het proces. @beheerders, wanneer ik te veel foto's upload, laat het dan weten, dan houd ik me in :p. Ondanks het feit dat ik niet volledig tevreden ben met het werk, was het wel een leuk proces om te beleven hoe een auto in een Afrikaans land wordt opgeknapt.

Wordt vervolgd, veel lees- en kijkplezier!

Mo
M.Elalili
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 mei 2018, 11:47
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Mo
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D
Ducati Monster 796 2012


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor Pieter1967 » 31 maart 2022, 19:53

Dag Mo,

Een mooi verhaal tóch......

Ik zie uit naar het vervolg.
En dat men niet over de perfecte werkplaats en gereedschappen bezit wil niet zeggen dat het werk niet goed gebeurd.
Vakmensen spelen veel dingen klaar maar dan wel vaak op een andere manier.
Hetzelfde speelt feitelijk ook in het voormalige oostblok en daar lopen ook best wel vakmensen rond.

Groeten, Pieter
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 180
Geregistreerd: 05 jun 2013, 20:20
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W108 280SE 3.5
W110 230.6
W115 240D-3.0
W115 220D
W116 450SE


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor denman1710 » 03 apr 2022, 13:46

Nice to read! In NL al snel economisch totall loss, maar aan de andere kant van het water te doen.
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 07 jan 2019, 19:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor M.Elalili » 28 apr 2022, 15:13

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer na lange tijd met het volgende deel van het verhaal van de Marokkaanse W123.

Deel 3: De werkzaamheden en tipje van het eindresultaat

De auto werd gestript en langzaam aan werden de slechte plekken aangepakt. Zoals ik al vaker heb kunnen lezen, de W123 is een held in het verhullen van roestplekken. Deze ogenschijnlijke harde W123 uit het droge Noord-Marokkaanse klimaat heeft toch wat plekjes hier en daar. Leuk om te zien hoe men werkt in een ander land met minder geavanceerde apparatuur! Hieronder deel ik wat foto’s van de werkzaamheden.

De auto gestript, en delen werden gelast en geplamuurd:

WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.56.34 PM.jpeg
Voorkant garage
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.56.34 PM.jpeg (88.04 KiB)


WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (2).jpeg
Zijkant binnen in garage
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (2).jpeg (62.05 KiB)


WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (1).jpeg
Lasser bezig aan achterkant
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (1).jpeg (51.78 KiB)


WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (3).jpeg
Sponning
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (3).jpeg (61.66 KiB)


WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.56.35 PM.jpeg
Binnenkant
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.56.35 PM.jpeg (83.61 KiB)


Daarna in de plamuur gezet, hier zie je dat er weer een goede motorkap op zit:

WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (8).jpeg
Motorkap er weer op en in de primer
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (8).jpeg (76.55 KiB)


In de grondverf en het schuren kan beginnen, op een pleintje midden op straat. Het valt op dat de voorruit erin is gebleven. De garagist zei dat hij het risico niet wil lopen de voorruit te breken, en deze er dus gewoon erin wilde laten:
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (9).jpeg
Zijnaanzicht links primer
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (9).jpeg (79.41 KiB)


WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (10).jpeg
Zijaanzicht rechts primer
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (10).jpeg (60.99 KiB)


WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (7).jpeg
Achterkant in de primer
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (7).jpeg (70.07 KiB)


Na wat geschuur en voorbereiding is de auto gespoten in de kleur anthrazitgrau (kleurcode 172). Dus niet terug gespoten in de originele taxi-gelb kleur. Ik vind de nieuwe kleur er goed bij staan, vooral met een bruin of beige interieur. Het geeft de auto toch een moderne uitstraling, vooral als je ook getinte ruiten hebt. Bij deze auto is het ook een verzameling aan ruiten, alleen de voorruit en rechtervoorraam lijken getint :p. Zie hieronder wat foto's van het resultaat:

WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (11).jpeg
Gespoten zijkant links
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (11).jpeg (38.96 KiB)


WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (13).jpeg
Gespoten zijkant rechts
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (13).jpeg (49.65 KiB)


WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (14).jpeg
Gespoten achterkant
WhatsApp Image 2022-04-28 at 2.51.16 PM (14).jpeg (54.37 KiB)


Het ziet er best netjes uit, al zeg ik het zelf. Het zijn weliswaar foto's. In het echt is het niet echt top. Maar dit is nog niet het einde van het verhaal. De auto is nog eens terug geweest, en daar komt ook nog een rapportage van. Ook zal ik detail foto's toevoegen van lelijke plekjes, die er vandaag de dag nog steeds op zitten!

In het volgende verhaal zal ik de afbouw verder documenteren.

Veel lees- en kijkplezier!
Mo
M.Elalili
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 mei 2018, 11:47
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Mo
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D
Ducati Monster 796 2012


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor M.Elalili » 17 jun 2022, 16:43

Hallo allemaal,

Ik laat weer wat van me horen. In de tussentijd ben ik bezig geweest met de W123 coupé, een maand stil gestaan omdat ik merkte dat de ketting wat slapper begon te worden. Inmiddels heb ik wat werkzaamheden laten uitvoeren en de ketting laten controleren, en deze blijkt in gewoon in orde te zijn. Wellicht wat te dunne olie gebruikt (10w40 liquimoly met MoS2 additief), en nu zit er weer 15w40 in. Maar goed, het dit topic gaat over de Marokkaanse Mercedes, en daar heb ik weer wat leuke kliekjes voor in de aanbieding.

Deel 3: Opbouwen van de auto en het eindresultaten

Nadat de auto werd gespoten, werd deze weer opgebouwd. Allereerst ging mijn vader eens rond bij stoffeerders om een passende kleur te vinden bij de interieur delen die ik hier in Nederland had gekocht. Het ging om de kleur tabak braun, volgens mij gebruikt in een van eerste serie van de W123. Hieronder een paar foto's van het het resultaat van het bekleden. Uit mijn hoofd kost het niet erg veel dat bekleden, rond 300 euro, maar dan heb je geen goede kwaliteit leer. En dat is te merken in deze auto, het leer voelt erg dun en zacht aan. Je kan helemaal los hoor, maar dan moet je denken aan een drievoud aan kosten voor goede kwaliteit leer.

85d699fb-1584-482c-8792-874d630f8191.JPG
Bekleding 1
85d699fb-1584-482c-8792-874d630f8191.JPG (153.38 KiB)


a8291bd9-794c-4d28-b669-f22aabb73a72.JPG
Bekleding 2 Bestuurdersstoel
a8291bd9-794c-4d28-b669-f22aabb73a72.JPG (172.49 KiB)


Daarna het dashboard erin. Dit dashboard had ik ook in Nederland gekocht,en er naartoe verscheept. Bij nader inzien toch hier moeten houden, want het dashboard van mijn coupe is gescheurd :p.

6b102cc4-377f-43a5-9505-aefccf012456.JPG
Net niet gescheurd dashboard inbouwen
6b102cc4-377f-43a5-9505-aefccf012456.JPG (171.28 KiB)


En hieronder de resultaten van het interieur, ik vind het jammer dat de middenconsole mee is bekleed. Dit had niet gemoeten, maar goed.

f28e29e1-67a4-4a4a-8140-62194ffdd4e9.JPG
Resultaat interieur
f28e29e1-67a4-4a4a-8140-62194ffdd4e9.JPG (115.39 KiB)


dfc13758-382b-4706-8316-21040177e428.JPG
Resultaat interieur 2
dfc13758-382b-4706-8316-21040177e428.JPG (126.54 KiB)


bd805dff-e1e7-4317-a83b-7b9bc1e171b5.JPG
Resultaat interieur 3
bd805dff-e1e7-4317-a83b-7b9bc1e171b5.JPG (166.12 KiB)


Wat betreft de buitenkant, het opbouwen kon beginnen. Ik vind onderstaande eerste foto wel leuk. Lekker een mediterraanse manier van werken, lekker rustig aan, kletsen met mensen uit de buurt, veel te warm natuurlijk ook dus moet niet te hard werken, manana, manana, heerlijk!

1c8bdb29-702c-405e-b600-a221a1fd9107.JPG
Mediterraanse manier van werken
1c8bdb29-702c-405e-b600-a221a1fd9107.JPG (184.16 KiB)


95190812-bf3a-438a-9a48-f10b6f2a8a63.JPG
Opbouwen exterieur 1
95190812-bf3a-438a-9a48-f10b6f2a8a63.JPG (183.81 KiB)


cb2892c6-9af7-4759-8b34-2078d505de00.JPG
Opbouwen exterieur 2
cb2892c6-9af7-4759-8b34-2078d505de00.JPG (198.53 KiB)


cdb100ff-e013-4229-8f68-7c95d50ca97e.JPG
Opbouwen exterieur 3
cdb100ff-e013-4229-8f68-7c95d50ca97e.JPG (148.51 KiB)


Hieronder het eindresultaat voordat alles weer opnieuw moest. Op foto's ziet het er prachtig uit, maar van dichtbij waren er echt lelijke plekken, waar zelfs de oude lak te zien was (niet goed afgeplakt), wat getuigt van te gehaast werken.

f7d4fba8-1ba7-4a50-b5d7-3dde8942e05d.JPG
Resultaat achterkant
f7d4fba8-1ba7-4a50-b5d7-3dde8942e05d.JPG (200.57 KiB)


357f7c4b-fca6-4614-84d9-e7caee748963.JPG
Resultaat zijkant
357f7c4b-fca6-4614-84d9-e7caee748963.JPG (185.14 KiB)


8b603da6-6047-4851-96fe-0480d4e3b7d8.JPG
Resultaat voorkant
8b603da6-6047-4851-96fe-0480d4e3b7d8.JPG (169.28 KiB)


Onderstaande is een foto van een van de eerste roadtrips, het plan was om naar de Sahara te rijden (zonder airco), maar wie kan op deze foto zien waarom dit plan in duigen is gevallen :p

WhatsApp Image 2022-06-17 at 5.38.23 PM.jpeg
Eerste roadtrip
WhatsApp Image 2022-06-17 at 5.38.23 PM.jpeg (47.78 KiB)


Hier zal ik in het volgende verhaal verder op ingaan, en ook wat vertellen over wat er na deze eerste restauratie à l'africaine nog verder is gebeurd.

Veel leesplezier!

Mo
M.Elalili
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 mei 2018, 11:47
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Mo
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D
Ducati Monster 796 2012


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor Weizengelb » 19 jun 2022, 09:03

Hoi Mo,

Prachtig verhaal!
Op de foto is de temperatuurwat hoog, wellicht dat het daardoor niet is gelukt naar de Sahara?
Staat ook de contactsleutel niet wat ver naarrechts gedraaid of denk ik dat maar?

Groeten en veel succes met beide W123!

Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2570
Geregistreerd: 20 jan 2006, 12:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor denman1710 » 19 jun 2022, 11:04

Leuk om te volgen.....naast de temperatuur, misschien een zandstorm?
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 07 jan 2019, 19:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W123 240D: De kronieken van een Marokkaanse Mercedes

Berichtdoor M.Elalili » 21 jun 2022, 08:30

@Denman1710 en Weizengelb: helemaal gelijk wat betreft de temperatuur! Dat van het contactslot is me helemaal niet opgevallen.

Auto deed het prima, maar om de 20 of 30 km liep de temperatuur weer op. De koelvloeistof begon te koken en spoot uit de radiateur. Heel erg geluk gehad, want tussen het ene en andere dorpje was 60 km helemaal niets, alleen zand. Uiteindelijk bij twee garages geweest op de route, de eerste kon de oorzaak niet vinden en heeft simpelweg de thermostaat eruit gehaald. De tweede zei het zal vast je koppakking zijn. Daarop besloten terug te rijden naar het Noorden.

Voordat we vertrokken naar het Noorden kwam er een willekeurige meneer langs en die zei: 'ik heb dit ook ooit gehad, vervang je radiateurdop eens'. Uiteindelijk een goedkope imitatie Chinese passende radiateurdop kunnen vinden in een mini stadje genaamd Bouarfa, dicht bij de Algerijnse grens. En wat bleek, dit was de oplossing. Tijdens de terugweg bleef de temperatuur mooi rond de 80 graden (soms werd deze veel lager doordat er geen thermostaat in zat, erg slecht, maar deze is later weer terug gezet)!

We werden bang gemaakt door de monteur van de koppakking, om te stranden in de woestijn. Uiteindelijk hadden we gewoon door kunnen rijden met een nieuwe radiateurdop :p
M.Elalili
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 mei 2018, 11:47
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Mo
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D
Ducati Monster 796 2012


Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast