MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 aug 2019, 10:29

Warm/koud lucht schuif

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Warm/koud lucht schuif

Berichtdoor Jeroen » 30 jul 2019, 12:17

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het opknappen van de motorruimte. Dry-ice blasting en het kleppendeksel opnieuw gespoten. Ziet er allemaal weer mooi uit.

P7290003.jpg
P7290003.jpg (1.24 MiB)


P7290009.jpg
P7290009.jpg (1.39 MiB)


Toen ik gisterenavond het inlaatluchtfilter weer monteerde, viel het me op dat de warme/koud lucht schuif helemaal in de stand warm stond. (Dus dan trekt de motor lucht aan over het uitlaatspruitstuk.)

Het was ruim 25-26oC in mijn garage en volgens mijn werkplaats handboek moet de schuif dan volledig op koude lucht staan.

Heeft iemand weleens die klep met regelelement uit elkaar gehaald. Kun je alleen het regelelement (thermostaat) vervangen. Heeft iemand een onderdeelnummer wellicht?

Alvast bedankt.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1165
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Warm/koud lucht schuif

Berichtdoor Jeroen » 31 jul 2019, 09:19

Vanochtend nog maar weer verder bellen op zoek naar dit onderdeeltje. Zojuist het regelelement kunnen bestellen bij Merco voor slechts Euro 15!

Nummertje 20 in dit schema.

image001.png
image001.png (103.03 KiB)
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1165
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Warm/koud lucht schuif

Berichtdoor Jeroen » 02 aug 2019, 07:34

Gisteren nieuw thermostaatje opgehaald bij Merco en gelijk even gemonteerd.

P8010008.jpg
P8010008.jpg (1.36 MiB)


Je kunt de hele inlaatluchtpijp uit het inlaatluchtfilter halen, eenvoudig vier schroefjes loshalen.

P8010010.jpg
P8010010.jpg (1.23 MiB)


P8010011.jpg
P8010011.jpg (1.29 MiB)


Hier kun je de thermostaat goed zien:

P8010012.jpg
P8010012.jpg (1.37 MiB)


Nieuw en oud. Je kunt wel zien wat het probleem is. De oude (rechts) is kapot. Hierdoor blijft de luchtschuif in de winterpositie staan en zuigt de motor lucht aan over het uitlaatspruitstuk.

P8010014.jpg
P8010014.jpg (1.36 MiB)


De nieuwe thermostaat op zijn plaats

P8010017.jpg
P8010017.jpg (1.35 MiB)


Met de nieuwe thermostaat op zijn plek, blijft bij deze omgevingstemperatuur (22-23oC) de schuif volledig in de zomerstand staan!

P8010016.jpg
P8010016.jpg (1.28 MiB)


Ik ben benieuwd of ik nog iets van verschil ga merken als ik er mee ga rijden.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1165
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten