MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 jan 2020, 06:03

Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor groove_champion » 20 nov 2019, 21:22

Hallo Allen,
Ik was me al een tijdje aan het oriënteren om de Mercedes weer op LPG te laten lopen (ook in verband met de e10 brandstof) Waar ik tegenaan loop is toch de gastank.

Ik heb veel gezocht op internet en ben verschillende oplossingen tegengekomen, echter kom ik er niet helemaal uit wat ik nou de beste is. Ik heb zelf een voorkeur voor optie 1 en 3 maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie meningen!

Wat ik graag zou willen is het zo onzichtbaar mogelijk in te bouwen, zodat je het van buiten en van binnen niet ziet.

Optie 1:
Verticale LPG ringtank op de plaats van het reservewiel.

LPG Tank stehend S124.jpg
LPG Tank stehend S124.jpg (36.71 KiB)

Mercedes-W123-stehender-Tank-Autogas-Venturi-969x1024 (1).jpg
Mercedes-W123-stehender-Tank-Autogas-Venturi-969x1024 (1).jpg (199.12 KiB)

gastanks .jpg
gastanks .jpg (1.58 MiB)


+ je ziet niet dat er een LPG tank is ingebouwd
+ past zonder al te veel grote aanpassingen
- Deze tanks, van met merk Irene (speciaal ontwikkeld hiervoor) zijn vrij prijzig na informeren kom ik uit op 545,54 euro (artikelnummer: IVER650240). Stako maakt ze ook, de tank die past inclusief beugel (artikelnr: V65006412) komt uit op 570,50 euro
- Max 53 liter tank mogelijk en daar dan 80% vulling van...
- Geen reservewiel meer in de auto

Optie 2:
Horizontale ringtank op de plaats van de benzinetank monteren en een kleinere brandstoftank monteren

mercedes lpg.jpeg
mercedes lpg.jpeg (82.58 KiB)

mercedes lpg1.jpeg
mercedes lpg1.jpeg (73.06 KiB)

Foto even geleend van het forum:
forum7.JPG
forum7.JPG (61.08 KiB)


+ alles zit onder de auto
+ reservewiel is mee te nemen
- De LPG ring tank kan niet te groot(hoog) zijn, anders zie je hem van de zijkant of achterkant van de auto
- Erg kleine benzinetank en moet op maat gemaakt worden
- niet praktisch om in een vierkante ruimte onder de auto een ronde tank te monteren
- je ziet mogelijk aan de achterkant/zijkant de ringtank zitten


Optie 3:
Cilindertank monteren half door de kofferbak bodem heen en daarachter een benzinetank uit een volvo 240 station

aanzicht vanuit de kofferruimte:
volvo-240-245-dl-lpg.jpg
volvo-240-245-dl-lpg.jpg (159.13 KiB)

IMG_3929.JPG
IMG_3929.JPG (6.62 MiB)

Aanzicht onder de auto: (even onder zo'n volvo 240 station gedoken)
lpgtank.jpg
lpgtank.jpg (4.66 MiB)


+ optimaal benutten van de vierkante ruimte onder de auto
+ Relatief grote LPG tank en relatief grote benzinetank onder de auto
- volgens mij een grote ingreep omdat er een deel van de kofferbakbodem weggeslepen moet worden. Hierdoor raakt ook een stuk originaliteit verloren

Optie 4:
Cilindertank in de kofferruimte:

DSC05030.jpg
DSC05030.jpg (73.23 KiB)

DSC04926.jpg
DSC04926.jpg (81.75 KiB)

MB_W123_LPG_inbouw_voorbeeld.jpg
MB_W123_LPG_inbouw_voorbeeld.jpg (78.02 KiB)


+ Quick win....
- Ziet er niet uit
- niet praktisch
- Zonde... Hier voor heb je geen station
- vol in het zicht
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor Toontje » 21 nov 2019, 08:39

beste optie is een diesel nemen
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10146
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: 's-Heerarendskerke (Zeeland)
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor RD500sec » 21 nov 2019, 21:25

En een cdi inbouwen 8-)


Zonder gekheid:

Optie 1 zou voor mij de voorkeur hebben, ook met het oog op originaliteit.
Optie 2 met de ringtank onder de auto ipv de benzinetank, kom je snel in problemen met de bodemvrijheid bij de grotere tanks, plus er moet een nieuwe benzinetank gemaakt worden.
Optie 3 vraagt (te) veel aanpassen aan de auto wat mij betreft, maar kan best praktisch uitpakken.
Optie 4 is geen optie.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 640
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor Weizengelb » 22 nov 2019, 17:55

Hoi,
Ja dit was voor mij ook altijd de reden om een diesel T te willen.
Als je geen lange afstanden rijdt is de ringtank in plaats van het reservewiel wel een goede optie, de rest vergt meer ombouw. De normale tank achterin is gewoon absurd in een T.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2264
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor groove_champion » 25 nov 2019, 09:41

Dank voor jullie input :handgestures-thumbup: Hiermee ben ik ook tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk toch moet gaan voor optie 1 om het reservewiel te vervangen door een staande tank. Als de auto op LPG loopt ga ik wellicht kijken naar de optie om een extra LPG tank te monteren zoals in optie 3

Begrijpelijk de keuze voor een diesel, echter heb ik nou eenmaal een benzinemotor :grin
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor Wietse » 25 nov 2019, 13:20

ik heb nog een optie,
300TD
280CE op LPG
280TE op benzine :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

maar even serieus.
Ik heb er ook veel naar gekeken, al jaren, ook al die foto's gezien.
Persoonlijk zal ik gaan voor op de plek van het reserve wiel. Het reserve wiel zelf is los makkelijk mee te nemen achterin.

Besef ook dat LPG niet alles is, vriend van mij heeft 3 weken terug een gebruikte installatie in laten bouwen en hij is nu 5 backfire's verder. slang kapot, gewone stuwklep krom, en nog iets wat we nog niet kunnen vinden want hij blijft niet op benzine lopen als die warm is. Ik denk het armpje waar die stuwklep aan zit. Maar goed, Dusssss. met deze ervaringen denk ik zelf voor mijn benzine Benz, lekker benzine.

En je hebt een hele mooie Benz, die zal ik echt origineel houden dus geen vloerdelen eruit slijpen.

Wietse
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 866
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor groove_champion » 25 nov 2019, 14:28

Luxe :lol: !
Ik heb naast de leaseauto nog een W108 280s staan op LPG. Die 280TE die je hebt is erg mooi!

Plek op het reservewiel is inderdaad de beste optie lijkt me. Op zich is 53 liter (42liter netto) LPG nog redelijk te doen. Dan zou ik een actiradius hebben van ongeveer 250 a 300 km.
Ik zou ook gelijk een backfireklep plaatsen ipv de dichte stuwklep. In mijn m102 had ik er ook een geplaatst en mocht er een backfire zijn dan bleef in ieder geval de boel heel.
Ik heb veel goede ervaringen met LPG in Mercedessen, ga het ook zeker zorgvuldig inbouwen en onderhouden.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor PascalvD » 26 nov 2019, 09:10

Ik zou ook voor optie 13 (1 en 3) gaan

Dan ziet er het het beste en veiligste uit


Zelf rijd ik met mijn W114 coupé met m110 carburateur ook op LPG
Ik heb een 100L tank in de kofferbak liggen door de overgang in de kofferbak valt ie niet echt op en kost het niet veel ruimte
Zelf ooit 1 keer een backfire gehad dat was een paar tellen voordat ik een klep door de zuiger had :whistle:

Verder nooit echt LPG problemen gehad
Binnenkort wel over naar een koprevisie met indien nodig LPG zittingen omdat er een uitgestelde klep is
Al rijd mijn Benz nog zo snel de politie vind mij wel.

Mijn toppics of my story:
W114 project
Even voorstellen

Mijn werkgever :wij kunnen olie slangen en remleidingen/remslangen leveren
PascalvD
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 dec 2012, 20:30
Roepnaam: Pascal
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W114 met een M110 motor.


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor Wietse » 27 nov 2019, 21:37

- Deze tanks, van met merk Irene (speciaal ontwikkeld hiervoor) zijn vrij prijzig na informeren kom ik uit op 545,54 euro (artikelnummer: IVER650240). Stako maakt ze ook, de tank die past inclusief beugel (artikelnr: V65006412) komt uit op 570,50 euro

bij lpgwebshop zie ik toch andere prijzen, of mis ik iets?
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 866
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor groove_champion » 20 dec 2019, 09:58

Wietse schreef:- Deze tanks, van met merk Irene (speciaal ontwikkeld hiervoor) zijn vrij prijzig na informeren kom ik uit op 545,54 euro (artikelnummer: IVER650240). Stako maakt ze ook, de tank die past inclusief beugel (artikelnr: V65006412) komt uit op 570,50 euro

bij lpgwebshop zie ik toch andere prijzen, of mis ik iets?


Klop, daar kost dezelfde tank (Ringtank 52L (630x220) STEP Multivalve) 141,45 €. In eerste instantie wilde ik ook daarvoor gaan. Ik heb met door een lpgspecialist laten vertellen wat het verschil is. De ringtanks op lpgwebshop zijn bedoeld voor horizontale montage. De multivalve, 80% stop en vlotter etc wijzen dan naar de bodem van de tank. Bij een exact dezelfde tank maar dan bedoeld voor verticale montage (zoals bij onze Mercedessen) is het inwendige net iets anders, hier moet alles in verticale positie naar onderin de tank wijzen. Anders kun je de tank bijna niet vullen of je krijgt er maar een beetje LPG in.

Wellicht dat het ook de moeite loont om opzoek te gaan naar de multivalve van een van deze tanks en dan in zo'n tank te schroeven van lpgwebshop.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor PascalvD » 21 dec 2019, 09:12

Je kan de vul veiligheid er ook uit halen
Met het risico dat je de tank 100% vult en in de zomer met warm weer de tank leger loopt door dat de interne druk stijgt en de veiligheid af gaat blazen zolang er geen ontstekings bronnen in buurt zijn gaat het goed
Al rijd mijn Benz nog zo snel de politie vind mij wel.

Mijn toppics of my story:
W114 project
Even voorstellen

Mijn werkgever :wij kunnen olie slangen en remleidingen/remslangen leveren
PascalvD
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 19 dec 2012, 20:30
Roepnaam: Pascal
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W114 met een M110 motor.


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor RD500sec » 21 dec 2019, 18:03

Dat is zeker een mogelijkheid, alleen niet tanken en weg zetten, maar tanken voor een rit en rijden maar, zit je zo weer op 80%. De kans dat hij dan nog afblaast op de veiligheid is nul komma niks.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 640
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor groove_champion » 21 dec 2019, 21:35

Je loopt waarschijnlijk dan alsnog tegen het probleem aan dat niks kan met het gas net onder de helft van de tank. Dan zou je een soort van langere aanzuigbuis moeten maken tot onderin.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor JantjeV8 » 22 dec 2019, 10:50

En waar laat je dan je reservewiel?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4095
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor groove_champion » 22 dec 2019, 13:21

Ik zou hem denk ik los in de kofferbak leggen in een mooie hoes of desnoods een busje meenemen om de lekke band te vullen.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor bromauto » 23 dec 2019, 11:54

hoi
ik heb een 280CE op gas een en al ellende je komt niet van backfire af en daarbij de motor is echt niet geschikt voor gas mits je de klepzittingen laat veranderen door echte gas excemplaren doe je dat niet dan blijft je kleppen stellen .als je dat laat doen dat kost toch wel wat maar mocht je het gedaan hebben dan kan je het beste de de oplossing kiezen voor 6 gas injectoren in je inlaat te plaatsen dan heb je geen last meer van backfire en je motor draait dan ook nog goed op benzine als je overschakeld
bromauto
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 jul 2010, 18:59


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor groove_champion » 24 dec 2019, 18:02

Dank voor het delen van de ervaring! Ik hoop dat het bij de station mee zal vallen. Ik heb met veel motoren op LPG gereden. Backfires waren meestal de oorzaak van een slechte afstelling of slechte delen in het ontstekingssysteem. Kleppen stellen (als het nodig is) is voor mij niet al te veel werk om met enige regelmaat te doen.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor groove_champion » 03 jan 2020, 11:28

Inmiddels een nieuwe Irene LPG tank gekocht
49320449823_7f91150f76_c.jpg
49320449823_7f91150f76_c.jpg (69.64 KiB)
:handgestures-thumbup:
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor Wietse » 03 jan 2020, 11:50

mooi hoor, succes. En ik begrijp het nu met horizontale en verticale vulling.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 866
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: Tips gevraagd: Gastank S123 station inbouwen

Berichtdoor RD500sec » 03 jan 2020, 18:04

Netjes hoor!
Maak je foto’s met de montage?
Ik ben wel benieuwd hoe zo’n tank vast zit in de auto.
Natuurlijk aan de draadbussen die aan de tank gelast zitten, maar ik ben benieuwd naar de beugel(s) naar de auto toe.

Over twee jaar is ook mijn TE 40 jaar, en ben ik van plan om ook milieuvriendelijk te gaan tanken. Alles voor het milieu :liar:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 640
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron