MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 16 jul 2020, 15:37

W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor GerardM » 07 mei 2020, 21:20

Ik ben bezig de regelaar voor de niveauregelaar te reviseren en heb onderstaande Reparatursatz aangeschaft.

IMG_20200502_155211.jpg
IMG_20200502_155211.jpg (84.55 KiB)


Ik blijf steken bij de laatste stap: het plaatsen van de kleine O-ring in het zuigertje. Ik heb al van alles geprobeerd maar het ding wil niet.

IMG_20200507_204834.jpg
IMG_20200507_204834.jpg (41.76 KiB)


Heeft iemand hier ervaring mee en tips, of is er iemand die dit voor mij kan en wil doen ?

Groet,

Gerard
+++ MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++
Avatar gebruiker
GerardM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 jul 2007, 22:48
Woonplaats: Maastricht
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: L508DG NL Ex-Ambu


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor GerardM » 18 mei 2020, 20:59

Gisteren het hele geval nog eens bekeken en ik kwam er achter dat in het revisiekitje de O-ring al in het zuigertje zit, dus dan kan er moeilijk nog eentje bij ...Een beetje dom.

Vandaag de reparatie verder afgemaakt, en de regeling werkt weer naar behoren. Ben benieuwd hoe het peil is na een nachtje stilstand, wordt vervolgd.
IMG_20200518_201408.jpg
IMG_20200518_201408.jpg (77.34 KiB)


Groet,

Gerard
+++ MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++
Avatar gebruiker
GerardM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 jul 2007, 22:48
Woonplaats: Maastricht
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: L508DG NL Ex-Ambu


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor Maikel » 18 mei 2020, 21:24

Ik ben benieuwd ! Niks zo irritant als er T model die in de kont hangt.
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor Wietse » 20 mei 2020, 15:37

De mijne lekt, de 300TD, moet er nog aan beginnen. hoop dat het niet de leiding is achter de draagarm.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 896
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor GerardM » 20 mei 2020, 23:05

Succes, beide leidingen zijn wel los te peuteren, die van rechtsachter is wat lastiger, bij mijn 280TE moest is de uitlaat laten zakken om de leiding er goed uit te kantelen. En terugzetten net zo'n puzzel, even goed kijken of fotograferen hoe de leidingen nu lopen.
Ik moest die rechter vervangen omdat de wartel nogal rond geworden was, dus maar nieuw gemaakt.
IMG_20200515_190825.jpg
IMG_20200515_190825.jpg (291.5 KiB)

Groet,

Gerard
+++ MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++
Avatar gebruiker
GerardM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 jul 2007, 22:48
Woonplaats: Maastricht
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: L508DG NL Ex-Ambu


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor Menno_300TD » 24 mei 2020, 16:10

Hallo Gerard,

Ik vraag me af of je de leidingen van regelaar naar veerbol zo kan vervangen?
Zoals je hier kan zien http://www.mbklassiekerclub.nl/w123-revisieset-hoogteregelaar-en-hydro-pomp-ervaringen-t22842.html#p250368 hebben deze leidingen een interne restrictie? Ik neem aan dat jij 'gewone' leiding gebruikt hebt?

Groet,
Menno
Avatar gebruiker
Menno_300TD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 feb 2009, 21:49


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor GerardM » 24 mei 2020, 21:23

Ik heb gewone koperen leiding gebruikt inderdaad, er zat staal op. Ik weet niet wat de schrijver bedoelt met 'interne restrictie', jij wel ?

Groet,

Gerard
+++ MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++
Avatar gebruiker
GerardM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 jul 2007, 22:48
Woonplaats: Maastricht
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: L508DG NL Ex-Ambu


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor Menno_300TD » 24 mei 2020, 23:18

Ja zoals je op de foto kunt zien van 2 doorgezaagde leidingen in datzelfde topic, zijn deze leidingen ahw 'gevuld'. Er zit een massieve vulling in.
Avatar gebruiker
Menno_300TD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 feb 2009, 21:49


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor GerardM » 25 mei 2020, 10:09

Ik vind het een raar verhaal over die vulling, dit is gewoon een hydraulisch systeem en de olie moet kunnen stromen van regelaar naar veerbol naar schokdemper. Ik heb de oude leidingen bekeken en doorgeblazen en het was gewoon een holle leiding.

Groet,

Gerard
+++ MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++
Avatar gebruiker
GerardM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 jul 2007, 22:48
Woonplaats: Maastricht
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: L508DG NL Ex-Ambu


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor WJ15129 » 25 mei 2020, 10:27

De restrictie in deze leidingen zorgt ervoor dat de oliestroom afgeremd wordt zodat het systeem ook functioneert als schokdemper. Een normale schokdemper werkt ook zo, bij het inveren van de auto word in een schokdemper olie van de onderste ruimte naar boven geperst en bij het uitveren weer terug en dit gebeurt ook door kleine openingen. Als een schokdemper helemaal weerstandsloos in en uit zou kunnen schuiven zou er niet gedempt worden.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190D 1985


Re: W123/280TE Tips / hulp gevraagd revisie niveauregelaar

Berichtdoor GerardM » 25 mei 2020, 14:06

Dank voor de toelichting, daarop heb ik de oude leiding nog eens met de mond doorgeblazen in plaats van met perslucht, en ik merk inderdaad meer weerstand dan met een volledig holle leiding. En als ik van de uiteinden naar binnenkijk dan zie ik iets in de leiding zitten, het lijkt wel een stuk draad.

Mooi stukje MB engineering, dat wel. Met de koper leiding merk ik geen verschil, maar ik bewaar dit oude stuk wel om te proberen de wartel weer enigszins te fatsoeneren en dan weer terug te zetten. Voor nu geniet ik even van het rijden.

Groet,

Gerard
+++ MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++
Avatar gebruiker
GerardM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 jul 2007, 22:48
Woonplaats: Maastricht
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: L508DG NL Ex-Ambu


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten