MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 16 jul 2020, 15:22

W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Moderator: Bram Jansen

W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen?

Berichtdoor Menno_300TD » 03 apr 2020, 13:28

Hoi,

heeft er iemand ervaring met een van deze sets (of beide):

revisieset hoogteregelaar
https://www.kurth-classics-autoparts.de/de/fahrwerk/225-mercedes-reparaturset-niveausteller-hohenregler-.html

revisieset hydro-pomp
https://www.kurth-classics-autoparts.de/de/fahrwerk/219-mercedes-hydraulikpumpe-reparaturkit.html

Of weet er iemand alternatieven? Gezien de stevige prijs...

Groet,
Menno
Avatar gebruiker
Menno_300TD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 feb 2009, 21:49


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor Maikel » 03 apr 2020, 16:00

Hoi

Ik heb laatst een aantal dingen vd revisie set van de pomp bij de dealer gehaald.
Ook best duur, pakking rond €3,- maar die speciale o ring was bijna €20.-. Dus zo’n setje valt best mee dan.
Zakt de auto over nacht? Bij mij ook totdat ik de pomp gereviseerd had. Nu blijft hij op hoogte zelfs na paar week. :woohoo:
Gr Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor Menno_300TD » 04 apr 2020, 09:27

Hoi Maikel,

dat klinkt goed! Ik ga de setjes bestellen, zal de ervaring hier delen.

Ik ben mijn hele nivo systeem aan het reviseren. Beide veren vervangen (allebei gebroken), pomp en regelaar reviseren, andere (gebruikte) dempers er op. 1 leiding vervangen, die wil ik zelf maken van koper-nikkel.

Groet,
Menno
Avatar gebruiker
Menno_300TD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 feb 2009, 21:49


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor groove_champion » 04 apr 2020, 10:44

Interessant! dus als de wagen te snel zakt dan is de pomp aan revisie toe? De mijne zakt na 3 dagen
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor RD500sec » 04 apr 2020, 12:27

Menno_300TD schreef:Hoi Maikel,

dat klinkt goed! Ik ga de setjes bestellen, zal de ervaring hier delen.

Ik ben mijn hele nivo systeem aan het reviseren. Beide veren vervangen (allebei gebroken), pomp en regelaar reviseren, andere (gebruikte) dempers er op. 1 leiding vervangen, die wil ik zelf maken van koper-nikkel.

Groet,
Menno


De leidingen van regelaar naar veerbollen hebben een interne restrictie, dat is iets om rekening mee te houden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor Maikel » 04 apr 2020, 20:11

Menno_300TD schreef:Hoi Maikel,

dat klinkt goed! Ik ga de setjes bestellen, zal de ervaring hier delen.

Ik ben mijn hele nivo systeem aan het reviseren. Beide veren vervangen (allebei gebroken), pomp en regelaar reviseren, andere (gebruikte) dempers er op. 1 leiding vervangen, die wil ik zelf maken van koper-nikkel.

Groet,
Menno


Hoi Menno

Je zegt dat je veren gebroken waren, ik vermoed dat er bij mij ook 1 stuk is of ik hoor wat anders aan de rechterkant. Had jij ook vreemde geluiden binnenin de auto?
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor Menno_300TD » 05 apr 2020, 22:29

Hoi Maikel,

Ik ben mijn auto al geruime tijd aan het restaureren, en het nivo-systeem deed helemaal niks meer. Dus vandaar mijn grondige aanpak. Maar kan dus helaas niks zeggen over rare geluiden. Van onze andere auto (Berlingo) weet ik wel dat een gebroken veer een typisch 'klonk' geluid maakt. Aan de bovenkant gebroken maakt niet zoveel uit, aan de onderkant is dat gevaarlijker want dan kan de veer in de band schieten.

En of de gebroken veren nou de oorzaak of het gevolg zijn van een haperend nivo systeem?
Ik vermoed het laatste, vind het in ieder geval wel typisch dat ze allebei gebroken zijn.
RD500sec schreef:
De leidingen van regelaar naar veerbollen hebben een interne restrictie, dat is iets om rekening mee te houden.


Ja daar kwam ik ook achter :shock: gelukkig op tijd zodat ik de leidingen naar de bollen heb kunnen redden.
Zie foto voor een dwarsdoorsnede van de leidingen naar de veerbollen. Dit waren dus 2 oude leidingen.

De aanvoerleiding vanaf de pomp echter met geen mogelijkheid los te krijgen, dus door moeten knippen en de nippel met vlam en griptang los kunnen krijgen. Dat is gelukkig wel een 'gewone' 6mm leiding.
Bijlagen
20200312_214834[1].jpg
20200312_214834[1].jpg (1.74 MiB)
Avatar gebruiker
Menno_300TD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 feb 2009, 21:49


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor RD500sec » 07 apr 2020, 02:16

Gebroken veren komen vaker voor, aan de voorkant, aan de achterkant, met en zonder niveauregeling.....
Ik zou de niveauregeling daarom niet de schuld willen geven van brekende veren. Metaal moeheid, een fout bij het harden, een coating die beschadigd is en daardoor roestvorming op de veer kunnen dat wel veroorzaken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor JantjeV8 » 08 apr 2020, 07:38

RD500sec schreef: een fout bij het harden,


Na +/- 40 jaar, en ettelijke honderduizenden kilometers met een veelvoud aan veerbewegingen... Ik zou zeggen: :clap: voor die veren.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4152
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor RD500sec » 08 apr 2020, 09:24

Jan, ik som een aantal mogelijke oorzaken op waardoor de veer of veren gebroken kan zijn, kunnen zijn.
Een van de mogelijkheden is een fout in het hardingsproces. Na 40 jaar kan daar geen sprake van zijn, maar wie zegt dat deze veren 40 jaar onder de auto zitten?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor GerardM » 06 mei 2020, 08:51

IMG_20200502_155211.jpg
IMG_20200502_155211.jpg (84.55 KiB)


Ik ben inmiddels aan de slag met dit setje, en het lukt me niet om een O-ring in het zuigertje te freubelen, iemand tips; of hoort er geen meer in; ik lees daar wisselende meningen over.

Groet,

Gerard
+++ MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++
Avatar gebruiker
GerardM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 jul 2007, 22:48
Woonplaats: Maastricht
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: L508DG NL Ex-Ambu


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor Menno_300TD » 24 mei 2020, 16:24

Pomp en regelaar zijn inmiddels gereviseerd en terug geplaatst.

Maar nou het volgende: auto staat behoorlijk hoog (wielkastrand ca 68cm) maar ik heb het regelstangetje op zn allerkleinst moeten draaien om m er tussen te krijgen. En nog kan ik dan de hendel op de regelaar niet met 4mm boortje recht zetten. Naar mijn idee staat de hendel wat naar beneden. Gaat dat wel goed??
Bijlagen
20200517_221607.jpg
20200517_221607.jpg (2 MiB)
Avatar gebruiker
Menno_300TD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 feb 2009, 21:49


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor Menno_300TD » 24 mei 2020, 16:28

En wat is dit wat naast de brandstof tank zit?? Lijkt me niet af-fabriek?

Hoop dat t te zien is, beetje donkere foto... :sad
Bijlagen
20200517_221716.jpg
20200517_221716.jpg (1.98 MiB)
Avatar gebruiker
Menno_300TD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 feb 2009, 21:49


Re: W123 Revisieset hoogteregelaar en hydro-pomp: ervaringen

Berichtdoor GerardM » 24 mei 2020, 21:18

Mooi werk !

Het 'neutraal zetten' doe je zonder het stangetje te monteren, dus 4mm boortje (of tandenstoker) door stang steken. En dan ontluchten - misschien heb je dat allemaal gedaan, dat lees ik niet. Pas daarna ga je met dat verstelbare verticale stangetje verder regelen.

Even over de hoogte, als je het hendeltje op de regelaar handmatig naar beneden zet, richting L, zakt dan de wagen of blijft die op die 68cm, dan zijn je veren te hoog lijkt me.

Hoe is het met je veerbollen, zijn die nog goed ?

Groet,

Gerard
+++ MB 280TE 1981 +++ MB L508DG 1987 NL Ex-Ambu +++
Avatar gebruiker
GerardM
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 jul 2007, 22:48
Woonplaats: Maastricht
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: L508DG NL Ex-Ambu


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten