MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2022, 14:27

Roest en een kogelrubber

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderator: Bram Jansen

Roest en een kogelrubber

Berichtdoor Chaco » 16 dec 2019, 12:18

Hallo,

Onlangs heb ik gezien dat er een rubber van een kogel waarschijnlijk aan vervanging toe is. Deze zit vlak boven de voorband. Alleen weet ik niet hoe dit onderdeel heet (om een nieuwe te bestellen).

Ook heb ik een roestplek aan de rechterzijkant die ik wil gaan behandelen. Weet iemand toevallig of dit een apk afkeurpunt is? Het zit bij de rechterachterdeur en een stukje achterscherm. Tips hierbij zijn ook welkom :)

Groeten Chaco
Bijlagen
9F46E665-D072-4DE4-848F-D48AE982BC54.jpeg
Roestplek aan de rechterachterzijde
9F46E665-D072-4DE4-848F-D48AE982BC54.jpeg (2.21 MiB)
40538C5F-A29B-4500-92E7-0E045BED33B8.jpeg
Rubber dat denk ik aan vervanging toe is
40538C5F-A29B-4500-92E7-0E045BED33B8.jpeg (2.46 MiB)
Chaco
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor resultit » 16 dec 2019, 15:36

Roest lijkt me voorlopig nog geen apk afkeur, het mooiste is om er een hoek in te (laten) lassen.

Die rubbers vervangen is nog een flinke klus er zijn op Youtube 10 tallen fimpjes te vinden hoe je dat zelf kunt doen zoek maar eens op W123 front suspension rebuild,
https://www.youtube.com/watch?v=t7uN9tJjAYw
In de meeste gevallen heb je er wel een verenspanner voor nodig om de voorste veer te verwijderen en de draagarm te demonteren om daarna de bussen en rubbers te vervangen.
De vraag is dan als toch alles los is kun je misschien beter meteen alles vervangen rubbers fusee kogels , stuurkogels e.d dan heb je daar de komende jaren geen omkijken meer naar.

Succes Peter
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 16 dec 2019, 15:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Youtube in topic gezet
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor Luke » 16 dec 2019, 16:42

De roest zou ik zo snel mogelijk aanpakken, als je eenmaal begint te prikken valt het eigenlijk altijd tegen. Je kunt overzetdelen kopen en passend maken. Hier zit dan weer een lipje aan wat je op de dorpel kunt lassen. Het nieuwe gedeelte dan niet over het oude heenzetten, dan krijg je juist weer roestvorming, maar het oude metaal eruit slijpen.

Dat hoesje voor de bovenste fuseekogel (weet niet of je hem officieel zo mag noemen) heb ik ook vervangen en gewoon bij auto elektra gekocht, incl nieuwe klemringetjes. Wel even nieuw vet in de kogel doen. Ik heb het zonder veerspanner gedaan, maar had wel fuseevorken nodig.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor Weizengelb » 16 dec 2019, 19:34

Hoi Chaco,

Helaas denk ik dat die hele hoek is weggeroest :unsure: Er zit al plamuur op en als je dat gaat schoonmaken zit er waarschijnlijk een groot gat onder. Is dit de enige plek op de auto? Dan is het misschien begonnen met een kleine schade.

Succes, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor JantjeV8 » 16 dec 2019, 21:26

Ik heb de indruk dat die hoek al eens wat mee gemaakt heeft. De vormen van randen en overgangen zijn niet origineel. Er is denk ik al heel wat aan weg geboetseerd... :shock:

De spatbordrand is niet gauw een apk punt, maar de koker naar de c-zuil wel. De kriksteun zit er onder, het draagt de achterkant van de auto, belangrijk knooppunt.

Dat rubbertje is inderdaad een kogelhoesje van de bovenste fusee. Als het kogeltje geen speling heeft volstaat het vervangen van het rubbertje. Dat kogeltje is niet los vervangbaar, dus dan zou dat hele draagarmpje vervangen moeten worden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4324
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor Chaco » 16 dec 2019, 22:39

Allereerst dank voor jullie reacties!

@resultit: Je bedoelt dat ik een zelfde orgineel hoekje van een W123 neem en die erin laat lassen?
Bij een garage uit de buurt is me verteld dat het rubber er slecht aan toe is en dat ik het zeker zal moeten vervangen. Ik hoefde voor het vervangen van het rubbertje de draagarm niet los te halen volgens hen, maar dat klopt dus niet. Ook vertelden ze dat dit rubbertje en de roestplek zeker een apk afkeur zullen zijn, terwijl ik een tijdje terug bij de rdw ben geweest voor een keuring waarbij ze er niets over gezegd hebben ( in dezelfde staat destijds). Bedankt voor het filmpje trouwens nog!

@luke: Ik heb het telkens uitgesteld, maar wil er inderdaad zo snel mogelijk wat aan gaan doen. Ik neem de tip mee van het oude metaal er helemaal uit slijpen. Fuseevork zal ik zeer waarschijnlijk wel nodig hebben, was ook nodig in het filmpje wat resultit heeft gestuurd.

@weizengelb: het kan zijn dat de hele hoek weggeroest is, ik durf er eerlijk gezegd niet doorheen te prikken. Dit is inderdaad voor nu de enige roestplek op de auto Ik heb de auto zo aangeschaft dus weet niet precies wat daar gebeurd is. Het kan begonnen zijn met een kleine schade. Ik denk niet dat er al op geplamuurd is, tenminste dat heb ik niet gezien.

@jantjev8: hmm dat is raar, de andere kant van de auto ziet er hetzelfde uit, maar dan zonder roest. De roest loopt ook niet door naar onder, maar echt alleen wat er op de foto te zien is. En het is ook het makkelijkst om het hele draagarmpje in z'n geheel te vervangen? Als ik maar niet opnieuw de banden moet laten uitlijnen.
Chaco
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor resultit » 16 dec 2019, 22:58

Ik zou de auto eerst zo naar de APK keuring brengen misschien is die toch wel goed zo en anders krijg je de kans om de auto binnen 2 weken gratis te laten herkeuren laat de keurmeester een beetje merken dat je de auto zelf wilt repareren als er wat aan mankeert, zorg ervoor dat kleine dingen goed zijn zoals de verlichting, ruiten sproeier, ruitenwisser bladen als ze eenmaal beginnen met schrijven .....

Een buitenste spatbord rand kun je zo kopen daar kun je dan een hoek van afhalen en inlassen misschien dat je dan nog een stukje te kort bij de dorpel komt maar dat is eenvoudig bij te maken met een stukje plaat.
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor Chaco » 17 dec 2019, 01:55

Bedankt voor de tips!
Dit is wat ik gevonden had op autodoc, dat is denk ik wat je bedoelt?
Bijlagen
9F502995-F57E-4885-8217-AEEB7D9E29EB.png
9F502995-F57E-4885-8217-AEEB7D9E29EB.png (146.15 KiB)
61B689A4-3595-40EB-A77D-9ED5CC22EE2E.png
61B689A4-3595-40EB-A77D-9ED5CC22EE2E.png (181.72 KiB)
Chaco
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor JantjeV8 » 17 dec 2019, 08:25

Chaco schreef:Allereerst dank voor jullie reacties!
Ik hoefde voor het vervangen van het rubbertje de draagarm niet los te halen volgens hen, maar dat klopt dus niet.

De draagarm hoeft niet los, maar de draagarm moet wel gescheiden worden van de fuseepoot. Daartoe heb je veel gemak van een vork of kogelpersje.
Uitlijnen heeft hier niets mee van doen.

Een stuk uit een andere auto slijpen is ook niet alles.
Zo'n knooppunt bestaat uit verschillende stukken plaatwerk die bij elkaar komen. Een stuk exact op maat slijpen met alle ontmoetingen er aan is bijna onmogelijk, dan ga je nog grote gaten dicht zitten bakken. Zo'n hoek zou ik iets verder ontleden. Wel ineens er uit slijpen, maar in de oorspronkelijke stukken weer opbouwen. Dan heb je niets aan een donorauto, maar gewoon een paar stukken plaat, wat hamers, blokken hout en een linkse en rechtse schaar.

Of het nu al een apk punt is weet ik niet. Bij twijfel over roest mag een keurmeester er wel in prikken. Het zal het vanzelf worden. Maar ook moet je je bedenken dat door dit soort roestplekken er veel meer water in je kokerbalken komt en dat dat niet preventief werkt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4324
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor Toontje » 17 dec 2019, 09:14

mmmm bekende punten hahahhahahaha als je er wat meer van wil zien moet je op facebook maar ff zoeken naar freubelpaleis ben toevallig met zulke hoeken bezig
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190 diesel 1986


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor Toontje » 17 dec 2019, 09:15

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190 diesel 1986


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor WJ15129 » 17 dec 2019, 11:27

Als ik de foto bekijk gaat het niet om het rubbertje wat om de kogel zit maar om het rubber tussen de draagarm en de stabilisatorstang. Dan heb je geen kogeltrekker nodig, tenminste, als het rubber er uit geschoven kan worden zonder de draagarm te demonteren.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E 1985


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor Chaco » 21 nov 2022, 23:09

Heeft iemand enig idee waar ik zulke aftermarket stofhoesje/ kogelhoesje kan vinden voor de kogels net boven de voorbanden? Ik heb me rotgezocht maar kan zelf niks vinden van de maat die ik nodig heb. Plaatselijke auto onderdelen shops hadden niets soortgelijks liggen helaas. Zelf heb ik het oude hoesje gemeten en kwam op de volgende binnendiameters: boven +-30mm en onder +-11mm. Scheelt al gauw een hoop geld als ik er een aantal vervang en natuurlijk ook voor alle andere liefhebbers op dit forum.
Bijlagen
IMG_20221121_221345.jpg
IMG_20221121_221345.jpg (231.41 KiB)
Screenshot_2022-11-21-22-10-44-801_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2022-11-21-22-10-44-801_com.miui.gallery.jpg (916.31 KiB)
Screenshot_2022-11-21-22-10-41-987_com.miui.gallery.jpg
Screenshot_2022-11-21-22-10-41-987_com.miui.gallery.jpg (953 KiB)
Chaco
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam: Chaco
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Roest en een kogelrubber

Berichtdoor RD500sec » 22 nov 2022, 13:17

https://www.womiprofessional.com/nl/wer ... ogelhoezen

Je zou hier kunnen kijken.
Een zak met elastiekjes die ook wordt aangeboden is raadzaam om mee te bestellen, die kun je gebruiken om de hoesjes vast te klemmen, zowel de grote als de kleine diameter.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten