MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 feb 2021, 19:02

Remmen ontluchten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Remmen ontluchten

Berichtdoor Beast » 18 feb 2021, 22:04

Ik heb zo goed als alles vernieuwd van de remmen. Ik probeer deze nu te ontluchten. Maar gaat precies niet zo goed. Ik heb zo een vacuüm potje die werkt met compressor. Er blijft precies licht uitkomen. Uiteraard vul ik het potje op de rem pomp constant bij. Doe ik iets fout? Of duurt dit gewoon heeeeeel lang... kan er iets fout zijn in het plastieken potje op de rem pomp ? Alvast bedankt voor hulp en info.
Beast
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 sep 2020, 10:04
Roepnaam: Beast
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor RD500sec » 18 feb 2021, 23:03

Met zo’n vacuüm ontluchter heb ik minder goede ervaringen.
Ik gebruik liever een apparaat waarmee je onder druk de vloeistof vanaf het reservoir in het systeem pompt.

Zitten de remklauwen achter goed om? Met de ontluchting boven?
Zitten alle leidingen en slangen goed vast?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 842
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor John.M » 18 feb 2021, 23:12

Het ontluchten van het remsysteem gaat het beste, en het makkelijkste, met een overdruk systeem!
Ik heb dit zelf in elkaar gefabriceerd met een plantenspuit, een dop van het remvloeistof reservoir, daar een gaatje in gemaakt en met een slang koppelingetje aan de plantenspuit gemaakt. Kosten iets van € 12 of zo
IMG_4680.JPG
IMG_4680.JPG (197.19 KiB)

IMG_4681.JPG
IMG_4681.JPG (202.68 KiB)

IMG_4682.JPG
IMG_4682.JPG (262.47 KiB)


Dan de remvloeistof in de plantenspuit, die pomp je licht op druk, dan bij de remklauwen wiel voor wiel de plunjer lossen en de vloeistof even doorlaten lopen tot er puur schone vloeistof uit komt.
IMG_1942.JPG
IMG_1942.JPG (178.29 KiB)
Avatar gebruiker
John.M
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor en een W169 A160


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Beast » 18 feb 2021, 23:27

Ja denk dat alles juist zit en goed is aangesloten.
Ik ga testen met de planten spuit. Bedankt voor de duidelijk uitleg en foto’s.
Beast
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 sep 2020, 10:04
Roepnaam: Beast
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor afrite_a4 » 19 feb 2021, 00:07

Ik gebruik de Eezibleed; werkt bij mij fantastisch. Nu je toch bezig bent, vergeet niet om ook de remolie te verversen van de koppelingscilinder (aangesloten op de versnellingsbak). Deze wordt vaak vergeten. Elke twee jaar ververs ik het hele systeem.
Groeten
Harry
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam: Harry
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Jeroen » 19 feb 2021, 07:29

Ik heb zowel een Eezibleed als een vacuumontluchter.

Het probleem met de vacuumontluchter is dat als je de nippel op de klauw losdraait er ook lucht via het schroefdraad wordt ingezogen. Daarmee wordt de effectiviteit een stuk minder. Eenvoudig op te lossen door wat teflon tape erom te draaien.

Ik heb ook nog een keer een ander probleem ervaren, wellicht even bij jou te controleren. Mijn vacuumontlucht komt met een vulpotje wat je op zijn kop in het remvloeistof reservoir zet. Dus pijpje, vloeistof in het vulpotje blijft erin staan totdat het niveau in het remvloeistof reservoir onder het pijpje komt, dan vult ie vanzelf het niveau aan.

Waar je even op moet letten is dat het pijpje niet te diep in het remvloeistofreservoir steekt. In dit reservoir zit een schotje wat het reservoir in twee gescheiden ruimte verdeeld. Dit ivm met het realiseren van twee gescheiden remcircuits. Je vult het reservoir in een van die twee ruimten, als deze vol is loopt ie over in de tweede.

Als het pijpje van het vulpotje te diep steekt, vult de eerste gescheiden ruimte niet volledig en loopt dus niet over naar de tweede ruimte. Het duurde even voordat ik er achter kwam, soms is het lastig te zien. Maar het pijpje moet hoog genoeg in het reservoir steken zodat beide ruimtes worden gevuld. Zoniet dan zal je steeds op een van de remcircuit (voor/achter) lucht blijven trekken!!

Hier kun je mijn vacuumontluchtavontuur nog even nalezen (in het Engels helaas) even scrollen voorbij de fietsreparatie. Dan beschrijf ik dit probleem.

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-y ... er-14.html

Nog even een tip: Mocht je toch over stappen op een eezibleed of iets of druk, check dan even de bevestiging van de slang van het reservoir naar de koppelingscilinder. Normaal staat daar geen druk op, bij mij zat er geen slangenklem op. toen ik de boek ooit eens een keer onder druk zetten sprong the slang eraf en de remvloeistof mij om de oren

Succes ermee

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor afrite_a4 » 19 feb 2021, 09:32

Een kleine aanvulling op de tips van Jeroen over Eezibleed:
- om safe te spelen gebruik ik altijd 1bar max ipv het geadviseerde 1,4
- zet, tijdelijk, een slangklem op de slang van het reservoir, als je twijfelt over de staat van die slang.
- dit is een goed moment om het reservoir los te maken en een goed wasbeurt te geven.
- het allerbelangrijkste, want hier gaat het vaak mis en wil je zo’n ding nooit meer gebruiken: maak zowel de vulopening van het reservoir als het passende deksel van de Eezibleed goed schoon, vet vrij en droog. Op deze manier krijg je een perfecte afdichting en lekt er geen olie langs het deksel!!!!

Groeten
Harry
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam: Harry
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Beast » 19 feb 2021, 22:37

Bedankt voor deze mooie uitleg. Vandaag een eezibleed gaan halen. Nog niet getest. Hopelijk meer succes dan met mijn vacuüm toestel.
Gr christophe
Beast
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 sep 2020, 10:04
Roepnaam: Beast
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Beast » 19 feb 2021, 22:41

Nog een kleine vraag. Als ik de eezibleed gaan aansluiten op de dop hoe kan de lucht die nog in het potje zit er dan uit?
Beast
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 sep 2020, 10:04
Roepnaam: Beast
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Beast » 19 feb 2021, 22:43

afrite_a4 schreef:Ik gebruik de Eezibleed; werkt bij mij fantastisch. Nu je toch bezig bent, vergeet niet om ook de remolie te verversen van de koppelingscilinder (aangesloten op de versnellingsbak). Deze wordt vaak vergeten. Elke twee jaar ververs ik het hele systeem.
Groeten
Harry


De remplie van de koppelingscilinder gaat die ook via het zelfde olie potje van de remmen? Of is er een apart potje olie voor deze?
Gr Christophe
Beast
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 sep 2020, 10:04
Roepnaam: Beast
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor afrite_a4 » 20 feb 2021, 02:51

Bekijk eerste dit filmpje: https://youtu.be/JBLzzPjYfgk erg handig.

Bedek preventief de ruimte rondom het reservoir met oude doeken en keukenpapier en zorg voor een emmer vol met water en afwasmiddel voor als het mis gaat. Remolie is erg agressief.
Ik maak vooraf het reservoir leeg; dat hoeft niet via de remnippels. En om niet te vergeten; sluit eerst het geheel aan zonder het flesje van de eezibleed te vullen met remolie en koppel de luchtslang (flesje eezibleed) aan een autoband met max 1 bar lucht. Luister en controleer goed of je lucht hoort/ziet ontsnappen! Als alles goed is aangesloten, kun jij aan de slag. Let wel op dat je altijd de luchtslang ontkoppelt alvorens het reservoir of het flesje te openen. Dat wordt vaak vergeten; vooral wanneer men merkt dat het eezibleedflesje bijna leeg is en besluit extra olie erbij te vullen !!!!

Het remoliereservoir bestaat uit 2 delen, 1 voor de remmen en 1 voor de koppeling. Geen ander potje dus :grin: !
Volgorde van bleeden is: rechtsachter, linksachter, rechtsvoor, linksvoor en als laatste doe ik de koppelingscilinder bij de bak.

Klinkt allemaal zo moeilijk, maar na de eerste keer zul je merken dat het niets voorspelt!

Succes!
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam: Harry
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Jeroen » 20 feb 2021, 07:36

Beast schreef:De remplie van de koppelingscilinder gaat die ook via het zelfde olie potje van de remmen? Of is er een apart potje olie voor deze?


Dezelfde, zie mijn eerder berichtje, Loopt een slang van het reservoir naar de koppelingscilinder. Zorg dat de slang goed vast zit voordat je er een drukontluchter zoals een eezibleed op zet.

De eezibleed werkt uitstekend. Het enige, je moet hem op een reserveband aansluiten en maximaal 1,4 bar druk. Dus je moet daarna weer je reserveband op spanning brengen. Ik heb een verloopnippel gemaakt zodat ik ‘m op mijn compressor kan zetten. Die dan wel op minder dan 1,4 bar moet worden ingesteld. Gaat wat sneller.

Maar als we gaan toeren met de W123 of met mijn Spider in het buitenland, hebben we altijd een eezibleed bij ons. al vaak plezier van gehad.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Beast » 20 feb 2021, 23:36

De eezibleed doet het heerlijk ! Op een half uurtje perfect kunnen ontluchten. Terwijl ik het vacuüm systeem die ik eerder gebruikte, een uur of vier zonder succes mee bezig was.
Nogmaals super bedankt voor jullie super tips en mooie uitleg. De tip van de emmer met zeepwater kwam onmiddellijk te pas. Bij het op druk brengen van het olie potje was het rubberen dopje niet blij (zie foto). Olie spoot plots beetje overal :grin: Ik heb deze afgedicht zodanig ik welk kon op druk brengen. Maar zijn deze bij de dealer apart te koop? Of ga ik ergens op de sloop eentje moeten scoren.
Groetjes Christophe
Bijlagen
A684C8B3-4AAD-400E-B28D-637D8FB8B0BF.jpeg
A684C8B3-4AAD-400E-B28D-637D8FB8B0BF.jpeg (187.26 KiB)
DA34F85E-C977-4FDB-B3A3-D1323970CD3F.jpeg
DA34F85E-C977-4FDB-B3A3-D1323970CD3F.jpeg (740.35 KiB)
Beast
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 sep 2020, 10:04
Roepnaam: Beast
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor RD500sec » 21 feb 2021, 00:57

Die rubber dopjes zijn los te koop bij de dealer.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 842
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Beast » 21 feb 2021, 09:29

RD500sec schreef:Die rubber dopjes zijn los te koop bij de dealer.



Ik ga morgen eens zien. Bedankt
Beast
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 sep 2020, 10:04
Roepnaam: Beast
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor afrite_a4 » 21 feb 2021, 20:38

Fijn dat het gelukt is :handgestures-thumbup:
Voor die dopjes; Mercedes dealer of check onderstaande link van Steronderdelen:
https://www.steronderdelen.nl/assortiment/mercedes-w123/w123-remonderdelen/afsluitdop-remvloeistofreservoir-2/

Groeten
Harry
afrite_a4
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 07 sep 2007, 16:51
Woonplaats: Brabant
Roepnaam: Harry
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Remmen ontluchten

Berichtdoor Beast » 21 feb 2021, 21:08

afrite_a4 schreef:Fijn dat het gelukt is :handgestures-thumbup:
Voor die dopjes; Mercedes dealer of check onderstaande link van Steronderdelen:
https://www.steronderdelen.nl/assortiment/mercedes-w123/w123-remonderdelen/afsluitdop-remvloeistofreservoir-2/

Groeten
Harry


Inderdaad deze zijn het. Ga eerst bij dealer kijken. Bij ster onderdelen heb 7,5€ transport naar België.

Groeten Christophe
Beast
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 28 sep 2020, 10:04
Roepnaam: Beast
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten