[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
zwaar "incontinente" OM 617 952 : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 apr 2024, 07:00

zwaar "incontinente" OM 617 952

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

zwaar "incontinente" OM 617 952

Berichtdoor Unigeert » 10 feb 2015, 22:35

Een hele tijd gelden is er iets fout gegaan met mijn Unimog 404 met OM617 952. ik vrees serieus fout. Door verhuizing en opstart van diverse bouwprojecten (waaronder grote werkplaats) heb ik lang niet durven beginnen met uitzoeken wat er is.

Op een warme zomerdag mocht de 404 een trailer met minigraver trekken (ca 3 ton trekgewicht) door heuvelachtig gebied. Na een aantal kilometers kreeg ik langzaam minder vermogen en kort voordat ik op bestemming was haalde ik op het vlakke nog maar ca 60 km/h( dat is normaal echt wel 90-100). Motortemperatuur en oliedruk bleven de gehele tijd zoals ze horen.
Na de motor uitgezet, en diverse papierhandelingen vervolmaakt, te hebben wilde de motor niet meer starten. De oliekoeler leek wel een straalkachel (zit voorop de wagen). Door wat oliedruppels onder de wagen maar even olie gepeild: er hing nog net één druppel aan de stok!
Na heel veel olie bijvullen en afkoelen starte de motor met moeite maar leek het daarna weer goed te doen. Bij het slechte starten was de oliedruk wel lager, ca 0.5 tot 1 bar Helaas op de terugweg zonder trailer nog minder vermogen en uiteindelijk met nog geen 50 km/h thuisgekomen.
Nu loopt de olie er als vanzelf uit via krukaskeering en carter, zelfs na een half jaar nog.

Verwijderen carter staat op het programma, evenals compressiemeting. De turbo lekt geen olie en heeft geen axiaal spel.

Vallen de symptomen enigszins binnen een "bekend" OM 617 euvel?
Hoort het oliefilterpatroon "gedeeld" te zijn of is deze uit een stuk?

Ik ben benieuwd, groet, Geert
Unigeert
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 03 nov 2013, 15:36
Woonplaats: Zweden
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: zwaar "incontinente" OM 617 952

Berichtdoor JantjeV8 » 11 feb 2015, 10:16

Nee, dit is niet direct een standaard euvel.

Inderdaad zou ik ook eerst de turbo verdacht hebben.
Oliefilter is, althans heb ik nog nooit anders gezien, 1 inzetdeel, gewoon een ronde cilindrische filter.

Het klinkt alsof je een aanloper hebt gehad, maar dat is mogelijk wel een heel vroege diagnose op basis van die paar regels tekst.

Ik zou eerst beginnen met wat zaken te meten, komt er voldoende brandstof (lucht, filter dicht, vocht in de brandstof). Oliefilter, (dicht/vuil, hoe is de druk met een nieuw filter/ zonder filter).

Dan de olie er af laten lopen, toestand goed bekijken.
Uitlaatspruitstuk er af nemen, aan de kanalen kun je ook veel herkennen, en dan ben je niet ver meer van de kop te lichten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: zwaar "incontinente" OM 617 952

Berichtdoor Wiebren240D » 11 feb 2015, 15:12

Hallo Geert

wat Jantje zegt dat zou ik ook eerst even uit zoeken.
maar kijk ook even naar de thermostaat van de oliekoeler die hoort in het olie filter te zitten.
want een oliekoeler hoort pas te gaan werken als de olie heet word.
maar daar krijg je deze klachten niet van net wat jan zegt een beginnende vast Looper dat zit er wel in.

ik wens je veel suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4186
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten