MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 07 dec 2019, 17:22

W123 300D

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: W123 300D

Berichtdoor MB280E » 31 dec 2014, 01:33

Mooie wagen Bart. Wel de juiste banden monteren. :handgestures-thumbup:
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1737
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: W123 300D

Berichtdoor The White Rider » 31 dec 2014, 19:17

Schoon machien Bart, veel plezier ermee! :clap:
Groeten uit Belgisch Limburg!
Avatar gebruiker
The White Rider
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1388
Geregistreerd: 06 dec 2007, 10:01
Roepnaam: Michael
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes W124 300D turbo


Re: W123 300D

Berichtdoor Hans230CE » 01 jan 2015, 21:09

Bartie, mooi machien, maar hij schreewt om 15' kroonkurk, dat maakt hem gewoon AF Dit vind ik affreus :S :S :woohoo: :woohoo:
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8557
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam: Hans
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Renault Megane Cabrio full spec


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 08 jan 2015, 13:55

Hallo allen,

Ik heb een paar vraagjes over de 300D en meer specifiek de automaat en dagteller

1) De verlichting van de automaat werkt niet of zéér sporadisch. Ik bedoel dan de verlichting om te weten in welke stand je staat. iemand die kan zeggen hoe dit juist in z'n werk gaat ? Lijkt me een kwestie van slecht contact te zijn.

2) Het plastiekje dat over je D,N,... ligt is gescheurd, is dit te vervangen ? Zoja, hoe ?

3) Ik ben nog niet zolang in het bezit van deze auto en dus ook nog niet volledig vertrouwd met automaatbakken maar het valt mij op dat hij laat schakelt naar de 4de versnelling. Zeker bij koude motor kan dit niet erg gezond zijn. Is dit normal of kan je de automaatbak manipuleren door bijvoorbeeld je gas te lossen en dan terug gas te geven ?

3) Mijn kilometerteller: hier is het probleem dat de dagteller steeds stopt bij 29.9 miles: vandaar slaat hij steeds over. iemand een idee wat hier aan te doen ?

Grz,

Bart
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Geert14800 » 09 jan 2015, 00:21

Bartje,

vraag drie :-)
Eens proberen om bij het optrekken even de gas te lossen en dan zal de auto wel opschakelen normaal.

Geert
Avatar gebruiker
Geert14800
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 22 sep 2012, 19:21
Woonplaats: Aalst België
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W123 300D

Berichtdoor The White Rider » 09 jan 2015, 12:06

Je kan het schakelmoment erg goed bepalen met je rechtervoet. Hoe meer gas, hoe hoger de rpm's voor de bak doorschakeld. Je kan de bak ook nog vroeger of later laten opschakelen/terugschakelen door het stangenstelsel of kabel naar de bak aan te passen. Hoe meer spanning erop, hoe later de bak opschakeld en hoe hoger de rpm's, en vice versa.
Groeten uit Belgisch Limburg!
Avatar gebruiker
The White Rider
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1388
Geregistreerd: 06 dec 2007, 10:01
Roepnaam: Michael
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes W124 300D turbo


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 11 jan 2015, 17:33

Hey Michael,

Bedankt voor de info. Ik probeer het uit en laat je iets weten :-).

Wat die "kleine banden" betreft: ik heb al langer het idee dat de auto een beetje lager wel mooi zou zijn. Deze namiddag toevallig op onderstaande foto gebotst, ook van een amerikaanse uitvoering. De plastiek van de lichten eens opnieuw doen, paar cm's lager en dan staat hij echt wel vet :-). We weten wat te doen op de volgende Belgendag :handgestures-thumbup:
Bijlagen
8745165047_09b5aa0ff6_b.jpg
8745165047_09b5aa0ff6_b.jpg (275.3 KiB)
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Robin-H » 11 jan 2015, 18:11

Zeker een gave foto en ik moet zeggen... het verlagen is bij mij ook meermaals door m'n hoofd gegaan. Ik ben er echter op afgehaakt omdat (ik vind):

  • Dat één van de beste eigenschappen van de Benz z'n comfort op de snelweg is. Verlagen vernietigd dit comfort per direct. Progressieve veren geloof ik niet in, een beetje een flinke hobbel en je zit met je hoofd in 't plafond.
  • De ophanging van een W123 zich er eigenlijk vrij slecht voor leent. De camber wordt (zeker achter) behoorlijk fors als je gaat verlagen. Achterwielen die zo: / \ staan vind ik altijd een beetje een raar gezicht en ik kan me niet voorstellen dat het bevoorderlijk is voor lagers en koppelingen in de aandrijving.

Ieder zo zijn eigen mening natuurlijk, maar ik zou zeker ook wat foto's van een verlaagde achterkant zoeken, dan zie je wellicht wat ik bedoel.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 11 jan 2015, 20:49

Hey Robin,

Bedankt voor de info.

Heb toch al een paar W123ers gezien die verlaagd zijn en waarvan de wielen toch nog recht staan vanachter hoor. Hangt er waarschijnlijk vanaf hoe laag en welk soort veren je gebruikt lijkt me.

Maar nu goed, alle gekheid op een stokje heb ik toch nog een euvel(tje) ontdekt met de 300D: toen ik eerder deze week de koffer opendeed, viel me druppels water op links achter, op de plastic beschermingsplaat... Ja inderaad... er komt water binnen en meer dan waarschijnlijk via de achterruitrubber...

Dus mijn vraag: iemand ervaring met het vervangen van de achterruitrubber van de W123 ? Iemand tips of ideetjes ? Of een goed adres, België of Nederland ?

Gegroet,

Bart
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Robin-H » 11 jan 2015, 21:29

Van wat ik er van begrepen heb, is t een rotkarwei. Ik heb t bij m'n coupe lekker laten doen. Bel toontje even, die kan je wellicht verder helpen.

Ps: origineel rubber is een must. De afdichting van de achterruit is een vreselijk ontwerp van MB
Laatst bijgewerkt door Robin-H op 11 jan 2015, 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 11 jan 2015, 22:04

Waar heb je dit laten doen dan ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Robin-H » 11 jan 2015, 22:11

Bij Toontje ;)
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W123 300D

Berichtdoor Tjeutn » 11 jan 2015, 23:01

ik gebruik die van steronderdelen
onderdelen van een W124 nodig pb me
Avatar gebruiker
Tjeutn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 930
Geregistreerd: 05 feb 2012, 20:31
Woonplaats: België West-Vl.
Roepnaam: Mathieu
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 200D weizengelb met 5 bak en toerenteller daily
W116 300SD zomer en plezierrit auto
R129 500sl voor met het goede weer


Re: W123 300D

Berichtdoor Hans230CE » 12 jan 2015, 12:52

Bij mij heeft Toontje het ook gedaan, na wat roesteratie. Tis een KLOTE job. :woohoo: :woohoo:

Staat ergens op de site.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8557
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam: Hans
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Renault Megane Cabrio full spec


Re: W123 300D

Berichtdoor The White Rider » 12 jan 2015, 15:33

Mijn W123 is licht verlaagd, heeft 1 type stijvere veren eronder. Geen verlagingset dus want die krengen zijn keihard. Rijd nog steeds heel comfortabel en staat niet mis. Gewoon een kwestie van smaak, zie je dit graag gewoon doen dan Bart. :handgestures-thumbup:
SAM_1924.JPG
SAM_1924.JPG (314.22 KiB)

SAM_3719.JPG
SAM_3719.JPG (192.01 KiB)

SAM_3720.JPG
SAM_3720.JPG (187.23 KiB)
Groeten uit Belgisch Limburg!
Avatar gebruiker
The White Rider
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1388
Geregistreerd: 06 dec 2007, 10:01
Roepnaam: Michael
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes W124 300D turbo


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 12 jan 2015, 16:42

Hey Michael !

Kan je mij zeggen welk type veronder onder jouw auto zitten ?

Grz,

Bart
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor 280 '76 » 12 jan 2015, 18:07

Strakke bak Michael!

Verlaagd is toch wel erg mooi als het goed wordt gedaan..



3d71_3.JPG
3d71_3.JPG (85.62 KiB)


Ps. ik moest in dit geval (AMG uitgevoerd) wel een beetje lachen om de trekhaak.. :blink:
Avatar gebruiker
280 '76
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 15 jan 2014, 13:30
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280 1976, W123 280TE 1981
W124 230TE 1992, W124 230TE 1986
Seat Leon 2.0 FR 2015


Re: W123 300D

Berichtdoor 280 '76 » 12 jan 2015, 18:12

Bart200D schreef:Hey Michael !

Kan je mij zeggen welk type veronder onder jouw auto zitten ?

Grz,

Bart


Ik ben nu ook erg nieuwsgierig welk type veren je eronder hebt gezet. Of ben je met rubberdikte aan de slag gegaan?

Voor een tijdje terug heb ik 15" /7J kroonkurken gekocht en wil misschien ook ietwat gaan verlagen.
Avatar gebruiker
280 '76
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 15 jan 2014, 13:30
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280 1976, W123 280TE 1981
W124 230TE 1992, W124 230TE 1986
Seat Leon 2.0 FR 2015


Re: W123 300D

Berichtdoor The White Rider » 13 jan 2015, 09:32

De veren komen van forumlid Hanco (WWW123 dacht ik) Je hebt de standaard veren, en de heavy duty taxiveren. Daar tussenin zit het type wat ik (en Jan MB280E) onder de W123 hebben zitten. Deze types werden op de W123 politiewagens gemonteerd voor betere wegligging. Comfort blijft hoog maar de auto rolt minder in bochten, je voelt de weg beter. Deze heb ik gemonteerd met de dunste rubbers en daarna ingekort op gevoel, tot de hoogte juist was voor mij. Vooraan 1.5 winding en achteraan 0.75 winding dacht ik. De meningen over veren inkorten is verdeeld. Ik vind dat het technisch perfect kan, geen enkel probleem. Anderen zeggen van niet, die kopen dan maar keiharde verlagingsveren hé, kost evenveel. ;) Ik ga er in elk geval geen discussie over aan.

Volgende stap is een stabilisator van een T vooraan plaatsen (is dikker) en sportschokdempers. Zo gaat het nog minder rollen in de bochten en rijd het iets reactiever. :grin:
Groeten uit Belgisch Limburg!
Avatar gebruiker
The White Rider
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1388
Geregistreerd: 06 dec 2007, 10:01
Roepnaam: Michael
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes W124 300D turbo


Re: W123 300D

Berichtdoor 280 '76 » 13 jan 2015, 21:26

Bedankt voor de tips. En het "op maat maken" van de veren is inderdaad niet zo'n punt. Ik deed het vroeger bij mijn alfetta's ook. Voor heeft dit type torsiestangen in lengterichting met de carrosserie. Dat betekende uit de vertanding trekken, een tandje of twee draaien en terug duwen. Achter was het inderdaad anderhalve winding afslijpen. Nooit problemen gehad en icm rode koni's bleef de boel stevig doch comfortabel.

Overigens heeft mijn zoon een 230TE die voor een stukje lager ligt dan mijn T en sedan. Toch eens kijken of het aantal windingen van de veer minder is. In eerste instantie denk ik dat het dunste rubber er tussen is gezet.
Overigens wist ik niet dat de stabilisator van een T dikker was. Het valt me in ieder wel geval op dat de T minder over zijn lengte-as rolt dan mijn sedan. We hebben nog een donor T staan dus ik zal die ooit eens op de sedan monteren. Erg fijn als hij niet meer zo in de bochten "hangt". Ook ga ik nog wat speuren naar de "tussenveren". Ik dacht dat je alleen standaard-, taxi- en verlagingsveren had.

Ps. Je wielmaat is zo te zien 16"? Mooi gevulde wielkasten.
Avatar gebruiker
280 '76
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 15 jan 2014, 13:30
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280 1976, W123 280TE 1981
W124 230TE 1992, W124 230TE 1986
Seat Leon 2.0 FR 2015

VorigeVolgende

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast