MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 okt 2019, 05:51

W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Specifieke zaken voor de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 06 aug 2018, 20:38

Hoi Richard,

Ik ben het met je eens hoor. Ik ben meestal niet zo gecharmeerd van revisie, slecht ervaringen mee helaas...
Ik heb een keer een blok laten reviseren, liep daarna een zuiger vast omdat een koelkanaal verstopt zat. Weer een nieuwe zuiger erin (weer 800 gulden) daarna liep het hele blok kapot (waarschijnlijk door een kapotte vacuumpomp). Totale schade duizenden zuurverdiende guldens.
Daarna jaren heerlijk met een ruilmotor uit een sloper rondgereden.

Ik weet niks van dit blok. Ik heb het van een kennis (een automonteur) die het voor zichzelf uit een verrotte W110 heeft gebouwd omdat het blok zo mooi liep. Omdat er zuigerbussen in zitten weet ik dat hij (ooit) gereviseerd is. het was een gok. Maar ondanks dat de verstuivers waarschijnlijk ook wel vies zijn na het stilstaan loopt hij heel aardig en rookt echt bijna niet. Al met al niet slecht vond ik zelf.

Ik zal er eens iets dikkere olie in doen. Het is nu ook wel erg warm en de radiateur is ook niet echt top. Bij 100 km/h loopt de temperatuur op naar 100 graden, als ik 110-120 ga rijden stijgt hij tot boven de 110 graden en moet ik de verwarming in de auto aanzetten. Maar als ik de afrit van de autobaan afrijdt slaat de motor niet af. Dat was bij eerdere versleten motoren met weinig compressie wel anders... :-o

Bedankt voor het meedenken :handgestures-thumbup:
groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2220
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor RD500sec » 09 aug 2018, 23:50

Een lagere motortemperatuur zal de oliedruk ten goede komen.
Dikkere olie zal de druk ook verhogen, toch zou ik nog wel even verder kijken naar de genoemde punten.
Dan ga je voor levensduur.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 601
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 06 maart 2019, 20:04

Ondertussen vooral lekker gereden met de 200 diesel.
IMG_3156.jpg
Zoll
IMG_3156.jpg (124.66 KiB)


Wel nog een aantal maal de V-snaar nagespannen, blijft een zwakke constructie.
vsnaar te breed.jpg
vsnaar te breed.jpg (103.68 KiB)
vsnaar en klemmetjes.jpg
vsnaar en klemmetjes.jpg (101.07 KiB)


Ook eindelijk de onderste koelwaterslang preventief vernieuwd. Dat had ik uit kostenoogpunt nog niet gedaan, maar ik heb toch geen zin om daardoor een keer langs de weg te stranden.
slangnieuw.jpg
slangnieuw.jpg (123.59 KiB)


Verder nog wat klusjes zoals de stoelbekleding weer vastzetten en de deuren van binnen schoonmaken en met gekookte lijnolie en verf te behandelen. Ook de ruitesproeier eens goed aangepakt, die verstopt steeds. Ditmaal de slangen vernieuwd en het voetpompje uitgebouwd en van binnen schoongemaakt, zat vuil in wat anders steeds weer in de slangen gedrukt wordt.
IMG_3887.jpg
Stoelbekleding opnieuw vastgezet
IMG_3887.jpg (128.63 KiB)

IMG_3890.jpg
achterdeur schoonmaken
IMG_3890.jpg (113.36 KiB)

IMG_3889.jpg
voetpompje
IMG_3889.jpg (59.41 KiB)


De motor loopt koud niet meteen op alle cilinders aan en nagelt koud ook aardig. Ook hoor ik hem dan kloppen wat op vertraagde ontsteking of druppelen van de verstuivers duidt. Al met al reden om eens naar de verstuivers te kijken. Ik heb daartoe 4x nieuwe DNOSD1510 verstuivers gekocht. Ook meteen een pijpsleutel 27 om deze oude typen verstuivers uit de voorkamer te kunnen draaien.
pijpsleutel.jpg
pijpsleutel.jpg (74.55 KiB)

duesen DNOSD1510.jpg
duesen DNOSD1510.jpg (86.23 KiB)


De vorige keer heb ik voor de 220D deze nozzles in laten bouwen en afstellen door de Bosch dienst. Dat gaat goed maar kostte 150 euro en ik vind het leuk om het zelf te doen. Ik heb dus toch maar zelf een testpomp gekocht. Vanmorgen heb ik uit een aantal oude verstuivers een setje van 4 samengesteld, schoongemaakt e afgeperst op 120 bar. Bij de meeste moest ik er een extra vulplaatje in zetten om op voldoende druk te komen. Gelukkig had ik gisteren wat extra plaatjes kunnen krijgen.
EB62BE19-1E97-4924-AC24-0E52CEF45184.JPG
vulplaatjes injectoren
EB62BE19-1E97-4924-AC24-0E52CEF45184.JPG (109.69 KiB)

IMG_4026.jpg
oude vieze houders schoonmaken
IMG_4026.jpg (112.51 KiB)

IMG_4028.jpg
verstuiver uit elkaar schoon
IMG_4028.jpg (97.95 KiB)

IMG_4031.jpg
Testen druk
IMG_4031.jpg (113.42 KiB)

IMG_4045.jpg
verstuivers klaar op 120 atmosfeer
IMG_4045.jpg (103.62 KiB)


Ik ben benieuwd wat het gaat brengen. Eerst wil ik nog de gloeispiralen uitbouwen en de gaten hiervan schoonmaken van koolresidue. Dit brengt misschien ook al verbetering. Bij het vervangen van de verstuivers zal ik dan ook meteen de compressie van de motor meten.

Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2220
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor denman1710 » 06 maart 2019, 21:11

Machtig dat je dit allemaal zelf kan......
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 07 jan 2019, 20:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 08 maart 2019, 15:49

Het is gewoon leuk je auto steeds beter te leren kennen :handgestures-thumbup:

Vandaag wilde ik de Voorgloeiers uitbouwen en de gaten schoonmaken van koolstofresidue. Dit kan ook startproblemen veroorzaken, waarschijnlijk omdat dit kool stroom kan doen wegvloeien naar de massa.

Met het uitdraaien voel je al of ze door koolstof klem zitten, ze draaien dan moeilijker eruit en piepen daarbij door de wrijving. Ik zag ook dat bij de 2e cilinder de gloeidraad wat kraterig was. Slechte verstuiverstraal??
IMG_4057.jpg
Gloeispiraal cilinder 4
IMG_4057.jpg (97.27 KiB)

IMG_4059.jpg
Gloeispiraal cilinder 2 helemaal rechts niet mooi glad
IMG_4059.jpg (113.54 KiB)


Toch maar besloten om ook meteen de gereviseerde verstuivers in te bouwen. Met gebrek aan de speciale verstuiverhouder-dop mijn pijpsleutel maar met een grotere dop op de ratel.
IMG_4060.jpg
pijpsleutel
IMG_4060.jpg (128.74 KiB)

IMG_4061.jpg
De uitgeschroefde verstuivers
IMG_4061.jpg (128.89 KiB)


Ook de ¨Prallkugel¨ in de voorkamers bekenen. Deze zagen er goed uit. Alleen de van de 2e cilinder is wat kraterig. Toch de verstuiver niet goed geweest denk ik.
IMG_4071.jpg
Prallkugel 2e cilinder
IMG_4071.jpg (127.14 KiB)

IMG_4069.jpg
met flits
IMG_4069.jpg (89.41 KiB)


Dan ook de compressie maar eens gemeten. Wel eerst de gloeispiralen ingebouwd. Die van de 2e heb ik vervangen door een andere gebruikte.
IMG_4078.jpg
testen Ohme weerstand gloeispiraal
IMG_4078.jpg (98.84 KiB)

IMG_4080.jpg
De ingeschroefde gloeispiraal zichtbaar in de voorkamer
IMG_4080.jpg (111.31 KiB)

IMG_4088.jpg
Roodgloeiend
IMG_4088.jpg (306.59 KiB)

IMG_4083.jpg
Compressie meten
IMG_4083.jpg (103.72 KiB)


Ik meet lage compressie waardes. 12, 16, 15, 14 bar. De motor is natuurlijk koud. Misschien moet ik de plug wat vaster schroeven maar daar had ik niet zon zin in. Nu alleen handvast ingedraaid.

Alle leidingen weer vast en straten maar. Na al dat gepruts kwam er natuurlijk toch rook uit de eerste keer. Ook startte hij natuurlijk niet meteen omdat de inspuitleidingen leeg waren. Wel merkte ik dat er geen klopgeluiden meer waren, ik denk dus toch dat de oude verstuivers nadruppelden. Verder loopt de motor mooi rond en trekt goed. Filmpje plaatsen gaat hiet denk ik niet? De volgende koude start weet ik meer.
IMG_4089.jpg
Bijna klaar weer
IMG_4089.jpg (120.43 KiB)


Wel nog even de oude verstuiver van de 2e cilinder afgeperst. zat op 105-110 bar maar de straal was wat scheef naar een kant. zal ze binnenkort eens alle 4 testen.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2220
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor JantjeV8 » 08 maart 2019, 17:25

De waardes zijn wat laag, maar hoe zuiver is de meter, hoe vast zat je plunjer e.d. Maar het verschil tussen 12 en 16 is ook best veel.
Had je wat olie in de cilinder gedaan?

Meten is weten zegt men wel eens, maar niet goed meten geeft onzekerheid terwijl dat misschien helemaal niet nodig is. Als dat blok koud met wat gloeien goed start zou ik er mezelf niet druk over maken. Verstuivers moeten goed zijn, kleppen moeten netjes staan, dan ben je al een heel eind. Verder gewoon olie er op houden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4057
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor MB280E » 09 maart 2019, 00:15

Mooi werk gedaan. Wel lage compressie waardes. Meetfout? Betreffende de v-riem, deze bestaat in een versterkte uitvoering voor onder ander tractors en vrachtverkeer. Scheelt veel in het naspannen.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1736
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 19 maart 2019, 20:54

Hoi Jan en Jan,

Tja, ik heb wellicht niet zo heel goed gemeten. Het moet ook warm eigenlijk maar ja.
olie heb ik er ook niet op gedaan. Kleppen wel gesteld voor de ombouw.

Hij start wel redelijk, maar niet op alle cilinders. Misschien dat snelgloeiers het beter doen.

Verder rijdt hij op temperatuur prima en geeft geen onregelmatige hamergeluiden meer (druppels?).

Olieverbruik is ook laag.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2220
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 02 mei 2019, 15:11

Hallo allemaal,

Een week of 3 geleden begon de 200D ineens veel te roken. De slang van de vacuümpomp nagekeken maar deze was droog dus geen gescheurd membraan. Dan de klepsteelrubbers? Deze dus maar besteld.

Vorige week echter, op de terugweg van het vliegveld in Keulen, ineens veel olielekkage. De kleppendekselpakking was flink gaan lekken. Ik had deze een beetje beschadigd bij het losdraaien van de verstuivers eerder, maar dat was toch ernstiger dan ik dacht. Misschien ook in kombinatie met te vast aandraaien van de boutjes. In elk geval moest in onderweg stoppen om olie bij te vullen. Thuisgekomen dus maar meteen ook begonnen met de klepsteelrubbers vernieuwen.
IMG_4470.jpg
Kapotte pakking
IMG_4470.jpg (86.16 KiB)


Eerst ook maar wat TL lampen opgehangen. Dat werken zonder licht schiet echt niet op en de 220D staat nog in de garage.
IMG_4487.jpg
TL licht
IMG_4487.jpg (94.23 KiB)


Omdat ik ze snel nodig had heb ik buiten het bestelde setje van Febi ook een setje via Marktplaats gekocht. Deze was voor een OM617 Turbodiesel. Volgens een boek over de W124 zouden de groene voor de inlaat moeten zijn. Dit weet ik echter nog steeds niet zeker. Weet iemand dit?
Het zal wellicht niet heel veel uitmaken bij een 200D.
KlepsteelrubbersOM617.jpg
Om617 klepsteelrubbers
KlepsteelrubbersOM617.jpg (399.79 KiB)


Van de oude rubbers was die van de uitlaat van de 1e cilinder anders dan de rest. Ouder denk ik. Eentje verderop zat los van de klepgeleider toen ik de veer eraf trok. Is misschien gebeurd bij het lostrekken van de veer (moet wat scheef onder de nokkenas), of hij zat al los en kan zo veel rook veroorzaakt hebben.
IMG_4478.jpg
ouder type
IMG_4478.jpg (83.38 KiB)
IMG_4481.jpg
eraf
IMG_4481.jpg (98.86 KiB)
IMG_4499.jpg
nieuwe erop, groen op inlaat, zwart uitlaat...
IMG_4499.jpg (93.52 KiB)
IMG_4500.jpg
de oude op een rijtje
IMG_4500.jpg (105.26 KiB)


Met een nieuwe kleppendekselpakking van Elring weer in elkaar gezet. De erge rook bij het stoplicht en zo is weg :handgestures-thumbup:
Koud hamert en rookt hij nog wel, maar dat is denk ik wel normaal bij een wat oudere OM621. Misschien nog een keer snelgloeiers erin die misschien warmer worden en blijven bij het starten.

Nu weer aan de 220D werken!
Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2220
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 13 mei 2019, 20:38

Ik heb om te kijken eens de voorkamers uit een oude 621 kop getrokken om te zien of ze nog goed zijn. De ¨kogelstiften¨ zitten wel vast maar zijn wel wat ruw van oppervlak, lijken me niet echt beter dan diegene die ik nu n de motor heb zitten.

IMG_4661.jpg
Kop op werkbank vastgeschroefd
IMG_4661.jpg (131.23 KiB)
IMG_4664.jpg
Schroefring eruit
IMG_4664.jpg (124.68 KiB)
IMG_4665.jpg
voorkamer trekken
IMG_4665.jpg (102.99 KiB)
IMG_4666.jpg
voorkamer eruit
IMG_4666.jpg (106.99 KiB)
IMG_4679.jpg
ruwe Bolster, blanke pit?
IMG_4679.jpg (67.38 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2220
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: W110 200 ombouwen naar OM621 Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 24 sep 2019, 19:11

Hallo,

Van het weekeind met de Heckflosse het bos in. Helaas een stuk over een wat ruw en los zandpad waarna ineens een motorsteun doorgezakt was.

Nu had ik deze steunen met de motorombouw niet vernieuwd, en dan zie je dat het toch weer stuk gaat. Ik heb nog even zitten denken om ze op te kalefateren met wat rubber en kit maar toch maar 2 nieuwe besteld. Vandaag waren ze binnen dus meteen maar ingebouwd. De rechter steun was de schuldige.

Motor even wat opgetild met de krik onder het carter. De borging an onder in de steun vastgezet met wat schroefdraadborging.

Nu loopt hij weer rustig (relatief dan he :grin: )
motorsteunen IMG_5633.jpg
oude uitbouwen
motorsteunen IMG_5633.jpg (76.89 KiB)

motorsteunen IMG_5634.jpg
nieuwe en oud
motorsteunen IMG_5634.jpg (143.67 KiB)

motorsteunen IMG_5636.jpg
borging (bout van onder in de steun zorgt dat de motor niet te ver omhoog kan komen)
motorsteunen IMG_5636.jpg (128.52 KiB)

motorsteunen IMG_5635.jpg
motorsteunen IMG_5635.jpg (79.18 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2220
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D

Vorige

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten