[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Waarschuwing kleppen stellen 250 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 19 apr 2024, 21:40

Waarschuwing kleppen stellen 250

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Waarschuwing kleppen stellen 250

Berichtdoor kuipertje » 29 aug 2006, 00:26

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst mijn kleppen zelf gesteld. Ik merkte dat de uitlaatklep van cilinder nr 5 onwijs strak stond. Het nokvolgertje was al flink ingesleten, de nokkenas was gelukkig nog gaaf.

Met mijn stelsleutel kon ik er ook niet goed bij, omdat een van de bouten waar de kleppendeksel mee vast zit nogal in de weg zit op die plek. Ik vermoed dat daardoor in het verleden mensen die klep maar gelaten hebben voor wat ie was.

In mijn geval was het niet zo'n probleem omdat ik nog een kop had liggen met goede nokvolgers en het omwisselen is eigenlijk zo gebeurd.

Wel zag ik op de nokkenas van die andere kop dat alle nokken aan de onderkant netjes ruw waren (de onderkant komt normaliter namelijk niet in contact met de nokvolger) maar dat het nokje van de uitlaat van cilinder 5 helemaal glad was en ook daar was het volgertje iets ingesleten. Blijkbaar komt het dus vaker voor bij het stellen dat die klep overgeslagen wordt.

Jammer eigenlijk, want als je 2 moertjes op elkaar draait (die je toch al hebt liggen van je kleppendeksel) kun je de bout er zo uitdraaien en heb je alle ruimte om bij de kogelbout te komen. Bij wat smallere stelsleutels is het al helemaal geen probleem.

Wel handig om op te letten dat ook dit klepje netjes gesteld wordt, of je het nou zelf doet of dat je het laat doen. Een nokvolgertje is al vrij prijzig, om het maar niet te hebben over een nokkenas.<br><br>Bericht gewijzigd door: kuipertje, op: 2006/08/29 10:20
kuipertje
 

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast