MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 16 nov 2018, 10:46

Trilling van de auto

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Govert » 29 dec 2014, 12:00

De moeren waarmee je de bouten vastzet moeten ook knelmoeren zijn, die zorgen ervoor dat de moeren niet los kunnen komen. Die knelmoeren kan je maar een keer gebruiken, in het originele setje voor de hardyschijven zit ook de bouten en de moeren. Verder kunnen de hardyschijven ook nog verkruimelen, ondanks goed vastzittende bouten en moeren.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6273
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Robin-H » 29 dec 2014, 12:51

Math, was jij het waarbij de complete tunnel van de versnellingsbak open gereten was door de aandrijfas?
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor 280 '76 » 29 dec 2014, 19:49

Daar heb ik ook ergens foto's van gezien. Of was het nou op YouTube?

Hoe dan ook was dat niet iets om vrolijk van te worden.
Avatar gebruiker
280 '76
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 15 jan 2014, 13:30
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280 1976, W123 280TE 1981
W124 230TE 1992, W124 230TE 1986
Seat Leon 2.0 FR 2015


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Robin-H » 29 dec 2014, 20:44

Was al een tijdje geleden... Verontrustende beelden in elk geval, toen m'n garagist erna over die schijf begon hoefde ik in elk geval niet heel lang na te denken om 'm te laten vervangen.

Enfin... we dwalen af. Ben benieuwd wat het probleem is... er zitten zoveel rubbers en bewegende delen aan die wagens van ons... bizar.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam: Robin
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Weizengelb » 30 dec 2014, 14:21

Nee dat was ik niet, maar het maakt een lawaai alsof de wereld vergaat :-o
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2082
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Mark300DT » 04 jun 2015, 23:32

Maandag as. gaan we dit draadje weer op pakken,
Gezien alles al vervangen is blijven er nog twee zaken over nl,

- de cardanas is toch niet goed gebalanceerd.
- centrering klopt niet.

Voor het eerste zou ik de slangenklem methode kunnen proberen, klem er op en rijden wordt erger of met mazzel minder dan zou het de balancering zijn.

Voor het tweede, daar heb ik of het USA forum het volgende gevonden :
cardanlager los, pinion moer los, bak steun los en dan een paar meter heen en weer duwen, en in en uit veren, dan weer vast zetten.
Ook kan ik nog kijken als de auto op zijn wielen staat of de hardyschijven mooi aansluiten.

Het lossen en vast zetten ga ik eerst doen, dan de slangenklem methode.

Iemand nog andere tips ?
Laatst bijgewerkt door Mark300DT op 05 jun 2015, 22:31, in totaal 2 keer bewerkt.
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1412
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Mark
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA uitvoering.


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Wiebren240D » 05 jun 2015, 15:21

Hoi

misschien al verteld.
maar toen ik bij Mercedes werkte deed ik altijd bij elke olie verversing even de bout los en dan de aandrijf as op en neer bewegen en dar weer vast zetten.
die bout zit in de achterste steun van de versnellingsbak past meen ik inbus 6 mm in dan rijd de auto weer een stuk beter.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3959
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Mark300DT » 05 jun 2015, 15:38

Bedoel je die van de versnellingsbaksteun (rubber) achter
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1412
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Mark
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA uitvoering.


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Wiebren240D » 05 jun 2015, 16:58

Ja de achterste steun van de versnellingsbak.
zit een lange bout doorheen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3959
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Stoepie2002 » 06 jun 2015, 09:19

Hey Mark,

Met alles wat je al geprobeerd hebt ga ik toch denken dat het een probleem is dat vanuit de motor komt.

Onbelast loopt die wel heel mooi, maar belast kan zo iets enorm veranderen. Naarmate je sneller gaat heb je meer pk's in aktie, dus ik vind het niet heel raar dat je het pas bij hogere snelheden merkt.

Als het een onbalans in de aandrijflijn zou zijn zou dat volgens mij niet weg zijn bij gas los. Het zou dan blijven trillen en gonzen.

Ik hoor nogal wat verhalen over het toevoegen van een beetje tweetakt olie aan de diesel, om een mooiere motorloop te krijgen. Misschien dat eens proberen, en kijken of het ook invloed heeft op het 'belast herrie maken'.

Groet,
David
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor John57 » 06 jun 2015, 09:56

ik zal het lijstje nog ff langer maken
verkeerde ,of te weinig olie in bak/cardan
vliegwiel, ruimte of niet uitgelijnd
toch een hoogte slag in de banden ( maar dat voel je tot in je stuur aan toe )
motorsteunen slecht ,of verdroogt
en als je nu 80 km rijdt niet in zijn 4 maar in z,n drie dreunt hij dan ook??
dreunen komt meestal door iets wat bij belasting ander ijzer raakt
kan zelfs een uitlaat beugel zijn die ergens tegen aan komt bij belasting
misschien eens kijken of er iemand met een rollen bank is , kost wel wat maar kan veel reparaties schelen ,
iemand buiten de auto mee laten luisteren
gr john
op facebook area57 :grin:
John57
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 791
Geregistreerd: 11 nov 2011, 00:18
Woonplaats: Noord Holland
Roepnaam: John
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Nissan Patrol 3.3 LWB 4x4 1984
VW Polo


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Henk Lith » 14 okt 2016, 00:17

Hoi Mark en anderen, hele verhaal globaal doorgelezen, indrukwekkend wat voor tijd en vernuft aan te pas is gekomen.
Dat met die slangklemmen hebik ook gedaan bij mijn 200D W110!, heeft geholpen ook, ik had een enorme onballans in de cardanas.
Als je het nog precieser wil doen kan je het met twee naast elkaar gemonteerde slangklemmen preciseren.
Je kan je dan een "werk vector" voorstellen door de twee klemmen symetrisch te verschuiven.
Heb ik nog achter de hand gehouden.

Nog even over dat bonken wat ik lees, het verbaast me dat ik niks gelezen heb over de achter veren, daar kan een gebroken veer zitten die dat bonken teweegbrengt.
Punt is dat je bijna niet ziet dat er een winding van de veer gbroken is, die zit ook meestal heel laag.
Ik heb dat zelf mee gemaakt met mijn ex :? ,, mijn 200D W123 van 1979, daar heb ik ook lang naar gezocht.
Mogelijk staat dat verhaal hier ook nog ergens op het forum.

Groet, Henk
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 08 jul 2012, 15:48
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Henk
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W115 200 op LPG van 1972
W111 220SE op LPG van 1964
W110 200D van 1966
W124 300E van 1985


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Mark300DT » 14 okt 2016, 08:38

Henk, de achterveren en schokdempers zijn al vervangen binnen twee maanden toen ik de auto kocht.
Echt noem het ik heb het vervangen :-)

Vorig jaar nog 2 dagen bij MB in Nieuwegein gestaan kunnen niets vinden.

Ik weet het niet meer :-(
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1412
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Mark
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA uitvoering.


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor wwwW123 » 14 mei 2018, 15:57

....is hier ooit nog de oplossing gevonden ? :-)
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1488
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 280SE 1983
W201 190E 2.0 1985
Kawasaki Z1000Z1R black power 1980
Skoda Fabia (niet verder vertellen)


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Zozo » 29 okt 2018, 08:30

Dat is een goede vraag... Wat ik niet voorbij heb zien komen is de Balanceerschijf en trillingsdemper van de krukas.. :)
Ik neem aan het betreft hier een OM617 motor, en deze heeft dit ook..

https://images.ecosia.org/tGvfvJMgQ3RDN ... lley-2.jpg

Nu heb ikzelf een andere motor, M110 benzine maar deze heeft net zo goed een trillingsdemper en balanceerschijf op de krukas. In mijn geval moet je bij vervangen van de pakking van een lekkende krukaslager de balanceerschijf eerst merken (met een centerpunt) alvorens je deze eraf haalt. Lekkende kering vervangen en de schijf terugzetten zoals deze gemerkt is. Doe je dit niet is de hele motor in onbalans en krijg je hele vreemde trillingen en geluiden. Dan zit daar nog een trillingsdemper op de balanceerschijf. deze schijf lijkt van staal te zijn maar is eigenlijk 2 in 1 met daartussen een rubber. Deze is op de balanceerschijf geschroefd met een 6 tal inbusbouten.

Volgende vraagstukken.

1 Is ooit het krukaslager kering vervagen?
2 moet bij de OM617 de balanceerschijf bij demontage gemerkt en goed terug gemonteerd worden? En is dit dan ook gebeurd?
3 Zijn nog alle bouten aanwezig waarmee de trillingsdemper op de balanceerschijf is bevestigt?
4 Is je trillingsdemper op de krukas nog goed, zijn er deuken of is deze krom?

Zo nee betreffende punt 3 dan is de krukas en eigenlijk de gehele motor in onbalans. Deze bouten breken nogal eens graag af. Wanneer de monteur dat stiekem verzwijgt :violin: zit jij daarna met vibraties.

Het is en blijft oud en mogelijk verroest en aangekoekt.. Of bouten breken af of de inbus draait dol. Dan krijg je de trillingsdemper er niet meer vanaf, dan krijg je de poelietrekker niet erop. Wil je dan alsnog die lekkende kering vervangen, moet de radiator eruit om er aan te komen, uitboren, etc etc. Dan heb je van die koekenbakkers die dan als alternatief de trillingsdemper met balanceerschijf en al met geweld van de krukas forceren. Soms met koevoet en zware hamer. Met een beetje pech slaan ze deuken in de trillingsdemper. Omdat dit een met rubber gevulde stalen huis is, kunnen ze deze krom meppen. Zetten ze dan ook nog eens de balanceerschijf verkeerd terug? :S Tel het maar op. :devil

Het gebeurd, ik heb het zelf meegemaakt.. Sommige koekenbakkers maken op goed geluk meer kapot dan dat ze repareren. En houden dan maar stiekem hun mond en weten van niets als je terug komt met vragen. Nee dat was al zeggen ze dan..
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Mark300DT » 30 okt 2018, 15:06

Bedankt voor je reactie,

Ik weet niet of dit een jaar of 6 geleden door het revisie bedrijf is aangepakt ?
Je zou verwachten dat de poelie er af geweest, zo ver ik uit de tekening kan op maken zit het achter de krukas poelie.

En het probleem is, als ik er wat aan zou kunnen doen hoe krijg je het spul in balans ?

De motor heeft een hoog frequente trilling bij stationair. Iets gas en het is weg.
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1412
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Mark
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA uitvoering.


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Zozo » 31 okt 2018, 09:57

Eerst de MB garage handleiding raadplegen of het er terug op moet zoals je het eraf hebt gehaald. Met merkteken dus.
Is dat het geval, dan kan het maar op één manier en zit het nu 180° verkeerd om. Het staat dan gewoon op zijn kop.
Is het bij deze motor niet noodzakelijk, dan mis je mogelijk een paar bouten, misschien afgebroken en dan is er mogelijk onbalans.

In mij geval bij de M110 zie je dat ik 2 woodruf keys op de krukas heb. Nr 12

http://mbci.mackuz.ovh/mb/warsztat/siln ... 0117-5.jpg

Bij mij kan hij dus op de kop terug gemonteerd worden. Is toen ook gebeurd en het resultaat was een rare oscillerende vibratie bij laag toerental en afremmen op de motor. Monteurs of klussers die dit dus niet weten en op goed geluk doen, hebben 50% kans het goed of verkeerd te doen. Ik wil niet weten hoe vaak het gebeurd met die 50% geluk..

Op de tekening van OM617 staat maar 1 woodruf key nr 27
https://images.ecosia.org/tGvfvJMgQ3RDN ... lley-2.jpg

Dan zou het eigenlijk niet moeten kunnen dat ie verkeerd terug kan. Maar ik zie wel 2 pinnen Nr 23 voor de trillingsdemper. Die zou eventueel 180° verkeerd om terug kunnen. Maar dat moet in de MB garage handleiding van deze motor staan.

Heb je afgebroken bouten in de balanceerschijf dan maak je borst maar nat.. Dan zie er maar aan te komen om ze uit te boren en uit te trekken zonder de schijf te beschadigen. Als daar geen plaats is, moet de radiator eruit.

Ik weet niet of dit de veroorzaker is, maar gezien het hele verhaal heb je dit blijkbaar nog niet gechekt. En het is wel een potentiële verdachte. Je zou bijna zeggen, je hebt alles al gehad, maar deze nog niet. Geen idee wat er nog overblijft..

Op die tekeing van de M110 zie je ook de dwarsdoorsnede van die trillingsdemper. Dat het een stalen huis is uit 5 delen met een rubber inlage.. Dat zie je er van buiten niet aan af. Kijk of die nog gaaf is, deuken en zo.. Of ze daar niet met een hamer op hebben staan te meppen om het los te krijgen.

Succes..
:handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Mark300DT » 31 okt 2018, 11:42

Hartelijk dank voor je reactie en uitleg.

Ik ga kijken of ik ergens nog een beschrijving heb in mijn losse bestanden over het demonteren en monteren van het hele verhaal.

Eerst het kachel motor probleem oplossen :-)

Groet Mark
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1412
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Mark
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA uitvoering.


Re: Trilling van de auto

Berichtdoor Zozo » 31 okt 2018, 18:21

http://mbci.mackuz.ovh/mb/index.php/war ... c-46539306

Punt 6

Pin nummer 23 is dus die pin uit punt 10
Moeilijk te zien op tekening.

Maar handleiding zegt genoeg,merken teken plaatsen dus.. :whistle:
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten