MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 10 apr 2020, 04:15

Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 25 maart 2020, 19:30

Hallo allen,
Ik ben vandaag begonnen met het vervangen van de waterpomp op de auto. Hij lekte een beetje, dus hoog tijd om te vervangen.
Op zich leek alles goed te gaan, tot ik bij de fiscofan uit kwam.
Het onderdeel dat van de auto af komt lijkt heel anders dan de nieuwe. Heb ik het verkeerde onderdeel besteld? Ik kan op de nieuwe fiscofan koelventilator niet monteren. Beide fisco fans kan ik wel monteren op beide waterpompen. Haal ik nou twee systemen door elkaar en wat voor systemen visco fan zijn dit?

49697960531_ba8c7e0728_c.jpg
49697960531_ba8c7e0728_c.jpg (122.63 KiB)
`
49698268282_3a25261c4b_c.jpg
49698268282_3a25261c4b_c.jpg (122.24 KiB)


De waterpomp
49697376183_76ba54e4bc_c.jpg
49697376183_76ba54e4bc_c.jpg (142.64 KiB)
Laatst bijgewerkt door groove_champion op 25 maart 2020, 20:32, in totaal 1 keer bewerkt.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Waterpomp vraag M110

Berichtdoor Wiebren240D » 25 maart 2020, 19:59

Hoi

wat voor waterpomp heb je gekregen?
die op de foto in echt eentje voor een W123

er zijn namelijk 2 type"s in een korte en een lange waterpomp,
op de korte hoort de rechter fan en op de linker dat is een lange waterpomp hoort de linker fan

wens je suc6 met het herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4044
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 25 maart 2020, 20:39

Hoi Wiebren,

Ik heb de onderstaande pomp besteld van SKF. Ik denk dat ik inderdaad dan het lange type pomp heb, maar dan de verkeerde viscokoppeling. Ik heb de juiste viscokoppeling nog niet voorbij zien komen. Is zoiets ook om te bouwen naar een magneetkoppeling of heb je dan ook de korte pomp nodig?

Groetne, Michael

49698203361_1fa6942184_c.jpg
49698203361_1fa6942184_c.jpg (98.42 KiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor PascalvD » 25 maart 2020, 20:54

jij hebt al een magneet koppeling er op zitten
en die je besteld / nieuw er naast hebt liggen is een fisco koppeling en deze past niet op je waterpomp en je kopppeling past er wel op

succes gr pascal
Al rijd mijn Benz nog zo snel de politie vind mij wel.

Mijn toppics of my story:
W114 project
Even voorstellen

Mijn werkgever :wij kunnen olie slangen en remleidingen/remslangen leveren
PascalvD
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 372
Geregistreerd: 19 dec 2012, 20:30
Roepnaam: Pascal
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W114 met een M110 motor.


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 25 maart 2020, 21:06

Hoi Pascal,

Dat is goed om te horen dat het in ieder geval een magneetkoppeling is! De magneetkoppeling zit vast heb ik het idee. Ben benieuwd of het te maken is. Weet je toevallig hoe deze koppeling wordt aangestuurd? Ik heb geen bedrading oid gezien richting de fan.

49697906306_80705a5eb8_c.jpg
49697906306_80705a5eb8_c.jpg (128.08 KiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor Wiebren240D » 25 maart 2020, 22:31

Hoi

je hebt de goeie waterpomp gekregen.
ik denk gewoon je eigen fisco fan er weer op zetten of in die stuk.
ik moet nog wel ergens en niet magnetische fan hebben liggen die erop hoort.
die komt gewoon met een bout vast en klaar is het
of je neemt een korte waterpomp daar past de andere fisco fan op maar dan heb je ook een andere fan nodig die in van aluminium moet ook nog wel ergens liggen

wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4044
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 25 maart 2020, 22:45

Hoi Wiebren,

De koppeling die er nu op zit lijkt magnetisch aan elkaar geklemd te zitten, waardoor de fan altijd meedraait.
Het is inderdaad het type dat met een bout in het midden bevestigd hoort te worden. Zou er bij mij een onderdeel ontbreken om de magneet te ontkoppelen?
Ik had ooit een W124 met magneetkoppeling, die draaide geheel vrij. Wanneer de magneet ingeschakeld werd draaide hij pas mee. Hoort dat hier niet zo te werken?

Groeten, Michael
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor Govert » 26 maart 2020, 00:21

Visco-fans gaan harder meedraaien als de temperatuur toeneemt, maar gaan nooit vrij draaien zoals bij een magneetkoppeling. De visco-koppeling mag niet plat worden neergelegd.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6292
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor JantjeV8 » 26 maart 2020, 11:01

Een magneetkoppeling zal 12V moeten krijgen om te maken/breken, net hoe het geschakeld is. Vindt je ergens een 2-draads aansluiting op die magneetkoppeling? Zet er dan eens 12V op, en kijk of hij ontkoppelt. Doet hij dat niet, dan is hij inderdaad gaar van binnen, er van uitgaande dat hij nu zonder stroom ingeschakeld staat. Een magneetkoppeling kent 2 standen: aan of uit.
Wil je het zo maken, zul je een tempertuursensor met maak-contact moeten aanleggen/inschroeven, en een 12V naar die sensor, door naar de magneetkoppeling en een goeie massa van de magneet naar het blok/carosserie aan moeten leggen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4121
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 26 maart 2020, 13:48

Dat is dus het rare, er zit helemaal geen aansluiting op voor 12V. Er lopen geen draden naartoe en er zit nergens een spoel oid in de buurt.

Over de koppeling zelf, hij is magnetisch en als ik het "deksel" er met veel moeite(magnetisch) vanaf haal kijk ik naar een massieve magnetische schijf. Ik kan de twee helften wel afzonderlijk van elkaar draaien, maar dat gaat behoorlijk stroef.
Zou dit systeem permanent magnetisch zijn?
Ik kwam ook al een topic tegen eerder op dit forum, ook een dood spoor
onvindbare-visco-koppeling-voor-280ce-t12302.html


Zit er aan te denken om een elektrische fan in te bouwen, dan ben ik van deze puzzel af :lol: (zelfde motor, zelfde fan)
https://www.benzworld.org/threads/visco ... s.1688453/
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor JantjeV8 » 26 maart 2020, 16:54

Een bi-metaaltje?
Centifugaalkracht?
Zou anders ook geen idee hebben.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4121
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor WJ15129 » 26 maart 2020, 17:30

Misschien is het een koppeling zoals degene die op mijn 250 zit. Dat ding draait altijd mee met het toerental van de motor tot maximaal 1700 (dacht ik) en daarboven slipt hij gewoon een beetje door. Als de motor stil staat kun je de fan draaien en dan voel je hem plotseling naar de volgende stand springen.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190D 1985


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 26 maart 2020, 18:10

Klinkt interessant! Dan zou je zeggen dat hij zijn magnetisme verliest bij een bepaalde centrifugaalkracht. Enig idee waar ik hier meer over zou kunnen vinden? En hoe test je of zoiets nog werkt :lol:
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor WJ15129 » 26 maart 2020, 18:16

Ik was net bezig het op te zoeken in de WIS:

koeling.pdf
(198.86 KiB)
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190D 1985


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor JantjeV8 » 26 maart 2020, 19:07

Sjongejonge, daar heeft een techneut op na zitten denken zeg. Maar de koude motor wordt dus ook langzamer warm, want er is altijd vrij veel wind, ook al staat de thermostaat nog niet open.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4121
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 26 maart 2020, 19:26

WJ15129 schreef:Ik was net bezig het op te zoeken in de WIS:

De bijlage koeling.pdf is niet langer beschikbaar.


Ontzettend bedankt voor de ontrafeling van dit misterie :lol: :handgestures-thumbup:

@jan: ja je verzint het niet haha! Wat betreft de constante koeling, dat merk ik goed. Het duurt soms extra lang voordat de auto op 80 graden raakt.

Conclusie:
ik ga de nieuwe pomp monteren met de oude magneetkoppeling voor nu en misschien later een upgrade toepassen.

Alternatief, mocht de magneetkoppeling niet werken:
Ik kwam er achter dat als ik het uiteinde van de waterpomp af zou slijpen ik de fiscofan zou kunnen monteren op de lange waterpomp. Dan zou ik alleen nog een andere koelventilator moeten hebben. De lengte is het zelfde.
49700906923_bd530c48f7_c (1).jpg
49700906923_bd530c48f7_c (1).jpg (130.09 KiB)


Plan B: ombouwen naar een elektromagneetkoppeling van een m102 motor of een elektrische koelventilator

Allen bedankt :handgestures-thumbup: :handgestures-thumbup:

(nummers van de pomp, mocht iemand anders hier tegenaan lopen:
De Fan heeft: 110 205 01 06 als nummer
De koppeling heeft als nummer A0002001522 en er staat op Mercedes Benz Curty 2 of 3)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor PascalvD » 26 maart 2020, 22:15

Deze magneet koppeling heeft niks met 12v te maken
Maar gewoon intern magnetisch dat kwam later pas in deze tijd was de techniek er nog niet helemaal naar :lol:

Zoals uit het m110 boek te lezen is hier staat ook in hoe te testen

IMG_20200326_210857.jpg
IMG_20200326_210857.jpg (4.44 MiB)
Al rijd mijn Benz nog zo snel de politie vind mij wel.

Mijn toppics of my story:
W114 project
Even voorstellen

Mijn werkgever :wij kunnen olie slangen en remleidingen/remslangen leveren
PascalvD
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 372
Geregistreerd: 19 dec 2012, 20:30
Roepnaam: Pascal
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W114 met een M110 motor.


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 26 maart 2020, 22:31

Weer wat geleerd inderdaad. :lol: :handgestures-thumbup:
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor MB280E » 27 maart 2020, 01:18

Leuk werkje de waterpomp bij een M110 vervangen. Vorig jaar net hetzelfde gedaan.
Betreffende de koppeling, Het is geen magneetkoppeling maar een viscokoppeling.
Zoals Jan al uitgelegd heeft gaat de Fan harder meedraaien naarmate de temperatuur hoger wordt.
De temperatuur van het koelwater wordt door middel van de as van de waterpomp doorgegeven aan de koppeling.
Deze koppeling is gevuld met een speciale olie, hoe hoger de temperatuur hoe dikker de olie, hoe meer weerstand en hoe meer de fan meedraait met het toerental van de waterpomp.
Er zal altijd een slip aanwezig zijn.
Deze koppelingen kunnen ook stuk gaan en het type dat jij nodig heb ik ook nog niet teruggevonden aftermarket wel bij MB en die was duur.
De verkeerde koppeling wordt volgens mij gebruikt in de W126 en R107.

Bij de M110 heb ik nog geen magneetkoppeling gezien. Ik weet niet of die van een M102 zo eenvoudig te plaatsen is.
Wat ik wel al eens gezien heb is dat ze de fan met koppeling verwijderen en een elektrische fan van een Airco vooraan monteren op de radiator met een sensor in het koelwater.

Veel succes
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: Waterpomp vraag M110 s123 280TE

Berichtdoor groove_champion » 27 maart 2020, 19:28

Hoi Jan,

Bijzonder klusje was het om te doen. Jammer dat ze de krukaspoelie niet een slagje kleiner hebben gemaakt, zodat je net bij de onderste bout van de waterpomp komt :lol:
Met airco is het ook wat lastiger, want dan heb je nog steeds een radiateur in de weg zitten.

Er zijn twee koppelingen voor de m110
1. beschreven in 20-310 (zie bijlage) is een visco koppeling. met vloeistof
2. beschreven in 20-330 heeft een permanente magneetkoppeling zonder vloeistof

De koppelingen met permanente magneet zijn inderdaad vrij prijzig kwam ik achter.
Als ik ooit een W124 met magneetkoppeling tegen kom op de sloop zal ik de boel eens los maken, wellicht dat de dikte van de as het zelfde is en er misschien iets uitgewisseld kan worden.

Groeten, Michael

Hieronder de werking beschreven:
Bijlagen
20-330 magneetkoppeling ENG.pdf
(7.94 MiB)
20-330 magneetkoppeling DE .pdf
(198.86 KiB)
20-310 visco koppeling ENG.pdf
(42.76 KiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten