MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 30 nov 2020, 12:56

zuiger stromberg 175cd

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor W123 » 19 nov 2020, 22:03

Hallo,

Mijn rijd behoorlijk stotterig , ik heb alles van dd ontstekjng vernieuwd (bougies , verdelerkap , condensator , bougiekabels , rotor ) en goed afgesteld. Ook de kleppen zijn gesteld maar hij blijft stotteren. Ik had nog een nieuwe membraam voor de carbarateur liggen die ik gemonteerd heb maar als ik die monteer zoals de lipjes in de zuiger en huis sparing vallen dan stotterd hij nog steeds. Wat mij opviel was dat de 2 gaatjes onderin de zuiger dan in de rechterkant van de carbarateur uit komen. Ik heb hem nu gemonteerd zodat de gaatjes zitten zoals op de foto te zien is en het stotteren is voor denk ik 90% weg. Weet iemand waar die gaatjes eigenlijk horen uit te komen want ik denk dat er toch iets niet klopt aan de stand van die zuiger.
Bijlagen
Screenshot_2020-11-19-20-45-58.png
Screenshot_2020-11-19-20-45-58.png (2.74 MiB)
Avatar gebruiker
W123
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 06 sep 2006, 21:40
Roepnaam: Ronnie
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 307D camper uit 1984.
Opel Corsa uit 2016.


Re: zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor Jeroen » 20 nov 2020, 10:30

Het is me niet helemaal duidelijk welke gaatjes je bedoelt? Bedoel je op de bevestigingsring (die twee rode stippen) of het vacuumzuigertje?

Ik heb een paar jaar geleden ook dezelfde klus gedaan:

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-y ... ost4435069

Voordat betreft de membraan; die kan maar op een manier worden gemonteerd. Zit een een lipje aan, maar dat had je al gezien.

Mijn W123 200 haperts ook nog steeds een klein beetje. Mijn vrouw merkt het niet eens, maar ik wel! :) Net als jij alles zo’n beetje wel vervangen.
Ik ben er vorig jaar mee naar Cor de Jong geweest ( https://mercedes-klassiekerservice.nl ). Die raadde aan om zoveel mogelijk originele Mercedes bougie/bobine kabels te gebruiken. Een ander probleempje is dat onze motoren vaak erg schraal worden afgeregeld op CO. Weliswaar goed voor het milieu, maar niet noodzakelijk om door de APK te komen. Bij mij het CO wat hoger gesteld en dat maakte de motor een stuk rustiger.

Je moet eigenlijk even je motor aan een goede analyser hangen om eens te kijken wat de verschillende (hoog) spanningen doen. Je CO heeft daar ook invloed op.

Succes ermee

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor W123 » 20 nov 2020, 13:12

Ik bedoel inderdaad de 2 gaatjes bij de rode stippen. Die zouden nu verkeerd zitten want als ik hem monteer zoals jij zegt met de 2 lipjes goed rijd hij zeer slecht. Nu heb ik ze een kwart slag gedraaid en loopt veel betef maar niet goed genoeg. Zouden er verschillende membramen zijn waar die lipjes op een andere plaats uitkomen. Ik wil eigenlijk weten of ze inderdaad naar rechts moeten?
Avatar gebruiker
W123
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 06 sep 2006, 21:40
Roepnaam: Ronnie
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 307D camper uit 1984.
Opel Corsa uit 2016.


Re: zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor Jeroen » 20 nov 2020, 13:59

Ik heb op mijn foto’s nog een keer gekeken, maar ik zie helemaal geen gaatjes op die plek op mijn foto.

Ook nog een keer het revisieverhaal over deze Stromberg nagekeken, maar ook daar niets te zien of te vinden over die gaatjes. Alleen het lipje.

Ik snap ook niet wat die gaatjes zouden moeten doen? Aan de bovenkant van de membraan staat de olie en die moet juist nergens naar toe weglekken.

Wat je wel even kunt controleren: De vastzet schroef in het zuigertje moet wel op de juiste plek komen. Aan de zijde waar ook de stationair schroef zit. Als die goed zit en de membraan op de juist wijze met de lipjes wordt geplaatst zou het allemaal goed moeten zijn!
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor john37 » 21 nov 2020, 12:02

Oudere autos (met name carbutrateur) lopen vaak lekkerder op een CO van 1 - 1.5%
Modernere moeten liggen op 0.3% of lager. Lager CO is armer mengsel dat lastiger ontbrand.
Aan de hand van de kleur van je bougies kun je zien of de auto op zich prima, (veel) te vet of (veel) te arm loopt,

Hoogspanningsverloop zegt iets over verloop van de verbranding. Bij moderne autos (met OBDII) wordt dit gemonitored en als het (meerdere/veel) keren niet in orde volgt de foutcode: Pxxxx Misfire.
john37
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 23 sep 2020, 10:18
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: We hebben een 190E en 300SE en zitten nu ook wel eens te kijken naar een W123


Re: zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor W123 » 21 nov 2020, 18:30

Vandaag de carberateur eraf gehad en schoongemaakt . Je kon in de flotterkamer zien dat er een tijdje vocht in heeft gezeten hij heeft namelijk ongeveer 2 jaar stil gestaan. Hij rijdt nu weer stuk beter maar nog niet 100% .
Avatar gebruiker
W123
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 06 sep 2006, 21:40
Roepnaam: Ronnie
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 307D camper uit 1984.
Opel Corsa uit 2016.


Re: zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor iwemalpg » 23 nov 2020, 16:22

Ik ken het probleem met de lipjes.

De gaatjes voor de onderdruk moeten naar de gasklep wijzen.
Al de lipjes niet kloppen dan haal ik het lipje van de zuiger weg en lijn alles goed uit tijden het monteren.
Al je de zuiger er nog ooit uithaalt dan zet je hem in ieder geval goed terug.

Let op met de olie in de demper.
De dikte is van belang voor het goed oppakken.
Zomaar motorolie er in doen geeft problemen.

Co waarden van 0,3% zijn met moderne motoren alleen te halen met een cat.
Of met een hoogwaardige gecomputeriseerde ontstekingsdriver.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
iwemalpg
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 01 aug 2020, 11:19
Roepnaam: Hugo
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor john37 » 26 nov 2020, 20:52

Er moet vrij dunne olie in de carburatuur demper.
Zoek ff op SU of Stromberg Damper oil en je gaat hem vinden.
john37
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 23 sep 2020, 10:18
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: We hebben een 190E en 300SE en zitten nu ook wel eens te kijken naar een W123


Re: zuiger stromberg 175cd

Berichtdoor Jeroen » 27 nov 2020, 10:30

john37 schreef:Er moet vrij dunne olie in de carburatuur demper.
Zoek ff op SU of Stromberg Damper oil en je gaat hem vinden.


Ik heb deze olie:

https://www.carburateurwinkel.nl/conten ... teurs.html

Wat per liter de allerduurste olie is die ook ooit heb gekocht, zorg dus wel dat je membraan dicht is, geen scheuren. Nadat ik mijn membraan een paar jaar geleden heb vervangen en met deze olie gevuld, nooit meer hoeven bijvullen.

Dus de initial prijs is effe schrikken, maar het gaat wel lekker lang mee!

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten